Even een oude koe uit de sloot halen...
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet onder bedwang houden en heb 'voor de gein' deze Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 OS HSM aangeschaft.
Ik heb nog niet echt veel tijd gehad om het objectief uitgebreid te testen of gebruiken, maar heb wel hier en daar wat gewone shots gemaakt. Vandaag heb ik hem eigenlijk voor het eerst serieus voor sport gebruikt, en ik zal mijn bevindingen hier neerschrijven.
LEVER OMVANG: Solide doos, zoals van Sigma gewend, het objectief, de zonnekap, de voor- en achterdop en een luxe draagetui met draagkoord en tevens een luxe draagkoord voor aan het objectief zelf. Hier dus geen tekortkomingen.
UIT DE DOOS: De Sigma 120-400 voelt bijzonder degelijk aan. Hij is groot en zwaar
Aan het objectief zit een statiefgondel. Door de knop aan het statiefgondel los te draaien kun je de camera 90º draaien naar portretstand zonder dat je de camera van je statief af hoeft te halen. De gondel zit in een soort van "geleide systeem" waardoor het objectief nooit los kan raken van de statiefgondel als je de camera draait. Wel zo veilig, en Sigma heeft hier goed over nagedacht.
OP DE CAMERA: De 120-400 houd prettig vast vanuit de hand (zonder statief). De voet van de statiefgondel kan prettig op je hand rusten om steun te vinden tijdens het fotograferen. Het was even wennen dat de zoom-ring niet de achterste, maar de voorste ring is. maar na 5 minuten ben je daar ook aan gewend. De slag van 120 naar 400mm is flink, maar nog wel te doen in één handbeweging. Het zoomen gaat soepel en voelt degelijk. De buis die uitschuift heeft geen horizontale of vertikale speling, wat de optische kwaliteit naar mijn mening zeer ten goede komt.
HSM: De focus is snel, geluidsloos en acuraat. Zowel in single-shot focus modus als AI-servo.
OS (image stabiliser): De OS werkt goed bij dit objectief. Er zijn twee modi, namelijk één voor zowel horizontale als vertikale stabilisatie, en de tweede modus is voor uitsluitend vertikale stabilisatie (zoals gebruikelijk wanneer je onderwerpen in horizontale richting moet mee-tracken). Ik geef de OS een waardering van 2½ tot 3 stops.
OPTISCHE KWALITEIT: Ik heb dit objectief getest op zowel mijn 1D-mkIII als mijn 5D-mkII. Even in acht genomen dat je dit objectief nimmer mag vergelijken met een "L" serie objectief van Canon kan ik slecht tot één conclusie komen, namelijk dat je ontzettend veel kwaliteit voor je geld krijgt. Nee, het is geen Canon 100-400 maar het zit er ook niet heel ver vanaf. Het contrast is prima, en de kleuren vind ik ook prima, al zijn ze wel iets warmer dan ik van Canon "L" objectieven gewend ben. De scherpte vind ik ruim voldoende, en voor een objectief met dit zoombereik en in deze prijsklasse zou ik het zelfs als "uitmuntend" willen beoordelen. Wel heb ik ondervonden dat je boven de 300mm een stopje moet afknijpen met het diafragma. Doe je dat niet dan zijn de beelden wat soft. Maar onder de 300mm vind ik het objectief met vol open diafragma goed bruikbaar.
GESCHIKTHEID: Ik acht dit objectief geschikt voor
1) sport, mede vanwege de snelle HSM focus. Dan heb ik het wel over sportwedstrijden bij voldoende licht. Het is wenselijk om boven de 300mm af te knijpen richting f/7.1 en dan heb je goed licht nodig. Echter, met de hoge ISO technologie in de camera's vandaag de dag kun je rustig richting ISO 800 tot 1250 om de benodigde sluitertijden te halen voor sport.
2) Vogeltjes, wildlife, etc.
3) Dierentuin fotografie
4) Algemene fotografie waarbij een groot brandpunt wenselijk is.
CONCLUSIE / SAMENVATTING: Dit 120-400mm f/4.5-5.6 objectief is wat mij betreft een "winnaar" van Sigma. Met een zeer gunstige prijs van € 629,00 kost hij minder dan de helft van de Canon 100-400 f/4.5-5.6 "L" (€ 1439,00). Oké, hij is niet stof / spatwaterdicht en hij is niet wit. Maar ik vind het wel degelijk een zeer goed alternatief als je het geld voor de Canon 100-400 niet (over) hebt.
Of het voor mij een blijvertje in m'n tas is zal sterk afhangen of Canon met een nieuw "L" objectief zal komen met een vergelijkbaar bereik, maar met een constant diafragma van f/4
Zoniet dan vind ik persoonlijk de extra 800 euro voor de Canon variant beslist niet waard en zal ik voorlopig deze Sigma in mijn tas houden.
Tot slot nog een 30-tal voorbeeldfoto's onder de volgende link:
KLIK HIER