Het is nu sep 19, 14, 05:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Forumregels

In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vragen over DNG...?
BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 00:51 
Canon shooter pro
Canon shooter pro

Images: 8
Hoi,

Ik heb tot nu toe, altijd mijn originelen geexporteert als "origineel + XMP bestand" daaraan vast vanuit Lightroom.

Echter, heb ik nu een nieuwe camera, waarvan de CR2 bestanden niet vanuit Lightroom (openen in...) in Adobe CS3 geopend kunnen worden.

Nu las ik, dat het via DNG wel gaat. Kortom: Ik moet mijn workflow gaan aanpassen, geen probleem, maar aangezien Adobe CS3 me prima bevalt, ga ik niet upgraden naar CS4 of CS5.

Enkele vragen over het DNG bestandsformaat:

- Is dit ook een origineel?
- Houd DNG de instellingen ook vast, die ik in Ligtroom RAW-converter heb (contrast, crop enz.) ingesteld?
- Is er geen kwaliteitsverlies bij DNG?

Het gaat mij er voornamelijk om: Mag DNG ook als origineel gezien worden?

Ik moet sowieso altijd een origineel bewaren. Deze wil ik nooit weg gooien!

Alvast dank! :wink:

Benny

Laatst bijgewerkt door Canon Benny op nov 10, 11, 00:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel Personal album  

Berichttitel: Re: Vragen over DNG...?
BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 00:53 
CanonSuperTrooper

Images: 109
Eigenlijk zit ik daar ook mee.
Ik volg het.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 01:33 
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+

Images: 114
Ik begrijp toch een paar dingen niet in je verhaal.
Je spreekt over originelen en export van "origineel + XMP bestand" vanuit Lightroom.
De enige echte “originelen” zijn de CR2-bestanden en die wil je zoveel in stand laten.
Lightroom 3 converteert nog steeds de CR2-bestanden van de meest recente camera’s.
Om welke camera gaat het eigenlijk.
Lightroom transporteert naar Photoshop in Tif-formaat (hoeft dan niet meer in PS geconverteerd te worden).

DNG is een uitvinding van Adobe die daarmee een standaard probeert te zetten (zoiets als PDF voor documenten), maar met de acceptatie wil het niet echt vlotten. Over de duurzaamheid is nog niets te zeggen. Ik heb er mijn twijfels over.
In ieder geval zou ik de CR2-bestanden apart blijven bewaren. Je kunt ze ook insluiten in DNG, maar een ruimtevoordeel heeft dat niet. Wel moeite en misschien t.z.t. problemen om ze er weer uit te halen.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 02:06 
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+

Images: 2
Ik gebruik al lange tijd .dng en ben er zeer tevrede over. Eigenwijs als ik ben bewaar ik niet het origineel, ook niet ingesloten in het .dng bestand. Ik heb het volste vertrouwen dat .dng blijft bestaan, en ik denk ook wel dat het de standaard kan gaan worden. Er zijn al diverse bedrijven (zoals Leica) die .dng direct vanuit de camera hebben.

.dng houd al je instellingen vast, wat dat betreft is er ook geen verschil of je de sidecar in of naast je .dng hebt.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 04:06 
Canon shooter pro
Canon shooter pro

Illuminatus,

Ik heb misschien voor verwarring gezorgd. :D

Even opnieuw dan:

De originelen (CR2) exporteer ik vanuit lightroom naar mijn externe hardeschijf in een map. Daar komt dan automatische een XMP bestandje bij. Dus het zijn dan nog steeds CR2 bestanden + een aparte XMP bestandje erbij. Dus volgens mij geen aantasting van het origineel...

De camera: een EOS 7D.

Als ik vanuit Ligtroom 3.5 -met de CR2 bestanden van de 7D- de CR2 bestanden wil openen in CS3, dan gaat dat op geen enkele manier. Wel via een omweg: namelijk via DNG.

Bij Lightroom 3.5, worden de bestanden eerst via CR2 naar CS3 getransporteert. Wanneer ik dan in CS3 op "opslaan" klik, dan komt het bestand inderdaad terug in het bestandsformaat TIFF in Ligtroom. Wat ik wel vreemd vind, is dat ik in eerdere versies van Lightroom wel gelijk via TIFF naar CS3 werd getransporteerd, en niet zoals nu gelijk in CR2. Raar en opmerkelijk, vind ik...!

Het liefst zou ik ook gewoon de CR2 bestanden als origineel blijven houden, maar wanneer DNG daar geen afbreuk aandoet, dan begin ik te twijfelen.

Bob,

Als ik vragen mag: Waarom sluit jij niet hét origineel in bij je DNG bestand? Mij lijkt, dat je toch het origineel graag wilt blijven houden; ik althans wel.

Dus jij denkt dat DNG blijft bestaan en op den duur de standaard wordt? Ik heb werkelijk geen flauw idee, om eerlijk te zijn. Is mischien wel aan te raden dat dat de standaard wordt, want anders heeft iedere fabrikant zijn eigen "ruwe" bestandsopname. Dit zou gelijk getrokken moeten worden, vind ik.

Ik meen dat naast Leica, ook Hasselblad en Pentax direct DNG uit de camera hebben.

Dat DNG ook je RAW-converter instellingen vasthoud, zie ik als een voordeel.

Beiden alvast bedankt voor deze informatie. :wink:

Benny

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 07:18 
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard

Images: 0
Canon Benny schreef:
Als ik vragen mag: Waarom sluit jij niet hét origineel in bij je DNG bestand? Mij lijkt, dat je toch het origineel graag wilt blijven houden; ik althans wel.

Ik vermoed uit een oogpunt van ruimtebesparing.
De DNG bevat dezelfde informatie (wat ruwe pixels betreft, niet persé wat metadata betreft) als de CR2 en heeft ongeveer dezelfde omvang in MB. Als je de CR2 bewaart ín de DNG dan is je bestand twee keer zo groot.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 07:22 
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard

Citaat:
Key benefits

Key benefits for photographers:
- DNG format helps promote archival confidence, since digital-imaging software solutions will be able to open raw files more easily in the future.
- A single raw processing solution enables a more efficient workflow when handling raw files from multiple camera models and manufacturers.
- A publicly documented and readily available specification can be easily adopted by camera manufacturers and updated to accommodate technology changes.

Key benefits for hardware and software manufacturers:
- DNG removes a potential barrier to new camera adoption, since raw files from new models will be immediately supported by Photoshop and other applications.
- The DNG format allows R&D savings by reducing the need to develop new formats and by simplifying camera testing.
- A common format allows greater control over the quality of conversions by third-party applications.
- The specification allows the addition of private metadata to DNG files, enabling differentiation.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 07:55 
Canon shooter+
Canon shooter+

Canon Benny schreef:
Als ik vanuit Ligtroom 3.5 -met de CR2 bestanden van de 7D- de CR2 bestanden wil openen in CS3, dan gaat dat op geen enkele manier. Wel via een omweg: namelijk via DNG.

Even een andere vraag: Lightroom is een enorm fijn programma om juist RAW-foto's te converteren en te bewerken. Waarom dan de cr2-bestanden openen in CS3? Ik organiseer, filter en bewerk mijn raw-bestanden in Lightroom en mocht ik een keer Photoshop of iets dergelijks nodig hebben dan is het rechtermuisklik op de foto en dan "Edit in Photoshop" en voila, dan zit ik in Photoshop met de voorbewerkte foto...
Voordeel is dan ook dat je al je raw-bewerkingen op 1 centrale plaats heb staan.

Maar, misschien mis ik een voordeel dat ik even niet kan bedenken...

Profiel  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 08:08 
Redacteur
Redacteur

Images: 25
Mooie verhaaltjes over DNG, want af is het vooralsnog niet. :wink:
Werkt natuurlijk prima in de Adobe-omgeving, maar is geen substituut voor een CR2.

Niet alle info van een CR2 wordt door de DNG-converter opgenomen in een DNG (logisch want Adobe krijgt die info niet van Canon) en daarom: bewaar de CR2.
(PS/LR doet bijvoorbeeld niets met de focusafstand in de CR2, de instellingen van de flitser of de RGB-verhoudingen voor de witbalans)

CR2 verdwijnt vanzelf als Canon het (commerciële) nut van DNG inziet en DNG gaat gebruiken.

Mijn theebladeren en koffieprut vertellen mij dat dat nooit, never gaat gebeuren.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 09:09 
Canon shooter pro
Canon shooter pro

Pieter,

Dat zou kunnen, maar voor mezelf zou ik toch liever de CR2 erbij insluiten. Maar ik wacht Bob zijn antwoordt af. :wink:

mikekiwi,

Citaat:
Waarom dan de cr2-bestanden openen in CS3? Ik organiseer, filter en bewerk mijn raw-bestanden in Lightroom en mocht ik een keer Photoshop of iets dergelijks nodig hebben dan is het rechtermuisklik op de foto en dan "Edit in Photoshop" en voila, dan zit ik in Photoshop met de voorbewerkte foto...

Dat doe ik normaal ook, maar dat gaat niet meer sinds ik de EOS 7D heb. Het type CR2 (of hoe je het ook zegt...) wordt door CS3 niet meer ondersteunt. Dat zou inhouden, dat ik Photoshop zou moeten upgraden naar CS4 of CS5, en laat ik dat nu net niet zien zitten. CS3 bevalt me gewoon goed, en daar ga ik geen upgrade meer tegen aan gooien wat de nodige money weer kost.

boels,

DNG kan dan niet af zijn, maar als ik mijn CR2 bestanden van mijn EOS 7D niet meer kan openen in CS3, dan lijkt mij DNG het enigste alternatief. Dit, omdat zoals ik eerder zei niet ga upgraden naar CS4 of CS5.

Ik werk overigens alleen maar in Adobe omgeving.

Wat bedoel je met het volgende; hoe moet ik dat zien?

Citaat:
de instellingen van de flitser of de RGB-verhoudingen voor de witbalans

Bovenstaande komt op mij onduidelijk over, namelijk.

Ik snap met de beste wil niet, waarom iedere fabrikant zijn eigen RAW formaat wil hebben. Dit levert alleen maar problemen op. Laat ze gewoon één gelijk RAW formaat maken, wat gewoon standaard door iedere camera fabrikant wordt gebruikt en door alle software wordt ondersteunt, dan ben je in één keer van alle problemen af.

Benny

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 09:33 
Canon shooter+
Canon shooter+

Canon Benny schreef:
mikekiwi,

Citaat:
Waarom dan de cr2-bestanden openen in CS3? Ik organiseer, filter en bewerk mijn raw-bestanden in Lightroom en mocht ik een keer Photoshop of iets dergelijks nodig hebben dan is het rechtermuisklik op de foto en dan "Edit in Photoshop" en voila, dan zit ik in Photoshop met de voorbewerkte foto...

Dat doe ik normaal ook, maar dat gaat niet meer sinds ik de EOS 7D heb. Het type CR2 (of hoe je het ook zegt...) wordt door CS3 niet meer ondersteunt. Dat zou inhouden, dat ik Photoshop zou moeten upgraden naar CS4 of CS5, en laat ik dat nu net niet zien zitten. CS3 bevalt me gewoon goed, en daar ga ik geen upgrade meer tegen aan gooien wat de nodige money weer kost.

Nee...wat ik juist zeg is dat als je LR gebruikt voor de raw-conversie, je cs3 helemaal niet hoeft te upgraden

Profiel  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 09:55 
Redacteur
Redacteur

Images: 25
Canon Benny schreef:
DNG kan dan niet af zijn, maar als ik mijn CR2 bestanden van mijn EOS 7D niet meer kan openen in CS3, dan lijkt mij DNG het enigste alternatief. Dit, omdat zoals ik eerder zei niet ga upgraden naar CS4 of CS5.

Klopt, maar bewaar wel de CR2 apart en niet in een DNG (omdat je dan niet afhankelijk bent van de DNG-converter).
Canon Benny schreef:
Wat bedoel je met het volgende; hoe moet ik dat zien?
Citaat:
de instellingen van de flitser of de RGB-verhoudingen voor de witbalans

Dat zijn instellingen in de "MakerNotes" in de EXIF waar volgens de EXIF-definities camerafabrikanten merk/type gebonden gegevens kunnen plaatsen.
De DNG-converter neemt die niet 1 op 1 over.
Canon Benny schreef:
Ik snap met de beste wil niet, waarom iedere fabrikant zijn eigen RAW formaat wil hebben. Dit levert alleen maar problemen op. Laat ze gewoon één gelijk RAW formaat maken, wat gewoon standaard door iedere camera fabrikant wordt gebruikt en door alle software wordt ondersteunt, dan ben je in één keer van alle problemen af.

De problemen zoeken we natuurlijk ook wel zelf op.
Er is niets aan de hand als we uitsluitend de software van Canon zouden gebruiken. :lol:

De vraag is of standaardisatie in het belang van iedere betrokkene is (het is duidelijk dat Adobe met DNG er belang bij heeft).

Ik denk dat het er op neer gaat komen dat elke fabrikant een eigen softwareversie van een converter naar een standaardformaat meelevert bij de camera (hoeft niet persé of uitsluitend DNG te zijn, als het maar een ISO-standaard is).

In feite gebeurt dit al met JPG.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 10:21 
Canon shooter pro
Canon shooter pro

Images: 109
Canon Benny schreef:
Enkele vragen over het DNG bestandsformaat:

- Is dit ook een origineel?
- Houd DNG de instellingen ook vast, die ik in Ligtroom RAW-converter heb (contrast, crop enz.) ingesteld?
- Is er geen kwaliteitsverlies bij DNG?

Het gaat mij er voornamelijk om: Mag DNG ook als origineel gezien worden?
Benny

Een orgineel is het bestand wat je camera maakt op het geheugenkaartje in je camera. Als je dat bestand bewaard dan praat je over een orgineel. Alle omzettingen van het orginele bestand zorgt ervoor dat je niet meer kan/mag spreken over een orgineel. Gewoon de CR2 dus houden als je het orgineel wil bewaren.

Een omzetting naar DNG kan uiteraard ook en ik denk dat je het gerust kan doen, maar dan heb je een conversie toegepast op het bestand en heb je dus geen orgineel meer.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 11:05 
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+

Images: 2
@Canonbenny, Pieterr heeft het bij het juiste eind, is sluit de .cr2 niet in om nutteloos grote bestanden te voorkomen. Boels heeft uiteraard gelijk door te stellen dat Adobe niet alle metadata gebruikt die je wel hebt als je DPP gebruikt, maar ik zie dan ook niet het nut van het hebben van afstandsinformatie ed. De foto wordt er geen haar beter van als ik weet dat het onderwerp op afstand x staat of dat ik zie dat ik de flitskop handmatig heb ingezoomd op x mm.. Om die rede heeft de .cr2 voor mij geen toegevoegde waarde. Wat ik wel een toegevoegde waarde vind is dat .dng iets kleinere bestanden oplevert en ook nog eens geen losse sidecar (.xml) file heeft. Het feit dat .dng niet goed zou werken in een non-adobe omgeving neem ik voor lief aangezien ik alles in een Adobe-omgeving doe.

Verder kan ik je wel aanraden om de raw converter van Lr 3.5 te gebruiken, die is vele malen beter dan die van Ps CS3 of CS4. Verscherping en de noise reduction zijn daar een mooi voorbeeld van.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 11:06 
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+

Eigenlijk is het allemaal TIFF, ook de RAW-bestanden van de diverse camerafabrikanten. Ook DNG is TIFF.

TIFF is het meest uitgebreid en is een standaard die door iedereen is geaccepteerd.
Het TIF-formaat bestaat uit zgn. Tags. Eigenlijk niet meer dan vaste plaatsen waar bepaalde informatie (digitaal) wordt opgeslagen.
Een groot aantal van die Tags wordt algemeen door alle gebruikers (cameraproducenten, software-makers, etc.) geaccepteerd.
Minder belangrijke, minder algemene tags worden gebruikt om eigen productinformatie in op te slaan. Om afmetingen te beperken wordt ook een deel van de TIFF-tags helemaal weggelaten.
Ook software kan informatie in tags weglaten of toevoegen. Ook converters geven ieder voor zich een eigen visie op de info in tags.

Wil je echt een origineel (dus totaal onbewerkte camerainformatie bewaren, dan moet je echt het originele RAW-bestand uit de camera bewaren. Dat is je negatief, met alle informatie die alleen maar uit jouw camera komt, zonder enige bewerking door wie dan ook.
Iedere converter bewerkt, dus ook de conversie naar DNG. Mogelijk is zelfs nog het bijgesloten RAW bestand bewerkt, maar dat weet ik niet zeker, want ik heb het niet nagegaan. Ik ben er alleen maar bang voor. Mijn CR2-bestand is mij heilig wat dat betreft.

Over de duurzaamheid van DNG?!?
Het is een door Adobe gewenste standaard. Veel producenten en ook eindgebruikers willen niet overgeleverd zijn aan Adobe. Met hun licentiebeleid (nieuwe camera, nieuwe software) maken ze niet bepaald vrienden. Met PDF hebben ze ook hun wil willen doordrukken en ons dik laten betalen om PDF’s te kunnen wijzigen.
Flash is ook zo’n door Adobe gewilde standaard. Apple heeft zich verzet, levert geen Flash op iPhone en iPad. Als HTML5 is ingeburgerd zal Flash wel langzaam verdwijnen.
Kortom, ik ga mijn ziel en zaligheid niet aan Adobe verkopen.

Ik bewaar als negatief mijn CR2 en ik bewerk en bewaar de bewerkte beelden in PSD (= ook TIFF, maar een Adobe variant) of TIFF.
Als ik beelden ga afdrukken, mailen, publiceren op Internet, zet ik om in Jpeg.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 17:27 
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+

Als je met Lightroom 3.5 met de laatste updates werkt, dan zou er geen probleem mogen zijn.
De RAW-conversie wordt door LR gedaan. Een foto die vanuit LR naar Photoshop wordt getransporteerd voor bewerking, heeft als formaat TIFF of PSD. Je zou de foto ook naar een heel ander beeldbewerkingsprogramma (dus zonder Camera Raw van Adobe) kunnen overbrengen.
Een circa 20MB Raw-bestand uit een 7D wordt in 8-bit TIFF/PSD circa 50MB groot. In 16-bit wordt dat zelfs 100MB. Je kunt bij het transporteren de originele naam behouden, inclusief de extensie CR2.
Toch is het formaat dan in PS of welk ander beeldbewerkingsprogramma TIFF (de keuze voor PSD werkt meestal alleen in PS). Na terugkeer in LR heb je gewoon een TIFF of PSD bestand.

Als je foto’s in LR inlaadt zonder ontwikkelingsinstellingen, dan heeft de conversie nog niet plaatsgevonden. Ga je zo’n foto dan exporteren naar een andere locatie, dan wordt daar een origineel CR2 bestand geplaatst. Weliswaar ook een XMP-bestand, maar daar zit alleen een kopie van wat basisgegevens in. Geen conversiegegevens, want de conversie heeft nog niet plaatsgevonden.
Open je nu zo’n foto in Photoshop, dan gaat PS Adobe Camera Raw openen om te converteren/ontwikkelen. Heb je dan een verouderde PS-versie dan kun je niet de nieuwste ACR gebruiken (licentiebeleid Adobe).

Zorg voor het exporteren vanuit LR eerst voor conversie in LR door een simpele aanpassing te maken. Zelf schakel ik bijv. altijd mijn lensprofiel in.
In LR kun in het overzicht (grid) aan de foto’s zien of ze ontwikkeld (geconverteerd) zijn aan het rechthoekje rechts onderin, namelijk een rechthoekje met een zwart en wit deel met daarin + en -.
Als je die foto’s exporteert, dan moet het in CS3 geen enkel probleem geven.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 18:35 
Canon shooter pro
Canon shooter pro

Illuminatus,

Ik snap er niets meer van!

Ik doe precies wat je zegt, en nog opent het via Lightroom getransporteert naar CS3 niet. :? :roll:

Zo deed ik het trouwens ook altijd.

Als ik bijvoorbeeld een CR2 + XMP van mijn EOS 50D open via Lightroom naar CS3, dan gaat het wel goed. Wat mij dan wel opvalt: De extensie die bovenin CS3 wordt getoond is geen TIFF, maar CR2. Dit zou normaal toch extensie TIFF moeten zijn...? :roll:

Snap er de ballen niet meer van... :D

Bestanden hebben wel conversie gegevens, want ik vink ook altijd het lensprofiel aan en nog wat optimalisaties, maar ik weet het niet meer. 8) :)

Benny

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 19:32 
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+

Als je in LR bij exporteren aangeeft dat de originele bestandsnaam gehandhaafd moet worden, dan wordt die naam gebruikt, maar het formaat zelf wordt wel TIFF.
Kijk maar eens in PS in de onderregel van het fotovenster. Helemaal links vind je een percentage (zoom), iets rechts daarvan staat een vermelding met aan de rechterkant een driehoekje. Klik daar op en kies voor documentgroottes. Uitgaande van een circa 20MB Raw-bestand van een 7D, zie je daar een waarde van circa 50MB of 100MB en dat is 8-bit TIFF en 16-bit TIFF.
Zodra je na bewerking terugkeert naar LR zie je een TIFF-bestand.

Waarom het met bestanden van de 7D nu niet werkt, weet ik op dit moment met de gegeven info ook even niet.
Ergens moet iets fout gaan. Misschien moet ik een keer met je mee kijken op afstand.
Als je dat wilt moet je me even een PB sturen met een regulier emailadres, dan kunnen we iets afspreken.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 19:46 
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard

Illuminatus schreef:
Eigenlijk is het allemaal TIFF, ook de RAW-bestanden van de diverse camerafabrikanten. Ook DNG is TIFF. TIFF is het meest uitgebreid en is een standaard die door iedereen is geaccepteerd.
....
Kortom, ik ga mijn ziel en zaligheid niet aan Adobe verkopen.

TIFF is een containerstandaard ("het doosje") en dat iets een TIFF bestand is zegt in feite nog niks over wat er precies in dat doosje zit.

En wat Adobe betreft... :)

Citaat:
TIFF (originally standing for Tagged Image File Format) is a file format for storing images, popular among graphic artists, the publishing industry, and both amateur and professional photographers in general. As of 2009, it is under the control of Adobe Systems.

Profiel Personal album  

BerichtGeplaatst: nov 10, 11, 19:55 
Canon shooter pro
Canon shooter pro

Heren,

Zucht...opgelost! :) :wink:

Ik heb er net iemand bij gehad, en die zag dat ik onder > bewerken > voorkeuren > extern bewerken, het per ongeluk aan een verkeerde software had gekoppeld, of zoiets. Ik snap het nu zelf ook nog niet zo goed, maar het werkt gelukkig weer! :D

Kan ik gewoon weer met m'n CR2 bestanden verder gaan. Geeft me eerlijk gezegd toch een beter gevoel qua origineel dan DNG.

Iedereen bedankt voor z'n bijdrage! :wink:

Benny

Profiel Personal album  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]