De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONwerkt niet bij een polar, die heeft een meedraaiend filter :)
[censored]! Natuurlijk! Stom zeg! :oops:
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Van HAMA bestaan er speciale filterklemmen.
Afbeelding

Je zou ook een potdekselopener kunnen proberen.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Welke lampjes kun je het beste gebruiken als haarlichtjes?
Ik ben altijd bang dat ik qua witbalans in de knoei kom als ik flitsers + andere lampen gebruik, vandaar mijn vraag.
Die haarlichtjes hoeven niet heel duur te zijn lijkt mij?
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Geen lampen gebruiken maar ook gewoon flitsers?
Je "simpel" haarlichtje zal namelijk meestal zelfs een stop méér licht moeten geven dan je hoofdlicht. Tel daarbij op dat er vaak een lichtvormer op zit (snoot) die ook nog het nodige aan licht tegen houd. En dan hebben we het nog nieteens gehad over de afstand dat hij van het onderwerp staat.
Dus ook een haarlichtje is eigenlijk een volwaardige flitskop die zeker niet onder hoort te doen voor je hoofdlicht.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

sterker nog, ze zullen nauwelijks of zelfs helemaal niet te zien zijn op uiteindelijk beeld, omdat de hoofdflitser alles wegflitst.

Beste is gewoon een goedkope kop erbij kopen, heb ik ook gedaan, heb er een 150 watt lampje plus statief voor aangeschaft met kleurenfilters erbij, zodat ik ook nog eens een gekleurd haarlichtje erop kan richten, of waar ik het ook nog al eens voor gebruik, kleuraccenten op de achtergrond.

voorbeeldje :

13136

Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

dank voor jullie antwoorden ! ik denk dus iets te simpel over een haarlicht !
ik zie je voorbeeld niet helaas closeshooter
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Simpele vraag: Ik heb een EOS 1100D. Ik kan de timer op 10 seconden zetten of 2 seconden continue. De 10 seconden vind ik nogal lang en de 2 te kort. Kan ik de 10 seconden ergens in het programma inkorten?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dan heb je het over de selftimer neem ik aan? Naar mijn weten kan je dat niet aanpassen, maar ik heb geen ervaring met de 1100D in het bijzonder...
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Nee. Het is (volgens mij) niet mogelijk om aan de self-timer-tijd te sleutelen. Maar met dit soort afstandsbedieningen kan het wel (denk ik).
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Dat dacht ik wel. Bedankt voor jullie antwoord, Rocker en jvdh. Ik vind 10 seconden nogal lang. Ik kan me voorstellen dat de camera op statief enkele seconden minimaal beweegt, maar 10 seconden? Als het langer dan 5 seconden zou zijn, adviseer ik een ander statief te nemen. :lol:

O ja, een andere vraag:
Wanneer ik een foto wil maken van bijvoorbeeld de maan, wil ik de camera zo stil mogelijk houden. Uiteraard met een goede statief en selftimer. Het opklappen van de spiegel geeft ook een ongewenste trilling. Volgens mij klapt de spiegel omhoog in de LiveView stand. Klopt dat of is er een andere manier om de spiegel tijdelijk op te klappen? (in de LiveView stand kan ik ook nauwkeuriger scherp stellen door op het plusje rechts boven te drukken)
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

De spiegel klapt inderdaad ook omhoog in de LV stand, dit om scherp te stellen (zie pag 134 handleiding). Helaas heeft de 1100D geen mirror lockup, zo je kan niet instellen dat je deze handmatig al omhoog zet.
Wat je dan zou kunnen doen is hem omschakelen naar manual focus, dan zal je dit niet hebben
Anoniem 3

steven l schreefCOLONSimpele vraag: Ik heb een EOS 1100D. Ik kan de timer op 10 seconden zetten of 2 seconden continue. De 10 seconden vind ik nogal lang en de 2 te kort. Kan ik de 10 seconden ergens in het programma inkorten?
Simpele afstandbediening gebruiken, met of zonder draadje.
Draadje kun je gemakkelijk (Zelf ook gedaan) tot 10 meter verlengen.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

steven l schreefCOLONDat dacht ik wel. Bedankt voor jullie antwoord, Rocker en jvdh. Ik vind 10 seconden nogal lang. Ik kan me voorstellen dat de camera op statief enkele seconden minimaal beweegt, maar 10 seconden? Als het langer dan 5 seconden zou zijn, adviseer ik een ander statief te nemen. :lol:

O ja, een andere vraag:
Wanneer ik een foto wil maken van bijvoorbeeld de maan, wil ik de camera zo stil mogelijk houden. Uiteraard met een goede statief en selftimer. Het opklappen van de spiegel geeft ook een ongewenste trilling. Volgens mij klapt de spiegel omhoog in de LiveView stand. Klopt dat of is er een andere manier om de spiegel tijdelijk op te klappen? (in de LiveView stand kan ik ook nauwkeuriger scherp stellen door op het plusje rechts boven te drukken)

Vergeet die statief, timer en opklappende spiegel toestanden als je de maan wilt vastleggen.
Hier eentje los uit pols: http://img713.imageshack.us/img713/2607/img3074p.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Een goede lens, dat heb je nodig.

Maan weerkaatst meer licht uit dan je denkt.
Laatst gewijzigd door 1 op CrisM, in totaal 11 keer gewijzigd.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb een Canon EF 75-300mm. Ik heb het idee dat deze lens niet ver genoeg kan focussen. Alhoewel ik ook foto's heb gezien die met deze lens en de EOS 1100d zijn gemaakt. Zelfde resultaat als CrisM.
De maan straalt inderdaad veel licht uit.
Dit is tot nu toe het beste resultaat.
http://fc04.deviantart.net/fs71/i/2012/ ... 5d2sjp.jpg
Make:Canon
Model:Canon EOS 1100D
Shutter Speed:1 second
Aperture:F/32.0
Focal Length:300 mm
ISO Speed:100

Er was die avond een stralende hemel, weinig omgevingslicht maar wel een hoge luchtvochtigheid. Dat zou eventueel kunnen meespelen. Iemand suggesties (met deze lens en camera)?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... e_maan.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Even de exif van bovenstaande foto nog vermelden.
Iso 100
F 6.3
1/30sec.

Btw, op 200mm, dus uiteraard een uitsnede van. ( op cam 5DMII )
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

...en 1/30sec is voor de maan al aan de trage kant
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Oké, dus diafragma kleiner en sluitertijd korter. Dan moet waarschijnlijk wel de ISO omhoog, denk ik.
Zou het ook kunnen zijn dat de Canon EF 75-300mm niet ver genoeg kan focussen? of heeft dat ook te maken met het diafragma? Kleiner diafragma, grotere DOF.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Je zit nu op f/32 zie ik.. naast het feit dat dit zeker niet het scherpste diafragma van de lens is, heb je daarmee ook zo'n kleine opening dat je je iso echt nog niet omhoog hoeft te doen bij een groter diafragma. Je kan makkelijk op f/8 oid gaan zitten denk ik. Gevoelsmatig lijkt een maan donker, maar daar komt nog een flinke bult licht vanaf

Heb je trouwens handmatig scherp gesteld of met AF?
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Met het handje. Camera op LiveView, beeld 5x ingezoomd.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar