onscherpte op gezicht kindportret, wie helpt

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

thanks ! laatst foto's gemaakt met 1/160 , en die leken wel goed
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

kkika82 schreefCOLONthanks ! laatst foto's gemaakt met 1/160 , en die leken wel goed
De cirkel is rond. Openingspost 1/160 onscherp, nu 1/160 scherp: probleem opgelost :shock:
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

whaha PP, jammer joh, ik had het in mn laatste bericht over de sync.tijd :) en niet over de scherpte van de foto's
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Wat zou kunnen, is dat je in je studioruimte last hebt van invallend daglicht, dit beinvloed je foto's, wanneer je je camera instelt voor het nemen van de foto's, moet je bij de foto zonder flits helemaal niets dan een zwarte foto hebben, wanneer dit niet het geval is, je diafragma verder dicht draaien totdat je een zwarte foto hebt. dan weet je zeker dat je foto alleen door kunstlicht (flitstijd) wordt beinvloed, en je geen bewegingsonscherpte krijgt door daglicht.
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

lastigportret schreefCOLONWat zou kunnen, is dat je in je studioruimte last hebt van invallend daglicht, dit beinvloed je foto's, wanneer je je camera instelt voor het nemen van de foto's, moet je bij de foto zonder flits helemaal niets dan een zwarte foto hebben, wanneer dit niet het geval is, je diafragma verder dicht draaien totdat je een zwarte foto hebt. dan weet je zeker dat je foto alleen door kunstlicht (flitstijd) wordt beinvloed, en je geen bewegingsonscherpte krijgt door daglicht.
Waardevolle tip! :wink:
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

lastig portret: dank je wel voor je tip ! Ga daar zeker op letten, want ik heb inderdaad daglicht erbij
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik vermoed toch bewegingsonscherptem zo te zien je licht genoeg.

Zit zelf altijd te schieten op 1/125 en speel met licht en diafragma. Heb een aantal oude staafflitsers van Metz, en oude speedlites EZ's van Canon, met cactus setje waarbij ik om en om laat opladen en met andere flits, en andersom. Werkt prima.
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Ik heb inmiddels een fullframe camera gekocht, ... en het probleem is opgelost :p
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Wat heb je nu gekocht dan? Is het probleem opgelost door aanschaf van de nieuwe camera of heb je de oorzaak van het probleem kunnen tackelen?

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

kkika82 schreefCOLONIk heb inmiddels een fullframe camera gekocht, ... en het probleem is opgelost :p
De meest vreemde oplossing die ik ooit gehoord heb :oops:
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

PP schreefCOLON
kkika82 schreefCOLONIk heb inmiddels een fullframe camera gekocht, ... en het probleem is opgelost :p
De meest vreemde oplossing die ik ooit gehoord heb :oops:

vind ik persoonlijk ook vreemd. meestal ligt het niet aan het toestel
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

lastigportret schreefCOLONWat zou kunnen, is dat je in je studioruimte last hebt van invallend daglicht, dit beinvloed je foto's, wanneer je je camera instelt voor het nemen van de foto's, moet je bij de foto zonder flits helemaal niets dan een zwarte foto hebben, wanneer dit niet het geval is, je diafragma verder dicht draaien totdat je een zwarte foto hebt. dan weet je zeker dat je foto alleen door kunstlicht (flitstijd) wordt beinvloed, en je geen bewegingsonscherpte krijgt door daglicht.
Heeft hiermee te maken, en niks met dat er een andere camera is aangeschaft.

In een goede (daglicht studio buiten beschouwing) fotostudio, mag absoluut geen daglicht binnen vallen. In een studio waar geen daglicht binnen valt en je maakt dan een foto zonder de flitsers aan, dan is de foto gewoon pik zwart.

Wanneer daglicht wél in (afhankelijk van de mate waarin) een studio doordringt, kun je inderdaad last krijgen van bewegingsonscherpte, omdat de flits dan de beweging niet meer zo goed bevriest. Dus vermijd in een studio invallend daglicht.

In een studio waar geen daglicht binnen valt, wordt meestal de sluitertijd op 1/125ste gezet. Dit is meer een basis principe en een goed uitgangspunt. Maar in principe, zou je je sluitertijd ook gerust op 1/60ste of 1/30ste kunnen zetten, want daglicht heeft geen invloed en de flitsers bevriezen de beweging toch wel. Echter, zou ik ook gewoon (safe) voor 1/125ste kiezen. Je zou ook nog de sluitertijd kunnen instellen op de maximum synchronisatietijd van je camera, bijvoorbeeld 1/200ste, de meeste moderne flitskoppen kunnen dat wel aan, maar of dat echt nodig is, is een tweede vraag. Kortom, 1/125ste is een goed uitgangspunt.

Heb je wél invallend daglicht in je studio, dan wordt het verhaal qua sluitertijd een ander verhaal. Dit, omdat de flits dan beweging in mindere mate bevriest.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Ik ga mee met de flitsduur wbt sluitertijd. De flitst hoort het onderwerp te bevriezen.

Maar iedereen heeft het hier over de scherpte maar ik kan deze totaal niet beoordelen met een dergelijke upload. Zo op het eerste gezicht is de foto niet compleet onscherp. Ik werk zelf ook met Linkstar en ben daar meer dan tevreden over. Mijn collega waar ik de studio mee deel schiet geregeld gezinnetjes met kinderen en heeft over de scherpte niet te klagen. Ik zou graag een wat meer close-up willen zien om dit echt te kunnen beoordelen.

hmmm er waren nog 2 pagina's aan reacties....

Ik lees ook tips als VR in een studio. Zelf heb ik dit nooit gebruikt en ook nooit gemist in een studio (ivm flitsduur). De servo stand gebruik ik nimmer, one-shot voldoet prima. Wel is er een aantal keer een vraag gesteld over hoe en waar stel je scherp op. Deze zie ik niet beantwoord. Gebruik je 1 scherpstelpunt en is dit punt gericht op het oog bij het fotograferen?
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar