oneindigheid

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Vandaag reed ik op de dijk van het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen midden in een heftige regen- en onweersbui. Daar trof me de enorme oneindigheid en leegheid van dat (water)landschap. Daarom ben ik snel even de auto uit gesprongen om een foto te maken.
Afbeelding

Gelukkig kwam er iets verderop al snel het een en ander mijn beeld in gevaren, om de leegte wat minder te laten opvallen.
Afbeelding

Ik heb een voor mij ongebruikelijke bewerking gekozen, ben benieuwd of ze bevallen :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Een ongebruikelijke bewerking levert blijkbaar ook een ongebruikelijk aantal reacties op :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ik heb wel al vaker naar deze foto's gekeken, maar er schiet me niets te binnen om te zeggen. Blijkbaar zeggen deze platen me dus niet zoveel ... :( Het zijn rechte lijnen en vrij donkere foto's.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat lijnenspel en de donkerte is de essentie van de foto. Dat klopt dus heel goed :wink:

Het grappige is dat de eerste foto op POTN direct tot de "best of POTN"-sectie werd toegevoegd. Ook op andere fora was er diverse input. Zo zie je dat het per forum ook nog eens enorm kan verschillen of een foto in de smaak valt.

Ach. Ik vind ze nog steeds mooi - en daar heb ik ze voor gemaakt :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind de eerste mooi, maar jammer dat je er niet voor hebt gekozen om links de openheid vast te leggen die je op foto twee wel hebt.
Dat had voor mij het beeld nog sterker gemaakt. Heb je de foto ook bekeken in gedesatureerde kleuren? Dat kan ook nog wel interessant zijn!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Los van het feit dat we in in ons land (helaas) geen enorme oneindigheid hebben snap ik wel de intentie achter de foto's. De eerste past daar het beste bij.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

gumpje schreefCOLONIk vind de eerste mooi, maar jammer dat je er niet voor hebt gekozen om links de openheid vast te leggen die je op foto twee wel hebt.
Dat had voor mij het beeld nog sterker gemaakt. Heb je de foto ook bekeken in gedesatureerde kleuren? Dat kan ook nog wel interessant zijn!
Die keuze was er helaas niet. Dat zou inderdaad het meest sterke beeld opgeleverd hebben. Ter hoogte van het punt waar de eerste foto is genomen, was er links achter de bomenrij geen open ruimte, maar bebouwing/ bossages. Ter hoogte van het tweede punt, een paar kilometer verderop, heb ik nog een tijdje gewacht op een leeg kanaal, maar was er helaas teveel scheepvaart.

Gedesatureerd vind ik niet mooi. Er zit al vrijwel geen kleur in de foto, enkel wat donkergroen in de grasstrook.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

De eerste spreekt me het meest aan en is bijna minimalistisch, alleen zou m.i. Het links en boven er wat van af mogen. Links omdat de zwarte massa te zwaar is voor de balans met rechts, en boven omdat daar wat takken zitten die het strakke beeld onrecht aan doen. Probeer 16*9 eens.
De tweede is minder strak en heeft teveel lijnen en objecten waardoor het te onrustig is naar mijn gevoel. Maar ik geef mijn mening graag voor een andere...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks! Ik heb bij de eerste foto heel bewust voor deze hoeveelheid donkerte gekozen, omdat dat recht doet aan de situatie zoals die was. Sterker, feitelijk was dat de aanleiding om de foto te maken. De combinatie van zware donkerte en een lichte kijklijn naar oneindigheid spreekt me aan.
Bij de tweede foto zijn de lijnen juist het onderwerp: daar kan je de 8 lijnen als een soort wagenwiel naar hetzelfde punt in de verte zien lopen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar