Graag hulp met keuze: canon 24-70 2.8 vs Tamron 24-70 2.8 VC

Moderator: Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
wernerfotografie

Hallo allemaal,

Nog nooit een vraag gesteld mbt een lens keuze aangezien ik meestal iemand ben die precies weet wat hij wil maar toch kom ik er niet helemaal uit, vandaar dat ik mijn vrienden van het EOS forum raadpleeg ;).

Eerst wat basic information:

- Ik schiet met een een 5d2 een canon 70-200 2.8 en een 85mm 1.8. Ik HAD een ook nog een canon 17-40 L maar die heb ik recent geleden verkocht. Ik dacht dat UWA mijn ding was maar bleek dat ik hem al bijna een jaar in mijn tas had zitten zonder ermee te fotograferen. Zonde dus verkocht. Ik merkte dat ik een voor mij een te groot gat miste. 40 vond ik vaak net wat te weinig en om als standaard lens de 70-200 te gebruiken vond ik weer wat te fanatiek.
- Ik schiet graag portretten (half / fullbody), newborn en dieren. (soms ook sport, ik schiet eigenlijk alles wat ik leuk vind maar vooral de eerst genoemde dingen)
- Ik ben gek op kleine dof

Voor normale foto's vond ik de 17-40 te veel breedhoek en vind ik de 70-200 te ver

Na het verkopen van mijn 17-40 en wat gespaarde geld wil ik binnenkort een lens aanschaffen. Ik sta open voor zowel 2de hands als nieuw. Omdat ik straks ook voor het eerst vader wordt wil ik een lens hebben die een beetje allround is maar wel aan de kwaliteit voldoet wat ik ben gewend.

Mijn budget is 1000 euro en ik zat aan het volgende te denken:

- een tweede hands canon 24-70 2.8 L (versie I) wordt volgens mij niet meer nieuw gemaakt. De versie 2 vind ik te duur en laat mijn budget niet toe. Eerlijk gezegd dat ook al zou ik het geld wel hebben liggen, dit er ook niet aan uit willen geven. Deze uitgave kan ik mezelf niet verantwoorden, kan je nagaan wat de vrouw er van vind haha.

- Of de Tamron 24-70 2.8 VC (IS). Sinds ik een overstap heb gemaakt naar FF heb ik ook al mijn "thirdparty" lenzen de deur uit gedaan. Ik had vroeger op de 450D een Tamron 17-50 2.8 en was hier altijd meer dan tevreden mee). Ik ben niet gevoelig voor de IS op deze tamron. Ik heb nog nooit een lens in mijn bezit gehad met IS dus maakt mij niet al te veel uit of het er wel of niet op zit.

Ik zou graag willen weten welke keus men hier op het forum zou maken. Welke lens is er "beter" voor mijn doeleinden en waarom. Zit er veel verschil in kwaliteit tussen deze lenzen? Als ik de Tamron neem, koop ik hem nieuw en heb ik garantie. Tweedehands is wel tweedehands en neem je wel een risico.

Ik heb vele filmpjes op youtube en het WWW doorzocht maar wou ook graag hier even mijn vraag kwijt. Ik heb de canon 24-70 1x kort mogen vasthouden bij onze Judith maar dat was te weinig om er verliefd op te worden. Wat me wel opviel is dat ik de range heerlijk vond.

Graag jullie meningen.

Groeten Werner
Gebruikersavatar
boels069
Redacteur
Redacteur
Berichten: 20267
Lid geworden op: 04 dec 2005 09:52
Locatie: Almere

Zo te zien val je geen buil aan de Tamron:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/74 ... ff?start=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
wernerfotografie

Die had ik al gelezen en ziet er idd prima uit :D. Tis gewoon vervelend dat als ik de ene lens haal dat ik dan bij mezelf denk: Had ik maar ...... Om dat uit te sluiten hoop ik hier wat gebruikerservaringen op te doen !!
Gebruikersavatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
Berichten: 6247
Lid geworden op: 24 sep 2010 11:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Je had hem ook wel langer vast mogen houden hoor :) ik vind het een heeerlijke lens, bereik is super..lekker alround.
De keuze voor Canon of een ander merk kan ik je niet bij helpen..ik heb geen vergelijkingsmatriaal.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikersavatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
Berichten: 2732
Lid geworden op: 24 apr 2013 20:22
Locatie: Best

bij mezelf denk: Had ik maar ....
Gun je zelf tijd.... Persoonlijk zou ik in jou geval voor de Tamron gaan. Prima merk, nieuw, garantie en toch de optische snelheid die je zoekt.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikersavatar
EljaTrum
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jan 2007 15:04
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Volgens mij kun je met beide niet heel erg fout gaan.

Ik heb een jaar of zes geleden mijn Canon 24-70mm f/2.8 L gekocht (destijds nieuw voor zo'n 1.200 euro) en heb daar nooit een moment spijt van gehad. Het is nog steeds mijn meest gebruikte objectief en ik vind 'm ideaal. Momenteel overweeg ik de upgrade naar de nieuwe 24-70mm. Ik verwacht dat ik daar ondanks de hogere prijs ook geen spijt van zal krijgen. ;)

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts Academy; leer werken met Lightroom..
wernerfotografie

@Judith : had ik de kans maar gegrepen haha
@ Wibo53: Tijd genoeg (alhoewel zou hem graag willen hebben voordat de kleine er is haha)
@Elja: Lees idd ook goede verhalen over de canon 24-70 2.8 maar als er zo goed als geen verschil in zit, dan ga ik denk ik toch liever voor nieuw en garantie. Waarom overweeg je als de lens zo goed is toch de overstap te gaan maken? Wat mis je dan aan deze lens ?
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 2407
Lid geworden op: 14 okt 2009 15:44
Locatie: Lagos, Victoria Island, Nigeria
Contacteer:

En, om het je gemakkelijker te maken, wat dacht je van de Sigma?

http://www.slashgear.com/sigma-new-24-7 ... n-1036964/

Ik heb de Sigma, met Sigma vatting op de Sigma SD-15, en doet het uitstekend.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 4426
Lid geworden op: 14 sep 2007 13:11

Nou ik geen andere merken lenzen meer dan Canon...........Waarom: waardevaster en betere kwaliteit in afwerking. Als je Canon kan betalen doe dat dan. Maar het is jouw keuze.......
Gebruikersavatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 630
Lid geworden op: 13 feb 2009 10:56
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik heb op dit moment mijn eigen 24-70 F2.8L te koop staan voor 1000 euro inclusief uv filter. Dit om dezelfde reden als van jouw 17-40, ik gebruik hem toch te weinig.

Toch zou ik zeker kijken naar de Tamron aangezien ik nergens, maar dan ook nergens, een slechte review heb gelezen over de 24-70.

Ik begrijp je twijfels want enkele maanden geleden stond ik voor hetzelfde dilemma: ik wilde eigenlijk de Canon 70-200 L IS F2.8 maar kon ook het bedrag van 2100 euro hiervoor niet voor mijzelf verantwoorden. Mijn winkelier (foto Verschoore) gaf toen aan om de Canon eens te vergelijken met de nieuwe Tamron 70-200 F2.8 VC. Ik heb beide lenzen op de camera gehad, plaatjes geschoten en vergeleken. Uiteindelijk heb ik de Tamron gekozen, 700 euro goedkoper, beeldkwaliteit fantastisch en bouw en afwerking op een zeer hoog niveau.

Sunnyboy heeft het over het waardevaster zijn van de Canon lenzen: maar dat is sterk afhankelijk van het model.
Ik heb laatst zelf een Sigma 4-5.6 10-20 van 6 jaar oud verkocht voor 285 euro. De aanschafprijs was toen 470 euro. Dat lijkt me toch ook behoorlijk waardevast. Het is maar net wat iemand zoek.
Bovendien lijken Canon lenzen vaak waardevaster dan ze zijn, vergeet niet dat je ze ook vaak veel duurder hebt aangeschaft.
De bouwkwaliteit van de lenzen van de Tamron Super Performance series, ligt op vergelijkbaar niveau van de Canon L lenzen.

Succes met je keuze
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikersavatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 905
Lid geworden op: 01 mei 2008 16:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

ik kijk even mee, want worstel met dezelfde vraag. Sigma 24-70 (nieuw) of canon 24-70 serie I (gebruikt, want nieuw zie ik ze nergens meer).
Gebruikersavatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 363
Lid geworden op: 15 mei 2013 21:09
Locatie: Uden
Contacteer:

Toevallig heb ik onlangs zelf de keuze gemaakt voor de Tamron 24-70 2.8 VC, ik verwacht het objectief begin volgende week binnen te hebben.

Wat hier al gezegd is, de reviews zijn gewoon goed. Daarbij is de prijs een stuk gunstiger tov de Canon en heeft het objectief IS wat natuurlijk nooit verkeerd is.

Groet
Marco
Groet, Marco

Flickr
Gebruikersavatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 mei 2012 13:36
Contacteer:

Misschien is de oude 28-70 wat voor je. Ik heb deze nu ook in gebruik en bevalt uitstekend. Is wel al een wat oudere lens.

Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 303
Lid geworden op: 13 jun 2011 13:40
Contacteer:

Ik weet niet of de canon en sigma weathersealed zijn, want de canon is dat, dacht ik, wel.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 4426
Lid geworden op: 14 sep 2007 13:11

Bij http://www.cameraland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat ook tweemaal de Canon 24-70 f2.8 te koop voor € 995,- Heb je nog garantie ook.

Gr. Chris
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1143
Lid geworden op: 02 okt 2010 16:09
Contacteer:

Prijs vind ik toch nog best hoog voor tweedehands, maar er is blijkbaar genoeg vraag naar dat ze het er voor kunnen vragen. Zelf zou ik voor de Tamron VC gaan. Persoonlijk vond ik de Tamron beter presteren dan de Canon v1.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikersavatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
Berichten: 6247
Lid geworden op: 24 sep 2010 11:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Als je op marktplaats kijkt zijn er canon 24-70 MKI te vinden voor €800,- a €850,-
Zelf ben ik niet zo huiverig voor tweedehands objectieven, goed testen..als het glas heel en mooi is en de motor maakt geen rare geluiden dan is het prima.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikersavatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:24
Locatie: Noord Nederland

Er gaat er binnenkort ook in Groningen een te koop.
Niet zo ver van Bovensmilde.
Gebruik zelf de 17-40/4L meer dan de 24-70/2.8L
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
wernerfotografie

Bedankt voor al jullie reacties. Ik lees inderdAd ook veel goeie reacties over de tamron. Zal de tamron net zo presteren als de canon 24-70, of ga ik tussen deze 2 lenzen grote verschillen zien ? Mocht het amper wat schelen denk ik toch dat ik voor de tamron ga, aangezien die dan nieuw is en garantie er op heeft. Mocht de 24-70 nou toch stukken beter zijn dan moet ik er nog eens hard over nadenken maar als ik de reacties hier lees zullen ze niet heel veel van elkaar schelen...

Zijn er mensen die ervaring hebben met allebei?
@marco: als jou tamron binnen is, zou je dan je bevindingen hier neer willen zetten en eventueel paar voorbeeld fotos?

Wat ik wel af en toe in een revieuw lees is dat er wat "slechte" exemplaren tussen zitten bij de tamron. Klopt dit?

Voor 1000 euro kan ik 1 van deze 2 prachtige lensen kopen. Nieuw of 2de hands, alleen voor mij de vraag, welke is beter voor de soort van fotos wat ik graag maak. Moeilijk moeilijk moeilijk...
Iemand nig tips of gebruikers ervaringen?
Gebruikersavatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
Berichten: 6247
Lid geworden op: 24 sep 2010 11:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Je gevoel volgen...dat is de enige tip die ik he kan geven :)
Ik wil alleen Canon lenzen..waarom, omdat ik dat prettig vind..canon camera met een canon lens, alles origineel. Is dat een must? Vast niet...:)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven”