Welke van deze 3 objectieven adviseren jullie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

JSnakes schreefCOLONWaar jij het objectief voor gaat gebruiken heb je geen IS nodig.
IS helpt om de altijd onvaste hand van de fotograaf een handje te helpen :wink:

Noodzakelijk is het niet, maar je moet dan de sluitertijd wel korter nemen dan bij IS.

Wat scherpte betreft wordt de camerabeweging gewoon opgeteld bij die van het onderwerp (tijdens het openstaan van de sluiter).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ook hier door schade en schande via een Sigma 70-300, Canon 70-300 nu een 70-200 f4 (non IS) en net als Karin geen spijt van de aanschaf maar wel spijt dat ik deze lens niet eerder aangeschaft heb. Aan de andere kant heeft het mij wel leren omgaan met apparatuur en geleerd grenzen van mogelijkheden te verkennen. :wink:

Als je een zoomlens koopt wil je deze juist gebruiken op het uiterste bereik en mijn ervaring is dat bij de goedkopere lenzen deze boven de 200mm snel achter gaan qua scherpte en een wat soft resultaat geven. Bij de 70-200 is de lens van 70mm tot aan de 200mm haarscherp. Je mist dan de mm ook minder omdat je sneller een crop kan maken in de nabewerking.

Wat nu wijsheid is ? Met de ervaring die ik heb zou ik kiezen voor een 2e hands 70-200 f4. Deze zijn voor rond de € 400,00 goed te vinden op marktplaats. Een voordeel van dit kwalitatief hoge glas is dat het waardevast is. Als je later door wil groeien kan je de lenzen bij normaal gebruik zo weer doorverkopen.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Ishh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 23 Jul 2013 13:59
WoonplaatsCOLON Sittard

Dan denk ik toch dat ik even door spaar en voor de Canon EF 70-200 f/4 L ga :D Als ik het zo lees, zal ik met de andere lenzen last blijven houden van een trage AF en dat mis ik nu toch echt! Daarnaast wil ik in de toekomst doorgaan met fotograferen, dus is het geen weggegooid geld!

Nog een vraag. Deze lens heeft een diafragmawaarde van 4, terwijl de andere meerdere opties hadden (4-5.6). Kan iemand me dit verschil a.u.b. nog uitleggen? Als ik bijv. landschappen of portretten wil maken, kan dit dan ook goed met deze lens?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Bij de 70-200 heb je een vast diafragma dus op zowel 70 mm als 200mm kan je diafragma open zetten tot f4.

Bij 70-300 f4-5.6 kan je op 70mm vol open op f4 komen maar zal je als je gaat zoomen snel naar de f5.6 gaan als grootste diafragma opening.

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Ishh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 23 Jul 2013 13:59
WoonplaatsCOLON Sittard

Rijk schreefCOLONIk hoop dat bovenstaande duidelijk is.

Groet,

Richard
Hartstikke duidelijk! Dank je wel! Weet je toevallig ook een aantal handige sites waar ik voor 2e hands lenzen kan kijken, zodat ik deze eens in de gaten kan houden?
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Ishh schreefCOLON
Rijk schreefCOLONIk hoop dat bovenstaande duidelijk is.

Groet,

Richard
Hartstikke duidelijk! Dank je wel! Weet je toevallig ook een aantal handige sites waar ik voor 2e hands lenzen kan kijken, zodat ik deze eens in de gaten kan houden?
Gebruik http://www.zoekwekker.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; en je bent continu op de hoogte van al het aanbod.
nadeel, je krijgt ook advertentie/"spam" mailtjes....
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Als 1e telezoom ben ik destijds ,oa ook op aanraden van hier, meteen voor de 70-200 f4 gegaan. Goede keus om nog even door te sparen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

boels069 schreefCOLON IS helpt om de altijd onvaste hand van de fotograaf een handje te helpen :wink:

Noodzakelijk is het niet, maar je moet dan de sluitertijd wel korter nemen dan bij IS.

Wat scherpte betreft wordt de camerabeweging gewoon opgeteld bij die van het onderwerp (tijdens het openstaan van de sluiter).
Dit klopt idd, maar bij de sport die TS wil fotograferen zal je sowieso een sluitertijd van 1/400 of korter willen hebben :wink:

Ik zou trouwens gewoon Marktplaats gebruiken voor alle 2e hands objectieven :)
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Ishh schreefCOLON Hartstikke duidelijk! Dank je wel! Weet je toevallig ook een aantal handige sites waar ik voor 2e hands lenzen kan kijken, zodat ik deze eens in de gaten kan houden?
Een ander alternatief is http://www.fotoapparatuur.nl/2deHands" onclick="window.open(this.href);return false;

(daar heb ik mijn 70-200 F4 L ook verkocht :-))
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Marktplaats is wel het meeste te vinden. Ik kijk ook wel eens op fotoapparatuur.nl maar vaak zie je bij populaire producten dat deze dan ook op marktplaats staan.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Idd op Marktplaats worden de meeste aangeboden. Zelf heb ik toch altijd een lichte voorkeur voor Fotoapparatuur.nl en natuurlijk de vraag/aanbod rubriek hier op het forum.
Ik heb het idee dat daar toch meer de echte liefhebbers / kenners hun spullen verkopen en dat deze dan gewoon goed zijn. Er worden reeële prijzen gevraagd.
Dat wil niet zeggen dat de spullen op MP niet goed zijn, zeker tref je daar ook hele goede spullen aan, maar daar vertrouw ik niet automatisch op. Via MP ga ik altijd afhalen en testen.
Hier op het forum of op fotoapparatuur.nl voelt het toch wat vertrouwder.
Zelf bied ik mijn spullen ook altijd eerst hier en op Fotoapparatuur.nl aan. Pas als ik vind dat het te lang duurt voor er interesse is (wat eigenlijk nog niet is voorgekomen :)
plaats ik een advertentie op Marktplaats. Daar worden vaak zulke onredelijke biedingen gedaan....

Je kunt hier ook een advertentie plaatsen als je iets zoekt. Misschien zit er wel een lid te twijfelen of hij zijn objectief van de hand zal doen en dan kan jouw advertentie net dat laatste zetje zijn. :wink:
Ik zie dat je net een paar dagen lid bent maar volgens mij mag je dan wel een advertentie plaatsen als je op zoek bent naar iets. Te koop aanbieden mag niet, daarvoor moet je langer lid zijn.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik zelf koop hoogst zelden van particulieren. Bij een winkel heb je op grond van het Europese consumentenrecht bij een winkel meer bescherming - waaronder garantie. Je betaalt iets meer, maar hebt meer bescherming.

Winkels zoals Kamera-express en Foto Konijnenberg verkopen ook tweede hands materiaal.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Het blijft persoonlijk maar mijn hele uitrusting is op dit moment 2e hands aangeschaft bij particulieren. Ik koop zeer zelden iets nieuws (afgezien van wat accessoires) en heb nog nooit problemen gehad. Dure spullen altijd ophalen en testen bij de gebruiker en bij de geringste twijfel niet tot koop over gaan. Wat mij opvalt is dat je zeker bij de de lens die jij wil kopen je bij serieuze gebruikers terecht komt die zuinig zijn op de spullen en vaak nog een bon hebben.
Stel veel vragen op de mail en via telefoon en probeer zo te achterhalen of je zaken doet met een betrouwbare partij. Als je slechte of geen antwoorden krijgt dan weet je dat het mis zit en je het niet moet doen. Uiteraard heb je geen garantie dat het goed gaat maar met een gezonde dosis gezond verstand kom je een heel eind. Kijk ook wat redelijke prijzen zijn. Is het te goedkoop dan deugt er meestal iets niet.

Mooi voorbeeld kwam ik vandaag tegen in de kroeg op dit forum, iemand die een lens probeert te verkopen en er bij zet dat de sluiter net vervangen is. Bij dit soort teksten (en deze is wel heel duidelijk) weet je dat je genept wordt.

Kopen in een winkel is veiliger, dat zal ik niet bestrijden maar een beetje shoppen scheelt je veel geld.

succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

addy101 schreefCOLONIk zelf koop hoogst zelden van particulieren. Bij een winkel heb je op grond van het Europese consumentenrecht bij een winkel meer bescherming - waaronder garantie. Je betaalt iets meer, maar hebt meer bescherming.

Winkels zoals Kamera-express en Foto Konijnenberg verkopen ook tweede hands materiaal.
Als ik het prijsverschil zie tussen een particulier en dergelijke winkels, dan zie ik in die 2e handsprijs bij de vakhandel eerlijk gezegd al de garantie verdisconteerd zitten.
Sterker nog, ik heb mijn 7d en de 70-200 F4 IS beide van een particulier gekocht voor een prijs waarvoor ik ze nooit bij een vakhandel had kunnen kopen (weliswaar nadat ik de eigenaren gewezen had op de nieuwprijzen in het Verenigd Koninkrijk, maar toch).
Bij de vakhandel zie ik ook nog wel eens 2e handsprijzen waarvoor ik aan de andere kant van de Noordzee bij een online shop hetzelfde nieuw kan kopen.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Mag ik vragen waar jij online shopt in VK? Ben wel nieuwsgierig. Ik koop zelf ook gemakkelijk online overzees, als de verzendkosten niet heel hoog oplopen tenminste.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Pas op, hou er rekening mee dat je achteraf BTW bij invoer en inklaringskosten moet betalen. Ik had een pakketje, in de US twv 35 euro besteld waarbij ik dus aan de pakketbezorger van TNT € 20,35 extra
(7,35 BTW en 13,00 euro inklaringskosten) moest betalen. Toen werd het totaal dus 55,35 euro. Voor mij was het dan nog voordeliger dan hier in NL bestellen maar veel mensen denken niet aan die extra kosten.

Zolang iets als briefpost kan worden verstuurd is er geen probleem maar anders is de kans groot dat je aan de beurt bent en dan wordt die goedkope aankoop waar je zo heel erg blij mee was, ineens een heel stuk duurder.
Dus bezint eer gij begint.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Jasmino schreefCOLONMag ik vragen waar jij online shopt in VK? Ben wel nieuwsgierig. Ik koop zelf ook gemakkelijk online overzees, als de verzendkosten niet heel hoog oplopen tenminste.
Ik koop o.a. bij http://www.hdewcameras.co.uk/canon-21-c.asp.

Daar het een EU land is heb je niks te maken met inklaringskosten, BTW en dat soort van ongein die je vaak wel vanuit de VS of bijvoorbeeld Hong Kong moet betalen (ik merk met de afgelopen jaren al ongeveer 2 pakketten per week dat de meeste pakketten van belastbare waarde uit de VS blijkbaar wel door de Douane gecontroleerd worden, maar in mijn geval minder dan een kwart van mijn pakketten uit Hong Kong).
Alleen betaal je natuurlijk wel 20 UK pounds aan verzendkosten van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Oké Thuispapa, daar had ik dus niet aan gedacht. :oops: Dat is voor mij dan ook een reden om de volgende keer iets dichterbij te kijken.
Maar hetgeen ik heb gekocht was helaas alleen in Amerika te koop dus ik ben me er gelukkig geen buil aan gevallen. :)
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de link! Ja, ik weet hoe het zit met pakketjes uit EU en niet-EU, ik koop nu regelmatig in Duitsland (amazon.de) en Engeland (bookdepository).
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Ishh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 23 Jul 2013 13:59
WoonplaatsCOLON Sittard

Dank jullie wel voor alle tips! Mijn keuze wordt steeds gemakkelijker. Ik weet nu eindelijk welke lens ik wil, maar nu twijfel ik wel nog tussen IS ja of nee. Sommige zeggen van wel, anderen van niet. Wat adviseren jullie?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar