Lens advies gevraagd ( Canon EF 70-200mm f/4L USM ? )

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

Beste leden,

Graag zou ik wat advies willen inwinnen betreffende een lens die als aanvulling dient op mijn bestaande lens. Ik heb op dit moment de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM als allround lens voor op de 650D.

Ik heb al sinds jaar en dag behoorlijk veel met de luchtvaart en met de 18-135 ben ik ook zeer regelmatig op diverse vliegvelden te vinden. Deze voldoet prima echter mis ik soms wat mm in de lengte en de kortste brandpuntafstanden beginnen altijd rond de 60 tot 70mm. Ik los het tekort nu op door flink te croppen maar de kwaliteit wordt er dan toch minder op. Vandaar dat ik een aanvulling zoek op de 18-135. Ik ben niet op zoek naar een lens vanaf 18mm.

De meeste foto's op het vliegveld maak ik met sluitertijden tussen 1/500 en 1/1000 en het diafragma ligt tussen de ƒ/5 en ƒ/10, ISO 100 of 200. Ook in de avonduren kom ik hiermee goed weg (Ja, ik heb mijn hele fotobibliotheek nagekeken als research 8) )

Nu is mijn oog gevallen op de Canon EF 70-200mm f/4L USM (zonder IS !) Deze lens schijnt nogal geliefd te zijn en past binnen het budget daar dit niet mijn standaardlens gaat worden. Mijn vraag is of ik met deze lens kan doen wat ik met 18-135 ook kan doen (qua luchtvaart dan) ? Kan ik met deze sluitertijden en diafragma zonder de IS ? Of is er een andere lens rond dezelfde prijs ( €550 ) die hiervoor geschikt is ?

Kort samengevat :

* Lens als aanvulling op de 18-135
* Geen brandpunt die begint met 18mm
* Er is geen budget voor een toeter van €1500 of zo
* Lichtsterkte hoeft niet extreem te zijn ƒ4 als maximaal is meer als voldoende
* Zal gebruikt voornamelijk voor luchtvaartfotografie
* Zal het meest gebruikt worden overdag , soms tot ongeveer een uur voor zonsondergang
* Statief zal niet gebruikt worden

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal :D

~ Pascal
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Als je geen statief gebruikt dan is besparen op IS in mijn optiek een slecht idee voor een iets als een 200mm op een crop camera.
Verder een prima lens, maar ik zou toch de IS versie gaan. Dan bijvoorbeeld maar een tweedehands exemplaar.

Andere overweging zou de 100-400 kunnen zijn, ook die zijn tweedehands nog weleens aardig geprijsd en is veelgebruikt. Kan je ze bij het opstijgen en landen ook wat langer volgen. De lens is al wel wat langer op de markt en de IS wat minder geavanceerd.
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Van een 70-200 krijg je nooit spijt. Veel beters is er niet.
Wel of geen IS is een persoonlijke keus. Als je opgeeft alleen tussen 1/500 en 1/1000 te schieten dan kun je er idd best buiten.
Maar je zal zien. Deze lens is zo goed dat je hem binnen de korste keren ook voor andere doeleinden gaat gebruiken. En dan zou je IS misschien wel eens kunnen gaan missen.
Blijft lastig. Succes met je keuze!
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

IS lijkt mij niet echt nodig bij zulke sluitertijden, dan is zonder ook prima te doen.
Met heeft natuurlijk voor andere doeleinden ook voordeel, echter hangt er ook weer een prijs kaartje aan...
Wel is het zo, meer mm's betekend met dezelfde sluitertijd grotere kans op bewegingsonscherpte.
Alleen bij 200mm is 1/500 echt heel goed te doen!
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Gewoon doen. Super lens. Het enige wat je mss gaat missen bij vliegtuigspotten is het aantal mm :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

Bedankt voor de reacties. Zal er nog eens diep over denken. Van de ene kant is de versie met IS 2x zo duur maar van de andere kant behoudt het wel zijn waarde.
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Gewoon zonder IS doen, zonde van het geld bij deze sluitertijden. Voor het prijsverschil zou je een 1.4x teleconverter kunnen overwegen, heb je een stuk beter bereik, want 200mm is nog steeds vrij krap voor luchtvaart.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Sorry dat ik het vraag maar waarom geen70-300 ? Juist bij vliegvelden kan ik me de extra 100 goed bruikbaar voorstellen? Ben benieuwd naar jouw afweging, omdat ikzelf een 70-300 op mijn verlanglijstje heb ...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

Ik heb gewoon gekeken wat ik op dit moment met de 18-135 doe en ik heb zo'n gevoel dat ik niet veel mm mis. Misschien heb ik een verkeerde kijk erop maar alleen de iets kleinere toestellen moet ik croppen dus ga ik er vanuit dat ik geen 300 of 400mm nodig heb. Van de andere kant, ik heb het nu wel over plekken zoals Maastricht Aachen Airport en Schiphol waar je redelijk dichtbij kunt. Voor de rest gewicht 700gr vs. 1kg) en prijs , de 300mm is toch weer flink duurder. Bovendien heb ik geen eigen auto dus ik moet alles in de scooter meesjouwen of in de cameratas als ik met de trein of zo weg ben.
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Helder. Tja dat gewicht daar twijfel ik ook wel over...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De 70-200 F4 IS was ooit mijn eerste L-lens. Ik denk dat het een van de scherpste lenzen is die wij in onze collectie hebben, zonder twijfel de scherpste zoom lens. Een bijkomend, m.i. heel groot voordeel is dat het gewicht echt heel erg laag is. Daardoor is ie ook perfect mee de bergen te slepen. Ik zou ook voor de IS versie gaan, maakt het gebruik van de lens veelzijdiger.
Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
alies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2011 13:04

Waarom geen f2.8 usm?
Mijn apparatuur stal ik hier niet, ik gebruik ze om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

wibo53 schreefCOLONSorry dat ik het vraag maar waarom geen70-300 ? Juist bij vliegvelden kan ik me de extra 100 goed bruikbaar voorstellen? Ben benieuwd naar jouw afweging, omdat ikzelf een 70-300 op mijn verlanglijstje heb ...
ik heb deze aangeschaft, nog geen moment spijt. Als je ooit in de buurt van Den Bosch bent, kom gerust eens langs om te proberen.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

alies schreefCOLONWaarom geen f2.8 usm?
Pascalvilt schreefCOLONOf is er een andere lens rond dezelfde prijs ( €550 ) die hiervoor geschikt is ?
De f/2.8 is toch iets duurder dan €550, als budget niet uit zou maken zou ik meteen de 200 f/2.0 aanschaffen :wink:

Ik denk dat je met de 70-200 f/4.0 een zeer goede koop hebt binnen je budget.
En zo te horen heb je er goed over nagedacht.
Ik denk overigens dat men de 70-300 zonder L bedoelt, deze is goedkoper dan de 70-200 f/4.0.
Het kwaliteitsverschil is er zeker, maar aan de andere kant heb je idd meer mm's.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik kom (niet zo vaak als ik eigenlijk zou willen, maar toch) af en toe met 70-200/4 (non-IS) op Schiphol en dat bevalt prima. Met een statief vliegtuigspotten is in ieder geval een slecht idee, maar met de sluitertijden die je noemt (ik zit vaak nog wel iets trager) heb ik nog nooit last gehad van bewogen beelden. Ook zonder IS behoud dit objectief prima z'n waarde, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

1.4x extender erbij kan nuttig zijn (heb ik zelf wel) en is m.i. een betere manier om 200 euro extra te besteden.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

@bramos_ditaljanos

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Daar heb ik wat aan. Ik heb nog eens verder gekeken naar mijn huidige 18-135. Als ik die maximaal zoom heb ik ƒ/5,6 terwijl deze lens dan nog steeds op ƒ/4 zit dus dat levert sowieso al weer wat winst op met sluitertijd. Bovendien zijn die lenzen behoorlijk waardevast en lijkt het me een mooie tussenstap (en een verschil van 600 euro) ipv de IS versie.

En als we de regel toepassen dat de sluitertijd minimaal het aantal mm moet zijn dan zou ik bij volle zoom op 1/200 moeten schieten , neem het ruim en pak 1/320. De langste sluitertijd wat ik heb kunnen vinden is 1/500 op ISO 200 en ƒ5,6. Dat moet zonder IS toch denk ik wel te doen zijn.

Voor de rest aan je handtekening te zien maak je ook gebruik van APS-C en is dit je enige telezoom dus die combinatie zal wel goed samenwerken.
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
Canonflits

Als je vanaf statief werkt, is de 70-200 F4 een geweldige lens, die nieuw zelfs niet te duur is.
Ik heb de IS-versie en heb nog nooit zo'n scherpte gezien!
Gewoon aanschaffen! Krijg je geen spijt van, ook tweedehands niet,
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

dukie schreefCOLON
wibo53 schreefCOLONSorry dat ik het vraag maar waarom geen70-300 ? Juist bij vliegvelden kan ik me de extra 100 goed bruikbaar voorstellen? Ben benieuwd naar jouw afweging, omdat ikzelf een 70-300 op mijn verlanglijstje heb ...
ik heb deze aangeschaft, nog geen moment spijt. Als je ooit in de buurt van Den Bosch bent, kom gerust eens langs om te proberen.
Ok dank voor het aanbod! Woon in Best dus dat is te doen...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

wibo53 schreefCOLON
dukie schreefCOLON
wibo53 schreefCOLONSorry dat ik het vraag maar waarom geen70-300 ? Juist bij vliegvelden kan ik me de extra 100 goed bruikbaar voorstellen? Ben benieuwd naar jouw afweging, omdat ikzelf een 70-300 op mijn verlanglijstje heb ...
ik heb deze aangeschaft, nog geen moment spijt. Als je ooit in de buurt van Den Bosch bent, kom gerust eens langs om te proberen.
Ok dank voor het aanbod! Woon in Best dus dat is te doen...
stuur me maar een PB
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

Zo, vandaag toch de stoute schoenen aangeschaft en de 70-200mm f/4.0L IS USM binnengehaald. :oops: :oops:
Ik had nog gedacht aan de aankomende EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM maar dan heb je toch weer een minder lichtsterke lens waar je dan tegenaan loopt.
Ik ga me bijna schuldig voelen over de investering maar het is wel iets wat je vele jaren achter elkaar blijft gebruiken.
Laatst gewijzigd door 1 op Pascalvilt, in totaal 24 keer gewijzigd.
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar