Lenzen voor melkwegfotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Beste lezers,

Volgende maand ga ik fietsen van Den Haag naar Texel.
Omdat het best een aardig stukje is blijf ik daar ook het weekend slapen (vrijdag 19 juni t/m maandag 22 juni).
Nu bedacht ik me dat het misschien een uitgelezen kans is om eens een poging te wagen om het melkwegstelsel op de foto te zetten. De maan is dan namelijk redelijk gunstig en ik verwacht dat het daar aardig donker kan worden 's nachts.

Nu vraag ik me alleen af of ik het ga redden qua gear, te weten:
-Canon 5D MK2
-Canon 24-105mm F/4 L
-Canon 40mm F/2.8
-Canon 50mm F/1.8
-Canon 70-200 F/4 L

Wat schatten jullie in? Zou het met een F/4 24mm moeten lukken?
Of kan ik dan beter voor 40mm op F2.8 gaan, ook al krijg ik dan een stuk minder lucht in beeld.
Ik zat ook te denken om eventueel een lens te huren, maar omdat ik er dus een paar dagen zit is dat wel een beetje duur geintje misschien :(
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Met je statief kun je zeker vanaf F4 werken. Hier heb je wat nuttig leesvoer:
http://www.clarkvision.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel succes
70D
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Diafragma helemaal open, sluitertijd rond 25 sec., niet boven 30 sec. gaan want dan heb je beweging, en iso omhoog.

Leuke uitleg : http://www.focus8.be/wordpress/wp-conte ... grafie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De 40 2.8 of de 50 1.8 lijken mij de beste opties om scherpe stilstaande foto's van sterren te maken en de 24-105 f4 om een groter deel van de hemel te fotograferen op 24 mm.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Amberes schreefCOLONDiafragma helemaal open, sluitertijd rond 25 sec., niet boven 30 sec.
Het nadeel zonder volgen met genoemde lange sluitertijden krijgen vooral planeten en ook de sterren een staartje mee, door de rotatie van onze aarde. :wink:
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Hangt er vanaf welke lens, welk brandpunt. Met de 24-105 op 24 mm. moet men 20 à 25 sec. kunnen halen zonder beweging te zien.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Amberes schreefCOLONHangt er vanaf welke lens, welk brandpunt. Met de 24-105 op 24 mm. moet men 20 à 25 sec. kunnen halen zonder beweging te zien.
De rotatie blijft voortbestaan , maar idd met het brandpunt 24mm zal je een redelijk beeld hebben van de sterren en planeten en valt het niet erg op.Alleen als je inzoomt zie je dat de sterren dan geen spikes meer zijn maar een staartje hebben..bijgaand een opname van enkele jaren terug die ik toen maakte met de Nikon D90 30sec bij 35mm . duidelijk zie je hier jupiter en de maan verlopen door genoemde rotatie in 30sec tijd :wink:

Afbeelding_DSC1763-1-2 by Jan Meulenbeek, on Flickr
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Even offtopic , wat ik zo raar/grappig vind is dat men het steeds over lenzen heeft zelfs de mensen die al lang fotograferen. maar lenzen zitten binnen in het ding het geheel noemt men objectief. en bedoel er verder niets kwaads mee en val niemand aan maar dit valt me zo op hier..
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Wellicht omdat wij veel op Engelstalige sites, fora en verkoopsites (webstekken ? ) rondneuzen en daar spreekt men niet over ' objectives ' maar over lenses, vandaar ... onze ' lenzen ' als wij eigenlijk objectief zouden horen te gebruiken.

Dus idd. mea culpa, puur luiheid en slordigheid, ik zal er alvast vanaf nu meer aandacht aan besteden.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

hahah Amberes, ik zeg niet dat mensen dat moeten doen hoor . maar viel me op . ik gebruik altijd het woord objectief. Waar ik mij wel aan erger is dat men niet eens meer normaal auto kan zeggen maar oto ZELFS in reclames of op het journaal.. dat vind ik echt vreselijk, en ook op welke manier ze het zeggen ...
Maar goed weer ontopic .. :D

Is een 50mm 1.4 niet geschikt voor deze vorm van fotografie??
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik kan overigens de 17-40mm F/4L van mijn baas lenen. Helaas ook niet erg lichtsterk, maar in ieder geval meer groothoek :)
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Om te weten welke sluitertijd je maximaal bij een brandpunt mag hebben kun je de regel van 600 toepassen.

600 gedeeld door het brandpunt (vermenigvuldigd met de cropfactor) is de maximale sluitertijd in seconden.

Met de hoge resoluties van tegenwoordig zou ik eerder adviseren om in plaats van 600 het getal van 500 of zelfs 400 te nemen.

Meer over sterrensporen is te vinden in mijn (uitgebreide) tutorial :)
http://www.nandoonline.com/?page_id=2149" onclick="window.open(this.href);return false;
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Idd. als er al iemand op dit forum leuke en goede ervaringen deelt, dan is het Nando wel.

Ik ga voor alle zekerheid ook altijd uit van 500 regel.

Vermits topicstarter over een 5DII beschikt, leek zijn 24-105 objectief te gebruiken op 24 mm. het meest aangewezen en dan met sluitertijden tussen 20 en 25 sec.

De rest hangt dan af van de plaatselijke en tijdelijke omstandigheden, ook niet onbelangrijk.
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Bedankt allen! ik ga het zien of het lukt. Ik neem toch alles mee, dus moet goed komen :D

ook wil ik trouwens een zaklamp meenemen om te "light painten".
Iemand hier die een bepaalde zaklamp kan aanraden, of is elke maglite prima?
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Voor lightpainting schijnt de Led Lenser P7.2 een hele goede te zijn, maar zelf geen ervaring mee.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar