Zoek een handzaam flitsertje voor 5d MarkII

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Vredelust
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2012 11:35

Ben op zoek naar een zo klein mogelijke externe flitser voor op de 5d MarkII. Richtgetallen vind ik niet zo interessant, want de enige functie die de flitser moet hebben, is die van invulflits bij het maken van portretten (bijvoorbeeld bij tegenlicht). Ik heb wel een grote flitser, maar die is zo onhandig (groot, zwaar) om mee te nemen. Het moet dus een klein handzaam flitsertje zijn voor met name op reis. De Metz Mecablitz 24 AF-1 lijkt hieraan te voldoen. Vraag: is deze op de 5d MarkII te gebruiken voor het doel dat ik voor ogen heb? Of heeft iemand andere soortgelijke suggesties?
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Canon heeft daar zelf een mooie oplossing voor, de 270EX II: https://www.canon.nl/For_Home/Product_F ... _270ex_II/" onclick="window.open(this.href);return false;
En sinds kort hebben ze het nog veel kleinere broertje de 90EX uitgebracht: https://www.canon.nl/For_Home/Product_F ... lite_90EX/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je weet niet wat je niet weet ! :D
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Er is ook nog een iets sterkere variant: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... ite_320ex/" onclick="window.open(this.href);return false; !
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Anoniem 4

Zou voor de 270EX II gaan. Wel iets groter en een paar tientjes duurder, maar wel meer licht en mogelijkheden (slave-functie, kantelbare kop, snellere oplaadtijd, voetje van metaal)
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

Vind de argumenten van Illuminatus heel goed. Zo'n slave functie is ideaal, kun je met twee flitsers werken.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Vredelust schreefCOLONRichtgetallen vind ik niet zo interessant
Illuminatus schreefCOLON...wel meer licht
Vredelust schreefCOLONde enige functie die de flitser moet hebben, is die van invulflits
Illuminatus schreefCOLON... meer ....mogelijkheden
Vredelust schreefCOLONinvulflits
Illuminatus schreefCOLONslave-functie, kantelbare kop, snellere oplaadtijd, voetje van metaal
Ik zou dan dus niet voor de 270EXII gaan. Want die is groter en duurder en heeft mogelijkheden die je niet nodig hebt. voor de 90EX dan eerder, die is hier namelijk voor bedoeld... klein, compact, invulflitsje en dat is net wat je zocht volgens mij.

gr Sarpa
Anoniem 4

Maakt het mij uit. Al zet ie er een kaars op.
Solly, teveel malt whisky in de kroeg.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

ik zag laatst iemand die een aansteker had gebruikt :)
En de grote Paul Nicklen (als je die niet kent moet je er echt even op google-en) heeft als nood zelfs wel eens het scherm van zijn laptop gebruikt (wel eerst even een leeg document opstarten voor wit licht).

Maar terug naar het onderwerp: als het echt alleen maar voor af en toe een klein flitsje gaat is de 90EX prima. Een stuk kleiner nog dan de Metz die jij aangeeft. Hou er wel rekening mee, dat hoe dichter de flitser bij de lens staat, hoe meer schaduw de voorkant van de lens en de zonnekap geeft. En dat is bij een fullframe best veel, dat is een van de redenen dat er geen popup flitsertje opzit.
Vredelust
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2012 11:35

Interessant verhaal, eos4all! Wist ik niet, weer wat geleerd ;-)

Betekent dit dat je bijvoorbeeld de 90EX beter niet op de flitsschoen van de fullframe camera bevestigt? Maakt het qua schaduw dan ook nog uit wat voor lens je erop hebt zitten? Is er bijvoorbeeld een verschil tussen de 70-200mm en de 17-40mm? Of maakt dat allemaal niets uit?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar