Goede vervanger voor de Canon 580EX II Phottix Mitros

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik mag van AQ4U de nieuwe Phottix Mitros voor Canon testen. deze flitser biedt alles wat de Canon 580EX II in huis heeft, en heeft daarnaast een aantal extra's zoals een analoge slave optie (zodat de flitser ook in combinatie met studio flitsers kan mee flitsen) en een geluidsignaal die aangeeft dat de flitser herladen is. Natuurlijk werkt deze flitser perfect met de Phottix Odin en voor een bedrag van €295,- heb je een flitser met een hoog richtgetal (GN58) die zeer degelijk gemaakt is. Natuurlijk zal ik ook kijken wat er aan deze flitser verbeterd kan worden, maar de eerste indruk is zeer positief. Volledige review zal snel volgen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Anoniem 4

Het lijkt me eerlijker om te vergelijken met de Canon 600EX-RT.
De Canon 580EX II is niet meer leverbaar, met uitzondering van nog een verdwaald exemplaar in een enkele winkel.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

En prijstechnisch is vergelijken met de 430EX II logisch.....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Dat Canon een groot gat laat vallen tussen de 430EXII en de 600EX-RT snap ik eigenlijk niet. De prijs van de 600EX-RT ligt op €534,- en dan moet je nog de ST-E3 er bij kopen voor €339,- om alles te laten werken. Phottix vult nu dit gat mooi op met hun Mitros. Omdat veel mensen de 580EXII van Canon goed kennen is daarom de vergelijking gemaakt.
De 430EXII kan bijvoorbeeld geen master zijn bij het draadloos systeem van Canon. En het richtgetal van de 430EXII is veel lager. Phottix heeft dus heel slim (wat sommige andere fabrikanten ook doen, zoals Metz en de flitser die ik laatst getest heb van Calumet) dit gat weer opgevuld. De Mitros en Odin koop je voor €295 + €279,95 = €574,95 een volgende draadloze set kost €295 + €109,95 = €404,95. Met de Odin kun je natuurlijk ook je 430EXII aansturen (iets wat met de ST-E3 niet kan, en waar je elke keer een dure 600EX-RT moet kopen). Canon heeft met hun 600EX-RT en ST-E3 een dijk van een systeem op de markt gebracht (zou deze graag willen testen) maar de kosten zijn ook behoorlijk voor dit systeem.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Let op dat je het richtgetal wel meet en niet theoretisch ga vergelijken. Elke fabrikant houd er weer andere meetmethodes op na om op het richtgetal te komen.
Als je ga vergelijken, doe dan iig even een richtgetal meting om op een vergelijkbare waarde te komen. Ben wel benieuwd hoe hij gaat scoren!
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik meet het richtgetal met een flitsmeter (Kenko KFM1100) en vergelijk de flitsers met dezelfde zoom stand. Dit doe ik bij 35mm 50mm en 105mm. Canon geeft zelf altijd het richtgetal op bij 105mm dus gebruik ik deze waarde ook. Er zijn merken die hun richtgetal heel rooskleurig weergeven (Zoals Yongnuo dat doet) maar ik weet dat Nissin weer te bescheiden is met hun GN waarden. Ik heb geen echt lab om te testen, maar de meting die ik uitvoer is wel voor alle flitsers het zelfde. Ik ben zelf ook benieuwd of de specs van de Mitros kloppen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het richtgetal van de Canon speedlite is bij maximum zoombereik.
- Speedlite 580EX heeft richtgetal van 58 bij ISO 100 en 105mm.
- Speedlite 600EX heeft richtgetal van 60 bij ISO 100 en 200mm.

Hans.
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Inmiddels druk met testen van de Mitros heb ik de meting t.o.v. de Canon 580EX II uitgevoerd. De Mitros is net een tikkie minder krachtig maar haalt het richtgetal van 58 wel (canon is eigenlijk iets krachtiger dan de eigen specs aangeven)

Meetresultaten Mitros flitser

Mitros manual 1/1 power 105mm 1 meter ISO 100 1/200 F32
580EX II manual 1/1 power 105mm 1 meter ISO 100 1/200 F32.6

mitros manual 1/1 power 35mm 1 meter ISO 100 1/200 F22.3
580EX II manual 1/1 power 35mm 1 meter ISO 100 1/200 F22.5

De Mitros is een mooie betaalbare flitser en waar veel aandacht is voor een stevige body en een spatwaterdichte vergrendeling met de hotshoe (vergelijkbaar met de 580EX II).
Deze flitser vult het gat wat Canon nu tussen de 430EX II en en 600EX laat vallen goed op. De prijs kwaliteit verhouding is zeer gunstig.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Vraagje: Ik heb de combo 600EX-RT en ST-E3, kan ik met de ST-E3 zowel de 600EX-RT als die Mitros draadloos E-TTL aansturen?

Groet.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

CrisM schreefCOLONVraagje: Ik heb de combo 600EX-RT en ST-E3, kan ik met de ST-E3 zowel de 600EX-RT als die Mitros draadloos E-TTL aansturen?

Groet.
Niet via RF signaal. De Nieuwe ST-E3 van Canon werkt niet meer met IR maar met RF (IR= infra rood ( RF = Radio frequency) volgens mij kun je de 600EX-RT nog wel aansturen met een ST-E2 dus ook met de Mitros in master mode...maar dan sla je een beetje de plank mis. Phottix heeft er voor gekozen om geen radio in te bouwen in de flitser, maar deze los te leveren. Voor TTL aansturing is er de Phottix Odin.
Het RF Canon systeem is niet uitwisselbaar met de Phottix Odin (of welk ander RF systeem dan ook). Ben bang dat je moet doorsparen voor een tweede 600EX-RT.
Het is te hopen dat Canon ook een 430EX-RT op de markt gaat brengen die meer betaalbaar is.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Dacht het wel, maar nu ben ik heel zeker. Bedankt, mmuets!
Denk dat ik m'n 430 exII te koop ga zetten, en gaan voor een tweede 600.

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar