Ultra of Extreme geheugenkaart? (SanDisk)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

Moderator: Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Plaats reactie
canoneosss
Shooter
Shooter
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jan 2013 18:59

Hoi!

Ik heb sinds gisteren een statief. Ik wou graag wat filmen, maar de camera filmt ongeveer 10 seconden en dan stopt ie ermee. Op het scherm staat dan iets van "Deze film is automatisch gestopt" ofzo. (Wat ik dan wel raar vind is dat ie soms 10 seconden filmt, maar soms ook 1 minuut...) Ook komt er soms een stoplichtje in beeld, ik weet niet wat hier mee wordt bedoeld?

Ik denk zelf dat mijn geheugenkaart niet goed is. Dit is een geheugenkaart van 16 GB, ik geloof klasse 4? Het aantal MB/s weet ik niet zo. Ik heb nu een aantal nieuwe geheugenkaartjes opgezocht. Ik kwam eerst deze tegen:
SanDisk SDHC 8GB Ultra Class 10 geheugenkaart. Toen keek ik nog even verder en kwam ik deze ook nog tegen: SanDisk SDHC 8GB Extreme geheugenkaart.

Nu is mijn vraag: welke moet ik nemen? In de beschrijving staat dat de Extreme kaart verbeterde lees- en schrijfsnelheden heeft, ten opzichte van bijvoorbeeld een Ultra Class 10-model. Maar is dat nou echt die 5 euro extra waard? Ik bedoel, de Ultra kaart, daar kan ik toch ook gewoon in HD mee filmen (720p)? Als deze gewoon goed werkt, waarom zou ik dan een kaart nemen die 5 euro duurder is?

Gr.
Gebruikersavatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
Berichten: 6247
Lid geworden op: 24 sep 2010 11:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zelf heb ik de Sandisk extreme HD Video, 30 mb/s, class 10 dat is een hele rappe kaart.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikersavatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1546
Lid geworden op: 19 nov 2006 11:10
Locatie: Het bosch van den hertog

canoneosss schreef:Hoi!
Als deze gewoon goed werkt, waarom zou ik dan een kaart nemen die 5 euro duurder is?
T'is maar hoe je het bekijkt.
Je hebt een camera die heel veel knaken kost. Maar je dubt bij de aanschaf van een kaartje over 5 euro meer/minder?
Wat te denken van meer snelheid = gebruikersgemak = zekerheid dat je niets mist?
Met een beetje meer PK's onder de motorkap is niets mis mee. Ook al heb je ze misschien maar sporadisch nodig. Maar je hebt ze wel in reserve. Dat geeft mij een prettig gevoel.......
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 303
Lid geworden op: 13 jun 2011 13:40
Contacteer:

De goedkopere, de extreme geloof ik? is voor de meeste al genoeg. Wel is het zo dat een sneller kaartje gebruiksgemak oplevert bij het maken van de foto`s als het wegschrijven van de foto`s naar de pc.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1633
Lid geworden op: 28 sep 2008 11:30

Zijn beide 30mb/s dus dat maakt geen verschil lijkt het. Sandisk kan niet goed uitleggen wat het verschil is, maar het lijkt er op dat de snelheid beter gegarandeerd wordt door de Extreme kaart. Ik vermoed dat het voor jou niet zoveel uitmaakt. Het lijkt een beetje Euro95 vs. V-power: er is wel verschil maar het is minimaal!

(En ik weet weer waarom ik liever Lexars koop!)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikersavatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 486
Lid geworden op: 24 okt 2010 20:29
Locatie: Westerbork

In theorie moet een class 4 kaartje ook goed zijn, zeker als je maar op 720 filmt. Wat wel wil helpen is een low level format van je geheugenkaartje voordat je deze gaat gebruiken. Ik heb met een 550D full HD gefilmd op een class 4 kaartje. Standaard doe ik een low level format als er een nieuw kaartje in gaat.
Gebruikersavatar
JAM
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2012 16:15
Locatie: Enschede

Wijsheid komt met de jaren.... Ik wacht rustig af!
kayaker
Shooter+
Shooter+
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 okt 2012 00:42

nieuwsgroepen schreef:In theorie moet een class 4 kaartje ook goed zijn, zeker als je maar op 720 filmt. Wat wel wil helpen is een low level format van je geheugenkaartje voordat je deze gaat gebruiken. Ik heb met een 550D full HD gefilmd op een class 4 kaartje. Standaard doe ik een low level format als er een nieuw kaartje in gaat.
Je kunt over het algemeen zelf geen "low level format" doen zonder speciale software (en dan nog zou ik dat afraden!), maar wel een kaart in een camera zelf (of in bijvoorbeeld een kaartlezer) formatteren. Doe je dat in je camera dan worden vaak ook de mappen aangemaakt waar bijvoorbeeld je foto's en video in worden weggeschreven.

Een low level format houdt onder meer in dat je de sectoren op de kaart opnieuw indeelt en er o.a. ook een aantal markers worden geplaatst.
Bij normaal formatteren overschrijf je simpel gezegd de inhoudsopgave van je kaart en worden er allemaal nullen op je kaart geschreven.
Bij snel formatteren wis je feitelijk alleen de inhoudsopgave. Met vrij simpele software kun je dan zonder problemen nog de meeste data van die kaart afhalen.
Plaats reactie

Terug naar “Accessoires”