lichte paniek

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Beste forum-lezers,

Ik heb een vorm van lichte paniek.
Ik heb een 7d, eerste versie dus inmiddels een oudje, maar deze doet het prima.
Ik heb daarin een data kaartje van Lexar professional UDMA 8gb, compactflash, 300speed welke voorheen ook nooit problemen heeft gegeven.

Nu wil het geval dat ik zo gelukkig ben geweest om het noorderlicht te kunnen fotograferen! Echter krijg ik mijn foto's niet geladen op mijn computer! (imac) en geeft hij op de computer bij het lezen van de kaart een error en laadt hij de beelden niet.
Ik heb een andere kaart geprobeerd en deze laad hij wel zoals het hoort.

Heeft een van jullie misschien enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik mijn foto's kan laden?

Alvast bedankt!
Linda
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
Just Be-Art
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 18:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Vertel ons eerst even hoe je je foto's inleest; via de camera of haal je de kaart uit de camera en steek je hem in de sleuf van de iMac (vooropgesteld dat je een type hebt die deze voorziening heeft) of via een cardreader? Probeer het sowieso eens op een andere manier dan je gewend bent of zelfs of op een andere computer (vooropgesteld dat er een bij de hand hebt).
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ik lees de beelden via de camera (stekker met usb in de computer) via de normale eos applicatie. Ik heb geen sleufje in de imac en ook geen cardreader helaas anders zou ik dat zeker ook hebben geprobeerd. Ook geen andere computer al kan ik dat binnenkort wel proberen op de computer van een ander.
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heb je nu niets aan (misschien is de mediamarkt vandaag open?) maar een cardreader kost eens 10 euro...
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Probeer anders het programma "data Recovery Wizard 6.0" dit programma hersteld dit soort problemen en haalt alle "oude" foto's terug.
Ik had gisteren hetzelfde probleem en heb alles terug kunnen halen van mijn sd kaartje. Maar het werkt met alle soorten opslagmedia..
Succes ermee en als je vragen hebt kan het altijd via een pb..
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ik snap wat je bedoeld maar foto's staan nog wel op het kaartje want kan deze via de camera bekijken!
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Probeer eens een ander kabeltje (als je die hebt)?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Mijn eerste advies is: ga voorzichtig te werk.
Experimenteren met een probleemkaartje in de camera is vragen om ellende.
Buiten de camera experimenteren is al minder gevaarlijk, maar valt of staat met de kennis en ervaring waarover je beschikt.
Een cardreader van een tientje, een gammel kabeltje, een USB-poort die gedeeld wordt met nog wat apparaten zijn allemaal zaken die de problemen allemaal kunnen verergeren.
Heb je zelf geen ervaring en zijn je foto’s onvervangbaar? Haal dan het kaartje uit de camera, berg het op in een goede verpakkingen vraag een expert om hulp.
Kun je de foto’s makkelijk opnieuw maken of is verlies geen halszaak, dan kun je zelf een poging wagen met één van de vele programma’s die je hiervoor hebt.
Eén is hiervoor genoemd, een ander waarmee goede ervaringen zijn opgedaan is Recuva
https://www.piriform.com/recuva" onclick="window.open(this.href);return false;
Koop een goede cardreader (liefst een USB 3.0 versie) met bijbehorende kabel en sluit die aan op een goedwerkende USB poort op je computer waarop geen andere apparaten zijn aangesloten.
Zijn de foto’s onvervangbaar, dan naar de expert. Die zal altijd eerst een bit voor bit image van het kaartje maken en die op een schoon kaartje van gelijke grootte plaatsen.
Van daaraf zal zij/hij proberen om de data te recoveren. Daarvoor beschikt hij/zij over verschillende tools.
Succes.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Volgens mij is het antwoord van Gerard het beste. Zelf ook goede ervaringen met Recuva software. Heb hier de inhoud van een harde schijf mee gered. Hoe meer je nog "rommelt" met het kaartje des te meer kans dat er meer schade ontstaat. Zoek anders iemand die een goed werkende cardreader met kabel en computer heeft. Dan sluit je dat in ieder geval uit. Je bent hier welkom maar dat is wel een uurtje rijden vanaf Haarlem :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

bedankt voor de adviezen! Ik ga maar eens naar de fotozaak waar ik mijn spullen heb gekocht. De foto's zijn voor mij zeker onvervangbaar. het zijn namelijk mijn eerste noorderlichtfoto's! ;-)
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Ik zou een cardreader proberen. De reader is nooit weg en je weet zeker dat het aan de CF-kaart ligt.
Anoniem 4

linda schreefCOLON... Ik ga maar eens naar de fotozaak waar ik mijn spullen heb gekocht. De foto's zijn voor mij zeker onvervangbaar. ...
Medewerkers van fotozaken zijn niet altijd deskundig, zeker niet op dit terrein. Je kunt beter op zoek gaan naar een computerexpert, ook die vind je niet altijd in computerwinkels.
Een goede cardreader is inderdaad nooit weg, maar ik zou niet meer doen dan alleen kijken of de foto's dan wel te zien zijn.
Zo niet, dan stoppen en op zoek naar een deskundige.
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Het vreemde is dat de foto's wel op de display te zien zijn. En vriend van mij, een hele goede fotograaf (beroeps) en heel goed thuis op het gebied van computers wist ook geen oplossing. Lastig dit.
Maar wel blij met jullie advies. Ik ga in ieder geval met veel voorzichtigheid te werk.
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dat is in mijn ogen toch nog wel redelijk goed nieuws. Als ze op de display te zien zijn staat er in ieder geval iets op je kaartje.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de adviezen. Ik heb een cardreader gekocht en daarmee was/is het geen enkel probleem om de beelden van het kaartje af te halen!
Dus ik ben weer helemaal blij ;-)
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Anoniem 3

Goed om te horen. Geniet van je foto's en laat ze hier ook maar zien...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Super! Fijn dat t gelukt is!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Super...
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Anoniem 4

Bij opkomende paniek: vertrouw op techniek.
Goede keus, de aanschaf van een cardreader.
Gebruik ik al jaren zonder problemen om fotokaartjes uit te lezen.
Als ik hier hoor over problemen met kaartjes, zijn het vaak die in de camera blijven bij het uitlezen.
Hoop wel dat je meteen een goede hebt gekozen. Veel plezier ermee.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar