Trigger informatie (wie is er goed bekend mee??)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Hallo,

Lang heb ik het Forum niet meer bezocht omdat mijn hobby op een lager pitje stond. Nu ben ik alweer een tijd bezig en sta voor een aankoop. Echter voordat ik knopen ga doorhakken wilde ik toch iets van info en advies opdoen in dit Forum. Naast strobist fotografie doe ik ook andere dingen zoals studio fotografie met studio materiaal. Het strobist fotografie doe ik hooguit 15 tot 20 maal per jaar. Dus eigenlijk vrij weinig. Maar vind het gewoon leuk om te doen. Lekker experimenteren zonder hinderlijke 230V aansluitingen en grote lampen met dito octa's en softboxen. Gewoon relax "primitief" bezig zijn. Laat ik heel voorzichtig zeggen, lekker basic.

*de vraag gaat over een trigger(set)
* strobist fotografie
* aansturen van maximaal 3 reportage flitsers (Canon speedlite 580EXII en Nissin DI866II)
* camera: Canon 7D
* aankoop overweging: 3 ontvangers en 1 zender
* budget: vroeger geen thema. nu wel enigszins van belang. (afwegende van gebruik) (dus geen Pocket Wizzard bijv.)

Op dit moment stuur ik mijn flitsers aan met een INFRAROOD trigger van Yongnuo (kopie van de Canon trigger). Dat werkt in principe prima. Maar er zijn ook wel eens missers die beginnen te irriteren doordat er wel eens geen "zicht" contact is tussen de trigger en de flitsers (infrarood). Dus zou je over moeten gaan op een RF trigger.

En dan zie ik (voor mij denkelijk interessante) types van de Yongnuo.
* YN 603C (versie II)
* YN 622C (versie II) + YN 622C TX

Ze verschillen stevig van prijs. De verschillen heb ik best redelijk in beeld denk ik. Ik ga ze hier nu niet tot in details opsommen. Maar enkele zijn wel het benoemen waard denk ik.

-----YN 603C (versie II)-----
* ook te gebruiken als remote control
* autofocus mogelijkheid

----YN 622C (versie II) + YN 622C TX-----
* ETTL
* via TX kun je de waarden van de flitsers instellen (remote control)
* zonder aparte TX zijn de "ontvangers" ook gelijk zenders
* upgrade firmware mogelijkheid

Het grootste voordeel van de YN 622 toestellen is wel de remote control instel mogelijkheid van de flitswaarden. Maar mis ik dat nu met mijn infrarood trigger???? Hmmm, nee eigenlijk niet. Nu doe ik het ook manueel aan de flitsers zelf. Wel leuke bijkomstigheid. Maar missen??? Nee niet echt... De kwaliteit en betrouwbaarheid is me van beiden systemen niet bekent. Dus daar kan ik mijn aankoop beslissing niet op afstemmen. De prijs dan misschien? Je beduidend. Een set van 2 triggers (YN 603) kost ongeveer €35,-. De prijs van 1 YN 622N (€55,-) en van 1 YN 622N TX (€60,-).

Wat vinden jullie?????

Groet,

Celles
4har
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2005 18:44
CONTACTCOLON

Wellicht dat dit iets voor je is:


YONGNUO ttl hss Flash speedlite YN600EX-RT II / YNE3-RT flash trigger

184$ en een extra flitser is 111$ per stuk.
Alles mooi in te stellen vanaf je trigger, groepen apart regelen etc.

Ik heb er zelf 5 gekocht, met 1 trigger, en absoluut geen spijt van ...
http://harryvantol.nl
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Beste 4har,


Dank je wel voor je reactie. Ik dacht al dat ik geen antwoord zou krijgen van iemand. Er blijkt veel belangstelling te zijn.... Ahum...

Maar goed, terug naar je antwoord. Ik heb eens op internet gekeken. Daar zag ik het staan wat je bedoeld. Maar dat is niet wat ik zoek. Zelf beschik ik al over 3 reportage flitsers. Onzinnig om er nog meer bij te kopen. Mijn flitsers kunnen niet omgaan met RF. Dus moet ik wel een set hebben van zender en ontvanger. Mijn overige trigger sets (voor de studioflitsers) kan ik ook niet gebruiken omdat die werken op 230V. Ik blijf wikken en wegen.

Maar super bedankt voor je reactie....


Cellie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Cellie schreefCOLONDank je wel voor je reactie. Ik dacht al dat ik geen antwoord zou krijgen van iemand. Er blijkt veel belangstelling te zijn.... Ahum...
Tsja, je had al zó'n uitgebreid verhaal geschreven dat niemand daar meer wat aan toe te voegen had blijkbaar ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

MarcoEOS550D schreefCOLON
Cellie schreefCOLONDank je wel voor je reactie. Ik dacht al dat ik geen antwoord zou krijgen van iemand. Er blijkt veel belangstelling te zijn.... Ahum...
Tsja, je had al zó'n uitgebreid verhaal geschreven dat niemand daar meer wat aan toe te voegen had blijkbaar ;)
:D
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Ja blijkbaar. Maar uit ervaring weet ik ook dat heel vaak aangegeven wordt dat men te weinig informatie geeft bij een vraag. Dus dan maar gelijk goed onderbouwd. Wat is nu wijsheid? Hahahahaha... Fijn weekend
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Zoals Marco al aangaf een heel verhaal zonder echte knooppunten.
Dat maakt het best lastig vooral omdat er vele soorten en maten op de markt zijn het hangt vooral af van jezelf.
Als ik het goed begrijp zoek je een trigger voor af en toe gebruik, makkelijk op te zetten en te bedienen, je hecht niet veel waarde aan extra functies gezien je voornamelijk alles handmatig instelt.

Als je voornamelijk buiten werkt is HSS functie een aanrader over TTL mits jou Nissan flitser erover beschikt.

Belangrijke factoren bij trigger set:
-uit te geven budget:
-Bereik en betrouwbaarheid kortste en langste synchronisatie tijd.
-toekomstige upgrade
-functies tll, hss,timer

Ik heb zelf geen ervaring met door jou opgenoemde triggers
Wel met de Hahnel tuff
Heel basic qua functies maar uiterst betrouwbaar en een oerdegelijke bouwkwaliteit kost wel wat meer
Ik heb ze zelf jaren lang gebruikt voor mijn strobist avonturen totdat ik de sprong heb gemaakt naar de mobiele studio flitsers (profoto)
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Beste Rick T,

Ja klopt inderdaad. Ik dacht voldoende knooppunten erin te hebben gelegd. Maar ik ben er niet zo goed in om alles te verwoorden op schrift. Ik kan me voorstellen dat dit dan wat onduidelijk overkomt. Mijn excuus hiervoor!!!

Uiteraard zie ik ook veel triggers op de markt. En net zoveel en diverse prijzen. Eigenlijk wil ik af van dat infrarood. Dat is al de grootste pré. Maar daarnaast kan ik de euro maar éénmaal uitgeven en ben eigenlijk "bang" een kat in de zak te kopen. Vandaar hier mijn posting en raad aan jullie als "kenners".

Wat ik eerder schreef klopt ook. Het strobist gebeuren zal ik maar sporadisch gaan uitoefenen. Dus om dan grote uitgaven te doen is toch het overwegen waard. Ik dacht, ik zet het eens neer op een forum en kijk wat de mensen daar dan van vinden. Misschien kreeg ik zelfs een advies waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Zelf beschik ik ook over een mobiele studio en studioflitsers. Dezen kan ik echter alleen gebruiken met 230V (uiteraard). De gebruikte triggers zitten tussen de 230V voeding en flitsers in. Dus onbruikbaar voor mijn reportageflitsers. Buiten kan ik niets doen met mijn studioflitsers. Ik gebruik ze overwegend alleen voor portretfotografie en dan ook alleen maar binnen. Ik hik gewoon nu steeds vaker tegen de irritatie aan van het oogcontact dat een infrarood trigger nu eenmaal nodig heeft. Van zon en fel licht (buiten) heb ik minder last.

Tja, budget is er genoeg (in principe). Ik kan met de ogen dicht ook gewoon dure triggers kopen. Maar dat is natuurlijk erg zonde bij weinig gebruik. Klinkt aan de ene kant patserig en aan de andere kant zeer krenterig. Maar zo moet je het niet zien. Ik probeer een balans te vinden tussen gebruik en betrouwbaarheid. Daarom dus eens polsen wat de mensen op dit forum ervan vinden/denken. Wellicht vind je mijn volgende vergelijk niet passen, maar of ik nu een Fiat Panda rijdt of een dure Mercedes. Ik kom toch van A naar B. Onder dat motto in mijn hoofd heb ik hier iets gepost. Ik hoef niet het uiterste uit de kan te hebben. Maar wil ook geen kater aan een aankoop overhouden. En hier zitten de mensen die zeer kundig zijn of zich ergens in hebben vastgebeten. En dat wilde ik aangrijpen om te kijken of dit mijn beslissing kan ondersteunen om iets aan te schaffen.

Dank je wel voor je reactie.

Groet,

Cellie
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Wat je vaak ziet met de wat goedkopere triggers (ooit begonnen met de cactus serie) is dat ze wat storing gevoelig zijn.
Storingen als niet afgaan of juist afgaan als het net niet moet waardoor je flitser aan het opladen is.

Een ander ding toen ik net begon deed ik veel mee aan gezamelijke fotoshoots (aanrader om ervaring op te doen) maar om terug te komen wat ik wil zeggen
Als je pech hebt dan zit iemand ander of jij op het kanaal van de mede fotograaf dus een trigger waarbij je mee keus hebt voor kanalen, groepen of schild is zeker aan te raden.

Een paar jaar geleden op dit forum was er een lid die veel revieuw schreef over strobist

mmuetst ook wel Michael Muetstege
http://www.metjegelaatopdegevoeligeplaat.nl/
Hij heeft hele aardige artikelen geschreven misschien heb je hier wat aan, niet geheel up to date maar wel nuttig
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Beste Rick T,

Dank je wel voor de link. Zeker de testen aldaar zijn interessant. Nu heb ik wat te kijken/lezen.

Toppie!!

Groet,

Cellie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar