Monopod, wel of niet?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JPT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2011 15:17
WoonplaatsCOLON Ede

Hallo allemaal!

De voor en nadelen van het gebruik van een statief bij macro fotografie hoef ik hier niet uit te leggen...

Omdat ik de nadelen toch behoorlijk zwaar vindt wegen, vooral bij het fotograferen van insekten, zoek ik naar een alternatief.
Uit de hand is nl. ook niet altijd de juiste oplossing.

Nu zit ik dus na te denken over de aanschaf van een monopod.

Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van een monopod i.c.m. macro fotografie?
Is het een aanrader of juist niet? En zo ja dan komt natuurlijk meteen de volgende vraag.....

Waar let ik op als ik een monopod ga uitzoeken? Er zijn veel verschillende modellen in even zoveel prijsklassen...
Maar wat is voor dit doel de juiste keus?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en ideeen...

Gr. Jeroen
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik denk dat het niet lekker werkt een monopod bij macro fotografie
maar probeer het eens met je huidige statief dan bedoel ik de poten niet uit zetten
maar alleen uitschuiven kijk dan een of het wat zou zijn bij macro fotografie.
het is maar een idee hoor :?

Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
JPT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2011 15:17
WoonplaatsCOLON Ede

Dank Johan, voor je reaktie!

Op die manier uitproberen kan een optie zijn!

Waarom denk je dat het niet fijn zal werken?
Anoniem 3

Ik heb gemerkt dat een monopod bij macro niet echt lekker werkt.
Het ding staat óf te laag óf te hoog, maar nooit precies op de goede hoogte.
Je bent daarmee óf te dichtbij óf te eraf, maar nooit op de goede afstand.

Nee, insectenmacro 'in het wild' is voor mij uit de vrije hand. dan maar wat meer foto's net onscherp, maar ze kosten tegenwoordig niets meer, dusss......

En idd, zoals Johan al aangaf: statief, mag ook de monopod zijn, als een soort stabilisator ondergeschroefd, wil ook wel eens helpen.
JPT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2011 15:17
WoonplaatsCOLON Ede

Dank voor je reaktie Gabriel,

wat je aangeeft m.b.t. Verkeerde hoogte/afstand tot onderwerp is ook waar ik bang voor ben....
Misschien moet ik wel beter leren accepteren dat een belangrijk deel van de foto's niet helemaal scherp is.....

Ik ga er i.i.g. eerst nog maar eens goed over nadenken. Denk ik.... :)
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Het is zoals Gabriel aan geeft het werkt niet lekker, ik heb het ook
geprobeerd met een monopod (luiheid)

Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ook ik ben het wel eens met gabriel en spreek zelf ook uit ervaring maar het is niet z'n grote bedrag wat je kwijt bent en ik ben wel blij dat ik er toen een gekocht heb want ze nemen een stuk makkelijker mee dan een statief. mocht je een monopod kopen zorg er dan in iedergeval voor dat je de camera op ooghoogt kan krijgen scheelft weer krom staan. en ik weet niet als je nog een statief moet hebben maar er zijn ook statiefen te koop waar een monopod bijin zit wat wel handig is een balhoofd op je monopad zo kun bij macro toch dichterbij en verderaf gaan en de camera recht houden (moet je wel de bal laszetten) hij gaat alleen iets omhoog of omlaag, en je houd toch wel iets beweging tegen

groetjes arjan

ps
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 92&t=95522" onclick="window.open(this.href);return false; zijn gemaakt met de camera op een momopod.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
JPT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2011 15:17
WoonplaatsCOLON Ede

Pkupku, bedankt voor je reaktie!

Ik heb al twee "gewone statiefen"dus een nieuwe statief id niet echt een optie.
Ik ga er, n.a.v. de reakties op mijn post, toch nog maar eens goed over nadenken.

Eens in mijn omgeving kijken of ik er misschien eens eentje kan lenen om zelf te ervaren of het wat is!

Gr. Jeroen
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

doe veel aan macro, heb een monopod en nee gebruik deze nooit voor macro, simpelweg omdat dit niet werkt, vaak zit het gespuis lager dan de minimale hoogte van mijn monopod dus laat ik hem altijd thuis.

Behalve als ik eens naar een vlindertuin ga of andere locatie waar veel spul op ooghoogte zit, dan kan het handig zijn, maar dan ook alleen maar als je een statiefbring op je objectief hebt staan, waardoor je regelmatig en soepel kunt wisselen tussen portrait en landscape.

dus mijn advies laat je poten ineen van je statief en ga eerst daar mee aan de slag, je zult snel genoeg ervaren dat het niet zo fijn werkt.

beter is je techniek verbeteren, dus meer gebuik maken van je eigen lichaam als "statief" en goed letten op je instellingen, dus niet te langzame sluitertijden gebruiken en natuurlijk goed weten en ondervinden waar je begrenzing ligt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
JPT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2011 15:17
WoonplaatsCOLON Ede

Hallo Closeshooter,

Ook jij bedankt voor je reaktie!

Gelukkig zijn de reacties op mijn vraag allemaal behoorlijk eenduidig.
Voorlopig ga ik mijn idee maar even laten varen.

Uiteraard is verbetering van de techniek zeker aan de orde. Ik ben nu een klein jaartje bezig met Macro, waarvan de laatste paar maanden wat meer actief.
Nog veel te leren dus....
Gelukkig ook al wel een aantal resultaten waar ik best blij mee ben....

Ik ben nu in het bezit van de Tamron 90mm macro, erg fijne lens, maar soms mis ik toch een beetje de IS.
Wie weet in een later stadium...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar