flitser vragen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

ik heb al enige tijd een flitser (430 EX II) en ik heb nu ook een draadlos triggersteje ervoor (http://www.bhphotovideo.com/c/product/7 ... emote.html" onclick="window.open(this.href);return false;) en ben dus een beetje aan het experimenteren geslagen.

Het triggersetje claimt TTL te hebben, maar bij mij werkt het niet (doe ik iets fout?). Dus ik ben naar de M-stand van de camera gegaan. Nu heb ik de flitser op handmatig en 1/64 gezet (lager kan niet), maar de foto is nog steeds overbelicht. Ik hou de flitser dan vlak boven mijn camera (zelfde positie als dat ie erop zou staan). Als ik de flitser op de camera zet en ETTL aanzet (dan werkt ETTL wel nml), dan heb ik wel een mooi belichte foto. Blijkbaar kan de flitser dus wel minder fel in ETTL Stand, maar handmatig niet. Of zie ik iets over het hoofd?

Als iemand mij kan helpen, heel graag!

EDIT: in ETTL op mijn camera oogt de flits veel feller, maar het eindresultaat is dus veel beter
EDIT2:

Eigenlijk zijn het dus 2 vragen:
1. kan het kloppen dat TTL toch niet werkt draadloos met dit setje
2. waarom is mijn foto met alles in M (flitser en camera) met flitser op 1/64 feller belicht dan dat ik de flitser op ETTL zet met verder dezelfde instellingen?

Hier 2 foto's (beide met camera op M met F2,8, sluiter 1/250, iso400, 54mm vanaf statief):
foto1: flitser op de camera en dan op ETTL
foto2: flitser op de camera en die op 1/64 (laagste intensiteit)

foto1:

26285

foto2:

26286

Laatst gewijzigd door 2 op lennart_ros, in totaal 5 keer gewijzigd.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Als ik het goed lees dan is deze voor Nikon en niet voor Canon
Dré
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Dre Meuffels schreefCOLONAls ik het goed lees dan is deze voor Nikon en niet voor Canon
Dré
Heb even scheef gekeken denk ik naar de link. Apparaat ziet er wel zo uit, maar ik heb de versie voor Canon. Link is: http://www.bhphotovideo.com/c/product/7 ... emote.html" onclick="window.open(this.href);return false; (zal hem in de orginele post ff aanpassen)
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Anoniem 3

Ik lees even mee, want ik heb hetzelfde probleem met een Strato-setje (voor Canon).
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

En wat waren de instellingen van je camera ?
En hoe is de foto belicht als je hem op de camera op M zet?
Voorbeelden + uitleg + exif is wel zo makkelijk :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Ook de camera staat op M (anders kan je idd niet vergelijken).

EDIT: foto's naar starttopic!
Laatst gewijzigd door 2 op lennart_ros, in totaal 5 keer gewijzigd.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Arnoud-79
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 16:52
WoonplaatsCOLON Naaldwijk (Westland)

wat is je sluitertijd?
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Arnoud-79 schreefCOLONwat is je sluitertijd?
info bij de foto gezet, maar 1/250e bij beide (sneller gaat niet met flitsen)
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@arnoud, beide foto's zijn gemaakt met een 50d op 54mm, iso400 F2.8 en 1/250e met focus op 81cm.

Door de korte focusafstand doet het mij vermoeden dat er eventueel nog verschil zit in de hoeveelheid zoom van de flitskop?
Vandaar ook mijn eerste vraag, hoe de foto eruit ziet als je de flitser op M zet en op de camera.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

@"WireWess":

ik heb beide foto's gemaakt met de flitser OP de camera (los van het triggersetje dus). Eerst met ETTL meeting van de flitser (foto1) en daarna de flitser op M met 1/64.

Zoom op de camera staat in beide gevallen op 50MM

Camera in beide gevallen in M gehouden!

beantwoord dit jou vraag?
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

lennart_ros,

Foto 2 - Diafragma meer afknijpen of ISO omlaag brengen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

@ Canon Benny

ik weet wel hoe ik de belichting kan aanpassen zodat het wel lukt, maar daar gaat het hier nu niet om. Ik vraag me af waarom de flitser in ETTL stand minder licht kan afgeven dan dat ik handmatig in kan stellen.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Hoi Lennart,

Wat vreemd!

Ik heb zelf geen 430ex maar ik neem aan dat hij op je camera op manueel wel lager kan dan 1/64?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het setje lager dan 1/64 misschien niet ondersteund... hoe gek het ook mag klinken. Kan je toevallig zien wat voor flitswaarde hij aangeeft als je via eTTL een foto maakt?
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

Lennart,

De ETTL werkt volgens mij alleen voor de 'hotshoe' op je zender, dus als je de zender op de camera hebt en daar (ook) een flitser opzet werkt ETTL alléén voor die flitser. Werkt niet bij draadloos flitsen. Althans, dat is het geval bij mijn Phottix Strato II triggers... daarmee wellicht ook meteen het antwoord voor Gabriël?
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
Anoniem 3

RemcoPhoto schreefCOLONLennart,

De ETTL werkt volgens mij alleen voor de 'hotshoe' op je zender, dus als je de zender op de camera hebt en daar (ook) een flitser opzet werkt ETTL alléén voor die flitser. Werkt niet bij draadloos flitsen. Althans, dat is het geval bij mijn Phottix Strato II triggers... daarmee wellicht ook meteen het antwoord voor Gabriël?
Dat vroeg ik me dus af....
Jammer.
Maar niet getreurd. EX 430 op de camera en de Metz als luxe invuller... Dat werkt weer wel, hoop ik.
Volgende week (als ik lekker op mezelf ben) eens uitproberen...
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

Heb het voor de zekerheid toch nog even opgezocht voor de Strato II's:

"[...] Transmitters feature an innovative TTL pass-through hot shoe - allowing full TTL mode to be used with a camera mounted flash. (bron: klik)"

...pass through dus, helaas niet wireless.
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

Ook nog even voor de Polaroid's gekeken, als je het verkoopverhaal leest zou het wel moeten werken...

"True Hot Shoe Sync Allows For Full Off Camera Control Of Flash Unit Without Loss Of TTL Functions [...] Regardless if you choose our standard remote or three way camera flash remote, you'll be getting the benefit of expanded shooting options that will take your creativity to a whole new level. Our 3 way digital RF Camera/Flash Remote provides TTL flash control from up to 300 feet away as well as conventional camera remote functionality, remote (non TTL) /studio flash triggering and the ability to trigger up to 16 flash units simultaneously. In short, it's all the remote you need no matter the remote you need. [...]

...de reviews die je her en der via Google tegenkomt zijn overigens niet al te best voor deze set. Hoop verhalen sluiten aan op de 'klachten' van Lennart.
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

@remco

Respect voor je speurwerk, wordt vast gewaardeerd!
Anoniem 3

Staat er gewoon op de doos:
use TTL mode on your camera and trigger MANUAL remote flashes
Door mij geïnterpreteerd als: de flitser op de camera wordt gewoon gebruikt met (E)TTL en de rest moet het doen met handinstellingen...
Ondanks 5 contactjes op de Reciever.
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties.
Snellius85 schreefCOLONKan je toevallig zien wat voor flitswaarde hij aangeeft als je via eTTL een foto maakt?
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn!

Als ik de flitser op de camera zet (even los van het triggersetje), dan kan hij echt maar op 1/64. Zowel via instellen op de flitser als instellen via de camera!

En met het triggersetje werkt TTL niet (wat is trouwens het verschil tussen TTL en ETTL?). maar dan is het wel vervelend als ik er niet achter kan komen of de flitser nog onder de 1/64e kan (waar het dus wel op lijkt als ik op ETTL flits vanaf de camera). Aan de andere kant, als je draadloos werkt kan ik ook de flitser naar achter zetten en is het 'probleem' ook opgelost natuurlijk :-).
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar