Wat kun je als hobby-fotograaf ongeveeer vragen

Moderator: Global Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Romke
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2013 14:03

Hallo,
Ik ben vanavond gevraagd door een voetbalvereniging om binnenkort op hun familiedag foto's te komen nemen van de activiteiten.
Daarnaast zullen ook 2 oud-bekende profvoetballers langskomen. waarmee de pupillen-teams op de foto komen.
De middag is vanaf ca 12.00 tot 18.00.
Daarnaast wil de vereniging dan nog enkele foto-collages hebben voor in de kantine.

Mijn vragen:
a. wat is een redelijke vergoeding voor zo'n dag, + natuurlijk de nabewerking.
b. Als ik de teamfoto's met de bekende voetballers willen verkopen aan bijv. ouders en andere belangstellenden wat is dan een redelijk vraagprijs.
c. Wie heeft tips waar en hoe je mooie Foto collages kan maken.

Graag antwoorden voor a.s. zaterdag.
(P.S. mocht dit in een foutief topic staan, dan daarvoor excuses)
http://www.romkevisser.nl
Canon EOD 7D / 15-85/f3.5-5.6 / 70-200/f2.8 / Tokina AT-X 80-400'/f4.5-5.6
Gebruikersavatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1308
Lid geworden op: 27 dec 2013 13:18
Locatie: Bleiswijk

Even een vraag vooraf: wil je er vergoeding voor krijgen? Ik zou het graag voor nop doen!

Vraag 2: Moet je extra kosten maken (reizen, extra geheugenkaartjes e.d.)? => breng dan de echte kosten in rekening.

Laatste vraag: heb je iets met voetbal en meer specifiek met deze vereniging? => doe het dan voor de lol of een flesje wijn.
Groeten, Jaap
Gebruikersavatar
Romke
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2013 14:03

Voor deze vereniging maak ik zo nu en dan foto's van het eerste elftal op zaterdag (incidenteel), maar voor de zaalafdeling (dames) ben ik iedere wedstrijd aanwezig en stel ik ook altijd gratis foto's beschikbaar voor andere (internet)media mits naamsvermelding uiteraard. Echter dat doe ik ook voor mijn sportsite, dus vandaar dat ik er dan altijd bij ben als "sportjournalist".
Dit is echter een andere gebeurtenis, waar ik niet uit mij zelf zo snel heen zou gaan. het betekent dus wel dat je een gehele middag in touw ben. Makkelijk 500+ foto's maakt. Daarna is het dus nog uren werk met uitzoeken. Op zich hebben ze wel aangegeven dat er enig budget is, echter niet hoeveel. Ik wil dus niet overvragen, maar wil ook niet voor een schijntje misschien in totaal 20 uren actief zijn.
http://www.romkevisser.nl
Canon EOD 7D / 15-85/f3.5-5.6 / 70-200/f2.8 / Tokina AT-X 80-400'/f4.5-5.6
Gebruikersavatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 905
Lid geworden op: 01 mei 2008 16:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

al met al ben je dan best wat tijd kwijt. Overleg met jezelf wat je daar voor zou willen vragen, en vraag dat dan ook. Ligt het budget vele malen lager, moet je wellicht besluiten dat het niet past. Voor de afdrukken, kijk eens bij Oypo, wat er daar gevraagd wordt. Lijkt me een aardig begin. Zet dat af tegen de kosten.

Succes
Peter
Canonflits

Een goeie timmerman vraagt €25 per uur. Waarom een fotograaf voor minder?
Ben je een verenigingsman, dan kun je met wat minder genoegen nemen.

Oypo is een prima adres om je foto's te verkopen: jij zet je foto's erop, stelt je prijs in en je hebt verder geen administratie. Oypo wikkelt alles voor je af en krijgt daarvoor een percentage.
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 303
Lid geworden op: 13 jun 2011 13:40
Contacteer:

Het ligt er denk ik ook wel aan wat voor een vereniging dat het is. Is het een grote vereniging die hoog speelt dan zullen ze er vast een vergoeding voor over hebben en zoals Dukie al aangeeft kan je je foto`s op Opyo zetten om aan de ouders te verkopen.
Is het een kleine vereniging dan is het al een stuk moeilijker. 500 leden vind ik vrij klein en dan zal er ook minder tot geen budget zijn. Dan kan je ervoor kiezen om naast de "gratis" teamfoto`s enz de foto`s met de prof`s aan te bieden voor een x aantal euro`s.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 697
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:43
Locatie: AccountKiller
Contacteer:

Via oypo lijkt mij ook het meest simpele.
Dat werkt een beetje als no cure no pay.

Verders zou ik deze kans meer gebruiken als promo voor jezelf.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 3205
Lid geworden op: 22 jul 2007 22:10
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Uiteraard ben je vrij om geld te vragen. Hoe veel is erg lastig te bepalen. Ik zou niet te lang wachten met hier goede afspraken over te maken. Omdat je nu altijd gratis de foto's maakte rekenen ze er wellicht wel op dat je dat nu ook weer doet. Hou er dus rekening mee dat als je nu geld gaat vragen ze ook kunnen zeggen bedankt en tot ziens. Tegenwoordig zijn er op veel clubs mensen die wel even de teamfoto's maken etc. Kwaliteit is dan vaak ondergeschikt aan het voordeel dat ze dit gratis doen.

Oypo is dan nog het beste, je stelt gratis je diensten ter beschikking alleen als men foto's wil hebben/gebruiken moet men ze betalen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikersavatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
Berichten: 22137
Lid geworden op: 13 jan 2005 11:57
Locatie: Wolluk

Romke schreef:Voor deze vereniging maak ik zo nu en dan foto's van het eerste elftal op zaterdag (incidenteel), maar voor de zaalafdeling (dames) ben ik iedere wedstrijd aanwezig en stel ik ook altijd gratis foto's beschikbaar voor andere (internet)media mits naamsvermelding uiteraard. Echter dat doe ik ook voor mijn sportsite, dus vandaar dat ik er dan altijd bij ben als "sportjournalist".
Dit is echter een andere gebeurtenis, waar ik niet uit mij zelf zo snel heen zou gaan. het betekent dus wel dat je een gehele middag in touw ben. Makkelijk 500+ foto's maakt. Daarna is het dus nog uren werk met uitzoeken. Op zich hebben ze wel aangegeven dat er enig budget is, echter niet hoeveel. Ik wil dus niet overvragen, maar wil ook niet voor een schijntje misschien in totaal 20 uren actief zijn.
Dan doe je toch echt iets verkeerd. 500 foto's moet je geen uren over doen om uit te kiezen. Dit is echt zonde van je tijd. En aan de andere kant ook van de prijs als dat meegenomen moet worden.
Ik stap een voetbalveld af na een serieuze wedstrijd met ergens tussen 750 en 1500 beelden. Daar ben ik echt geen 3 kwartier zoet met kiezen hoor. Kiezen is misschien 10 minuten in eerste instantie en dan later kijk ik nog eens een kwartiertje door alles heen wat ik nog niet had geselecteerd, maar dat is pas thuis en kan best een dag later zijn. Maar dit is voor een wedstrijd, da's iets anders dan een hele dag zoals jij schetst in je openingspost. Maar dan nog is uren door 500 foto's zoeken veel te lang, wanneer je vaak met dat soort aantallen moet werken, dan zou ik nu even de hoogste prioriteit stellen aan 'het kunnen kiezen'. Stel dat je als je nog maar een derde van de tijd bezig bent, hoe lang kun je dan biertjes drinken met de tijd die je wint?

Wanneer ik alles zo eens lees; dan komt de eerstvolgende vraag in me op. Het is van 12:00 tot 18.00, maar hoe lang moet jij er zijn?
Dan is nog even het programma van de dag afhankelijk (het echt programma en niet "de activiteiten")
Je vergoeding zal gebaseerd zijn op tijd, maar kun je echt een goede inschatting maken hoeveel tijd je er aan kwijt bent?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikersavatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1948
Lid geworden op: 15 mei 2013 09:30

Even terug naar je originele vraag: 'wat kun je als hobby-fotograaf ongeveer vragen'.

Zo veel als je zelf wilt. Het woord 'hobby' heeft hierbij geen betekenis. Je bent fotograaf en je hebt een bepaald talent (anders zouden ze je niet vragen, toch?). Als dit je eerste opdracht is dan zou ik voornamelijk rekening houden met de kosten die je hebt om er te komen, om een drankje te drinken, om nieuwe kaartjes te kopen, etc. Jouw uren is weer een heel andere vraag en dat zal niemand voor je kunnen invullen.
Plaats reactie

Terug naar “Overig fotogerelateerd”