reacties op foto's en series

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

D!ck schreefCOLON Ook ik geef soms alleen een compliment ook omdat het soms genoeg is.
Niets mis mee toch. Als jij een compliment uitdeelt tav een foto betekent dit toch dat jij geen verbeterpunten weet aan te geven........ :D :D :D

addy101 schreefCOLONJe hebt ongelijk. Kijk maar eens in dit topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 4&t=115262.
Dit mag je m.i. op basis van 1 topic niet stellen. Ik denk dat MMK dit veel breder bedoelt........
Maar ik begrijp ook wat jij zeggen wilt....

sunblade schreefCOLONFoto's die kwalitatief iets minder mooi zijn, krijgen vaak ook maar weinig reacties. Dan heeft de plaatser van de foto's al wel een goede hint dat er verbetering is aan te brengen.
Dit is een gevaarlijke Frank!!!!
Meestal handelt het hier om beginnende fotografen, die mogelijk blij zijn met aandachtspunten.
Als deze geen of bar weinig reacties ontvangen, loop je eerder de kans dat je ze op dit forum kwijt raakt................



Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Op het ogenblik regent het hier on de haven pijpenstelen!


tochheb ik geprobeert een stuk of tien zwaluwen die op mijn reling zaten door het glas van de voorruit te fotograferen!
kijk mijn punt was toen ik pas lid was en ik direkt problemen had met het feit, dat maar iedereen een foto kon beoordelen. de foto van de zwaluwen zal derhalve denk ik niet hier te zien zijn.
Waarom niet? Het totaal ontbreken van enig inzicht voor de posters van de kwaliteit van diegenen die beloordelen. Zorg ervor, dat alleen door mensen met gekende kwaliteit foto,s op hun merities mogen beoordelen.
Dan heeft een boordeling waarde! En dat hoeven echt niet alleen mensen te zijn die daadwerkelijk hun brood met fotografie verdienen.De lat moet omhoog? Prima maar stop dan met het object staat te veel in het midden! En laten we een wat zelf kritiek toepassen en ons afvragen heb ik de skills om opbouwende kritiek te leveren?

Vr. Groetend

Roel J..oü
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Hm, daar ben ik het pertinent niet mee eens. Een forum is ván iedereen, vóór iedereen. Als iemand onzinnig commentaar verkoopt, wordt dat commentaar vanzelf genuanceerd of weerlegd door andere forumleden. Dat is het mooie van een forum: vaak heeft dat op dit punt een zelfregulerend werking.

Je laatste zin ben ik het wél hartgrondig mee eens: een beetje zelfkritiek/ zelfreflectie kan vaak geen kwaad...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Ik zie het heel simpel: de erg harde en soms tactloze manier waarop er hier door sommigen kritiek wordt gegeven op anderen hun foto's schrikt mij af om hier een foto te plaatsen.

Ik heb het forum een tijd als lurker bezocht voor ik hier een account heb aangemaakt. Eerdere onderwerpen over de manier waarop er hier soms wordt gereageerd hebben voor mijn gevoel weinig aan de manier van reageren van sommige leden veranderd. Het lijkt helaas getolereerd worden dat sommigen hier zo hard reageren.

Ik denk dat er echter mede door de hier voorkomende soort van beoordelingsgedrag over de tijd een leegloop ontstaat van ervaren leden en steeds minder aanwas van nieuwe enthousiaste leden. Het was mij dan ook voor het aanmaken van een profiel al helemaal duidelijk dat ik hier mijn foto's nooit zou laten zien, en al helemaal niet zou laten "beoordelen".

Als het nou nog om puur technische aspecten ging, maar de manier waarop sommige meningen worden gegeven over zaken die puur de eigen voorkeur of zelfs het onderwerp aangaan vind ik weinig tot niks bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van een (volgende?) foto. Wel schrikt dat mensen af om nog eens iets te plaatsen ter beoordeling.

Op gefundeerde kritiek op dat soort van negatief beoordelingsgedrag krijg je dan opmerkingen over hoe mogelijke zelfregulatie van het forum dat wel oplost of dat het allemaal wel mee valt. Daar is deze thread helaas wederom een voorbeeld van.

Als een beginner op een forum verander je ingeburgerd gedrag van een vaste groep niet maar zet je jezelf juist in een isolement als je dit soort van zaken aankaart die je opvallen. Dan blijf je automatisch ook niet actief en ga je elders je heil zoeken.

Jammer, maar het is niet anders. De omgangsnorm ligt hier blijkbaar anders dan op andere fora waar ik actief ben.

Let wel: Zonder hier een foto te laten beoordelen biedt dit forum zeker meerwaarde voor beginnende fotografen (waar ik mezelf ook nog onder schaar) maar ik denk dat de manier waarop hier door sommigen gereageerd wordt heel wat potentiële leden zal weerhouden om een account aan te maken of hun foto's te laten zien. In het verlengde daarvan komt dan ook het gebrek aan reacties van mensen die hun foto's hebben laten beoordelen en nu hun eigen kennis ook op anderen willen overdragen.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Rijk schreefCOLONBegint een leuke discusie te worden.


Inderdaad. Na de eerste reacties hield ik mijn hart vast, maar wat leuk dat de discussie toch ontstaan is. Fijn ook dat er meer zijn die dezelfde trend zien en voelen. Ook prima dat er mensen zijn die het prima vinden zoals het nu gaat. Het is maar wat je zoekt, niet waar.

Een van de aller belangrijkste lessen die ik hier op dit forum geleerd heb is dat het goed kijken naar andermans foto's je eigen niveau ook enorm verbetert. Door beter naar foto's hier en elders te kijken en dat proberen te beschrijven (echt op te schrijven) ben ik ook kritischer naar m'n eigen werk gaan kijken. Iedereen wordt er beter van :). Onlangs hoorde ik van een kennis dat hij voor zijn fotoclub een cursus fotokijken deed. Dat vond ik raar, maar tegelijkertijd besefte ik dat we dat op EOS eigenlijk niet meer deden en dat al die social media daar alles behalve het medium voor is (als je daar eens kritisch bent krijg je de halve wereld over je heen, net als (inderdaad) hier soms). Nooit bij stil gestaan dat je daar een cursus in kon volgen. Wel de reden dat ik deze discussie wilde aanzwengelen.
Foto's bekijken en daar iets van vinden is impliciet een subjectief gebeuren natuurlijk. Dus lijkt het me logisch dat dat wat iemand schrijft zijn of haar mening is. De een zal dat op een directe manier doen de ander verbloemd in een deken van woorden. Dat kan vervolgens bot of juist ontwijkend overkomen op de lezer, het is maar uit welk hout je gesneden bent. Persoonlijk vind ik dat totaal niet boeiend, beter een knetterharde botte reactie dan geen reactie zolang deze inhoudelijk maar ok is.:). Bij het lezen van een aantal reacties krijg ik de indruk dat vooral beginnende fotografen baat zouden hebben bij meer inhoudelijke reacties. Ik denk dat dat een misvatting is. Als fotograaf ontwikkel je je continue en blijft een kritische blik welkom, bij mij ten minste wel.

Mensen uitdagen verder te kijken dan hun neus lang is en daar iets over te schrijven, dat lijkt me een mooie koers voor de komende tijd en ik denk dat de mods daar inderdaad een stimulerende rol in kunnen spelen. Het lijstje van Rijk zou daar een leidraad voor kunnen zijn.


Marc

[edit]
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Inderdaad Marco. En het "lezen" en beoordelen van een foto is ook een manier om fotografie te leren. Als je kan zien wat er mis is met een foto, weet je ook hoe het beter zou kunnen. En als je dat weet, kan je ook vertellen wat er beter kan aan de betreffende foto. En dan kan je zelf, als reageerder, die kennis gebruiken bij je eigen fotografie.

Dat er reacties tussen zitten waar je als ontvanger niets mee kunt, dat heb je deels zelf in de hand. Bij een "vind ik leuk" reactie kan je de reactie vragen WAT er leuk aan is. Nog onvoldoende zinnige antwoorden? Vraag dan specifiek door naar bijvoorbeeld de compositie. Wat vind je van de compositie? Op die manier leer je andere forumleden inhoudelijk reageren.

Fotografie is, net als alle andere kunstvormen, iets persoonlijk. Of je vind de foto leuk, of niet. Daarnaast kan je je afvragen waarom de foto goed of niet goed is. Veel kan herleiden worden naar regeltjes: regel van derden, perspectief, isoleren van onderwerp, sluitertijd, diafragma, iso en witbalans. Maar daarop zijn er altijd uitzonderingen op de regel. En dan kom je weer op persoonlijke voorkeur. Onlosmakelijk van fotografie, net als het technische deel.

Tenslotte is niet iedereen hetzelfde. Sommigen komen hier om foto's te (laten) beoordelen, sommigen komen voor hun apparatuur te kopen/verkopen, sommigen komen voor de gezelligheid. Je kan niet iedereen veranderen, behalve je eigen manier van reageren.

De uitdaging die ik iedereen wil laten aangaan is het doorvragen bij onvoldoende of onduidelijk antwoord. Dat brengt de discussie op gang en iedereen leert er van.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

mmk schreefCOLONMensen uitdagen verder te kijken dan hun neus lang is en daar iets over te schrijven, dat lijkt me een mooie koers voor de komende tijd en ik denk dat de mods daar inderdaad een stimulerende rol in kunnen spelen. Het lijstje van Rijk zou daar een leidraad voor kunnen zijn.

Marc
Mooie conclusie, die ik onderschrijf. Ik zou er alleen aan toe willen voegen dat iedereen daar een stimulerende rol in kan spelen, op de manier zoals (onder meer) Steven het net omschreven heeft. Onderschat jezelf en anderen niet, ook als "gewoon lid" heb je een zéér belangrijke rol in dit proces. Vandaar dat ik eerder al (tegen iedereen, mezelf incluis) zei: verbeter de wereld... begin bij jezelf.
Thuispapa schreefCOLONOp gefundeerde kritiek op dat soort van negatief beoordelingsgedrag krijg je dan opmerkingen over hoe mogelijke zelfregulatie van het forum dat wel oplost of dat het allemaal wel mee valt. Daar is deze thread helaas wederom een voorbeeld van.
Volgens mij ben ik degene die het over zelfregulering had. Maar misschien moet je nog wel even goed kijken wat ik nu precies (in welke context) zei. Ik krijg sterk de indruk dat je mijn woorden anders (breder) uitlegt dan ik ze bedoeld heb. Mijn opmerking ging niet over negatief beoordelingsgedrag in brede zin.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Roel Jansen schreefCOLONWaarom niet? Het totaal ontbreken van enig inzicht voor de posters van de kwaliteit van diegenen die beloordelen. Zorg ervor, dat alleen door mensen met gekende kwaliteit foto,s op hun merities mogen beoordelen.
Dan heeft een boordeling waarde!
Hier ben ik het niet mee eens, iedereen kan vertellen wat hij ziet en wat hij wel of niet mooi vind aan een foto. Daar hoef je niet een "gekende kwaliteit" voor te hebben. Een fotograaf wil met zijn foto iets overbrengen en iedereen die naar zijn haar foto kijkt vind hier iets van en dat mag hij altijd op persoonlijke titel melden. Dat is nu juist het leuke van foto's op een forum plaatsen. Ik zou juist de onervaren mensen willen prikkelen commentaar te geven, alleen dan ga je nadenken over een foto en hoe deze tot stand gekomen is.

Ook het reageren van TS na het plaatsen kan van groot belang zijn. Als iemand meld dat de foto te veel in het midden staat en TS reageert en geeft een reden voor zijn compositie, dan krijg je al een heel andere discussie. Die wisselwerking maakt kijken en praten over foto's juist leuk.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Jo schreefCOLON Dit is een gevaarlijke Frank!!!!
Meestal handelt het hier om beginnende fotografen, die mogelijk blij zijn met aandachtspunten.
Als deze geen of bar weinig reacties ontvangen, loop je eerder de kans dat je ze op dit forum kwijt raakt................
Dat spreek ik zeker niet tegen Jo, en ik wil ook helemaal niet zeggen dat iemand er iets aan heeft als er niet of nauwelijks gereageerd wordt op zijn/haar foto.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

We zijn inmiddels 21 reacties verder, maar voor mij geldt nog steeds:
Jaap Koole schreefCOLON 1. Sommige mensen leren het om interessante foto's te maken; anderen hoeven dat niet te leren, omdat ze het "van huis uit beheersen".

2. Sommige mensen kunnen foto's (van anderen) prima van eerlijk commentaar voorzien; anderen leren dat van goede voorbeelden.

Voor beide (1 en 2) geldt: laat de mensen die het beheersen de goede voorbeelden laten zien waar anderen van kunnen leren => interessante foto's plaatsen en eerlijk commentaar geven op foto's van anderen.

En deze discussie? Lekker stoppen met dit soort meta-beschouwingen; daar gaat het op dit forum helemaal niet om!!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Rijk schreefCOLON Hier ben ik het niet mee eens, iedereen kan vertellen wat hij ziet en wat hij wel of niet mooi vind aan een foto. Daar hoef je niet een "gekende kwaliteit" voor te hebben. Een fotograaf wil met zijn foto iets overbrengen en iedereen die naar zijn haar foto kijkt vind hier iets van en dat mag hij altijd op persoonlijke titel melden. Dat is nu juist het leuke van foto's op een forum plaatsen. Ik zou juist de onervaren mensen willen prikkelen commentaar te geven, alleen dan ga je nadenken over een foto en hoe deze tot stand gekomen is.
Eens: ga maar na de beste kunstcritici hebben over het algemeen niet de gave de mooiste schilderijen te maken maar zijn wel goed in het beoordelen daarvan en ik ken ook maar weinig muziekrecensenten die zelf in een top band spelen.

En Jaap: Niet eens. Voor jouw gaat het er kennelijk niet om (prima), maar getuige de reacties hier gaat het bij een hoop mensen er wel om, die willen meer uit dit forum halen dan wat er nu inzit en uitkomt (waaronder ik zelf) en ik vind het fijn dat er zo over gediscussieerd kan worden en ook wordt. En nogmaals: over een foto schrijven is iets heel anders dan hem maken, als helpt het een dehet ander wel (in beide richtingen).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Jaap Koole schreefCOLONWe zijn inmiddels 21 reacties verder, maar voor mij geldt nog steeds:
Jaap Koole schreefCOLON 1. Sommige mensen leren het om interessante foto's te maken; anderen hoeven dat niet te leren, omdat ze het "van huis uit beheersen".

2. Sommige mensen kunnen foto's (van anderen) prima van eerlijk commentaar voorzien; anderen leren dat van goede voorbeelden.

Voor beide (1 en 2) geldt: laat de mensen die het beheersen de goede voorbeelden laten zien waar anderen van kunnen leren => interessante foto's plaatsen en eerlijk commentaar geven op foto's van anderen.

En deze discussie? Lekker stoppen met dit soort meta-beschouwingen; daar gaat het op dit forum helemaal niet om!!
@2: Hoe goed kan Mart Smeets fietsen, hoe goed kan Heinze Bakker tennissen, hoe goed is de heer Leydelmeijer in het zelf maken van Art Nouveau, om het bij wielrennen te houden: heb je wel eens commentaar van Eddy Merkx en Jan Janssen gehoord?
Verder is het maar goed, dat de heer Sergio Leone de heer Ennio Morricone uitnodigde voor de muziek.....

Mien uit Ewijk mag dus niet zeggen wat ze van foto's vindt? Ik vind dat je te kort door de bocht gaat. Met 1 ben ik het dan weer wel eens :) Waarbij ik me dan weer afvraag wat een interessante foto is.

Al met al mag het commentaar hier best pittiger. Slecht is slecht. Maar leg dan wel uit wat er goed aan de foto is en waar in jouw ogen iets te verbeteren valt. Op de fotoclub is het woord mooi trouwens een jaar lang taboe geweest. Misschien een idee voor hier?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Maar zitten de meeste wel te wachten op een eerlijke reactie als ze een foto plaatsen?
Als je iets plaatst zonder verdere info zal de reacties vaak ook zonder verdere inhoud zijn.
Dit is bijna met alle topics, een kort bericht geeft geen tot een kort bericht terug.
Een langer en inhoudelijker bericht zal veel meer en ook betere antwoorden geven.
Het licht dus denk ik zowel aan degene die de foto's plaats als aan diegene die er op reageert.
En vaak is tijd (interessen) een belangrijk onderdeel.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

mark.beniers schreefCOLONMaar zitten de meeste wel te wachten op een eerlijke reactie als ze een foto plaatsen?
Als je iets plaatst zonder verdere info zal de reacties vaak ook zonder verdere inhoud zijn.
Dit is bijna met alle topics, een kort bericht geeft geen tot een kort bericht terug.
Een langer en inhoudelijker bericht zal veel meer en ook betere antwoorden geven.
Het licht dus denk ik zowel aan degene die de foto's plaats als aan diegene die er op reageert.
En vaak is tijd (interessen) een belangrijk onderdeel.
Ja, daar zit ik zelf wel op de wachten. Ik zit zelf niet te wachten op reacties in de trant van 'Oh wat mooi'. Ik post om erachter te komen waar ik sta met mijn fotografie en waar er nog verbeterpunten liggen om zo nog beter te worden met mijn fotografie.
Dit is ook de reden waarom ik zelf hier amper meer op het forum kom. Ik ben er om te leren en niet al alleen maar te lezen 'Oh, wat mooi!'
Wanneer mensen foto's posten op een forum staan ze mijns inziens open voor commentaar. Als mensen er niet open voor staan, dan is het m.i. verstandiger dat ze geen foto's posten want er kan commentaar op komen.

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met je laatste opmerking over de berichten. Ik vind het vrij kort door de bocht om iemand die wat minder tekst bij foto's geeft meteen maar van minder of helemaal geen tekst te voorzien. Hoe lang of kort een inleiding is, iedereen heeft het recht op dezelfde commentaren.
EOS Digitaal is een fotografieforum, geen forum voor complete reis- concert- sport en andere soorten artikelen met foto's als aanvulling voor dat artikel. Een goede fotograaf is niet per definitie een goede schrijver. Dit geldt andersom natuurlijk ook. Een goede schrijver is niet per definitie een goede fotograaf.
Iemand kan hier wel goede foto's neerzetten, maar dit hoeft niet automatisch te betekenen dat de fotograaf ook een kei is in het recenseren van andermans foto's.
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Het spontane is er af, het lijkt een beetje een moet te worden.
Er word een bepaald gedrag vereist, die niet iedereen beheerst.
verders mjjaa, ik onthoud me ook steeds meer van commentaar.
meestal omdat ik niet iets zinnigs erover te zeggen heb, omdat de kennis me totaal ontbreekt.
en soms omdat het nogal rap verkeerd word opgepakt.
en soms omdat het commentaar gewoon door een mod verwijderd word. omdat er een scheef woord in staat..
naar mijn mening gewoon censuur...

ik ben nog niet zo lang lid hier, maar het valt me op dat enkelen nogal snel miepen.
de lol gaat er dan nogal snel af, en zoals eerder al werd opgemerkt.
Het web staat bomvol forums over fotografie.
Daar is het niet anders dan hier, maar men heeft over het algemeen wel een dikkere huid.

maar dit is mijn mening hé. :mrgreen:
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Mooi om te zien.

Ik ben volgens mij hier begonnen (2007/2008), eerst mee lezen. Een kleine 2 maandnen lang alleen maar info opzuigen omdat ik het in mijn hoofd had gehaald om te gaan fotograferen. Naar aanleiding van de adviezen hier mijn eerste set gekocht en foto's geplaatst, kritiek/commentaar gekregen en commentaar gegeven. Daar leer je net zoveel van als zelf die foto proberen te maken.
Toen de "nieuwigheid" er een beetje af was en andere zaken ook meer tijd begonnen op te slokken, lees kinderen, baan etc), heb je minder tijd voor de hobby, wat prima is. Wat ook weer resulteert in minder bezoeken van de inmiddels fora.

Fotografie is voor mij een hobby, die af en toe eens een flinke schop onder z'n kont moet krijgen. Anders gebeurt er te weinig. De tijd dat ik hier zat te F5-en is al heel lang voorbij maar toch kom ik heel af en toe eens kijken. Voor inspiratie of gewoon nieuwsgierigheid. Heel soms nog eens wat commentaar geven maar vaak heb...correctie... neem ik de tijd daar niet meer voor.
Het plaatsen van foto's is volgens mij ook al heel lang geleden, heb zelfs mijn eigen site maar eens een opfrisbeurtje gegeven na 3-4 jaar hahaha

En toch zie ik alweer eenzelfde discussie ontstaan als om de zo veel tijd, dat geburt hier en op andere fora. Met name omdat het lastig blijkt te zijn om aandacht/mensen vast en betrokken te houden. En misschien nog wel belangrijker, nieuwe mensen te trekken. De (instap) camera verkoop is nog steeds substantieel, dus genoeg potentie. En de starters zijn de experts van morgen...overmorgen ;)
En het commentaar geven en/of het leren commentaar geven is/was voor mij een leerproces en kost tijd. Hebben we zelf niet allemaal wel eens commentaar gekregen op een foto waar je op dat moment zo vol van was dat het bijna pijn deed :) Ik voelde mij dan aangevallen maar na een paar dagen(weken hihihih) dacht ik vaak... hmmm zit een kern van waarheid in :oops:
Zelf een tijdje een eigen foto clubje gehad en met z'n allen stil gestaan bij het feit hoe commentaar te geven en te ontvangen. Dat scheelde een hoop en de inhoudelijke duscussies waren dan ook top! Misschien daar wat meer aandacht aangeven als men lid wordt dmv een PM of iets dergelijks.

http://www.wikihow.com/Write-a-Photography-Critique" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lightstalking.com/critiquing-photographs" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Kolkkie schreefCOLONJa, daar zit ik zelf wel op de wachten. Ik zit zelf niet te wachten op reacties in de trant van 'Oh wat mooi'. Ik post om erachter te komen waar ik sta met mijn fotografie en waar er nog verbeterpunten liggen om zo nog beter te worden met mijn fotografie.
Als ik een foto plaats is het leuk om te horen dat hij mooi is maar daar streel je allen je ego mee,
Een goed onderbouwd reactie heb je veel meer aan wanf daar kun je nog iets van leren.
Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met je laatste opmerking over de berichten. Ik vind het vrij kort door de bocht om iemand die wat minder tekst bij foto's geeft meteen maar van minder of helemaal geen tekst te voorzien. Hoe lang of kort een inleiding is, iedereen heeft het recht op dezelfde commentaren.
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, ik zeg niet dat ik minder reactie geven bij weinig info maar ik denk dat dit een algemene trent is.
Het hoeft inderdaad geen blog te worden maar een forum (en dit forum in het bijzonder) is denk ik toch bedoelt om met elkaar te communiceren over foto's
Een foto kun je mooi/lelijk/goed/slecht vinden en dat is dan je eigen mening maar je weet niet wat de fotograaf als doel had om een bepaalde foto te maken. Waarom heeft hij/zij een bepaald standpunt/diafragma/bereik enz gekozen. Hier kun je dan uit opmaken of de fotograaf naar jou mening is geslaagd in zijn opzet.
Een beginnende fotograaf zal meer even heel zwart/wit gezegd richten en klikken en een meer ervaren fogograaf zal over bepaalde dingen eerst nadenken.

Maar zoals al eerder vermeld ik denk dat het aan beide personen ligt of je veel reacties krijgt op een foto, de fotograaf moet open staan voor onderbouwde opmerkingen en de reageerder moet weten hoe hij een onderbouwde reactie moet geven.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

En dit kunnen we nog weken volhouden: communiceren over communicatie => ik heb nog niets nieuws gelezen.....en zeker niet iets waardoor ik prettiger of beter ga fotograferen....

Ga toch lekker fotograferen en plaats leuke foto's hier! En geef vervolgens je mening over foto's van anderen. Dat is toch echt de bedoeling van dit forum
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Jaap Koole schreefCOLONEn geef vervolgens je mening over foto's van anderen. Dat is toch echt de bedoeling van dit forum
Maar dat is nou juist precies waar dit topic over gaat, Jaap... over het "hoe geef ik mijn mening over foto's". Jij hebt duidelijk geen behoefte aan een discussie daarover, maar dat is na drie keer wel duidelijk ;) Anderen hebben die behoefte wel, en ik denk dat dit topic voor veel mensen leerzaam kan zijn om door te lezen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Ik probeer weer meer actief te worden na een heftige periode.
Maar wat ik wel weet is dat ik veel moeite heb met een mening geven tegen iemand die fotograaf is.
Een plaat kan mooi zijn maar technisch niet goed, maar een plaat kan ook technisch goed zijn maar gewoon niet mooi.
zelf heb ik er gewoon moeite mee om iets te vinden via een forum. Daarnaast ben ik gewoon niet zo van de fotoregels......

Maar ik zie dat er ook wijzigingen zijn in moderators......loop duidelijk erg achter ;).
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar