van camera naar computer

ModeratorCOLON Global Moderators

Anoniem 3

Ik lees zo nu en dan, en niet alleen op dit forum, dat het copiëren van JPEG's van de ene locatie naar een andere slecht zou zijn voor de kwaliteit van de foto.
Ik vraag me af of dat echt zo is en waardoor dat dat eventueel komt. Zo ja, wat is de beste manier om de foto's van de camera naar de computer te krijgen. Door het kaartje eruit te halen en het importeerprogramma van Microsoft het werk te laten doen, of door de camera met een USB-kabel met de computer te verbinden en zelf handmatig aan de slag te gaan.....
Wie, o wie kan hier een zinnig antwoord op geven?

Vol verwachting...
Gabriël
Gebruikers-avatar
djhenkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 00:26
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

het veiligst is kaartje eruit en dan met een losse kaartlezer uitlezen,al doe ik dat niet en hang gewoon mijn 50d met de usb kabel aan de computer.(daar hangt ie zoieso bijna altijd aan want studiofotos maak ik altijd met de afstandbedieningmogelijkheid via de laptop.

Ik heb ook wel eens gehoord dat als je een jpg vaker kopieert de kwaliteit achteruit gaatmaar zelf eigenlijk geen last van.
Ik doe nu nog alles in jpg om mijn nieuwe camera goed te leren kennen en nu nog (te)veel fotos maak.

als t allemaal goed gaat ga ik in raw werken.
www.artfotos.nl www.djhenkie.com www.plakletters.net Ik heb teveel hobby's en daardoor te weinig tijd om te werken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

JPG's verliezen niet aan kwaliteit bij het kopieren, wel bij het openen en weer opslaan.

Er zijn legio topics over het binnenhalen van bestanden en meerdere opvattingen.

Mijn ervaring: installeer de Canon software en lees de bijbehorende beschrijving.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

Ik vond het ook al zo'n vreemd verhaal, maar wilde het toch even checken....
Bedankt
Gabriël
Anoniem 3

djhenkie schreefCOLONhet veiligst is kaartje eruit en dan met een losse kaartlezer uitlezen,al doe ik dat niet en hang gewoon mijn 50d met de usb kabel aan de computer.(daar hangt ie zoieso bijna altijd aan want studiofotos maak ik altijd met de afstandbedieningmogelijkheid via de laptop.

Ik heb ook wel eens gehoord dat als je een jpg vaker kopieert de kwaliteit achteruit gaatmaar zelf eigenlijk geen last van.
Ik doe nu nog alles in jpg om mijn nieuwe camera goed te leren kennen en nu nog (te)veel fotos maak.

als t allemaal goed gaat ga ik in raw werken.
Zou ik ook wel willen, maar ik krijg de software onder Vista Ultimate niet aan de praat.... Heb al van alles geprobeerd. Ook de (kennelijk goede) software van de Canon-site gehaald. Jammer maar helaas.
gabriël
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Dit is ook het eerste wat ik daar van hoor, lijkt me vrij onlogisch, ook het verhaal van het openen van een afbeelding, dat dit invloed zou hebben op de jpeg lijkt me vrij ongeloofwaardig
djhenkie schreefCOLONhet veiligst is kaartje eruit en dan met een losse kaartlezer uitlezen,al doe ik dat niet en hang gewoon mijn 50d met de usb kabel aan de computeral
Ik hang tegenwoordig ook mijn camera rechtstreeks aan de pc, heeft ook het voordeel dat je geen risico hebt op een geforceerd kaartslot bij het veelvuldig verwijderen en terugplaatsen van je geheugenkaart.
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

t'zou wat wezen dat je digitale bestand ineens veranderd door het kopieeren. :lol:

Heb ik een excelsheetje gemaakt met m'n negative maandcijfers, kopieer ik hem voor de baas..... zijn de cijfers ineens positief geworden. :lol:

Wat ik maar zeggen wil, je foto, document of wat dan ook op je PC is heel basic gezien, alleen maar een serie eenen(1) en nullen(0), die niet spontaan door het kopieren door elkaar gehusselt worden.
Dat zou het einde zijn voor het bestaansrecht van de computer.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Anoniem 4

Van kopiëren gaat een JPEG niet in kwaliteit achteruit. Van camera naar PC of binnen PC van de ene schijf naar de andere, van PC naar USB-stick, van USB-stick naar PC, van PC naar Homeserver, als bestandsbijlage via mail naar Opa of Oma, etc. etc. Het maakt allemaal niet uit. De JPEG is gewoon een bestand dat bit voor bit wordt gekopieerd.
Anders wordt het als je een JPEG in een beeldbewerker opent en vervolgens weer gaat OPSLAAN, in dat geval wordt er opnieuw gecomprimeerd en door dat comprimeren ontstaat verlies van informatie wat niet meer teruggehaald kan worden. Naarmate je meer achter elkaar opslaat, wordt het kwaliteitsverlies wel minder, maar alleen omdat er steeds minder gecomprimeerd kan worden.

De beste manier om foto’s uit je camera naar de PC te brengen, is het geheugenkaartje uit de camera nemen en via een cardreader in de PC in te laden. Dat is het snelst en het veiligst. In wezen is de camera met een USB-kabel ook een cardreader, maar geen snelle.
Het grootste gevaar is dat de accu van de camera tijdens het overzetten leeg raakt. Dat kan onvoorspelbare gevolgen hebben.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

gvasseldonk schreefCOLONJammer maar helaas.
Er is een Canon helpdesk, ergens op http://www.canon.nl :wink:

Ga met de verkenner naar de CD/DVD drive met de Canon CD en rechtsklik op setup.exe.
Kies voor "Run as administrator" (of vergelijkbare NL-tekst).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Illuminatus schreefCOLONVan kopiëren gaat een JPEG niet in kwaliteit wordt gekopieerd.
steeds minder gecomprimeerd kan worden.

In wezen is de camera met een USB-kabel ook een cardreader, maar geen snelle
Ik vind dat mijn foto's op deze manier anders toch zeer snel op de pc staan hoor. Zelfs met raw beelden gaat dit zeer snel.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONVan ... hebben.
Helemaal mee eens en het is nog waar ook :) Verder is het een beetje zonde om snelle CF of SDHC kaarten te kopen en dan te kopieeren vanaf je camera. Dan haal je de maximale snelheid van je geheugen kaarten nooit. Het is een groot misverstand dat de overdrachtssnelheid van geheugenkaarten bepaald is voor de opslag tijdens fotograferen. Alhoewel de UDMA camera's wel gebruik maken maar nog steeds maar 1/4 van de maximale snelheid gebruiken bij opslag. Je zou dus met Extreme II kaarten kunnen volstaan en die zijn een stuk goedkoper. Maar wat nog veel erger is, is dat je batterijen leeg trekt.

En die pinnetjes beschadigen, tja dat kan. Maar als je gewoon op dat knopje drukt komt de kaart eruit en als je hem erin schuift tot hij niet zonder kracht verder kan dan moet je nog maar 2 milimeter aanduwen. Ik wel wel eens gelezen over mensen die toch dit kapot kunnen krijgen maar hoe, dat is voor mij een vraag.

Maar misschien is ZOOM daar schuldig aan. Toevallig gelezen dat stukje over UV filters. De schijver vind dat als je een filter plaatst je er gewoon weer lekker onbeholpen mee aan de gang gaan. :shock:

Daarbij is het makkelijker om een kaart te legen en onder tussen een andere kaart geplaatst te hebben.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

jvanarkel schreefCOLON
Illuminatus schreefCOLONVan ... hebben.
Helemaal mee eens en het is nog waar ook :) Verder is het een beetje zonde om snelle CF of SDHC kaarten te kopen en dan te kopieeren vanaf je camera. Dan haal je de maximale snelheid van je geheugenkaart nooit
Ik koop in de eerste plaats snelle geheugenkaarten voor het snel wegschrijven van genomen foto's.Of het nou 1 minuut duurt of 2 minuten voor mijn foto's op de pc staan zal mij een zorg zijn.

Enkele jaren geleden moesten we nog een dag of 3 wachten voor we onze foto's konden zien. :wink:
Anoniem 3

boels069 schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLONJammer maar helaas.
Er is een Canon helpdesk, ergens op http://www.canon.nl :wink:

Ga met de verkenner naar de CD/DVD drive met de Canon CD en rechtsklik op setup.exe.
Kies voor "Run as administrator" (of vergelijkbare NL-tekst).
Joehoe, dat werkte.
BEDANKT
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mooi, probleem opgelost :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Over hoe vaak openen en opslaan hebben we het dan voordat de jpeg foto zichtbaar slechter wordt ? Toch niet 3 of 4 ?
anthony
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 315
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON regio rijnmond
CONTACTCOLON

Boldy schreefCOLON Of het nou 1 minuut duurt of 2 minuten voor mijn foto's op de pc staan zal mij een zorg zijn.
Totdat je een 5DmkII of 1DsmkIII koopt en met 8 of 16Gb gaat werken...

Dan is de keuze niet meer 1 of 2 minuten...
Maar 45min of 90 minuten.
Dat is toch wel een heeeel groot verschil....

Ik ben overigens nogsteeds opzoek naar een goede snelle oplossing om grotere kaarten snel op me pc te krijgen.
Heeft er iemand ervaring met snelle kaartlezers? zo ja... welke types?
www.hamond.nl
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik hang mijn cam aan de pc, vind het ideaal dat ik dan op de cam kan kiezen voor "alleen nieuwe beelden".
Op deze manier komen er nooit geen dubbelle bestanden op mijn pc.
En ik weet het, kaartje gelijk leegmaken helpt ook maar soms vind ik het makkelijk om de foto's er nog even erop te laten staan, zeker als ik niet direkt tijd heb om een backup te maken.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Anoniem 4

anthony schreefCOLON...Ik ben overigens nogsteeds opzoek naar een goede snelle oplossing om grotere kaarten snel op me pc te krijgen....
Is dit misschien wat?
http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?r ... ikelid=219
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Heeft er iemand ervaring met snelle kaartlezers? zo ja... welke types?
Een Nextodi Extreme imagetank. Daarmee is de kaart snel leeg, en 100% correct afgetapt.
Als je wilt kan je later/daarna met e-sata nog snel op je computer, maar USB is ook best.
Als de harde schijf in de "tank" groot genoeg is dan kan je de bestanden daar als back-up op laten staat, en b.v. pas wissen wanneer je klaar met bewerken bent.
anthony
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 315
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON regio rijnmond
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties...

Ik vrees dat het toch een sandisk firewire lezer wordt.
Sneller kom in niet tegen op de nederlandse markt.
www.hamond.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar