advies "huiskamercomputer" UPDATE: switch Apple --> windows

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo, mede-forummers, ik heb een vraag voor jullie.

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe computer te kopen, die ik voornamelijk zal gebruiken voor de gewone office-taken én voor Photoshop CS5. Tot nu toe stond mijn pc altijd in mijn studeerkamer en gebruikte ik beneden op de bank een laptop. Nu ik voor een nieuwe pc ga, wil ik ´m in de woonkamer plaatsen.

De ruimte waar ik hem wil plaatsen is niet supergroot. Ook wil ik geen wirwar van kabels en grote apparaten in het zicht in mijn woonkamer. Kortom, ik wil iets wat goed werkt en er ook nog een beetje fatsoenlijk uitziet.

Eén van de eerste opties waar ik dan aan denk, is een Imac. Draadloos, een schitterend design, en noem alle voordelen maar op. Maar omdat ik vooralsnog niet overtuigd genoeg ben van de Apple-voordelen, ben ik nu op zoek naar een Windows-oplossing. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld om er de zoveelste Windows versus Apple-fittie mee te starten. :D

Bij een snelle zoektocht op internet kwam ik eigenlijk maar twee opties tegen die ik echt interessant vind, namelijk de HP Touchsmart 600-serie en de Acer Aspire AZ5751 (of Z5710). Dat zijn allebei all-in-one’s, en ze hebben ook allebei een touchscreen (wat voor mij overigens geen vereiste is).

Ik heb totaal geen ervaring met die apparaten, weet dus ook helemaal niet of touchscreen een meerwaarde heeft of juist niet. Misschien is de schermkwaliteit bijvoorbeeld wel een stuk minder. Ook heb ik geen ervaring met HP of Acer (heb tot nu toe altijd een FujitsuSiemens gehad).

Vandaar mijn vraag: wie heeft er ervaring met één van deze computers? Of wie heeft er nog mooi alternatieven die ik hier nog niet genoemd heb? Zijn er nog andere systemen die niet al te groot zijn én een mooi design hebben, maar wel krachtig en snel genoeg zijn?

Uiteraard ga ik ook nog in de winkel kijken, maar enige voorkennis kan nooit kwaad. Ik heb geen budget in gedachten, dus alle tips zijn welkom, met dien verstande dat het wel een beetje een consumenten-pc moet blijven. :wink:

Bedankt voor het meedenken, ik hoor graag van jullie!

Groet, Marco
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 30 keer gewijzigd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
wimv
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2011 16:48
WoonplaatsCOLON helmond

zou gaan voor een van de acer met i5 proc
lekker snel touch screen geeft veel vette vingers op het scherm.
maar dat hoef je ook niet echt te gebruiken je kan ook gewoon met de muis werken.
nadeel is wel als je stukken krijgt ben je gelijk je hele comp kwijt en je kan er niks mee doen.
hoop dat je hier wat aan hebt.
succes met je aankoop.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

MarcoEOS550D schreefCOLONDe ruimte waar ik hem wil plaatsen is niet supergroot. Ook wil ik geen wirwar van kabels en grote apparaten in het zicht in mijn woonkamer. Kortom, ik wil iets wat goed werkt en er ook nog een beetje fatsoenlijk uitziet.
Op basis hiervan zou ik je een laptop adviseren.
Wat is de reden dat je voor zo iets groots als een voor all-in-one PC kiest?

Hans.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Als we ooit iets in de woonkamer plaatsen dan zal het een Apple worden ivm weinig snoeren en mooi design. Ik zou echt voor een apple gaan dus.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

MarcoEOS550D schreefCOLONEén van de eerste opties waar ik dan aan denk, is een Imac. Draadloos, een schitterend design, en noem alle voordelen maar op. Maar omdat ik vooralsnog niet overtuigd genoeg ben van de Apple-voordelen, ben ik nu op zoek naar een Windows-oplossing.
Dan gebruik je Windows op de Mac. Heb je én het mooie design, én Windows. :wink:
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Is een goede laptop met voldoende vermogen en dan een mooi scherm op een arm aan de muur, die je eraan kan hangen voor t fotogebeuren, geen optie? Ik heb zelf een redelijk snelle laptop, die staat op een bureau in de huiskamer met daaraan een Samsung Syncmaster en dat vind ik erg fijn werken :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Allemaal bedankt voor de snelle reacties!! Ideaal, zo'n forum! :D
wimv schreefCOLONnadeel is wel als je stukken krijgt ben je gelijk je hele comp kwijt en je kan er niks mee doen.
Dat is inderdaad een nadeel... had ik nog niet aan gedacht!
hdb schreefCOLONOp basis hiervan zou ik je een laptop adviseren.Wat is de reden dat je voor zo iets groots als een voor all-in-one PC kiest?Hans.
Simpel, omdat ik vind dat ik achter een buro(otje) met een pc veel lekkerder werk dan op een laptop. Ik gebruik bijvoorbeeld graag een normaal toetsenbord.
phd schreefCOLONAls we ooit iets in de woonkamer plaatsen dan zal het een Apple worden ivm weinig snoeren en mooi design. Ik zou echt voor een apple gaan dus.
Dat zegt mijn gevoel ook. Maar ik wil eerst de Windows-optie goed in beeld hebben, vandaar mijn vraag om Windows-opties.
Pieterr schreefCOLONDan gebruik je Windows op de Mac. Heb je én het mooie design, én Windows. :wink:
Dat is inderdaad ook een optie... als de echte Windows-opties mij niet (genoeg) bevallen, ga ik voor Mac en gebruik ik eventueel deze mogelijkheid.
Marfique schreefCOLONIs een goede laptop met voldoende vermogen en dan een mooi scherm op een arm aan de muur, die je eraan kan hangen voor t fotogebeuren, geen optie?
Op zich zou dat kunnen, alleen vind ik (zoals ik net hierboven al zei) een laptoptoetsenbord niet zo fijn.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Eerst kijken wat je precies wil. Ik gebruik mijn pc eigenlijk alleen voor Lightroom en internetten/email. Voor deze functies kun je ook een Apple kopen. Wel iets duurder, maar het oog wil ook wat.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Gaat toch weer stiekem een Aple-Windows verhaal worden, maar daar kom je niet omheen, mensen die eenmaal aan de Apple zitten zijn dermate positief (including myself !) dat ze je absoluut een Apple aan willen raden.
Duur ?, vind het wel meevallen, natuurlijk als je gelijk de 27 inch uitvoering neemt, maar als je de 21 inch uitvoering neemt dan is het nog te overzien, je hebt dan wel een uitstekend scherm en mooi draaiend systeem alwaar de diverse foto programma's erg goed en vlot op draaien.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Anoniem 3

ik zou mijn laptoptoetsenbord (HP pavilion DV7) voor geen goud meer willen ruilen met het toetsenbord van mijn 'server'. Ook als ik het vergelijk met de borden op mijn werk, HP's, Microsofts, etc. etc. Gaat er niets, ook qua snelheid en gemak boven het bovengenoemde klavier.

Mijn advies: maak je vingers eens los op allerlei toetsenborden in een goedvoorziene computershop.
Anoniem 4

Als het een Windows all-in-one PC moet worden, zou ik zeker ook eens kijken naar MSI. Die zou mijn voorkeur hebben boven Acer. Sommige doen qua design niet onder voor de iMac.
http://eu.msi.com/index.php?func=prodpa ... cat_no=654" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Een iMac kan prima als windows machine gebruikt worden.

@ phd de "lightroom" variant van apple heet apperture en kost 63 euro waar lightroom 249 ex btw kost. Dus jou opmerking over apple wel iets duurder gaat dus niet op. Overigens is de genoemde HP ook al duurder dan een iMac.
Gebruikers-avatar
BartvA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 13 Okt 2010 20:05
WoonplaatsCOLON Vinkeveen

Ken het zelf voor de rest niet maar vind dit ook niet slecht ogen.http://www1.euro.dell.com/nl/nl/thuis/D ... 1&ref=dthp" onclick="window.open(this.href);return false;
Why Nikon When you can Canon.

Genoeg spulletjes volgens veel mensen... Al ben ik het daar lekker niet mee eens :D.
Anoniem 4

nieuwsgroepen schreefCOLONEen iMac kan prima als windows machine gebruikt worden.
Andersom ook. :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het ging de TS vooral om het "schitterende design", Illuminatus. :D
Anoniem 4

Is die MSI niet mooi dan? :roll:
Gebruikers-avatar
Cdegier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2011 19:38
WoonplaatsCOLON Houten

Als je dit systeem ook wil gaan gebruiken voor fotobewerking zou ik zeker niet gaan voor een AIO met touch...
Kwaliteit van zo'n type scherm kan niet tippen aan een "gewoon" scherm (denk aan contrast, helderheid, kleurechtheid.........)

Ik gebruik zelf een (gecallibreerde) monitor met Super IPS panel wat een hele verbetering is ivm mijn vorige monitor (met TN-panel)
Zeker voor fotobewerking zeer de moeite om een goed scherm aan te schaffen.
Het meervoud van lef is leven....
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Dell One XPS
Afbeelding

http://www.dell.com/us/en/dfh/desktops/ ... s=22&s=dfh" onclick="window.open(this.href);return false;
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Het is niet bedoeld als een knuppel in een hoenderhok, maar als ik lees dat een zeer gewaardeerd forumlid (een mijns inzien zeer getalenteerde fotograaf) schrijft:
Mijn laatste aanwinst is een Imac 27inch (i7 met 8gb). Prima computer, lekker snel, alleen valt het scherm mij toch tegen in kwaliteit. Deze red het niet met mijn Eizo, dus die hou ik er naast en heb ik inmiddels ook op aangesloten.
Dan zou ik design niet bovenaan de prioriteiten lijst zetten... Maak in eerste instantie de keuze voor functionaliteit. Een goede PC heeft wat hardwarematige vereisten, waaronder een topklasse scherm. Ik zeg niet dat een Imac scherm slecht is, helemaal niet, maar je betaald wel heel erg veel geld voor het design...

Koop een knappe PC,topscherm en zet dat evt. in een mooi design meubel, maar bezuinig niet op de kwaliteit van essentiele zaken.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Allemaal weer bedankt voor de input!

Ik heb nog eens wat rondgesnuffeld op internet, uiteraard jullie tips, ervaringen en adviezen gelezen, en heb wat systemen bekeken. Al met al brengt me dat op de volgende conclusies:

- het wordt in ieder geval geen laptop. Ik haat de toetsenborden (en heb al heel wat laptops gehad/ gebruikt), en de kwaliteit van de monitor is vaak ook minder.
- het wordt in ieder geval ook geen gewone (dus grote) pc, ook niet in een meubel. Zoals ik al zei is de plek waar hij komt te staan niet groot (maar wel ideaal qua lichtval). Daar past geen designmeubel.
- het wordt waarschijnlijk geen all-in-one-pc. Heb best een paar mooie systemen gezien (oa ook na de tips hier op het forum). Ziet er vaak prima uit, maar lijkt mij toch vaak een compromis te zijn. De Windows-all-in-one's hebben vaak een touchscreen, en daar wordt ik toch niet blij van. Vieze vingers, beschadigingen, waarschijnlijk ook geen topkwaliteit (geen IPS), dat gaat 'm dus waarschijnlijk niet worden.

Tsja, als ik dit zie, blijft er eigenlijk maar één conclusie over: ik "moet" aan de Imac... sommigen zullen zeggen "he he...", anderen zullen het een verkeerde keuze vinden. Ik ben zelf inmiddels wel overtuigd van de kwaliteiten van de Imac, zoals het design, de snelheid en stabiliteit, de veiligheid ten aanzien van virussen ed, het gebruiksgemak... noem maar op. De enige mogelijke nadelen die ik nu zie zijn de prijs, de onwennigheid van de overstap voor mij als verstokte Windows-gebruiker, en het glimmende scherm.

Al die nadelen zijn voor mij niet echt een probleem denk ik. De aanschafprijs overleef ik wel. Ik heb van zeer veel mensen gehoord dat het gebruik van een Imac heel snel went, die apparaten schijnen intuitief bedienbaar te zijn. En van het glanzende (spiegelende) scherm heb ik ook geen last, want de lichtval is ideaal op de plek waar'ie komt te staan. En ja, ik weet dat er betere schermen zijn, zoals een Eizo, maar ja, dan praat je wel echt over een heel andere prijsklasse. Ik ben een amateur... geen vakman, en ten opzichte van mijn huidige beeldscherm ga ik er met een Imac behoorlijk op vooruit.

Ik denk er nog wel even over na, dus als jullie nog suggesties op tips hebben: ze blijven welkom!

Grt, Marco

ps @ SanderL: ik heb dit topic drie keer doorgescrollt om jouw citaat terug te vinden... 't heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik de bron gevonden! :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar