Van Dik Hout W2 ('s Hertogenbosch)

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Zoals beloofd wat plaatjes van afgelopen vrijdag, een kleine reportage van het optreden van Van Dik Hout in de W2 te Den Bosch. Wederom graag jullie tips e andere op en aanmerkingen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.Afbeelding

en dan nog een paar ZW plaatjes

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 26 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

OP één of andere manier vind ik de zwartwitfoto's veel krachtiger dan de kleurenfoto's.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Hey dat is mijn neef op foto 3 :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een nette serie zet je hier weg Marc. Lekker consistent van kwaliteit ook, geen uitschieters erbij voor mij naar onder of boven.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties
@XXXL Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn doel was het echter ook om de kleuren "goed" te krijgen en daar reacties op te ontvangen, vandaar dat er het een en ander aan kleur staat hier
@JJAS: Alstijd leuk een bekende tegen te komen ;)
@Geert. thanx
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLONMijn doel was het echter ook om de kleuren "goed" te krijgen en daar reacties op te ontvangen, vandaar dat er het een en ander aan kleur staat hier.
Ik zie dat je je de adviezen van Nando in het "Popei-topic" ter harte hebt genomen en bent gaan experimenteren.
Na je foto's een paar keer bekeken te hebben, zal ik me dan toch aan een reactie wagen.

#1: Je opent met een foto waar ik een beetje aan heb moeten wennen. Niet aan de compositie, maar juist aan het wat terugdraaien van het contrast. Waarschijnlijk komt het omdat ik zelf ook vaak genoeg in deze omstandigheden heb gestaan, en weet hoe de foto's er uit zien als je ze op de computer bekijkt. Wanneer ik op de rechterarm van de bassist kijk, zie ik dat in het origineel een (zo goed als) uitgebeten stuk zit. Dit is vrij dominant zichtbaar, tenminste (onbewust) voor mij, en duidt aan dat er een flink contrast aanwezig was. Als ik dan naar de zanger kijk, zie ik duidelijk wat minder contrast terug. De foto oogt daarom wat zachter dan de lichtomstandigheden doen vermoeden, en hier moet ik een beetje aan wennen. Enerzijds is het nl. een verbetering, zeker als ik naar het gezicht naar de zanger kijk, anderzijds zie ik er een tegenstelling in terug.

#2: Hier zie ik het effect van tegenstelling nog wat sterker in terug. Maar ik denk dat het voor mij een kwestie van gewenning is: ook ik zit regelmatig een balans van een juist contrast te vinden, en heb zelf 't lef (nog) niet om 't zo ver terug te draaien, terwijl ik weet dat bepaalde aspecten van de foto er zeker van profiteren.

#3: Persoonlijk vind ik deze foto een "natuurlijkere" uitstraling hebben vergeleken met de eerste 2. Overigens vind ik dit een lekker uitgebalanceerde foto: alles klopt er aan: plaatsing van muzikanten, licht, moment.

#4: Enerzijds een beetje moeite met het spotje wat recht in de camera schijnt, en in m'n achterhoofd de gedachte of dit met een stapje naar links te verhelpen was geweest. Anderzijds petje af voor het feit dat je met alleen rood licht de foto toch zo "clean" hebt weten te presenteren. Ik vind de subtiele drums op de achtergrond erg mooi: geeft diepte en zorgt er voor dat de foto niet te steriel overkomt.

#5: Compleet anders. Wel een hoog contrast, dichtgelopen oogkassen, flinke schaduw op het gezicht. Minder dus? Absoluut niet: heerlijke contrastrijke plaat, lampje functioneel in beeld linksboven. Erg sterk!

#6: Hij staat er mooi op, mooi afgewerkt. Qua timing wellicht niet de meest expressieve, maar de foto mag zeker gezien worden.

#7: Dubbel gevoel, en da's bij mij altijd een goede zaak: niet meteen goed of slecht zorgt dat ik langer ga kijken en er niet te snel aan voorbij ga: de foto vraagt uit zichzelf om aandacht. Waarom? Enerzijds is 't een "neusgatenfoto", waar ik niet zo van gecharmeerd ben. Anderzijds gaat het niet om de gitarist alleen, maar staat er een band op de foto. Het contrast links is behoorlijk hard, en wordt zachter naar de rechterkant. Dus ondanks dat ik de gitarist in z'n neus kijk, is 't een evenwichtig geheel.

Slechts mijn mening, maar ach, wat weet ik er eigenlijk ook vanaf?
Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Thanx Patrick. Gelukkig weet ik er nog heel veel minder van af dan jij. Dus komt dat wel goed met die opmerkingen van jou ;-). Je ziet trouwens inderdaad duidelijk het lage licht terug, dat je laatst noemde.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Hey Marc,
Van Dik Hout... had ik ook wel eens willen fotograferen. Maar ja, je kan niet alles hebben hè?

Eens kijken naar deze foto's aangezien je het een en ander aan het uitproberen bent naar aanleiding van onze mailwisselen.

1. Prima plaat. Kleuren zitten wel snor hoewel de blauwe spot achter de zanger behoorlijk van sollarisation vertoont en de ballon naast het hoofd van de gitarist wat vreemd oogt. Ook daar op de mouw is sollarisation aanwezig is. Dat moet je wel voorkomen.

2. Het hoofd heeft een groot contrast waardoor de lichte partijen wat licht ogen. Misschien die delen met een masker wat terugbrengen. Ook hier zie ik die sollarisation in het blauwe licht terugkomen

3. Hier is dat effect bij het licht niet aanwezig. Prima foto, doch niet bepaald spannend door de leegte links

4. Prima in orde. Serieuze zaak, dat muziek maken, lijkt wel

5. Niet bepaald een charmante foto. Ik vind deze teveel van voren genomen.

6. Okay. als ik eerlijk moet zijn de eerste foto die me echt aanspreekt

7. An sich goed, maar toch vind ik de foto niet lekker wegkijken. Het verschil in contrast links en rechts is opvallend.

Een concert waar het licht wederom uitnodigt voor zwartwit. De kleuren foto's spreken dan ook minder aan.
Met de bewerkingen in kleur moet je toch eens kijken naar het gebruik van maskers om het contrast / bewerking lokaal te kunnen uitvoeren in plaats van over de hele foto. Zo kun je toch sterk bewerken zonder dat je van die artefacten en sollarisation krijgt.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Thanx Nando
Ben het helemaal met je eens dat ZW sterker is hier. Heb ervoor gekozen om kleur tel aten zien hier juist vanwege het bewerken. In de volgende serie gaan we weer een stapje verder...

Oh nee, dat gaat donderdag buiten zijn, geen kans dus ;) Dan zaterdag Mucky Pup maar?

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Ook ik geef nog even mijn reactie.
Mijn eerste gedachte was, god wat zijn die zwart wit platen veel pakkender dan de kleur versies.
Maar dat was al gezegd.

Cheers!
Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

ha Wendy,

Nu ik de plaatjes nog eens zie (het is al weer enige tijd geleden) denk ik precies hetzelfde. ZW is veel pakkender. #4 bijvoorbeeld had absoluut ook in ZW gemoeten (en dan nog is ie wat braafjes). Als je me nu zou vragen zou alleen #7 blijven. Dat strookt dan weer niet met de reacties hierboven (Patrick en Nando), maar het is wel het type foto dat mij nu het meest aanspreekt.

Best grappig eigenlijk na een flinke tijd nog eens kijken en nadenken over een serie.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar