40d en witbalans

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

Hola,

Onlangs heb ik mn trouwe 30d verkocht en de overstap gemaakt naar de 40d, maar ik kan deze maar niet onder de knie krijgen. Waarbij ik bij de 30d amper hoefde te bewerken, komen de foto's van de 40d er nooit helemaal lekker uit. Naar mijn idee klopt de hele witbalans niet meer. Heel vaak dat alles veel te licht is en de kleuren te fletch of juist weer overdreven fel.
Heb er ook wel eens anderen mee laten schieten, maar die begrepen het ook niet echt en hadden hetzelfde probleem.
Ligt dit nou aan het toestel? Klinkt dit bekend?
Afgezien van de leuke features op de 40d krijg ik nu toch een beetje heimwee naar mn ouwe trouwe 30d.
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

hallo,

klachten over foto's roepen om voorbeelden. :idea:
hoe staat de witbalans ingesteld? altijd dezelfde (automatische?) waarde, of pas je deze aan de omstandigheden aan?

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Schiet je in jpg?
Heb je al eens getest met een andere beeldstijl?(Neutraal, standaard of zelf een custom maken?)
Heb je ook andere lenzen sinds je 30d?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Heb je al in RAW gefotografeerd en geprobeerd het resultaat m.b.v. DPP aan te passen naar jouw tevredenheid om zo te ontdekken welke instellingen optimaal zijn voor jouw camera?

Let je per situatie op of je de meetmethode (deelmeting, evaluatieve meting, spotmeting) goed hebt staan?
Misschien is de 40D daar gevoeliger voor dan de 30D.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Maak (tussendoor, onder de zelfde omstandigheden) een extra opname van grijze straattegels.
Stel daarop de witbalans af.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

wallisman schreefCOLONhallo,

klachten over foto's roepen om voorbeelden. :idea:
hoe staat de witbalans ingesteld? altijd dezelfde (automatische?) waarde, of pas je deze aan de omstandigheden aan?

Jan
Tegenwoordig jpeg + raw.
Als ik de camera in AV zet en automatische witbalans, dan is het echt drama.
Gebruik wel custom beeldsettings omdat anders de kleuren helemaal fletch zijn.
Vaak zet ik de witbalans op eigen kleurentemp om het aan te passen, maar dat is vrij lastig als de lichtsituatie per minuut anders is.
Bij de 30d was het een stuk eenvoudiger en waren de kleuren en de automatische witblans gewoon goed.
Ik had ook gedacht dat ik het beter zou zijn met de grotere lcd, maar zeker met veel zon zie ik het nog steeds erg slecht en kan daardoor moeilijk de juiste instellingen vinden. Sowieso zijn de kleuren totaal anders op het scherm dan wanneer ik ze op mijn pc bekijk.
Misschien moet ik nog even wennen, dat kan ook. Maar vind het wel frappant dat andere fotografen die veel meer talent hebben dan ik het ook niet lukken.
En als ik dan met hun camera wat foto's maak, dan gaat het mij stukken makkelijker.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Misschien zeg ik nu iets doms, maar heb je de laatste versie van de firmware op de camera geinstalleerd?
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

karin115 schreefCOLONMisschien zeg ik nu iets doms, maar heb je de laatste versie van de firmware op de camera geinstalleerd?
Ja, daar dacht ik ook aan en vorige week heb ik de laatste firmware erop gezet. Merk weinig verschil.
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Ligt dit nou aan het toestel? Klinkt dit bekend?
Ik heb ook een 40D, maar geen problemen, dus het zal zeker geen 'type-probleem' zijn.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Lijkt me toch een probleem in de (custom) settings of een combinatie van settings. Waarschijnlijk overgenomen van iemand? Dan weet je nooit wat die er allemaal aan ingesteld heeft. Heb je de settings al eens gereset?
En als dat niet helpt, kun je ook nog een harde reset proberen: batterijen, ook de knoopcel, er een minuut of 5 uit en dan ook opnieuw de laatste firmware installeren.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

hier ook een 40D en geen enkel probleem, hoef meestal niks aan de witbalans te doen juist :)
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Voske schreefCOLONHola,

Onlangs heb ik mn trouwe 30d verkocht en de overstap gemaakt naar de 40d, maar ik kan deze maar niet onder de knie krijgen. Waarbij ik bij de 30d amper hoefde te bewerken, komen de foto's van de 40d er nooit helemaal lekker uit. Naar mijn idee klopt de hele witbalans niet meer. Heel vaak dat alles veel te licht is en de kleuren te fletch of juist weer overdreven fel.
Heb er ook wel eens anderen mee laten schieten, maar die begrepen het ook niet echt en hadden hetzelfde probleem.
Ligt dit nou aan het toestel? Klinkt dit bekend?
Afgezien van de leuke features op de 40d krijg ik nu toch een beetje heimwee naar mn ouwe trouwe 30d.
De ervaring met de 40d en een ouder model, de 20d zijn bij mij juist andersom.
De 20d is fletch in vele gevallen, terwijl de 40d juist belicht. (middelste scherpstelpunt & Av)
"oude koeien", maar heb je nog de 30 naast de 40 gebruikt?
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

Ton Canon schreefCOLONLijkt me toch een probleem in de (custom) settings of een combinatie van settings. Waarschijnlijk overgenomen van iemand? Dan weet je nooit wat die er allemaal aan ingesteld heeft. Heb je de settings al eens gereset?
En als dat niet helpt, kun je ook nog een harde reset proberen: batterijen, ook de knoopcel, er een minuut of 5 uit en dan ook opnieuw de laatste firmware installeren.
Dat is het eerste wat ik gedaan heb, meteen alles gewist en naar fabriekswaarde gezet.
En vorige week de laatste firmware erop.
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

Labradoodle schreefCOLON
Voske schreefCOLONHola,

Onlangs heb ik mn trouwe 30d verkocht en de overstap gemaakt naar de 40d, maar ik kan deze maar niet onder de knie krijgen. Waarbij ik bij de 30d amper hoefde te bewerken, komen de foto's van de 40d er nooit helemaal lekker uit. Naar mijn idee klopt de hele witbalans niet meer. Heel vaak dat alles veel te licht is en de kleuren te fletch of juist weer overdreven fel.
Heb er ook wel eens anderen mee laten schieten, maar die begrepen het ook niet echt en hadden hetzelfde probleem.
Ligt dit nou aan het toestel? Klinkt dit bekend?
Afgezien van de leuke features op de 40d krijg ik nu toch een beetje heimwee naar mn ouwe trouwe 30d.
De ervaring met de 40d en een ouder model, de 20d zijn bij mij juist andersom.
De 20d is fletch in vele gevallen, terwijl de 40d juist belicht. (middelste scherpstelpunt & Av)
"oude koeien", maar heb je nog de 30 naast de 40 gebruikt?
Die heb ik al verkocht.
Heb overigens gewoon dezelfde lenzen als ik op de 30d had (10-22, 17-85 en 100-400)
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Zonder voorbeelden incl. exif is het zoeken naar een speld in een hooiberg...
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

+1
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
twistersam

Heb je al geprobeerd een foto te maken van een witkaart.
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

Ik post hier binnenkort wel even wat dan.
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

Hier mijn probleem.
Dit is met LiveView geschoten (av-mode uit mijn hoofd)

31443

En nu dezelfde instellingen zonder LiveView

31444

De foto's zijn zwaar overbelicht.
Dit probleem had ik met de 30d niet.
Daarmee kon ik zelf met flink wat tegenlicht van de zon nog nette foto's maken.
Nu is het al een probleem als de zon uberhaupt schijnt.
Ik kan draaien aan de knoppen wat ik wil, maar het komt er gewoon bagger uit vind ik.
En ik had gehoopt met een groter scherm alles beter te kunnen zien, maar ook dat valt vies tegen, bovendien kloppen de kleuren met op het scherm met de echte kleuren op de computer (maakt niet uit welke computer, dus ligt niet aan de instellingen van de pc).
Vreemde is dus wel dat ik met dezelfde instellingen via LiveView de foto's een stuk beter zijn.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Beide platen hebben geen exif. Nu blijft het nog steeds raden naar de oorzaak. Maak eens een paar test foto's met exact dezelfde instellingen (begin op de M stand en later ook op Av stand.) Als je hier een vraag zo'n stelt is het wel handig er zelf ook een beetje tijd in te steken. Een probleem met de witbalans lijkt het me niet, ik zie geen rare zweem, wel iets met de belichting, maar dat moet je echt stapje voor stapje uitzoeken/testen.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar