overstapper

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
fantasy1402
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2013 22:21

Hallo,
Ik heb mijn nikon 5100 met lens 18-105 weggeschonken aan mijn vrouw dus kan ik opnieuw beginnen :)
Nu overweeg ik de overstap te maken naar canon. Het is niet mijn bedoeling een discussie op gang te brengen van voor en tegenstanders van nikon of canon fans.
Ik dacht de canon 700D te kopen met enkele zeer goede lenzen die later ook op een fullframe passen. Kan dit zonder aan kwaliteit in te boeten ?
Mijn foto's die ik nam waren meestal portretten, landschappen en dieren.
Waarom nu plots canon, het is eens iets anders maar eigenlijk kan ik mij ook niet van de indruk ontdoen dat de foto's die zonder nabewerking uit het toestel komen iets meer kleur hebben, saturatie is precies anders. Ook lees ik meer problemen bij nikon bijv. stofproblemen bij D600, onscherpte bij D7000 etc. Verbeter me als dat niet zo is !
Ik ben me ook bewust als ik drie dure FX lenzen koop (een breedhoek , een portretlens, een telezoom) van canon dat ik dan vasthang aan dit merk.
Vinden jullie dit een goede keuze ? Alle tips zijn welkom zowel voor lenzen als voor de 700d. Mijn bedoeling is wel om bij pakweg over een jaar er een 6D bij te kopen (lees niets dan lof over deze camera)
Mvg
Oli
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Niets mis met beide merken.... Maar hou jezelf niet voor de gek door te denken dat de ander net wat betere beelden oplevert, echt onzin.

Als je nog geen binding met een merk hebt, kies dan eest de lenzen voor je gewenste bereik. Kijk wie dat het beste doet met modellen die in je budget passen en kies er dan een body bij. Grote kans dat je ziet dat het weinig gaat uitmaken.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

A. Kwaliteit inboeten als je lenzen koopt die op ff kunnen? Leg eens uit.
B. Fx lenzen...volgens mij kent Canon dat niet
C. Of iets een goede keuze is, kan niemand je vertellen. Zowel Nikon als Canon maken goede camera's. Het is maar welk merk jou beter ligt..
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is even wennen aan het Canon/Nikon jargon :wink:
EF <-> FX
EF-S <-> DX; hou rekening met het verschil in cropfactor: 1,5 bij Nikon en 1,6 bij Canon.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

fantasy1402 schreefCOLONIk ben me ook bewust als ik drie dure FX lenzen koop (een breedhoek , een portretlens, een telezoom) van canon dat ik dan vasthang aan dit merk. Vinden jullie dit een goede keuze ?
Prima, niks mis mee hoor als je besluit te beginnen met een 16-35, 50mm en een 70-200mm. :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

veldje63 schreefCOLONA. Kwaliteit inboeten als je lenzen koopt die op ff kunnen? Leg eens uit.
volgens mij wordt het zo bedoeld: of je kwaliteit inlevert als je voor FF geschikte lenzen op een cropcamera gebruikt. Maar het antwoord is dan "nee, integendeel". Lensfouten zullen op een cropcamera juist minder opvallen, omdat je een kleiner deel van het glas gebruikt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Pieterr schreefCOLONPrima, niks mis mee hoor als je besluit te beginnen met een 16-35, 50mm en een 70-200mm. :D
Je kan ook voor een 17-40, 50mm 1.4 en een 70-200 f4(zonder IS) gaan en meteen de 6D kopen :D
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Als je bij hetzelfde merk blijft kunnen jij en je vrouw lenzen uitwisselen, als je vrouw niet zo fanatiek is zal dat niet zo uitmaken, anders is het verdraaid gemakkelijk.
Beide merken maken goede camera's en goede objectieven.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
fantasy1402
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2013 22:21

JSnakes schreefCOLON
Pieterr schreefCOLONPrima, niks mis mee hoor als je besluit te beginnen met een 16-35, 50mm en een 70-200mm. :D
Je kan ook voor een 17-40, 50mm 1.4 en een 70-200 f4(zonder IS) gaan en meteen de 6D kopen :D
Als beginner zou een 6d miss nog wat te vroeg zijn, wat het ook is ik reis veel en ik zou gewoon een super dure camera met daarop nog eens dure lenzen niet durven meenemen (zonde ik weet het), ik draag nogal maniakaal zorg voor mijn camerastuff, maar als ze het stelen op reis ben je al snel 3500 euro kwijt !
Wat ik wel durf meenemen op reis zou dan bijv de 60d zijn of een d7100 of d5200...
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Nikon en Canon maken inderdaad goede camera's, zoals meerdere merken dat doen.

Ben vandaag op pad geweest met een Nikon D7100 en een Canon EOS 600D en allebei maken ze foto's die meer dan voldoende zijn voor 90% van alle gevallen.

Om niet met een dubbele hoeveelheid lenzen te lopen, had ik voor de Nikon een 35mm f1.8 en een 18-105mm bij me en voor de Canon een 28-75 f2.8 en de notoire 75-300mm f4.5-5.6 bij me (type II)

Met beiden heb ik vandaag goede en minder goede foto's gemaakt.

De 700D is een fijne camera waar je ook goed mee kunt filmen, vooral met de nieuwe STM lenzen.

Linkje

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 93dcb22a66" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

[quoteAls beginner zou een 6d miss nog wat te vroeg zijn, wat het ook is ik reis veel en ik zou gewoon een super dure camera met daarop nog eens dure lenzen niet durven meenemen (zonde ik weet het), ik draag nogal maniakaal zorg voor mijn camerastuff, maar als ze het stelen op reis ben je al snel 3500 euro kwijt !
Wat ik wel durf meenemen op reis zou dan bijv de 60d zijn of een d7100 of d5200...[/quote]


Tsja.... Als dit, als dat.... Je kunt allerlei doem scenario's bedenken.
Maar je zou ook gewoon kunnen GENIETEN van je camera.
Zie het niet als geld maar als gereedschap. Dat helpt 8)
Erg goed gereedschap, wat jou in staat stelt mooie herinneringen vast te leggen. Ook van je vakantie.
Zonde dus om het thuis te laten. Toch?
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
fantasy1402
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2013 22:21

Geelduikbootje schreefCOLON[quoteAls beginner zou een 6d miss nog wat te vroeg zijn, wat het ook is ik reis veel en ik zou gewoon een super dure camera met daarop nog eens dure lenzen niet durven meenemen (zonde ik weet het), ik draag nogal maniakaal zorg voor mijn camerastuff, maar als ze het stelen op reis ben je al snel 3500 euro kwijt !
Wat ik wel durf meenemen op reis zou dan bijv de 60d zijn of een d7100 of d5200...


Tsja.... Als dit, als dat.... Je kunt allerlei doem scenario's bedenken.
Maar je zou ook gewoon kunnen GENIETEN van je camera.
Zie het niet als geld maar als gereedschap. Dat helpt 8)
Erg goed gereedschap, wat jou in staat stelt mooie herinneringen vast te leggen. Ook van je vakantie.
Zonde dus om het thuis te laten. Toch?[/quote]

Eigenlijk wel ja , je leeft maar één keer hé !
fantasy1402
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2013 22:21

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... btm_xvt8a8" onclick="window.open(this.href);return false;

hier kan je toch ook niet vrolijk van worden, nog leden hier met olieproblemen bij nikon D7100 en D600 ?
fantasy1402
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2013 22:21

en hier nog http://www.dpreview.com/forums/post/51759590" onclick="window.open(this.href);return false;
denk toch niet dat die mensen voor hun plezier klagen !
Heb toch de indruk dat canon die problemen niet heeft ?
oli
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Sorry hoor.... Maar dat is wel heel simpel tegen de wereld aankijken. Even goed zoeken en je vind sloten mensen die ook over Canon wat te zeuren/klagen hebben.

Maar waarom eigenlijk hier de vraag stellen als je mening al bepaald is?

Met een beetje eigen research kun je zelf ook vinden wat goede lenzen zijn. Alleen als je denkt een Canon nodig te hebben om goede foto's te maken hou je jezelf wel erg voor de gek.....
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ach, soms stappen mensen over voor hun gevoel, in principe niets mis mee.
Als je er geen boterham voor hoeft te laten, en je voelt je prettiger bij door wel over te stappen, gewoon doen.

Elk merk heeft zo z'n voor- en nadelen, geen van beide is perfect.
Als jij voor jezelf kan verantwoorden waarom je voor het een kiest, al is het op je gevoel...(Misschien ga je dan onbewust wel mooiere foto's maken, ghehe...)
Wel kan ik je van harte aanraden je dan wel behoorlijk te verdiepen in je objectievenarsenaal, alvorens je alles aan gaat schaffen!
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

JSnakes schreefCOLONMisschien ga je dan onbewust wel mooiere foto's maken, ghehe...
Mooiere foto's ga je maken door ze te laten beoordelen op eosdigitaal en je te laten afschieten.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

JSnakes schreefCOLONAch, soms stappen mensen over voor hun gevoel, in principe niets mis mee.
Natuurlijk niet, en anderen hebben gewoon een voorkeur voor een merk omdat ze bijvoorbeeld de bediening prettig vinden. Je gevoel volgen is niets mis mee.

Maar om je motivatie te onderbouwen met wat (vage) klachten van mensen op internet is wel heel erg ver gezocht. En beetje zoeken en je ziet dat elk merk weleens geplaagd is door een model waar wat kanttekeningen bij te maken zijn. Maar ook dat het meeste gewoon onzin is waar je als eindgebruiker nul last van hebt (Canon 5DIII licht lek bijvoorbeeld).

Het gras is altijd groener bij de buren.....
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Uiteraard lees je op het internet met name de negatieve feedback die mensen hebben.

In TS zijn geval kan ik begrijpen dat wanneer je binnekort naar een instap FF/FX model wilt, keuze hebt uit een 5DII, 6D of D600.
Als je dan verhalen leest over vuile sensors etc. kan ik me voorstellen dat je een beetje huiverig wordt om dat bepaalde model aan te schaffen.

Ik hoop wel dat TS zich beseft dat de 6D maar één kruisgevoelig AF-punt heeft.
Als je van Nikon overstapt kan dat nog wel eens zéér vervelend zijn onder bepaalde omstandigheden.
De andere AF-punten zijn niet slecht, maar in het donker en met AF-tracking een stuk minder accuraat...

Zowel als prime-shooter als wat de tweedehands markt betreft ben ik wel meer fan van Canon dan welk ander merk dan ook :)
fantasy1402
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2013 22:21

Sorry er zullen inderdaad heel wat vage klachten zijn, ik had misschien beter geen research gedaan op dat internet, dom van mij maar ik informeer me maar, zeker als ik zo'n 2 à 3000 euro wil uitgeven.
Zo vaag zijn die klachten toch niet altijd, koop ik mij de Shoot, staat op de voorpagina stofproblemen met de D600, informeer ik mij over de 7100 dan hebben ze het vaak over olievlekken op de sensor, je zou maar zo een toestel kopen en het heen en terug naar de fabrikant zenden.
Mvg
Oli
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar