Canon 450d vervangen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Didivw
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2014 15:44

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb geen idee hoe het hier werkt of hoe überhaupt een forum werkt. Ik lees meestal alleen maar. Maar ik zit met een voor mij lastig dilemma. Ik hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen...

Ik heb nu al een jaar of 6 een canon 450d in mijn bezit. Al een jaar of 5 vanwege omstandigheden ( verhuizen, eigenbedrijf en trouwen) niet veel gebruikt. Maar het laatste jaar nu wel. Waar ik nu tegen dingen aan begin te lopen. Vooral in huis fotograferen lukt niet. Is het te donker voor. Ik heb alleen een kitlens 18-55 mm en verder geen reflectors of lampen en flitsers ect.

Nu ben ik bezig geweest met een nieuwe body de 6d, betekent dat ik nieuwe lens moet kopen. En er zit geen standaard flitser op dus ook die. Dan kom ik algauw op de €2000- €2500 met evt nog wat kleine dingen.

Nadeel is ook dat ik nog niet goed weet wat ik wil fotograferen. Het ene moment vind ik het heerlijk om in de natuur te fotograferen, dan weer een zelfportret, productfotografie en m'n man is muzikant, dus ook concertfotografie lijkt mij leuk.

Maar mijn grootste twijfel is eigenlijk vind ik het geld ten opzichte van wat ik fotografeer de moeite waard. Gaat hij niet weer een poos aan de kant. Er vanuit gaande dat ik geen geld ga verdienen met fotograferen van opdrachten.

Wat zouden jullie doen? Waar moet ik rekening mee houden? En hoeveel uur fotograferen jullie in een week?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je maakt nu in mijn ogen een hele grote stap. Van een 450D naar een 6D met alle bijkomende investeringen is geen kleinigheid. Zijn er voor jou speciale afwegingen om voor de 6D te kiezen ?

Als je nog zo twijfeld dan zou ik eerst een tussenstap doen. Een goede 60/70D met een goede lens is dan voorlopig al een hele stap voorwaarts. Koop dan bijvoorbeeld lenzen die ook later mee kunnen naar de 6D zodat je bij een volgende stap niet alles opnieuw hoeft aan te schaffen. (een goede lens gaat langer mee als de body)

Met deze set zou ik eerst eens kijken hoe je verder gaat met fotografie en dan kan je je volgene aankopen daar op asftemmen. Scheelt je nu veel geld wat je later veel gerichter kan besteden als je meer weet.

Succes met kiezen.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 3

Dat zou ook mijn advies zijn.
En hoeveel uur iemand in de week fotografeert? Da's niet te zeggen. Er zullen er zijn die 1-2 uur in de week aan fotografie besteden, maar ook die er 40 uur per week mee bezig zijn. Pin je daar niet op vast.
Als liefhebber ben je enkele uren per week zoet, denk ik (als je inspiratie hebt :wink: ). Het is niet alleen het maken van de foto's maar zeker de nabewerking, die je ALTIJD moet doen, die nogal wat tijd opslurpt. Voeg daarbij het leren kennen van de benodigde software.....

Ik zou het idd bij een 60D of 70D houden, eventueel met kitlens.
Én probeer er zo snel mogelijk achter te komen, waar je werkelijke interesses liggen. Daar koop je dan een goed passende lens voor.

Succes ermee!
Didivw
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2014 15:44

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga naar deze toestelen kijken.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik denk dat ik me eerst zou beperken tot een goede lichtsterke lens, of lenzen. Of een lens en een goede opzetflitser? Met de 450D moet er nog prima te fotograferen zijn. Verdiep je eerst eens in wat je leuk vind om te fotograferen. Het zou vervelend zijn te ontdekken dat je macrofotografie erg leuk vind terwijl je net een telelens hebt gekocht. Als je weet welke richting je het beste 'smaakt' kan je altijd nog overwegen een andere camera te nemen!
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Eens met Erik! Koop om te beginnen een of 2 goede lichtsterke lenzen en eventueel een flitser!
Mijn oude 350D gebruik ik nog regelmatig icm met de 70-200 en de 24-105 en dat levert echt ook goede foto's op!
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Ook ik ben het helemaal met Erik eens.. Koop bijvoorbeeld eens een goed statief en de EF 1,8/50mm. Je kunt dan mooi experimenteren met bestaand licht en langere sluitertijden vanaf statief, ook macro wordt dan al wat gemakkelijker en overzichtelijker. Een kleine investering van samen pakweg 200euro waar je veel plezier van kunt hebben, zeker ook met concertfotografie en/of portretten.. En ben dan bijvoorbeeld ook eens creatief met een zelfgemaakt reflectiescherm van isolatiemateriaal of aluminiumfolie. Plezier krijgen in fotografie hoeft niet duur te zijn..

Mocht je de smaak van fotograferen te pakken krijgen kun je altijd nog de stap maken naar een fullframe 6d body, de 50mm kun je dan ook meteen mooi meenemen!..

Upgraden naar bijv. een 70d vindt ikzelf onzin, het blijft een crop-camera en een body is al snel ''verouderd'', dus dan liever investeren in objectieven en andere nuttige accessoires

Veel succes met je keuze!
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar