twijfel bij aanschaf 6D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JaspervdA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2012 12:37
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Hallo,

Misschien kan iemand me helpen die al een 6D heeft. Ik heb mijn huidige 400D verkocht. Was al oud, en het wordt tijd voor wat nieuws. Nu wil ik een 6D kopen. Vooral het foto's maken bij weinig licht spreekt me aan. Daar liep ik met de 400D tegenaan met een 17-85mm.
Het hoofddoel is foto's van mijn kinderen en gebruik op vakanties of een dagje uit en dan met name natuur en steden.
kan er iemand mij vertellen of deze snel genoeg is om o.a. kinderen te fotograferen? Ik lees verhalen dat het wat simpele autofocus niet super snel is.
Ik wil graag een 24-105 als standaard lens hebben. Heb nu de 70-200 f4 IS er nog bij, maar deze verkoop ik omdat ik deze gewoon te weinig gebruik. Wel jammer, maar het laten liggen vind ik ook zonde.


Een andere optie, welke hier op het forum natuurlijk niet graag besproken wordt is de aanschaf van een Nikon D610. Deze zou toch iets beter presteren. Zeker qua snelheid.

Als er mensen zijn met ervaringen, hoor ik het graag.

Groeten,

Jasper
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Kijk op onderstaande link maar eens en dan zie je dat de 6D bijna op alle fronten een forse verbetering is op de 400D. Deze twee zijn dan ook eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. (kan wel maar is niet eerlijk :wink: )

Als de 400D voor jou snel genoeg was voor kinderen is de 6D dat zeker. Natuurlijk zijn er andere canon camera's die sneller zijn maar voor speelende kinderen is de 6D echt nog wel geschikt. (mits je je kinderen later racen in moter GP :wink: ) Qua iso prestaties is het een hele vooruitgang en komt deze camera je wensen voor fotograferen in donkere situaties zeker uitkomen.

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-6 ... n_EOS_400D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
JaspervdA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2012 12:37
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Hoi Rijk,

Bedankt voor je antwoord. Het was zeker niet mijn bedoeling op de 6D met de 400D te vergelijken.
En nee, de 400D voldeed zeker niet. Als ik alleen al op de grond ga zitten terwijl mijn zoontje op mij afliep, kreeg ik het al moeilijk scherp.
Komt ook door het diafragma van de 17-85 (4 - 5.6) en de enorme ruis wanneer je ISO 400 of hoger selecteerde.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Je denkt nog in cropmilimeters. Het is vloeken in de kerk maar voor jouw beeldvorming is jouw 70-200 op een 6d als een 45-125mm.
Je beeldhoek lijkt volledig anders en zodoende een stuk minder zoom dan je nu hebt op de 400d.

Ik zou persoonlijk een 6d kopen en dan na een tijdje kijken wat je nodig hebt. Dat kan bijvoorbeeld ook een 35mm prime zijn als aanvulling.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik fotografeer heel regelmatig mijn (spelende) kleinkinderen met de 6d en daarom de 70-300 L ...
Ik vind dat een uitstekende combi, ben nog nooit tegen een limiet opgelopen... (Ze doen niet aan extreme sporten dat moet ik wel zeggen)
En ja ik vind de performance bij hogere ISO uitstekend... Tot 3200 is naar mijn idee bijna altijd goed bruikbaar...
Apple fan, Canon volger...
JaspervdA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2012 12:37
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik de 6D los aanschaf, en eerst inderdaad met de 70-200 ga spelen. We hebben nog bij een fotograag geinformeerd, en hij was ook erg te spreken over de 35mm. Hij heeft zelf de Sigma ART versie.
Maar een beetje zoomlens is ook wel handig. Dus wellicht zal ik tzt nog een keus maken tussen een 35mm, 24-70 2.8 (niet van Canon maar Sigma of Tamron) of de 24-105 F4 van Canon of Sigma.

Mijn zoontje is nu anderhalf, en een 2e op komst, dus extreme sporten zijn voorlopig nog niet aan de orde :)

Maar van meerdere hoor ik nu dat de 6D prima geschikt is voor wat ik wil. Dus dat gaat het dan ook maar worden.
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik kan je vertellen dat je vast wel heel blij gaat worden van de 6D. Ik heb de overstap gemaakt van de 450D naar de 6D en het is een heerlijke camera. Wanneer je niet voor de vogeltjes gaat is 200mm ook prima te doen. Ik Maak ook geregeld foto's van de kids met deze lens. Verder vind ik de 24-70 erbij heerlijk.

veel plezier met je nieuwe camera.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik heb spijt gehad dat ik niet meteen de kit heb gekocht.
Ik denk dat de kit body & lens voordeliger is dan los van elkaar.

Ik was een efs 17-55 gewend en zat ineens zonder.
Ik gebruik mijn ef24-105 het meest. De anderen komen zelden uit de tas
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
JaspervdA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2012 12:37
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Dank allemaal voor de reacties. Ik ga toch eerst een 6D kopen om dan maar eens te spelen met de 2 lenzen die ik heb. (70 - 200 F4 IS en de 50mm 1.8 )
Daarna bepaal ik welke lens ik erbij ga kopen, ofdat de 70-200 toch ga verkopen. Had m al op MP staan, maar al die centeknijpers die reageren wordt je ook moe van :(
Laatst gewijzigd door 1 op JaspervdA, in totaal 6 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Krijg je volgens mij geen spijt van! Dank voor de terugkoppeling :-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 70-200 die je hebt zou ik niet wegdoen. Dat is een erg scherpe combi met de 6D.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Idd. Eens met beaser.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

wilde je perse een FF ? zo niet was de 7Dmk2 geen optie dan ?
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

boko, 'Ooit kom je er wel :D' ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
JaspervdA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2012 12:37
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Zo, de 6D is in huis :) even snel wat mee zitten spelen gister avond, maar die wifi functie is wel erg handig hoor.
Bediening is nog even wennen, maar het extra schermpje bovenop kan ik wel waarderen.

Ik wil nog een flitser erbij kopen. Maar omdat ik die weinig ga gebruiken, wil ik hier niet de hoofdprijs voor betalen.
Zijn die dingen van Yongnuo dan een goed alternatief?

En iedereen die zich afvraagd waarom nou een 6D en geen goede crop camera.
Ik wil graag een 24-70 of 24-105 hebben, en niet met teveel lenzen sjouwen. Met een 24 mm op FF heb ik ook 24 mm. Als ik op een crop dan groothoek wil hebben moet ik er weer een lens bij nemen.
Ook de prestaties bij weinig licht spreken me enorm aan.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik zou eerst eens proberen om die 6D onder de knie te krijgen, voordat je nu ineens weer een flitser erbij koopt.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Wat moet je onder de knie krijgen dan? Hij fotografeert toch al een tijd met de 400D? Ik zie nog steeds niet dat een 6D of welk andere xD (op de 1Dx na dan, maar dan meer betrekking tot de AF) moeilijk of anders zou moeten zijn.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
JaspervdA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2012 12:37
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Inderdaad, de EOS400 had ik al een jaar of 8 in mijn bezit. De 6D heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden, maar in essentie werkt het niet veel anders dan de 400D.
Dus die 6D heb ik wel onder de knie. Het gaat me er juist om dat ik 'werken met flitser' onder de knie ga krijgen..... Ik had bij mijn 400D geen flitser (behalve dat ingebouwde ding)
Maar niemand die zo'n flitser geprobeerd heeft? Heb de YN565 II in gedachten, deze zou in de buurt moeten komen van de speedlight 580.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik kan je niet echt helpen, heb speedlight canon 430 maar wel de yongnuo wireless triggers en die bevallen me prima. Zou het daarom wel aandurfen om die flashes ook te proberen van ze. Internet reviews zijn ook positief.
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar