Hoe maak je mooie foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Chris16
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 22:48
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik heb mijn camera op parameter 2 staan: alle instellingen op neutraal en ik heb een 17-40 lens. Ik schiet in de hoogste JPEG kwaliteit en ik gebruik alleen USM om de foto's te bewerken. Toch vraag ik me af of ik het maiximale uit de foto's haal....
Hoe staat jullie camera ingesteld en wat doen jullie aan bewerking?
Gebruikers-avatar
Webarcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2004 20:07
WoonplaatsCOLON Tiel

Welk type camera heb je? 350D, 300D of 20D. Ik geloof dat de parameter settings anders zijn op de verschillende camera's

Jeroen
Canon EOS 6D mark ii | EF 17-40 F/4.0 L USM | EF 24-70 F/2.8 L USM | EF 50 F/1.4 USM | EF 70-200 F/2.8 L IS III |EF 100 F/2.8 Macro USM | 580 EX
Chris16
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 22:48
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik heb een 350D
Canon 350D, Metz 44AF, Canon 17-40L, Sigma 70-300APO
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mijn camera (30D) maakt zijn foto's in RAW.

Alle parameters staan op 0
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

Chris16 schreefCOLONIk heb mijn camera op parameter 2 staan: alle instellingen op neutraal en ik heb een 17-40 lens. Ik schiet in de hoogste JPEG kwaliteit en ik gebruik alleen USM om de foto's te bewerken. Toch vraag ik me af of ik het maiximale uit de foto's haal....
Hoe staat jullie camera ingesteld en wat doen jullie aan bewerking?
Hoi en welkom.

Hoe je de cam insteld heeft buiten je persoonlijke smaak met een hoop dingen te maken.
War voor opn is het hoe wil jij het hebben, wat voor weer is het, binnen of buiten, enz enz

ik zou een instelling kunnen geven maar mischien is die voor jou situatie totaal ongeschikt.
Wat ik je mee kan geven is als je zelf bewerkt schiet in RAW kan je een hoop zelf regelen .

En voor de rest lees het forum en veel proberen.
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
XXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 22:09
WoonplaatsCOLON Beuningen (Gld)
CONTACTCOLON

Ik ben het met de vorige spreker eens. Ik herken je probleem. Toen ik mijn eerste foto's zag uit mijn digitale EOS dacht ik, hoe haal ik ooit die kwaliteit van die mensen op het forum. Maar door in RAW te schieten, na bewerken met Photoshop en heel veel dit forum te lezen worden mijn foto's beter. Maar ik ben er nog lang niet dus ook ik moet oefenen, oefenen, oefenen......... :lol:

Groeten,
Tiny
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik sluit mij hierbij aan. Schiet in raw en gebruik Photoshop.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik kan de twee bovenstaande reacties niet onderschrijven.

Met JPG in de hoogste kwaliteit valt dezelfde resultaten te behalen als met RAW.

Ook kun je een JPG tot in dezelfde nauwkeurige detail bewerken als een RAW bestand (afgezien van witbalans). Ook heb je hier geen Photoshop voor nodig.

PSP en ACDSee Pro doen alles wat Photoshop CS2 ook doet, behalve met lagen werken.

In de basis valt er uit een JPG net zoveel te halen als uit een RAW.

Ennuh.... voordat er hier weer een hele discussie los barst over RAW versus JPG, hier zijn al diverse topics over geweest. Dus even de zoekfunctie gebruiken. :wink:

Gr. John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Erik C
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2005 20:18
WoonplaatsCOLON Itaipava Brazilië
CONTACTCOLON

Ik heb hetzelfde, 20D gekocht, leuke lens erbij maar 90% van de foto's vallen tegen qua qualiteit. Het lijkt wel of ik nog met mijn powershot S40 bezig ben. :evil:
20D plus Kitlens en een 28 - 105 USM II
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Iedere nieuwe camera, evenals objectieven, moet je aan wennen; mee leren omgaan zeg maar.

Een digi-pocketcam denkt voor je, en doet alle nabewerking al in de camera voordat de afbeelding op de CF kaart word opgeslagen.

Bij een dSLR is dat niet zo.

We zijn daarom eigenlijk al jarenlang veel te veel verziekt door kunstmatige scherpte, contrast, kleur, verzadiging en helderheid.

En wat me nu weer opvalt, is dat we met de nabewerkingen in Photoshop dezelfde kant op gaan. We leggen de drempel steeds hoger wat scherpte betreft en over een poosje weten we niet eens meer wat een "acceptabele" normale scherpte inhoud. Ook de ontwikkeling van HDR zorgt volgens mij voor een kunstmatige vorm van "valse" belichting die tot nu toe in de fotogafie niet echt mogelijk was.

Kijk eens wat vaker naar echt goeie foto's uit het analoge tijdperk (jaren 70/80), en probeer voor jezelf soortgelijke resultaten te behalen. Dan ben je al een behoorlijk eind op weg. :wink:

Gr. John :)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

hoogste JPEG kwaliteit en ik gebruik alleen USM om de foto's te bewerken
Chris, je doet jezelf en je foto's tekort door alleen maar te verscherpen.
Hier staat een (uitsnede van) een foto die in hoogste JPG is geschoten. Parameters gewoon op neutraal.
De foto op zich stelt overigens niets voor :roll:
Na een paar bewerkingen in Photoshop (shadow/highlights, levels, curves, verzadiging) ziet hij er zo uit. Daar is nog geen verscherping op toegepast.
Je ziet: een heel stukje verandering.
Compactcamera's hebben dit stukje bewerking gewoon in de firm ware zitten. Daardoor zijn foto's uit zo'n compact meteen goed. Jij met je 350 hebt de mogelijkheid de foto's geheel naar eigen inzicht verder af te werken. RAW is niet direct noodzakelijk trouwens, ik werk zelf ook erg veel in JPG, vooral als de lichtbalans wat minder kritisch is.
Als je minder zin hebt in deze nabewerkingen kun je een set parameters uiteraard anders instellen. Dat moet je helemaal naar eigen inzicht doen. Gewoon een aantal instellingen proberen. Zelf heb ik tijdens m'n vakantie voor de onvermijdelijke familieprentjes een preset gehanteerd van
Contrast, scherpte en verzadiging alle plus 1. De kleurtoon neutraal. Daar kon ik erg goed mee leven.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONIk kan de twee bovenstaande reacties niet onderschrijven.

Met JPG in de hoogste kwaliteit valt dezelfde resultaten te behalen als met RAW.

Ook kun je een JPG tot in dezelfde nauwkeurige detail bewerken als een RAW bestand (afgezien van witbalans). Ook heb je hier geen Photoshop voor nodig.

PSP en ACDSee Pro doen alles wat Photoshop CS2 ook doet, behalve met lagen werken.

In de basis valt er uit een JPG net zoveel te halen als uit een RAW.

Ennuh.... voordat er hier weer een hele discussie los barst over RAW versus JPG, hier zijn al diverse topics over geweest. Dus even de zoekfunctie gebruiken. :wink:

Gr. John
Mee eens. 1 opmerking, met curves kun je nog aardig aan kleur (lees wit)balans sleutelen ;)
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Spike schreefCOLON Mee eens. 1 opmerking, met curves kun je nog aardig aan kleur (lees wit)balans sleutelen ;)
PSP kan overigens de witbalans van JPG achteraf nog wijzigen, net zols bij RAW. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

musicjohn schreefCOLONIk kan de twee bovenstaande reacties niet onderschrijven.

Met JPG in de hoogste kwaliteit valt dezelfde resultaten te behalen als met RAW.

Ook kun je een JPG tot in dezelfde nauwkeurige detail bewerken als een RAW bestand (afgezien van witbalans). Ook heb je hier geen Photoshop voor nodig.
Hier ben ik het dus weer niet mee eens. Ik heb eens even gezocht en een paar maanden geleden schreef ik:
Friso schreefCOLONEen JPG bestand gebruikt 256 kleurwaarden per RGB kanaal.
Een afbeelding op een monitor gebruikt 256 kleurwaarden per RGB kanaal.
Een RAW bestand gebruikt 1024 kleurwaarden per RGB kanaal.

Een analogie:
Stel je voor, je hebt een gordijnrail van 256 centimeter (je monitor). Als je daar nu een JPG gordijn van 256 cm in hangt staat dit gordijn helemaal strak gespannen. Je kunt dit gordijn dus maar op 1 manier weergeven. Als je probeert veel stof aan de rechterkant te krijgen, trek je de linkerkant aan gort.
Maar als je er nu een RAW gordijn van 1024 centimeter in hangt kun je dit op verschillende manieren ophangen: alle plooien in het midden, naar rechts schuiven, naar links schuiven, etc.

Tot zover de analogie. Wat ik ermee probeer duidelijk te maken is dat je eigenlijk niet meer kunt spelen met de kleurwaarden van een JPG zonder ergens in het spectrum een leegloop te krijgen. Ik hoop dat het enigzins duidelijk is.

Grtjs, Friso
Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat je bij veel bewerkingen het verschil tussen JPEG en RAW wellicht niet kan zien, maar de stelling dat je even nauwkeurig bent, waag ik te betwisten.

Grtjs, Friso
Camera Obscura
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Bij jpg ben je door compressie al een zooi pixels kwijt voor je uberhaupt gaat bewerken. Dat is geen discutabel punt maar een feit. Verder moet iedereen lekker zelf zijn hobby beleven zoals hij dat het prettigst vind.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Chow schreefCOLONVerder moet iedereen lekker zelf zijn hobby beleven zoals hij dat het prettigst vind.
Inderdaad DAAR gaat het om!! Aan de andere kant: voor sommige mensen is het discussieren over fotografie misschien nog wel meer hobby dan het fotograferen zelf ;)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
SnowOwl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 16:30
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik moet zeggen dat ik nog niet echt ben toegekomen aan het bewerken met PShop,gelukkig kan ik er wel mee overweg.
Maar dit is voor de toekomst en niet voor nu, ik vroeg me eigenlijk af hoe het nu presies zit met die profielen.
Als ik alleen maar in raw schiet, zijn die profielen dan aktief? Of werken deze profielen alleen maar als je fotografeerd in jpg ?
En er schiet mij eigenlijk gelijk nog en vraag in gedachten; op de 350 kan je instellen RAW=L (met mooi afgerond teken) en dan aan de rechterkant een gewone RAW.
Zijn deze twee instellingen van een even hoge resolutie-kwaliteit?

Groet
Wout
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mooi deze discussies altijd. Maar ik denk voor de Internet foto's en het afdruk werk wat de semi-pro doet je totaal geen verschil ziet tussen een bewerking van een foto op JPG of RAW formaat (als de foto goed gemaakt is!). Wil je nu je foto op een billboard hangen in NY dan ga je de verschillen wel zien denk ik.
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Spike schreefCOLONMooi deze discussies altijd. Maar ik denk voor de Internet foto's en het afdruk werk wat de semi-pro doet je totaal geen verschil ziet tussen een bewerking van een foto op JPG of RAW formaat (als de foto goed gemaakt is!). Wil je nu je foto op een billboard hangen in NY dan ga je de verschillen wel zien denk ik.
Bij de 10x15 zie je niks idd. Ik druk echter af op grotere formaten en dan is het verschil wel degelijk te zien. En dat is geen billboard formaat.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik dacht ook altijd dat de camera al het werk voor je deed totdat ik het werk van een vriend zag echt top. Hij haalt elke foto eerst door photoshop voordat iemand zijn foto's zit.

Ik doe dit nu dus ook en dat gaat gelukkig met de dag beter. Maar de foto's worden echt beter.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar