Wanneer een UV-filter?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
bam-bam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 19:20

Uit een ander topic kwam het probleem met kwaliteit van het UV filter naar boven.Mijn vraag is nu .Wanneer gebruiken jullie hem.Ik gebruik hem namelijk nooit

Gr Marcel

[mod-break BasZ -> heb even je topic-titel aangepast, nu wat duidelijker.]
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Ik altijd (op nacht foto's na dan) Bied tevens bescherming aan je lens
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
bam-bam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 19:20

Sorry. Ik ben niet duidelijk genoeg. Ik bedoel gebruik waar hij voor gemaakt is en dat hij beschermt is leuk meegenomen al zal ik hem dan nog niet gebruiken want als je op de juiste manier met je spullen omgaat is het niet nodig.Heb wel buiten de zonnekap er vaak op zitten.

Gr mars
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Hij wordt uiteraard gebruikt om UV licht tegen te houden. Maar het feit dat hij mijn lens beschermd vind ik niet alleen mooi meegenomen hoor. Je kunt nog zo zuinig zijn op je lens, maar als er een kras op je glas komt kan je dat een hoop geld kosten en een nieuw UV filter is betaalbaarder.
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Datzelfde geldt ook voor mij. Bescherming van mijn lens is prioriteit. om dezelfde reden gebruik ik ook bijna altijd mijn zonnekap. De grote zonnekappen van de tele-lenzen werken trouwens ook prima als regenkap ;).
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
bam-bam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 19:20

Ik wil de discussie meer de kant op sturen van wanneer heb je een hoop UV straling"licht".Zomers of s'winters? Op zee niveau of alleen als je de bergen in gaat op hoogte en bij welke hoogte is het raadzaam om een UV filter te gebruiken.Of praat ik nu onzin?
Canon Eos20D|BG-E2|Canon EF 100-400mm f/4.5 L USM|Canon EF 24-85mm f/3.5|Canon EF 300 f/4 L USM|4xSandisk extreme 1GB|Lowerpro Minitrekker AW|
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Eigenlijk is deze discussie zinloos. Als je een goed UV filter koopt zie je geen verschil in de foto's en kun je deze er altijd op laten zitten.
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Wikipedia zegt:
Een filter is een optisch hulpstuk in de fotografie dat op het objectief van een (spiegelreflex)camera geschroefd worden of (ouderwets) in een daartoe bestemde filterhouder geplaatst worden.

De bedoeling van een filter is bijvoorbeeld om een hinderlijke kleurzweem weg te nemen die bij het met een daglichtfilm bij gloeilamplichtfotograferen optreedt.

Een van de meest gebruikte filters is het UV-filter, dat vooral bij fotograferen boven de 2500 meter hoogte de bij fotografie zonder UV-filter optredende hinderlijke blauwzweem corrigeert. Zo'n filter is een kleine investering, maar kan een zeer positieve invloed uitoefenen op de kwaliteit van uw foto's. Bovendien is een UV-filter kleurneutraal, dat wil zeggen dat het verder geen effecten heeft, dus het kan gewoon op het objectief blijven zitten en zodoende de (veel duurdere) frontlens van het objectief tegen krassen beschermen.

Kun je daar dan wat mee (sorry van die laatste zin, stond er toch echt bij!) :lol:
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

fvdrunen schreefCOLONWikipedia zegt:
Een filter is een optisch hulpstuk in de fotografie dat op het objectief van een (spiegelreflex)camera geschroefd worden of (ouderwets) in een daartoe bestemde filterhouder geplaatst worden.
Een filterhouder ouderwets??? Op de grote telelenzen van Canon zit gewoon een filterhouder... Moet er niet aan denken om op de frontlens van een 600mm een filter te moeten schroeven, die zijn onbetaalbaar...
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Da's nou het mooie van wikipedia, als jij het beter denkt te weten kun je de tekst zelf aanpassen!

Kan natuurlijk ook zijn dat die canon lenzen ouderwets zijn, met zo'n dikke lens heb ik geen ervaring.

suc6 ermee
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
bam-bam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 19:20

Dan is het voor mij toch geen zinloze discussie want heb nu toch echt iets nieuws geleerd.

Bedankt
Canon Eos20D|BG-E2|Canon EF 100-400mm f/4.5 L USM|Canon EF 24-85mm f/3.5|Canon EF 300 f/4 L USM|4xSandisk extreme 1GB|Lowerpro Minitrekker AW|
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Nooit en wel hier om :)
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=

Hoe duur zo'n UVfilter ook is je ziet het terug (onscherpte) in je foto's.
Ik hou altijd mijn zonnekap erop en ben erg voorzichtig in bepaalde situaties.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Thomas Wilmes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 360
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 20:00
WoonplaatsCOLON Maastricht

Zelf zitten de filters van B&W standaard op de objectieven die ik heb.
Daarbij gebruik ik ook vaak de zonnekap. Nu is idd. zo dat de filters dan niet echt meer nodig zijn, en extra glas voor je lens is betekent vaak ook mindere foto's. Zelf merk ik weinig verschil, met of zonder filter dus laat ik ze er gewoon op. Ik poets liever die filter wat op dan de lens zelf.
Overigens zijn krassen áchter op de lens 10x erger dan voor op. Gewoon oppassen met wisselen.


Tom.
Eos 5D / 35L / 85L
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Ik heb een B&W er altijd op zitten en meestal ook de zonnekap.
Behalve op de 17-70, daar zit een Sigma UV MC slimfilter op.

Kwaliteitsverlies? Misschien, maar ik zie het niet.
Bescherming? Absoluut.
Gebruikers-avatar
Anthre.5
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 07:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

bam-bam schreefCOLONSorry. Ik ben niet duidelijk genoeg. Ik bedoel gebruik waar hij voor gemaakt is en dat hij beschermt is leuk meegenomen al zal ik hem dan nog niet gebruiken want als je op de juiste manier met je spullen omgaat is het niet nodig.Heb wel buiten de zonnekap er vaak op zitten.

Gr mars
Beste Mars,
In dit topic http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =kras+lens, word mijns insziens duidelijk waarom je beter wel je lens kunt beschermen.
Zeker als het een stuk L glas is, ik neem in ieder geval geen risico, wel heb ik gekozen voor kwaliteit filters.
Deze filters werden in eerste instantie gemaakt als;
Voorzetfilter voor een camera. Deze filters houden de ultraviolette straling tegen, die voor het menselijke oog onzichtbaar is. UV-filters komen vooral in de bergen en aan zee goed van pas, omdat daar de UV-straling het hoogst is. Met het gebruik van UV-filters voorkom je een blauwzweem, die anders door de straling veroorzaakt wordt. Een andere werking van UV-filters is dat ze voor een betere kleurenweergave en hoger contrast zorgen.
Groeten,

Raymond.
Niet geschoten is altijd mis, helaas niet altijd spot on :0)
Gebruikers-avatar
Webarcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2004 20:07
WoonplaatsCOLON Tiel

Een UV filter heeft geen effect op een DSLR camera! Zijn bedoeld voor de camera's met een filmpje.

Het enige nut wat een UV filter zou kunnen hebben is bescherming van je front lens. Maar een zonnekap biedt in sommige gevallen ook voldoende bescherming.

Jeroen
Canon EOS 6D mark ii | EF 17-40 F/4.0 L USM | EF 24-70 F/2.8 L USM | EF 50 F/1.4 USM | EF 70-200 F/2.8 L IS III |EF 100 F/2.8 Macro USM | 580 EX
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Juist!

Ik heb op mn meeste lenzen een UV zitten. Behalve mn 12-24mm nog niet en mn fisheye niet omdat dat niet mogelijk is.

En trouwens.... je kan nog zo zuinig omgaan met je spullen. Je prijst je zelf de hemel in als je een UV gebruikt als je dit overkomt...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Auw :? Maar ook los vervangbaar
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

Een zeer wijze foto bij dit topic Soron.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden!

Groet
Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Dank u...

Gelukkig is het mij niet overkomen hoor. Deze foto is van iemand anders die het wel is overkomen. Maar had hem nog ergens liggen en wou even een visueel beeld aan jullie geven ;).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar