korte sluitertijd bij flitsen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

viking_in_shorts schreefCOLONEen flits schrik je van..
Overdag schrik ik daar niet van :wink:
Als het om bij-flitsen gaat valt dat niet op omdat de flitsduur zo klein is en de flitsintensiteit ten op zichte van het al aanwezige licht gering is.
(zie de eerdere link)

Het wordt wat anders als het donker is, dan schakelt het oog over op een andere modus :wink:
Dan wordt het hinderlijk en is het verstorend.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

boels069 schreefCOLONAls het om bij-flitsen gaat valt dat niet op omdat de flitsduur zo klein is en de flitsintensiteit ten op zichte van het al aanwezige licht gering is.
De vraag is of je dan op 7 meter afstand genoeg hebt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het hangt wel van de sterkte van het omgevingslicht af.
Een E-TTL-II flitser beperkt zowiezo de flitsintensiteit.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
emiel22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2009 08:27
WoonplaatsCOLON Hasselt

Zo dit is een gezellig onderwerp. heb zelf ook wel eens vol geflitst op een dier. Nooit bij nagedacht. Bedankt voor de tips om dit niet te doen. Vind het eigenlijk wel een klein beetje kinderachtig hoe hier op elkaar gereageerd wordt.
Volgens mij is iedereen in dit onderwerp volwassen genoeg om zelf te beslissen hoe je hier mee om wilt gaan.

Kom op mensen!
450D grip, ixus 100 IS, 17-50 2.8, 50 1.8, Mecablitz flits, uv filters, Velbon cx 300 tripod, Redget tripod, monopod, RS 60-E3 ,OC-E3, volgende aankoop: 70-200 4.0 (IS?!?).
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Ik heb in ieder geval weer wat geleerd, wilde laatst inflitsen met mijn nieuwe flitser (geen beesten overigens), maar kon niet onder de 1/200 halen en dus overbelichte foto's... Toch eens op zoek gaan naar highspeed sync...

Wouter
Doet het met een 400d, Tokina 12-24, 17-85 IS, 50 1.8, Metz 58 AF-1, Lowepro Fastpack 200.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Inderdaad tussen het gevit door toch nog wat handige tips / eye-openers voorbij zien vliegen ( 8)).
... Spiegel-Werk ...
Anoniem 3

jeveos schreefCOLON
Aestiva schreefCOLONFlits op high speed? Of kan dat alleen bij Canon
En bij Metz. En bij Sigma. En... :lol:

HSS/FP flitsen levert denk ik niet zo veel op als het om bevriezen gaat. Dan kun je beter een normale sluitertijd kiezen met een normale flits (die is korter dan je sluitertijd ooit voor elkaar krijgt en je krijgt geen rare vervormingen t.g.v. de spleetsluiter).
Tja, en de veroorzaker van dit alles, ik dus, moest weer even wennen aan de spleetsluiter. na decennia fotograferen met Spiegelreflexen maakte ik een uitstapje naar een Fujifilm S9500. Geen spleetsluiter, dus de flitstijden met mijn externe Mecablitz met loodaccu, konden gemakkelijk teruggebracht worden tot 1/x000e seconde. De spleetsluiter gaat met externe flits tot max 1/300. Dat was even wennen.
Maar intussen heb ik met ISO1600 en 1/500 wat foto's gemaakt. Die zal ik asap laten zien.
Intussen bedankt voor alle tips en welgemeende tikken op mijn vingers.
Gabriël
Anoniem 3

sugarman schreefCOLONNou, mooi dat je een oplossing hebt gevonden voor het probleem waar je mee zat en ik ben benieuwd naar je resultaten.

Maar als je iets meer tijd hier voor had genomen om te lezen wat andere mensen hier over hadden te schrijven was je misschien nog wel meer te weet gekomen??

Lijkt mij voor iemand die in het onderwijs zit toch geweldig??? :wink:
De eerste resultaten vind je op: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=65822

gr. Gabriël
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Niemand is boos op je hoor ;-)

De kritiek was meer bedoeld om die arme vogeltjes een beetje te beschermen. Vind het mooi om te zien hoe je het hebt opgepakt, niet iedereen zou het geduld bewaren om dan alsnog het draadje te blijven volgen denk ik. :)

Wat betreft je foto's; leuk huisje inderdaad en het vogeltje vertoont natuurlijk wat bewegingsonscherpte door zijn snelheid.

Je zou b.v. nog de hoek kunnen veranderen van schieten, misschien dat je in een andere positie meer geluk hebt. Of wachten op mooier weer / ander tijdstip van de dag, dat de zon wat meer die kant op schijnt? Wat is je sluitertijd nu?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Anoniem 3

Deos schreefCOLONNiemand is boos op je hoor ;-)

De kritiek was meer bedoeld om die arme vogeltjes een beetje te beschermen. Vind het mooi om te zien hoe je het hebt opgepakt, niet iedereen zou het geduld bewaren om dan alsnog het draadje te blijven volgen denk ik. :)

Wat betreft je foto's; leuk huisje inderdaad en het vogeltje vertoont natuurlijk wat bewegingsonscherpte door zijn snelheid.

Je zou b.v. nog de hoek kunnen veranderen van schieten, misschien dat je in een andere positie meer geluk hebt. Of wachten op mooier weer / ander tijdstip van de dag, dat de zon wat meer die kant op schijnt? Wat is je sluitertijd nu?
Sluitertijd was 1/500, 1/750.
Ik heb zo maar wat uitgeprobeerd, eigenlijk om mijn ouwe getrouwe Pentax-lens weer aan t werk te zetten. het was gemakkelijker geweest met de Canon EF 100-300. Nostalgie, denk ik.
Dank voor de opkikker.
Gabriël
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Nog een paar tips in Flitslicht in de natuurfotografie

Groeten Henk
Anoniem 3

Prima tip, Henk
Heb ik er ook een: Om hard flitslicht van de ingebouwde flitser te vermijden drapeer ik vaak een zakdoek om de flitser. Werkt in de meeste gevallen erg goed en diffuserend.
Grt.
Gabriël
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar