korte sluitertijd bij flitsen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 3

ik ben momenteel met mijn 450D in- en uitvliegende koolmezen aan het fotograferen en wil ze in hun vliegbeweging 'bevriezen', maar daar is de kortste flitstijd van 1/200 te lang voor. Graag zou ik, met een oude Metz, de tijd opschroeven naar 1/1000 of zo. Kan iemand mij vertellen of dat mogelijk is en zo ja, hoe dan?
Alvast dank,
Gabriël
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen, fotografeer die beestjes zoveel als je wilt, maar laat die flitser er lekker vanaf.

Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je moet even op zoek naar de functie "High Speed Sync". Daarmee is het mogelijk om bij sluitertijden hoger dan je flitssynchronisatietijd te flitsen.
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Zoals Caspar niet flitsen want dat verstoort hun natuurlijke omgeving en dat is toch niet echt de bedoeling van natuurfotografie

Je kan ook je iso omhoog gooien en wat met je diafragma spelen dan kom je ook al een eind
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Een mooie foto ten koste van de natuur ben ik ook niet kapot van.

Probeer een beter standpunt in combinatie met een hogere ISO.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Anoniem 3

mavlo77 schreefCOLONEen mooie foto ten koste van de natuur ben ik ook niet kapot van.

Probeer een beter standpunt in combinatie met een hogere ISO.
Ten koste van de natuur???? Dat gaat me toch wat te ver.
Maar ik heb de oplossing op een andere site gevonden. Ik kan nu tot 1/350 gaan. Een ander (niet canon voetje met één pin) onder de flitser en het werkt.
En.... over 'verstoren' van de natuur, wat dacht je van 'beleefdelente.nl'? Wel niet met kunstlicht, maar die uiltjes hebben goed door dat ze met infra-rood in de gaten worden gehouden.

Wat mij betreft: einde topic
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONWat mij betreft: einde topic


:?
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

gvasseldonk schreefCOLONWat mij betreft: einde topic
Lekker makkelijk als je opmerkingen krijgt.

Vooropgesteld dat ik niet weet hoe je werkt, is wat anderen doen is geen vrijbrief om dan ook maar iets te verstoren. Het argument om 200 te rijden als de rest dat ook doet, werkt ook niet voor de rechter.

Je wilt flitsen, dus zit je dichtbij. Nu zal een koolmees daar op zich geen last van hebben aangezien ze vaak in de bewoonde omgeving nesten. Maar flitsen als je dichtbij zit (of uberhaubt flitsen), is echt not done in natuurfotografie als je dieren fotografeert. Die enkele ringflits bij een macro opname is tot daaraan toe, maar dat is iets anders dan series foto's proberen te maken van nestende vogels. Dit dan nog los van het feit of je nestende vogels wel moet fotograferen.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLONWat mij betreft: einde topic
Lekker makkelijk als je opmerkingen krijgt.

Vooropgesteld dat ik niet weet hoe je werkt, is wat anderen doen is geen vrijbrief om dan ook maar iets te verstoren. Het argument om 200 te rijden als de rest dat ook doet, werkt ook niet voor de rechter.

Je wilt flitsen, dus zit je dichtbij. Nu zal een koolmees daar op zich geen last van hebben aangezien ze vaak in de bewoonde omgeving nesten. Maar flitsen als je dichtbij zit (of uberhaubt flitsen), is echt not done in natuurfotografie als je dieren fotografeert. Die enkele ringflits bij een macro opname is tot daaraan toe, maar dat is iets anders dan series foto's proberen te maken van nestende vogels. Dit dan nog los van het feit of je nestende vogels wel moet fotograferen.

gr Sarpa
Wat zijn we met zijn alle weer heilig zeg :roll:

Omdat jij het voorbeeld zelf aanhaald, jij rijdt zeker nooit te hard hé?

Als je goed had gelezen dan had je gezien dat de TS schrijft over in en uit vliegen, dat betekend in mijn ogen dat ze ergens naar binnen en naar buiten vliegen, dus dat ze de bewoonde wereld gewent zijn, evenals het snelle wisselen van licht omstandigheden (van donker binnen naar licht buiten)...

Ja je moet de natuur niet verstoren door kikkers met stikstof te gaan bevriezen, helemaal mee eens, maar dit is wel zooo ontzettend overdreven van jullie allemaal!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Anoniem 3

Sarpa schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLONWat mij betreft: einde topic
Lekker makkelijk als je opmerkingen krijgt.

Vooropgesteld dat ik niet weet hoe je werkt, is wat anderen doen is geen vrijbrief om dan ook maar iets te verstoren. Het argument om 200 te rijden als de rest dat ook doet, werkt ook niet voor de rechter.

Je wilt flitsen, dus zit je dichtbij. Nu zal een koolmees daar op zich geen last van hebben aangezien ze vaak in de bewoonde omgeving nesten. Maar flitsen als je dichtbij zit (of uberhaubt flitsen), is echt not done in natuurfotografie als je dieren fotografeert. Die enkele ringflits bij een macro opname is tot daaraan toe, maar dat is iets anders dan series foto's proberen te maken van nestende vogels. Dit dan nog los van het feit of je nestende vogels wel moet fotograferen.

Statement is duidelijk.
gr. Gabriël

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Afgezien van de opvattingen over verstoring gaat het ook om de vraag of flitsen schadelijk is.
Klik HIER.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik had nog een leuke tip voor je maar aan gezien je er toch een einde aan wilt maken, omdat je niet open kan staan voor andermans mening, laat ik het hier maar bij :)
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 13 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik vind dat ook raar hoor. De discussie sluiten als je het er niet mee eens bent... :? De primaire functie van een discussieforum is toch dat je elkaars (soms tegengestelde) meningen uitwisselt. Maar prima zo.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Anoniem 3

sugarman schreefCOLONIk had nog een leuke tip voor je maar aan gezien je er toch een einde aan wilt maken, omdat je niet open kan staan voor andermans mening, laat ik het hier maar bij :)
Mijn bedoeling was expliciet NIET de discussie te sluiten vanwege tegengestelde meningen. Dan kan ik mijn baan als docent ook wel meteen opzeggen....
Ik had een oplossing voor mijn probleem gevonden en daarom dacht ik dat het beter zou zijn om er niet meer op door te gaan.
En over verstoring in de natuur: ik zit op zo'n 7 meter afstand van een nestkast van bijna handtamme koolmezen en maak met een 100- 300 analoge telelens opnames onder een schaduwwerpende boom, vandaar enige invulflits.

Met alle groeten die ik in huis heb,
Gabriël
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Nou, mooi dat je een oplossing hebt gevonden voor het probleem waar je mee zat en ik ben benieuwd naar je resultaten.

Maar als je iets meer tijd hier voor had genomen om te lezen wat andere mensen hier over hadden te schrijven was je misschien nog wel meer te weet gekomen??

Lijkt mij voor iemand die in het onderwijs zit toch geweldig??? :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 14 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik ben zelf eigenlijk ook wat tegen het flitsen in de buurt van dieren. Een mens kan zeggen: stoppen, hou er mee op. Eventueel krijg je een tik. Een dier kan dat doorgaans niet. Die heeft zijn huis daar gebouwd en heeft eigenlijk ook geen keus meer om nu ergens anders te gaan wonen. En vooral niet in mei. Leven en laten leven toch?

Wat je zou kunnen doen is de ISO omhoog gooien en een statief gebruiken.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Flits op high speed? Of kan dat alleen bij Canon
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

bmvduin schreefCOLONOmdat jij het voorbeeld zelf aanhaald, jij rijdt zeker nooit te hard hé?
Ik rijd ook weleens te hard, maar niet omdat anderen het doen, maar omdat ik dat wil. Ik gebruik de anderen niet als excuus, waar TS beleefdelente.nl aanhaalt als "goedpraten" voor wat hij doet.

Maar ik heb het idee dat het bij TS wel begrepen werd, dus dat is mooi.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Hoop niet dat ik iedereen over me heen krijg :oops: , maar misschien is een gewone lamp een idee?

Een flits schrik je van, een lamp (die altijd aan of uit staat) lijkt me makkelijker om aan te wennen ...

(deze opmerking gewoon omdat ik nieuwsgierig ben, niet omdat ik van plan ben te gaan vogelen!)
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Aestiva schreefCOLONFlits op high speed? Of kan dat alleen bij Canon
En bij Metz. En bij Sigma. En... :lol:

HSS/FP flitsen levert denk ik niet zo veel op als het om bevriezen gaat. Dan kun je beter een normale sluitertijd kiezen met een normale flits (die is korter dan je sluitertijd ooit voor elkaar krijgt en je krijgt geen rare vervormingen t.g.v. de spleetsluiter).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar