USB aansluiting kapot, garantie bijna verlopen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Hallo iedereen,

Allereerst wil ik even mijn onzekerheid benadrukken wat betreft de plaats waar ik dit topic moet openen. Mocht hij verkeerd staan, mijn excuses!

Sinds 18 juli 2009 heb ik een Canon EOS 450D in mijn bezit en sinds een paar weken is de USB aansluiting kapot. De camera wordt namelijk niet meer herkend door mijn computer.
- Ik heb verschillende kabels geprobeerd, dus een defect in de kabel lijkt me uitgesloten.
- Ik heb verschillende computers geprobeerd, dus ook een defect in de PC-USB-poort lijkt me uitgesloten.
- Bestanden kunnen wel op mijn computer komen d.m.v. een cardreader, dus het ligt niet aan mijn SD-kaart.
Hieruit denk ik dat ik de conclusie kan trekken dat het mijn camera is die kapot is.

Over 4 dagen loopt mijn garantie op technische defecten af (ik ben al bij de Mediamarkt geweest, waar ik mijn camera heb gekocht, zij moeten de camera voor mij opsturen naar Canon voor reparatie, afaik).
Oké, opsturen die handel dus.... Maar ik ga over een week op vakantie. Heb net voor de vakantie een nieuwe lens aangeschaft, dus die wil ik eigenlijk even flink uittesten.. Tegen de tijd dat ik terug ben van vakantie, is mijn garantie verlopen.
Mediamarkt heeft voor mij contact opgenomen met Canon, maar zij willen geen oogje dichtknijpen, zeg maar, dat ik nu melding maak van een technisch defect en pas ná mijn vakantie de camera inlever, helaas.
In mijn omgeving geen mogelijkheid tot het lenen van een Canonbody voor de vakantie en de verwachte tijd van reparatie is 20 werkdagen, dus dan kan ik helaas dag zeggen de vakantie met camera...

Is er iemand die ook een kapotte USB-aansluiting heeft (gehad)? Misschien een prijs-indicatie ter reparatie op eigen kosten?
Op een Engels forum kwam ik iemand tegen met een 5D (mark II) waarbij de USB-aansluiting eruit hing, Canon gaf bij diegene een prijsindicatie van 400 dollar om het te fixen (300 euro). Geen idee of dat hetzelfde is bij een 450D waarin de boel gewoon nog in de camera zit en waar verder niet aan is geprutst, maar toch errrrg veel geld voor een arme student om zelf te moeten betalen...

Tja, help? :?

Nog even een wijziging: waarom wil ik mijn USB-aansluiting laten maken terwijl een cardreader ook helpt? Tja, firmware-updates die via USB gaan? En toch, ik vind niet dat een USB-aansluiting het binnen 2 jaar mag begeven bij normaal gebruik. Een apparaat van 500 euro mag niet binnen 2 jaar kapot gaan.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

De firmware updates kunnen volgens mij ook via de sd kaart.

Je kan ook proberen om zelf nog even Canon te bellen om een oogje dicht te knijpen. En zoek eens op http://www.consuwijzer.nl" onclick="window.open(this.href);return false; naar garantie. Na je verlopen fabrieksgarantie heb je nog steeds een vorm van garantie.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je had een paar weken geleden (toen je al wist dat hij stuk was) moeten handelen ;)
Gebruik van usb is handig voor o.a. uitlezen van je camera, tethered schieten en naam instellen.

Aangezien je een arme student bent, cam inleveren voor reparatie.
Grote kans dat je een kastje+muur verhaal krijgt te horen zodra jij je gaat beroepen op "verwachting garanties".
Ik zou een andere body scoren via bijv. marktplaats en die na je vakantie weer verkopen, dat is wellicht goedkoper als buiten de garantie je usb aansluiting laten fixen.
Je kan evt. informeren bij ROFA voor een prijsindicatie.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Allereerst, bedankt voor de reacties!

Nieuwe tweedehands (oei, wat dubbelop :lol: ) body kopen gaat helaas niet, mijn banksaldo is rood door het objectief wat ik pas heb aangeschaft.. En inderdaad, ik had eerder moeten handelen.

Ik ga de sites even doornemen. ROFA hadden we zelf ook al gevonden, maar vonden het er niet echt betrouwbaar uitzien.. Is het zeker weten betrouwbaar? Liever een camera met kapotte USB dan helemaal geen camera meer!
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

ROFA is echt goed. Lees het forum maar eens door, overal is ROFA.
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Hoi,

Heb het zelfde gehad met mijn 5D MKII.
Reparatie was nog in de garantie maar er moet een nieuw mainboard in en dat kost geld.
Meestal hebben ze mainboards ook nog niet op voorraad dus duurt het minimaal 3-4 dagen als je geluk hebt.

Ik ben gold member dus ik had het geluk dat ik een vervangende camera kreeg.... Je had sneller moeten reageren.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Ik zou toch voor de garantie gaan. Nu kan het nog.
Als een reparatie werkelijk zo prijzig is ,is het zeker een overweging waard.
Hoe vervelend ook, die €400 ( +? ) kan je ook gebruiken op vakantie.
is huren een optie? kan je evengoed foto's maken :D

Succes in ieder geval
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Ik heb eerlijk gezegd de usb poort van mijn camera nog nooit gebruikt.
Voor 10 euro heb je een cardreader waarmee je de foto's gewoon vanaf je kaartje uitleest.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

breng je lege flessen naar de supermarkt en kijk op mp naar een mooie analoge eos camera.

bv. deze dijk ve camera of gewoon een eos300 (staat er al voor 8 euro), zeg maar de 300D maar dan analoog....

paar rolletjes halen, zw niet vergeten en je nieuwe lens er op schroeven. Wordt te gek en geen 1500 foto's selecteren als je terug komt....Wel de verrassing van het ophalen van je fotos.

edit: oja en wel dus snel je 450D inleveren bij de MM
[size=84]onderschrift[/size]
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Haha, ik fotografeer sinds 2007 pas digitaal, dat vind ik toch een stukje makkelijker dan analoog. We hebben nog wel een oude analoge Canon liggen ergens... Maar die is ook kaduuk geloof ik. :?

Edit: typo.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

En hoe heb je het nu gedaan?
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Niet ingeleverd. Mijn vader (techneut) heeft er nog even naar gekeken, en het is vrijwel zeker dat het contactje op de printplaat los zit, omdat er niets te zien is aan de buitenkant, en je wel de melding "busy" krijgt als je een minimaal stukje beweegt met de stekker (niet meer dan normaal, hebben een "goede" 450D erbij gehad en bij die kon je evenver bewegen, heel zacht dus), maar helaas niet lang genoeg dat de pc hem herkent.
ROFA zegt dat een nieuwe printplaat 180 euro kost, dus dat wordt in totaal wel 250 euro, wat ik nu niet paraat heb. De kans dat er meer dingen kapot gaan als het contactje van de USB-aansluiting los zit, is niet zo groot (heb ik me laten vertellen). Zit nog in dubio of en wanneer ik het wel ga doen, want binnen een jaar of 5 wil ik wel een andere body, maar je zit er natuurlijk mee dat ten eerste niemand een body koopt waar als iets aan kapot is, dat ook de waarde van inruilen tegen een andere flink naar beneden gaat en ook nog dat de 450D misschien na een x aantal jaar niks meer waard is. Dubio! Maar gelukkig niet zo tijdsdringend meer, vakantie 1 gehad, vakantie 2 komt eraan, dus lekker foto's maken. :)
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

premiumblue schreefCOLONIk heb eerlijk gezegd de usb poort van mijn camera nog nooit gebruikt.
Voor 10 euro heb je een cardreader waarmee je de foto's gewoon vanaf je kaartje uitleest.

Dit dus, maar dat geef je zelf al aan, firmeware updates doe ik trouwens ook via de SD/CF-card ;)
Gewoon lekker mee doorgaan dus, €250,- is een hoop geld voor een body die 2ehands nog maar €300,- opbrengt!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hoe verander je dan, bijvoorbeeld, in de camera de naam van de fotograaf?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Dat zal ze waarschijnlijk al gedaan hebben, zo niet dan vindt ze het blijkbaar niet zo boeiend ;)
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

JSnakes schreefCOLONDat zal ze waarschijnlijk al gedaan hebben, zo niet dan vindt ze het blijkbaar niet zo boeiend ;)
Is dit op mij gericht of op premiumblue? Ik snap je reactie niet helemaal.

Firmware updates kunnen ook via cardreader? Dat wist ik niet, dat was juist voor mij de reden om wel de mogelijkheid terug te willen krijgen usb-kabel te gebruiken, voor het geval dat ik wil/moet updaten. Plus dus de verloren waarde van de camera bij verkoop..
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Charlottecello schreefCOLONbinnen een jaar of 5 wil ik wel een andere body
Als je op deze termijn naar een nieuwe camera kijkt, hoef je je over de restwaarde van deze geen zorgen te maken. Die is nihil dan, dus reken jezelf niet rijk en staar je niet blind op de verloren waarde van deze camera. Ga er maar vanuit dat je deze zelf volledig afschrijft als je over een termijn van 5 jaar praat. Persoonlijk zou ik er geen 250,= aan uitgeven als ik voor nagenoeg dezelfde prijs een vervangende 2e hands kan krijgen. Hoewel, ik zou ook geen vervangende kopen, ik zou lekker doorgaan met deze. De USB poort is nou niet echt van invloed op de foto's....

Have fun!
Sarpa
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONHoe verander je dan, bijvoorbeeld, in de camera de naam van de fotograaf?
Als die naam in je camera je 250 euro waard is dan had ze dat waarschijnlijk al eerder en in gezet toch? ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Volgens mij heb ik er geeneens een naam in staan.. :? Ik denk niet dat dat erg veel zin heeft, als ik bestolen word door iemand, denk ik niet dat diegene de camera nog even terug komt brengen. Zou wel aardig zijn though. :)
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Charlottecello schreefCOLON
JSnakes schreefCOLONDat zal ze waarschijnlijk al gedaan hebben, zo niet dan vindt ze het blijkbaar niet zo boeiend ;)
Is dit op mij gericht of op premiumblue? Ik snap je reactie niet helemaal.

Ik reageerde op de reactie van Boels069 wat de naam in de camera betreft ;)
Zo te horen mistte je niet dat je je naam in de camera kon veranderen en vind/vond je het dus ook niet belangrijk(of boeiend, overigens te begrijpen) ;) .
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar