Werken bij de brandweer

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Arjan B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 13:55
CONTACTCOLON

Arjan B
Anoniem 3

Leuke serie. De eerste, de slangenkoppelingen, lijkt wel een macro van de Canon-bajonet....
Grt.
Gabriël
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het raakt mij eigenlijk niet, maar nou weet ik ook niet goed wat jouw doel en opzet was van deze serie... Werkzaamheden naast branden blussen zijn ook het schoonmaken van de remise, het uitrollen van de slangen, gezellig koffie drinken... Ik zie nu vooral dezelfde soorten details (allemaal gereedschap en materiaal), waarvan eigenlijk maar 2 platen mij raken: #7 en #8...
Foto #7 omdat ik bij een fles ketchup even ga nadenken, toch brandweerrood... toch met koken te maken (wat gebeurd op een kazerne). Misschien was het duidelijker geweest om de ketchup in kleur, rood, te laten.
Foto #8 is prima. Mooi laag standpunt, achtergrond herkenbaar als kazerne en de schoenen staan heel natuurlijk. De schoenen geven mij nu rust aan, terugkomend van een hele grote inzet, maar ook alweer klaar. Ik zie er veel in, dus ik vind het een mooie plaat!

Overigens ben ik normaal helemaal niet zo filosofisch en zweverig, maar bij omzettingen blijf ik altijd langer kijken en de kazerne voel ik mij al jaren thuis, dus dan ga je doordenken :wink:
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik vind 't een niet onverdienstelijke poging, maar toch wat commentaar. Je hebt voor Z/W gekozen denk ik omdat het de sfeer van een reportage moet voorstellen? Dat kan, maar Z/W voegt in dit geval m.i. niet zo veel toe. Daarnaast zijn de omzettingen te donker en vooral te vlak. Kijk maar eens naar de histogrammen in de meeste beelden; er zit bijna niets in de hoge lichten. Hoe heb je de omzettingen gedaan?

Dan per stuk:

1) Leuk gezien, maar het was nog sterker geweest als je de aansluitingen kaarsrecht op een rij had gehad. Nu is het wat te rommelig.

2) Veel negatieve ruimte, weinig inhoud. Misschien wordt hij sterker als je 'm krapper uitsnijdt rond de titel, maar echt sterk zal'ie zo niet worden. Als je het boek meer context had gegeven (handschoenen, veiligheidsbril, kop koffie, asbak, weet ik het) dan had'ie meer gezegd.

3) Bordjes. Had ook in een ziekenhuis kunnen hangen. Daarbij is de positie zo van onderen niet fraai. Ik zou zeggen: weg er mee.

4) Rechts een stukje rommel. Probeer hem eens meer recht van voren, met een stuk leeg aan de linkerkant (dus incl. plank) bijvoorbeeld. De scherptediepte is te kort om het hele woord scherp te krijgen; te veel effect, te weinig inhoud.

5) Leuk gezien. Maar die stickers horen er niet bij; die horen bij de plank er boven. Zitten er geen stickers onder die poppen? Anyway, ik zou er voor zorgen dat die stikkers er afgesneden waren.

6) Zijn dit DVD's ofzo? Het enige dat mij opvalt is dat de titel van de "bediening autolader" andersom staat. Verder vind ik hem niet interessant. Het is al vaker gezegd: probeer teksten zo veel mogelijk te vermijden; het voegt niets toe en men gaat zitten lezen ipv de foto te bekijken.

7) Op zich wel herkenbaar. Jammer van de vork die links het beeld insteekt en de wandcontactdoos die precies iets raars doet om de top van het flesje ketchup. Hier is die tekst trouwens niet zo'n storende factor als ik hierboven schreef omdat het een bekende tekst is die je associeer met zo'n fles. De herkenbaarheid maakt dat je de tekst hier niet leest.

8) Er onevenwichtig. De linkerkant is donker, de rechterkant licht. Het oog neigt altijd de lichte kant op te zoeken, waardoor het onderwerp (de laarzen) niet de blikvanger zijn. Daarbij lijkt de hele plaat naar rechts te leunen.

Al met al zeg ik: goede poging, maar je bent er nog niet. Let op de details en laat je oog ook eens langs de randen van je zoeker gaan als je klaar bent met je compositie, zo zie je vaak meer van het eindresultaat dan als je zo gefocussed bent op het onderwerp.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Arjan B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 13:55
CONTACTCOLON

Ik heb geprobeerd met indirecte beelden te laten zien wat ik per dag doe. Arie, in mijn dag programma zit geen schoonmaken e.d. Juist een zwart wit omzetting te doen wordt een samenhang gecreeerd. Het zijn geen geensceneerde beelden, daar heb ik bewust niet voor gekozen. Ik weet dat soms een beeld dan net wat beter uit komt.

@ Jeveos, Ik zal eens gaan spelen met uitsnedes, zie nu inderdaad dat er wat in de hoeken weg kan.

Tekst kan in inderdaad een storende factor zijn, ik deel je gevoel niet bij foto 7. Juist een map andersom geeft ook weer een element aan in de foto. Het is inderdaad niet de spannendste.

In ieder geval bedankt voor de tips en zeker om te horen hoe e.a. op iemand anders overkomt.
Arjan B
Gebruikers-avatar
Arjan B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 13:55
CONTACTCOLON

Ik heb geprobeerd met indirecte beelden te laten zien wat ik per dag doe. Arie, in mijn dag programma zit geen schoonmaken e.d. Juist een zwart wit omzetting te doen wordt een samenhang gecreeerd. Het zijn geen geensceneerde beelden, daar heb ik bewust voor gekozen. Ik weet dat soms een beeld dan net wat beter uit komt, maar is net niet de werkelijkheid.

@ Jeveos, Ik zal eens gaan spelen met uitsnedes, zie nu inderdaad dat er wat in de hoeken weg kan.

Tekst kan in inderdaad een storende factor zijn, ik deel je gevoel niet bij foto 7. Juist een map andersom geeft ook weer een element aan in de foto. Het is inderdaad niet de spannendste.

In ieder geval bedankt voor de tips en zeker om te horen hoe e.a. op iemand anders overkomt.
Arjan B
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mmm... Moet ik dan uit de serie kunnen afleiden welke taak je hebt binnen de brandweer? Als ik deze foto's bekijk, denk ik dan aan preventist... of Adviseur Gevaarlijke Stoffen? Ik weet niet of dit het doel was van jouw serie, dat je werkzaamheden duidelijk worden...

Ik vind het weinig afwisseling, vooral detailshots. Ja, je hebt goed gespeeld met scherptediepte, maar ik zie er geen lijn in qua werkzaamheden. Ik denk dat als je ze niet in scene wilt zetten, dat je dan extra op zoek moet naar beelden die iets zeggen over jouw werk... Beelden die voor zich spreken, zowel qua onderwerp als uitvoering.

Dat mis ik persoonlijk...
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar