Elzenhaantje

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Dit blauw vliegend hert (toch?) *correctie: Elzenhaantje spotte ik vorige week in hetzelfde stukje gras als waar de spin van mijn andere post bezig was.
Hopelijk kan hij jullie bekoren :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Helaas ligt bij de laatste de scherpte nét niet op zijn oog :|
Laatst gewijzigd door 1 op Superkiwi, in totaal 16 keer gewijzigd.
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Geen vliegend hert maar een Elzenhaantje, Superkiwi

Foto 3 bekoort mij het meeste
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Anoniem 4

Ik zou het aan de hand van deze foto’s niet met zekerheid kunnen zeggen.
Geen blauw vliegend hert, dat is wel zeker.
Jammer dat er geen foto van bovenaf is, dan zou het duidelijker zijn.
Ik neig toch meer naar het blauwe muntgoudhaantje (Chrysolina coerulans).

Wat de foto's betreft is de scherpte voor mij nog een zoekplaatje, al moet ik daarmee voorzichtig zijn,
want door het uploaden naar photosites kan soms behoorlijk aan scherpte worden ingeleverd.
Anoniem 3

Volkomen off topic maar 't zal Gerard goed doen:
Vliegend Hert

En weer on topic ga ik met Gerard mee.
Anoniem 4

[off-topic]Dat Vliegend Hert is in 1735 niet ver gekomen en zijn de dukaten en realen in 1981 ook niet aan mij ten deel gevallen.[on-topic]
Dank voor het meegaan. :D
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties :D
Een Elzenhaantje dus, weer wat geleerd.

Illuminatus, allereerst dank voor je feedback.
Ik heb geprobeerd de scherpte op het oog te krijgen, al is er wellicht ook in de nabewerking nog wat scherpte verloren gegaan (hier heb ik nog heel veel te leren).
Photobucket zou ook een klein beetje roet in het eten kunnen gooien, maar als ik de originele foto's bekijk scheelt het niet heel veel.
Is het aan te raden om met een kleiner diafragma te fotograferen waardoor het hele beestje scherp is?
Kiwi says hi!
Anoniem 4

Ik heb nog steeds mijn twijfel bij het Elzenhaantje, maar ik geef toe dat ik geen expert ben.
Vroeger waren er best veel experts op dit forum, maar die moet je nu met een lantarentje zoeken.

De Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro is een schitterend objectief met veel mogelijkheden.
Je hebt de foto’s gemaakt met het diafragma vol open. Hoe goed het objectief ook is, net als bij de meeste objectieven geeft dat niet de mooiste resultaten. Vanaf f/4 wordt het al een stuk beter. Het beestje zat stil en dan kun je – zeker met IS – best uit de voeten met een langere sluitertijd dan 1/400 of 1/500. In dit geval zou je de ISO wat hebben kunnen verhogen naar 200 (dat kan de 80D makkelijk hebben, veel beter dan de 70D en zelfs de 7D mk II), zodat je eenvoudig kan diafragmeren tot f/8.
Als je dan scherp stelt op een oog, is het grootste deel van het beestje ook scherp.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik ben ook géén expert, maar dat was de eerste keversoort wat bij me opkwam. het kan ook een munt goudhaantje zijn. het is aan de hand van vergelijkende foto's op het www lastig een onderscheid te maken tussen die twee soorten.

en offtopic voor telescoop

Vliegend hert: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_hert
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Anoniem 3

BossA schreefCOLONIk ben ook géén expert, maar dat was de eerste keversoort wat bij me opkwam. het kan ook een munt goudhaantje zijn. het is aan de hand van vergelijkende foto's op het www lastig een onderscheid te maken tussen die twee soorten.

en offtopic voor telescoop

Vliegend hert: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_hert
Ook off topic:
Gerard als oude-marineman ;) begreep me.
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLON De Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro is een schitterend objectief met veel mogelijkheden.
Je hebt de foto’s gemaakt met het diafragma vol open. Hoe goed het objectief ook is, net als bij de meeste objectieven geeft dat niet de mooiste resultaten. Vanaf f/4 wordt het al een stuk beter. Het beestje zat stil en dan kun je – zeker met IS – best uit de voeten met een langere sluitertijd dan 1/400 of 1/500. In dit geval zou je de ISO wat hebben kunnen verhogen naar 200 (dat kan de 80D makkelijk hebben, veel beter dan de 70D en zelfs de 7D mk II), zodat je eenvoudig kan diafragmeren tot f/8.
Als je dan scherp stelt op een oog, is het grootste deel van het beestje ook scherp.
Hartelijk dank voor deze tips! :D
Mocht het weer het toelaten dan ga ik binnenkort weer op pad en probeer ik wat meer te experimenteren met verschillende settings.

Off-topic: ik heb het laatste jaar voornamelijk veel (anoniem) rondgekeken hier op het forum, maar de activiteit lijkt er een beetje uit is het niet? Jammer.
Kiwi says hi!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar