Oprichten eigen zaak

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Beste forummers,

Daar zullen jullie wel denken daar heb je die snotneus weer, maar toch wil ik jullie weer eens even lastig vallen :oops:

Ik word in September 18, heb nog één jaar te gaan totdat ik mijn huidige diploma heb en naar de fotovakschool wil gaan.

Sinds Januari 2009 heb ik m'n baantje bij de lokale bouwmarkt opgezegd en ben me volledig gaan richten op de fotografie. Inmiddels begint het redelijk te lopen, krijg ik steeds meer bekendheid en inkomsten.

Gezien ik al jaren graag van de fotografie m'n beroep wil maken zit ik te denken om in het najaar me in te schrijven als bedrijf. Waarom?

* Btw- teruggave
* Staat professioneel en netjes voor de klanten
* Niet jaarlijks meer de VAR aanvragen

Dit zijn de punten waarom ik dus graag als bedrijf zou willen werken. Zeker zodra mijn 1D Mk IIN 't begeeft en ik een Mk III/IV koop word 't interessant wanneer de je de btw terug krijgt. Zeker als ik naar de fotovakschool ga, welke slechts 1 dag in de 2 weken is, kan ik ernaast m'n geld verdienen met de fotografie.

Ik zit zelf te denken aan;

* Fotopersbureau
* Fotobureau

Allereerst ka ik nergens het exacte verschil tussen deze twee vinden, dus wie het weet mag het roepen ;)

Daarnaast zou ik graag willen weten of er mensen zijn die me advies kunnen geven, over welke stappen ik moet ondernemen.

Ps. Ik werk momenteel dus al op freelancebasis, dit is ook zo bekend bij de belasting!!
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ga eens langs bij de KvK :wink:
Maak een businessplan.

Het BTW-gedoe klinkt leuk, maar je moet je klanten ook BTW in rekening brengen.
Basiskennis boekhouden is ook nooit weg (afschrijvingen, gereden km, enzo).

Denk ook aan verzekeringen, dat is echt wat vervelender als zelfstandige dan als werknemer.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Weet je wat jij moet doen ........................ naar de Kamer van Koophandel :lol:
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Misschien trap ik een flinke open deur in maar zeg toch het toch: Even naar de kamer van koophandel.

Afhankelijk met wat je wilt gaan doen en het aantal uren dat je er aan wilt besteden zijn er in principe twee vormen die kunnen echter wel met wat haken ogen.

Partime ondernemer (zelfstandige) minder dan 15 uur.
Geen recht op starters subsidie en de daarbij behorende voordelen.
wel btw aftrek al zal je omzet naar verloop van tijd welicht bepalend worden als er geen stijgende lijn zit in je omzet.

Full time ondernemener (zelfstandige ) meer dan 25 uur p/w of iets van 1200 uur per jaar uit m'n hoofd.
Wel recht op een vorm van starterssubsidie afhankelijk van de regeltjes die er aan geboden worden.
Je kan ook je schooltijd als uren zien
Btw aftrek enz.

Zelf ben ik partime ondernemer als freelance fotograaf en werk er naast. De inkomsten die ik daar uit verkrijg gaan in de post inkomsten uit overige werkzaamheden. Uiteraard trek je hier wel je kosten vanaf!
De btw aangifte doe je hier nog naast.

Houd er echter wel rekening mee dat je ook BTW moet afdragen als je inkomsten hebt al kan het soms wel gunstiger uitkomen door bijv. kleine ondernemers regeling of meer kosten dan inkomsten in een periode.
Al zal de belastingdienst natuurlijk niet jaarlijks blijven sponseren als je dat te bont maakt.

Maar nogmaals loop een keer langs de KVK of ga naar een startersdag, hier staan meerdere partijen bij elkaar waaronder ook de belastingdienst.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De workshop "fotografie en zakelijkheid" is zeker aan te raden, meer informatie daarover kun je hier vinden: http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=31&t=58209
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

[quote="jandb"]Misschien trap ik een flinke open deur in maar zeg toch het toch: Even naar de kamer van koophandel.[quote]

"t is dat ik zo weg moet om jawel; te werken :lol:

Maarre wat betreft de KvK, daar heb ik al contact mee gehad, maar die wimpelde me min of meer af met; kijk maar op kvk.nl.. :? Fijn zaakje die Kvk :x

Ondernemersplan heb ik indderdaad uitgeprint hier liggen en ga ik me van de week eens aan zitten :wink:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONDe workshop "fotografie en zakelijkheid" is zeker aan te raden, meer informatie daarover kun je hier vinden: http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=31&t=58209
Bedankt voor de tip, Geert.


[edit] Te laat :cry: [/edit]

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Voor vandaag wellicht te laat, maar volgende week zaterdag is er nog 1tje ener zijn nog 3 plaatsen over.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONVoor vandaag wellicht te laat, maar volgende week zaterdag is er nog 1tje ener zijn nog 3 plaatsen over.
Dan moet ik keuzes maken; EOS-dag 2009 :?
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

KvK doet niets door de telefoon. Je kunt een gesprek aan vragen dat kost iets van 30euro en dan kan je al je vragen op tafel leggen.

Gewoon eens langsgaan, heb ik ook gedaan en je hebt een hoop duidelijk.
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

C@sp@r schreefCOLONDan moet ik keuzes maken;
Zo is het leven nu eenmaal, altijd maar keuzes...
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONDe workshop "fotografie en zakelijkheid" is zeker aan te raden, meer informatie daarover kun je hier vinden: http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=31&t=58209
Dat was dus precies wat ik dacht toen ik de startpost las :wink:
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Anoniem 3

Als ik je twijfels zo lees, bijv. de keuze tussen EOS-dag en een cursus die je leven kan bepalen, dan zou ik zeggen...... Doe het niet. Blijf lekker Freelancer en genereer je inkomsten uit een andere baan. Je bent tenslotte nog jong genoeg. Zorg eerst voor een behoorlijk inkomen en daarbij behorende spaarrekening en bekijk over een jaar of 7 je plannen nog eens.
Anders dikke kans voor dikke tegenvallers, vooral met de belastingen. Het lijkt leuk, de BTW terug over dingen die je zelf aanschaft en nodig hebt, maar ze weten je echt wel te vinden in de jaren daarna.
Met de beste wensen,
Gabriël
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

ik zou zeggen kies voor de cursus van Ton (als er nog plaats is).

Het grote voordeel is dat die nu juist gaat over de keuze van fotografie als baan / parttime baan / leuke bijverdienste om weer een lens te kopen.

Dat in tegenstelling tot advies van KvK en BD, dat gaat altijd over het starten van een (fulltime) bedrijf. Terwijl voor de meesten hier dat grijze gebied tussen amateur en prof nu juist zo interessant is. De cursus van Ton helpt je om te kiezen en je keuze ook acceptabel te verantwoorden naar de belastingdienst etc...

@Gabriel: let wel: hij is 17, ik neem aan zonder huis, vrouw en kinderen en bijbehorende vaste lasten (in oplopende volgorde van hoogte), dus ik zou juist zeggen: ga er voor!!! Ik gok erop dat dit forum vol zit met mensen die graag in zijn schoenen zouden staan om het eens te proberen.

Als je je inkomsten niet als winst beschouwd (=bmw cabrio) maar als omzet en er verantwoord mee omgaat, kan er niet zo veel mis gaan....
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

etienne,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar kijk er niet al te rooskleurig tegen aan!

Zelf heb ik een uitkering van 80 tot 100% afkeuring. Daarnaast, werk ik full freelance voor zover mijn gezondheid dat toelaat. Uiteraard met toestemming van het UWV. Mijn inkomsten worden aan het einde van het jaar verrekend met het UWV, mocht dat nodig zijn.

Er komt veel bij kijken. Je bent alles in één! De arbeider, de boekhouder, de zakenman enz. enz. Je moet ook goed zakelijk zijn aangelegd, en laat dat nu één van mijn zwakkere punten zijn... 8)

Qua inkomsten, heb ik aan het begin van mijn start behoorlijk goed verdiend. Nu, is het echt een stuk minder. Niet dat je niks verdiend, maar stukken minder. Probeer dat in te calculeren; houdt er dus rekening mee!

Bij de KvK sta ik ook in geschreven. Ik heb toen een zeer goed gesprek gehad, wat zeer verhelderend was. Tegenwoordig moeten volgens mij praktisch alle vrije beroepen ook een KvK inschrijving hebben; op een enkele uitzondering na volgens mij.

Je zult dus met negatieve als positieve dingen te maken krijgen. Leer van de negatieve dingen. Het is niet erg als je even met je handen in het haar zit, maar pak het daarna snel weer op met het gezonde verstand. Dus laat je niet ontmoedigen door tegenslagen...

Veel succes!

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

KVK? Nee joh, Ik ken nog een vriendje met een leuk pandje.. zo geregeld.. :lol: :lol:
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

etienne schreefCOLON. . . Niet jaarlijks meer de VAR aanvragen . . .
niet correct; er zijn veel (media)opdrachtgevers die, ook van zelfstandige ondernemers, nog steeds een VAR willen zien om toekomstige belastingproblemen buiten de deur te houden.

Voor het overige:
het maakt niet veel uit hoe je je activiteit noemt als je maar duidelijk voor ogen hebt WAT je aanbiedt, aan WIE je dat doet, en WAAROM potentiele klanten voor jouw kiezen en niet voor een van de vele anderen (dit heet een businessplan).

Succes!

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Etienne,

- Zorg voor meer dan 1 opdrachtgever als je freelance werk doet.
- Maak de belastingdienst wijs dat er geen gezagsverhouding bestaat tussen opdrachtgever(s) en jou.
- houd je gewerkte uren bij, probeer aannemelijk te maken dat je >=1225 u per jaar werkt om in aanmerking te komen voor zelfstandigen aftrek.
- Zorg dat je geld verdient, anders heb je geen fluit aan die aftrek.
- Er is ook nog starters aftrek, google daar even op, heb je ook nix aan als je geen geld verdient, zorg voor een goed tijdstip van inschrijven (niet in nov maar januari)
- Zoek een goeie kennis die kan rekenen en brainstormen. KvK heb je inhoudelijk geen drol aan (mijn ervaring als softwaredeveloper), je moet alles zelf doen!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes met de onderneming.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

etienne schreefCOLON...
Sinds Januari 2009 heb ik m'n baantje bij de lokale bouwmarkt opgezegd en ben me volledig gaan richten op de fotografie. Inmiddels begint het redelijk te lopen, krijg ik steeds meer bekendheid en inkomsten.
:D Gefeliciteerd, je bent ondernemer.
* Btw- teruggave
Veel interessanter vind ik startersaftrek, investeringsaftrek en de mogelijkheid om allerlei bedrijfskosten af te trekken van je bruto inkomsten. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat de Belastingdienst jou als ondernemer beschouwt en dat je de weg weet in Belastingland.
Presenteer je als ondernemer, dan is het niet moeilijk de Belastingdienst te overtuigen. Zorg voor visitekaartjes, briefpapier met logo, een gelikte website en een aantal opdrachtgevers. En vergeet niet met een accountant te praten (liefst een klein bureau of iemand die alleen werkt), dan weet je snel genoed of wat je wilt haalbaar is. En mijd banken.
* Staat professioneel en netjes voor de klanten
Vergeet dat maar gauw.
* Niet jaarlijks meer de VAR aanvragen
Het zal je verbazen maar ik heb vorig jaar voor het eerst VAR's moeten aanvragen terwijl ik al sinds 1996 ondernemer ben.
Dit zijn de punten waarom ik dus graag als bedrijf zou willen werken.
Ik ben voor mezelf begonnen omdat ik een interessante markt zag en omdat ik vrij wilde zijn in mijn keuzes.
* Fotopersbureau
* Fotobureau
Allereerst ka ik nergens het exacte verschil tussen deze twee vinden, dus wie het weet mag het roepen ;)
Ik zou je bedrijfsomschrijving niet te krap kiezen. Doe allebei en pak er ook het geven van fotoworkshops bij. Maak er geen probleem van, die omschrijving heb je zó veranderd als het nodig is. Wat je zou kunnen doen is een KvK dossier van een fotograaf regelen :wink:
Daarnaast zou ik graag willen weten of er mensen zijn die me advies kunnen geven, over welke stappen ik moet ondernemen.
Iedere ondernemer in een vrij beroep kan jou advies geven.

Je bent tamelijk jong en daardoor ben je kwetsbaar omdat je kennis ervaring mist. Weet je iets van marketing, boekhouden en belasting? Heb je een cursus AOV (algemene ondernemers vaardigheden) gevolgd?

De stap naar KvK en Belastingdienst lijkt groot maar stelt in het hele proces niets voor. Laat je niet door die loonslaven achter de balie afbluffen omdat je zo jong bent, jij neemt je toekomst in eigen hand!
Wat me in jouw geval inderdaad goed lijkt is dat je iemand (een ondernemer) vindt waar je af en toe lekker tegenaan kunt praten. Dat je dat zelf onderkent is een goed teken.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLON
* Niet jaarlijks meer de VAR aanvragen
Het zal je verbazen maar ik heb vorig jaar voor het eerst VAR's moeten aanvragen terwijl ik al sinds 1996 ondernemer ben.
Ik zit met interesse mee te lezen.
Een tussendoor vraagje.
Wat is 'VAR'?
Alvast bedankt.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar