Pimpelmezen in onze tuin

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Bij ons achter 't huis hebben we drie vogelnestjes. De merel en het winterkoninkje laten zich niet zo gemakkelijk op de foto vastleggen, maar het paartje pimpelmezen vliegt druk heen en weer, hoewel we ook regelmatig in de tuin aan het werk zijn. Je kunt de jongen nu horen piepen als een van beide ouders het nestkastje invliegt met een lekkere verse worm o.i.d. Onderstaande serie is van de ouders, ik hoop dat als de jongen uitvliegen dat ik die ook nog op de foto kan krijgen. Gemaakt met mijn nieuwe aanwinst de EF-s 55-250 IS. Fijne lens is dat!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Ik wil niet verkeerd over komen, maar ik vind de foto's niet echt showcase waardig. Met name de scherpte mis ik op de foto's, aan de sluitertijden kan dit haast niet gelegen hebben (zie ik in de exif gegevens) dus ik denk dat je op de verkeerde plek hebt scherp gesteld. Misschien op het huisje inplaats van op de foto's.

Ook staan de vogels eigenlijk allemaal wat centraal in de foto, probeer volgende keer de vogels op 1/3 2/3 van de foto te zetten. Hierdoor wordt de foto al veel spannender om naar te kijken.

Ik zou zeggen, ga zo door met oefenen, dan komen er vanzelf mooie platen.

Groeten
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

De serie is op zich heel leuk, echter zoals Marijn opmerkt zit het met de scherpte, niet goed.
Bij de eerste 5 foto's lijkt de scherpte links op het vogelhuisje te zitten en niet op de mees.
Wat ik me afvraag of je op het middelste AF scherpstel punt de scherpte bepaalt of dat alle AF punten worden gebruikt.
Als je één (het middelste) AF punt gebruikt en scherpstelt op de pimpelmees, dan kan je achteraf iets aan de compositie doen, door rechts of links iets van de foto te croppen.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik mis ook wat scherpte. Maar verder wel mooie momenten. Het zijn leuke foto's, maar technisch helaas wat minder.

Misschien een flitser gebruiken?

:lol:

Nee niet doen ;).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Anoniem 3

mavlo77 schreefCOLONIk mis ook wat scherpte. Maar verder wel mooie momenten. Het zijn leuke foto's, maar technisch helaas wat minder.

Misschien een flitser gebruiken?

:lol:

Nee niet doen ;).
NIET DOEN, zie:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=65770

(al ben ik het er zelf niet mee eens....)
Grtz, Gabriël
Gebruikers-avatar
Allette
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1110
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2006 21:43
WoonplaatsCOLON Borger
CONTACTCOLON

3 is een leuk moment!
Helaas vind ik de fotos verder te onscherp.
Who cares|als je|er maar mooie|foto's mee maakt|toch?|
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONNIET DOEN, zie:Grtz, Gabriël
Laten we het hier over bovenstaande foto's hebben en niet je 'frustraties' botvieren.
T.S. wil er ook beter van worden :wink:

Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Anoniem 3

C@sp@r schreefCOLON
gvasseldonk schreefCOLONNIET DOEN, zie:Grtz, Gabriël
Laten we het hier over bovenstaande foto's hebben en niet je 'frustraties' botvieren.
T.S. wil er ook beter van worden :wink:

Caspar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, maar ik denk dat ik nog een tijdje verder moet tellen.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Dank voor alle reacties. Ik had ook gezien dat ze niet lekker scherp waren, ik heb gekozen voor één AF-punt (midden) De foto's zijn allemaal gecropt en misschien had ik inderdaad beter naar de compositie moeten kijken. Het ging mij vooral om de leuke momenten. De camera stond ingesteld op 'One Shot' zou het helpen als je daar voor AI Servo kiest? (Meestal fotografeer ik statische objecten).
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Al servo gebruik ik wel altijd in de vogelfotografie.
Zou een oorzaak kunnen zijn.

Omdat je het AF punt wel goed gebruikt heb zou dan de onscherpte in een te grote crop kunnen zitten.
En wellicht heb je de foto niet verscherpt na het croppen?

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Naar mijn idee is het toch dat de scherpstelling op dat hout heeft plaatsgevonden. Alleen bij de laatste 2 lijkt de focus goed. Als je AI servo gaat gebruiken vrees ik dat je niet snel genoeg bent. Ik zou omdat je vanaf een vaste plek werkt met manual focus werken. Je kunt dan eerst op je gemak de focus op de ingang van het kastje leggen. Vervolgens is het gewoon schieten maar! :D
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar