Paar foto's van Praag

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Afgelopen maart ben ik naar Praag geweest. Het was erg grauw weer en dat is ook duidelijk af te zien aan de foto's. Deze foto's zijn gemaakt met mijn oude objectief, Tamron 70-300mm f/4,0-f/5,6. Inmiddels ben ik een stuk beter voorzien met de Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM.

Inmiddels heb ik al veel bijgeleerd sinds mijn Praagreis, maar toch ben ik benieuwd of jullie tips hebben voor dit paar twijfelfoto's.

Dit was in kamp Theresienstadt. Ik wilde de grafstenen in beeld hebben en dan 1 als "hoofdonderwerp". Ook het wachtersruimtetje rechts vond ik leuk om in beeld te hebben. Eventueel nog de 2 groene paaltjes achterin beeld wegwerken?
Afbeelding
ISO 100, f/4, sluitertijd 1/512 seconde (geloof ik), geen flits.

Dit is in het centrum van Praag, mooi uitzicht, maar wat was het vreselijk grauw weer.. Hebben jullie tips voor het maken van foto's in grauw weer (behalve dan flits?) of voor het specifieke nabewerken ervan?
Afbeelding
ISO 200, f/4, sluitertijd 1/2,048 seconde (volgens EXIF data, beetje raar getal?), geen flits.

Op de hele bekende begraafplaats (waarvan ik de naam even kwijt ben :lol: ) waar veel Praagse beroemdheden liggen, o.a. Franz Kafka. Deze vond ik zelf nog wel mooi, maarja, grauw...
Afbeelding
ISO 200, f/4, sluitertijd 1/99 seconde, geen flits.

Deze foto's zijn 4 maanden geleden gemaakt, maar hoop dat ik er nog wat tips uit kan halen. Ik ben een eeuwige twijfelaar en een perfectionist...
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 12 keer gewijzigd.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ben benieuwd naar de echte EXIF. Of je hebt natuurlijk je diafragma niet gebruikt, maar bij de tweede foto zou je toch echt wat moeten hebben gediafragmeerd. Waarschijnlijk vermeld je niet het gekozen diafragma, maar het maxiamale diafragma van je lens.

Probeer ook om bij grauw weer geen foto's te maken waarvan de helft uit lucht bestaat :)
LiesbethH
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2011 09:21

Ik vind de tweede foto ondanks dat hij volledig uit lucht bestaat juist wel mooi.
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Bedankt voor de reacties.

Dit is de echte EXIF data, bij 70mm is met die lens het minimale diafragmagetal 4.0. Ik heb expres het diafragmagetal zo laag mogelijk gehouden, bij een lager getal is de lensopening immers verder geopend en kan er meer licht naar binnen komen. Het was immers al grauw, dus dan zijn donkere foto's nog lastiger na te bewerken (hier fotografeerde ik trouwens ook nog niet in RAW). Omdat ik geen statief bij de hand had, wilde ik geen (veel) langere sluitertijd, want dan lijken de foto's genomen door een dronkaard, vrees ik. :lol: Desalniettemin bedankt voor alle opmerkingen!

Edit: typo.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar