Direnpark met nieuwe lens 55-250

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Hoi,
Ik heb vorige week de canon 55-250 mm gekocht.
Nu was het woensdag even wat lekker weer en ben om 16:00 uur naar het dierenpark gegaan
om de lens te testen.
Ik heb geen gebruik gemaakt van een statief.
Ik ben nog steeds zoekende wat de beste instellingen zijn om in een dierenpark foto's te maken. Ik heb gelet op sluitertijd, en op programma Tv gezet daar de dieren toch bewegelijk waren.
Jullie tips zijn weer van harte welkom, al doende zal ik het leren, maar blijft wel een leuke hobby.

Afbeelding
1. TV, f/5.6, 1/250, awb, iso 400, 135mm

Afbeelding
2. TV, f/5.6, 1/400, awb, iso 400, 250mm

Afbeelding
3. P, f/7.1, 1/400, awb, iso 400, 250mm

Afbeelding
4. P, f/8.0, 1/500, awb, iso 400, 250mm

Afbeelding
5. TV, f/7.1, 1/400, awb, iso 200, 250mm

Afbeelding
6. TV, f/7.1, 1/320, awb, iso 200, 250mm

Afbeelding
7. TV, f/5.6, 1/200, awb, iso 200, 250mm

Afbeelding
8. P, f/5.0, 1/125, awb, iso 200, 135mm
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 11 keer gewijzigd.
RedenCOLON titel gecorrigeerd
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

40 views en nog geen reacties...

Een leuke serie en een mooie start met je nieuwe aanwinst!
Voorkeur voor 4: mooi scherp en goede compositie met mooie achtergrondkleur.
Bij 2 heb ik de indruk dat je niet scherpgesteld hebt op de vogel, maar net ervoor.
Bij 7 jammer dat de uil half in de schaduw zit.
En misschien had je de pauw iets spannender kunnen vastleggen door hem niet volledig maar slechts gedeeltelijk in beeld te brengen.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Een tele-begin met succes hier!
Je ziet dat met het korter worden van de sluitertijd de detailscherpte toeneemt. Snorharen zijn bij sommige foto's nèt niet scherp, en verderop wel.
Nr. 4 springt er uit, zowel qua scherpte als een mooie bokèh. Nr. 2 had voor de beweging van de vogel een snellere sluitertijd kunnen hebben, voor de waterspetters zeker wel.
Bij de eerste foto lijkt het er op of er flare te zien is. Had je de zonnekap er op zitten?
Gebruikers-avatar
Filip b
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2011 12:35

Hallo,

Ik heb vorige zaterdag ook een eerste poging gedaan om dieren te fotograferen (zie Dagje Planckendael)
Foto's zijn genomen met een 60D en de 70-200 f4
Ik heb de camera op Av en ISO auto gezet om met een groot diafragma de dieren mooi te kunnen isoleren.
Heb ook enkel het middelste focuspunt gebruikt en geprobeerd altijd scherp te stellen op de ogen.
Of dit de beste instellingen zijn weet ik niet.Ik heb er nog niet veel ervaring mee.

Van jou serie vind ik ook foto 4 de beste,gevolgd door nummer 6.

Groeten,

Filip
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Hoi,
Bedankt voor jullie positieve reacties dat geeft weer moed. Fijn dat ik op de goede weg ben.
Ik heb inderdaad een zonnenkap op de lens.
Volgende keer ga ik eens proberen om zowel op Av als Tv te fotgraferen. En proberen om sluitertijd nog korter te krijgen, maar is moeilijk als te weinig licht is.
Dan heb ik een mooi vergelijk. En zal er op letten om de dieren nog meer te isoleren.
Maar vind deze serie met mijn nieuwe lens niet verkeerd. Ben er tevereden mee.

Maar blijven oefenen en fotos maken.

En veel tips lezen op dit geweldige forum en hopen dat er mensen zijn die je tips kunnen geven op de geplaatste fotos.

Grtz john
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Wat ik zelf eigenlijk altijd doe in de dierentuin is AV gebruiken. Gebruik eigenlijk nooit TV. Ik wil eigenlijk altijd wel de scherpte diepte onder controle hebben en let daarbij dan goed op wat de sluitertijd doet en schroef mijn ISO omhoog als dat nodig is. Zeker als er nog wat licht is kun je best hoger qua ISO en heb je niet zo veel last van ruis.

Het is geen verkeerde serie inderdaad kun je tevreden mee zijn. Foto 4 en 5 zijn wat mij betreft de best al zou 4 van mij nog wel iets krapper mogen, dan is het zeker de beste. Deze heeft boven en links nog wat lege ruimte.

Nog een tip probeer als je door een hek gaat schieten eigenlijk altijd wel je mm-ers te gebruiken en ook de diafragma zo groot mogelijk te zetten en zet je zonnekap tegen het hek als dit mogelijk is. Bij foto 6 had je op f/5.6 mogelijk niets meer gezien van het hek waar je nu met f/7.1 nog wel wat van het hek terug ziet in de foto. Dan is dus AV ook veel makkelijker om te gebruiken dan TV.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Pasquald schreefCOLONWat ik zelf eigenlijk altijd doe in de dierentuin is AV gebruiken. Gebruik eigenlijk nooit TV. Ik wil eigenlijk altijd wel de scherpte diepte onder controle hebben en let daarbij dan goed op wat de sluitertijd doet en schroef mijn ISO omhoog als dat nodig is. Zeker als er nog wat licht is kun je best hoger qua ISO en heb je niet zo veel last van ruis.

Het is geen verkeerde serie inderdaad kun je tevreden mee zijn. Foto 4 en 5 zijn wat mij betreft de best al zou 4 van mij nog wel iets krapper mogen, dan is het zeker de beste. Deze heeft boven en links nog wat lege ruimte.

Nog een tip probeer als je door een hek gaat schieten eigenlijk altijd wel je mm-ers te gebruiken en ook de diafragma zo groot mogelijk te zetten en zet je zonnekap tegen het hek als dit mogelijk is. Bij foto 6 had je op f/5.6 mogelijk niets meer gezien van het hek waar je nu met f/7.1 nog wel wat van het hek terug ziet in de foto. Dan is dus AV ook veel makkelijker om te gebruiken dan TV.
Dit beschrijft mijn mening, maar ook mijn werkwijze.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ik gebruik regelmatig de M mode (manual) met auto ISO en kies dan mijn diafragma en sluitertijd zelf.
Op 250mm zou je dus kunnen kiezen voor een sluitertijd van 1/320 en een diafragma van F/5.6 en dan kijken wat je ISO doet, als deze te laag of te hoog word kun je heel makkelijk je sluitertijd of diafragma aanpassen om de ISO bij te stellen.
Zo kun je precies de randjes van de belichtingsdriehoek opzoeken.

Dit is waarschijnlijk nog iets te ingewikkeld voor je maar probeer het gewoon eens en kijk in je zoeker dan goed wat je ISO doet, zo kun je heel veel al ziende leren.

Probeer dieren op hun eigen ooghoogte te fotograferen en met de zon in je rug of de zon schuin vanaf de zijkant en let daarbij op hoe schaduwen vallen.
Zeker niet slecht voor een eerste keer tele !

Groet.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar