koolmeesouder(s)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 3

Na enkele tips en tikken op mijn vingers om vooral geen flits te gebruiken, ontstond de volgende serie koolmeesfoto's.
Gemaakt met de 450D met adapterring en een oude Pentax Macro-Takumar 1:4/100 mm. ISO tussen 800 en 1600, diafragma 4. Omstandigheden: In de schaduw van een sierappel. Niet bewerkt, alleen verkleind in Picasa3.

gr. Gabriël

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=136305[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=136306[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=136307[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=136309[/img]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Leuke registratie. Wel mis ik wat scherpte. Wellicht krijg je dat beter door de camera in de tv-stand te zetten en een korte sluitertijd te kiezen?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Anoniem 3

Digilike schreefCOLONLeuke registratie. Wel mis ik wat scherpte. Wellicht krijg je dat beter door de camera in de tv-stand te zetten en een korte sluitertijd te kiezen?
vanwege de "vreemde" lens moet de camera al in M stand staan. Diafragma 4 4n sluitertijd tussen 1/500 en 1/1000. De lichtomstandigheden lieten niet sneller toe.
En dan die snelle vleugeltjes hè.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Waarom die vreemde lens trouwens?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

4 vind ik heel gaaf er uit zien zoals die vogel er uit vliegt.
Lekker de hemel in vliegen.

Verder had ik toch wel iets meer detail willen zien. Het is nu meer een zoek plaatje geworden van: zoek de vogel.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Wellicht dat je het diafragma iets kleiner (groter getal :wink: ) kan zetten en de ISO iets terug zet naar 800, wellicht 400.
Je werkt nu met een sluitertijd van 1/1000 en dat zou ook wel iets lager mogen.
Ik denk dat de kwaliteit (lees; scherpte) er beter van zal worden.
Succes.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Leg eens uit, Caspar waarom je denkt dat als de sluitertijd omlaag gaat, de kwaliteit beter wordt. Dat begrijp ik niet. Een ISO waarde verlagen zal positief werken voor de algehele beeldkwaliteit, dat klopt. ISO heeft op zich geen invloed op scherpte, toch?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONLeg eens uit, Caspar waarom je denkt dat als de sluitertijd omlaag gaat, de kwaliteit beter wordt. Dat begrijp ik niet. Een ISO waarde verlagen zal positief werken voor de algehele beeldkwaliteit, dat klopt. ISO heeft op zich geen invloed op scherpte, toch?
Ik neem aan dat deze foto's geschoten zijn met de 100-300mm.
Dan zou een sluitertijd van 1/500 ook al voldoende zijn.
Je gaat dus de kwaliteit verhogen door de ISO naar beneden bij te stellen eventueel het diafragma getal te verhogen, zodanig dat je niet onder de 1/500 sec komt.
Zeker weten dat de kwaliteit beter wordt als bovenstaande foto's.
Het is dus een combinatie van alles een beetje bijstellen, begrijp je, Digi :wink:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Anoniem 3

C@sp@r schreefCOLON
Digilike schreefCOLONLeg eens uit, Caspar waarom je denkt dat als de sluitertijd omlaag gaat, de kwaliteit beter wordt. Dat begrijp ik niet. Een ISO waarde verlagen zal positief werken voor de algehele beeldkwaliteit, dat klopt. ISO heeft op zich geen invloed op scherpte, toch?
Ik neem aan dat deze foto's geschoten zijn met de 100-300mm.
Dan zou een sluitertijd van 1/500 ook al voldoende zijn.
Je gaat dus de kwaliteit verhogen door de ISO naar beneden bij te stellen eventueel het diafragma getal te verhogen, zodanig dat je niet onder de 1/500 sec komt.
Zeker weten dat de kwaliteit beter wordt als bovenstaande foto's.
Het is dus een combinatie van alles een beetje bijstellen, begrijp je, Digi :wink:


Grt Caspar
8) 8) 8) 8)

De foto's zijn genomen met de Pentax macro 1:4/100 met volledig geopend diafragma. Waarom? Gewoon, om de oude lens een uit te proberen. ik heb daar zeer goede herinneringen aan.
Inmiddels nieuwe foto's gemaakt met de 100-300 lens, ik moet ze nog bekijken.
grt, Gabriël
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar