dierentuin burgers zoo

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
rikerta
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2009 17:51
WoonplaatsCOLON nijkerk

Hey,

Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Jaco en na een poosje meekijken wil ik hier even mijn eerste foto's aan jullie laten zien. Graag hoor ik van jullie wat er goed is maar ook de verbeterpunten.

De foto's zijn geschoten met een 400D + 28-135 objectief.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144683[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144685[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144686[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144688[/img]

Groetjes,

Jaco
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Hi Jaco,


welkom hier natuurlijk op het forum!

Een leuk park met een stel leuke foto's!

#1: had ik zelf iets anders gecropt, bovenkant stoort me een beetje
#2: wederom rare afsnijding onderaan, ook niet heeel spannend plaatje
#3: leuke foto van liggende tijger, maar had hem zelf wederom anders gemaakt (links meer ruimte ipv rechts).
#4: niks op aan te merken!

Overall merk ik dat je volgens mij niet heel goed licht had... Vrij scherp...

Plus let ook even op je sluitertijden die zijn soms net even iets te langzaam voor het beestenboel!

Maar ga voor de rest zo door!!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Jaco,

Als eerst welkom hier!

Leuk dat je gelijk binnenkomt met foto's

Foto1) een leuk moment va die koeien, mooi van kleur ook.
Foto2) Hier komt de kleur niet helemaal goed uit, de tijgers lijken hier bruin zwart, dus iets meer kleur had mooier geweest.
Let er ook op dat je je aandacht punt in de foto niet te centraal zet.
Foto3) Mooi foto, alleen zonde van die takjes, volgende keer ff die takjes plat drukken :P
Foto4) Deze is iets overbelicht, waak hier voor want dit maakt de foto niet mooi, (weet niet of de optie er was) maar probeer eens door de knieen te gaan, dan had je een mooi laag stand punt en dan had je (als het goed is) die was bak achter in niet op de foto gehad.

Wat mij wel opvalt aan de eerste 2 foto's dat je ze
op een sluitertijd van 1/25" heb gemaakt met je lens op 65mm

Pas hier voor op want je lens heeft geen Is dus de kans dat je foto's
bewegings onscherpte krijgen is groot,
probeer je sluitertijd niet onder de mm van je lens te krijgen dus als je op 100mm zit dat je dan een sluiter heb van 1/125"
(Mits je vanaf een statief schiet, of doet pannen)

Gewoon goed blijven oefenen, en volgende keer gewoon weer foto's plaatsen.

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Jaco, welkom hier en veel plezier op dit forum. Je foto's :

Voor eerste plaatjes helemaal niet gek hoor ! Wat moeilijk blijft in een dierentuin is het standpunt en de afstand.

Foto 1 is iig goed scherp. Wel is het jammer dat beide dieren in elkaar over te lijken lopen. Maar goed
Foto 2 zou ik iets meer croppen (uitsnijden) zodat je de tijgertjes wat meer close-up krijgt. Misschien was het mooier geweest als dit vanuit een ander standpunt genomen was. Een lager standpunt en wat meer vanuit de rechterhoek maar dat zal wel niet gekund hebben. Verder netjes qua licht en scherpte denk ik.
Foto 3 is een leuke foto. Wel jammer dat je de reflectie in het glas ziet en dat er flink wat storende grassprieten zijn.
Foto 4 is een schattig nijlpaardje alleen de foto is niet helemaal scherp of te veel gecropt waardoorer wat ruis is ontstaan.

Al met al een leuke eerste post. Ga door zou ik zeggen en laat maar meer zien !
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hoi Jaco!
Van harte welkom, allereerst. Leuk om weer een enthousiaste fotograaf in ons midden te hebben!

Over je foto's; ik vind het een goeie binnenkomer.
De kleuren zijn helder (soms zelfs iets te?!?), scherpte lijkt op sommige punten prima en op foto 3 heb je een compositie die meteen de aandacht trekt; hoe kom je zo dichtbij ?? 8).

Ik meen dat jouw lens wel een image stabilizer heeft, maar desondanks is het goed om de sluitertijden in de gaten te houden. De IS werkt tegen bewegingsonscherpte van jezelf, maar beweging van dieren houdt 'ie niet tegen ... Die beweging moet je echt met de sluitertijd bevriezen. Nou vind ik het hier aardig gelukt hoor, maar je zit op het randje!

Op foto 1 vind ik de beesten mooi belicht, maar de achtergrond iets te licht. Ik denk dat jij daar niets aan had kunnen veranderen op dat moment; soms is het licht gewoon zoals het is. In de nabewerking kun je soms wat aanpassen, maar dat moet je liggen. De compositie vind ik bijzonder; als je vlug kijkt zie je een beest met twee koppen :lol:. Ik zie dat je op 65mm schoot; je zou door middel van zoomen meer kunnen focussen op een deel van een beest. Soms zegt dit meer dan het hele beest.

Op foto 2 heb je een spannend moment (hoi, de tijgers bewegen eindelijk) geprobeerd vast te leggen. Als je van bovenaf schiet heb je vaak overzichtjes te pakken, en die zijn vaak meteen duidelijk. Je ziet wat er gebeurt en je bent uitgekeken. Ook hier had je misschien met de zoom nog iets kunnen aanpassen, maar dit is ook een beetje mijn persoonlijke smaak! Qua kleur zit je helemaal goed, maar hier zie je dat de sluitertijd iets te langzaam was. De beesten zijn niet helemaal scherp.

Foto 3 vind ik bijzonder. Het gebeurt niet vaak dat je een tijger van deze positie kunt vastleggen. Dat maakt het beeld meteen sprekender. Scherpte op de kop zit goed, kleuren ook, hoewel de achtergrond wat licht is. Maar de tijger is het belangrijkst, en die is goed.

Foto 4 is een moeilijk moment geweest, denk ik. Zo'n donker beest in zo'n zonbelichte omgeving, schaduwen die meteen heel donker worden... Ik zorg altijd dat ik dan het beest goed belicht heb, en dan pas ik achteraf in Lightroom de achtergrond aan. Werkt niet altijd, maar proberen kan geen kwaad. Qua scherpte heb ik mijn twijfels, maar dat kan ook komen door het elle licht. Qua compositie ga ik met Dimitri mee; des te lager des te beter!


Al met al een mooie binnenkomer. Je kunt, als je dat leuk vindt, wel een keer meegaan met een groepje dat naar dierentuinen / beekse bergen gaat ?!? Dat is vaak gezellig en leerzaam.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Hey Jaco,

Als je het maar uit je hoofd laat om mee te gaan naar de beekse bergen! ;-)

Leuk dat je ook lid bent geworden van EOS digitaal, je zult merken dat je, als je de adviezen ter harte neemt, met sprongen vooruit gaat met de foto's. Alles is al verder gezegd over de foto's en we hadden ze gisteravond bij je thuis natuurlijk al besproken.

Vooral doorgaan en binnenkort gaan we wel een keer op stap weer met de camera. Kunnen de vrouwen de kinderen vermaken en wij lekker fotograferen, goeie ouderwetse rollenverdeling haha.

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
PvE-Fotografie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 18:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi Jaco,

Ook namens mij welkom op dit leerzame forum.
Ik begreep dat je net begint.
Maar des ondanks zet je een leuke serie neer.
Als je de genoemde verbeter puntjes van harte neemt zal je zien dat het nog mooier gaat worden.
Fotograferen is lekker veel oefenen. :wink:
Ga zeker eens mee op de uitstapjes die hier regelmatig gepland worden. :mrgreen:

greetz,
Peter
Het is blauw, maar niet zo zwaar.................
rikerta
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2009 17:51
WoonplaatsCOLON nijkerk

hallo allemaal
allereerst bedankt voor jullie reacties ze zijn leerzaam en ik
zal ze zeker ter harte nemen wil nog wel ff zeggen dat de lens wel is heeft
verder kon de tijger niet anders krijgen i.v.m. het glas wat
er tussen zat (smerig) en de gras sprieten vond ik juist leuk
en bij 4 was van een lager standpunt schieten niet mogelijk
nogmaals bedankt voor de tips hoop dat de volgende foto s beter zijn

groetjes jaco
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

hahaha en ik hoop[ dat je weet dat er op je toetsenbord ook een knop met een punt zit
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

martinus schreefCOLONhahaha en ik hoop[ dat je weet dat er op je toetsenbord ook een knop met een punt zit
er staat toch netjes i.v.m :wink:

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
rikerta
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2009 17:51
WoonplaatsCOLON nijkerk

ja ja sorry maar eerste keer is altijd moeilijk............
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar