Foto's in een voor mij nog 'onmogelijke' ruimte :-)

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik startte een week geleden een topic om feedback te krijgen op de objectieven die ik heb en zou gaan gebruiken voor de trouwdag van mijn vriendin. Daar haal ik even wat tekst uit en hier plaats ik de foto's van de plechtigheid.

Over het trouwen zelf:
Het hele trouwen interesseert mijn vriendin van 28 niet zoveel, tot vorige week had ze helemaal geen 'fotograaf'. Toen ik aangaf dat ik erbij ben en wel wat foto's wil maken, gaf zij aan dat dat haar wel leuk lijkt. Niks geen voorbespreking en wat voor geintjes dan ook in de zin van 'professioneel'. Verder is er niemand van de gasten die wat van fotografie af weet. Alles wat ik maak, zal al beter zijn dat wat anderen aan foto's zullen hebben. Dat dus even ter info. Het is geen 'normale trouwerij'. Ze heeft een jurkje van de V&D van 59,95.

Achteraf over de ruimte: rood plafond, donker en klein..
Jullie kunnen je vast voorstellen dat ik liep te balen als een stekker want ik had gewoonweg niet voldoende kennis voor deze situatie. Wel had ik eens tijdens een fotografiecursus meegekregen van de docent dat een donker gekleurd plafond het licht niet optimaal weerkaatst en ook de kleurzweem meegeeft. Deze week zal ik photoshop installeren zodat ik de RAW bestanden kan bewerken voor een betere witbalans (hopelijk ). Mijn vrienden zijn er wel heel blij mee, anders hadden ze niks gehad, dus dat is een beetje een troost.

De Iso had ik op 1000 ingesteld. In de donkere ruimte zelf had ik de flitser naar + 3 gezet om nog wat licht te krijgen. Maar hoe ik dit had moeten aanpakken... geen idee!
Ik begon met de 24-105 maar heb gewisseld naar de 10-22 (een tweede body is handig in zo'n geval haha) want de ruimte was te klein voor de 24 mm...

Hier zijn wat foto's van binnen. Heb er qua verscherping nog niks aan gedaan, anders dan dat het JPG bestanden zijn. De RAW bestanden wil ik gaan gebruiken als ik deze week photoshop krijg.
Geloof mij, ik ben er zelf niet tevreden over. Ik sta wel open voor tips hoe ik dit een volgende keer beter zou kunnen aanpakken, dus kom maar op :-)
Meer foto's zijn te vinden op: http://www.zogaatie.nl/wordpress/archives/1115

Dit zijn er een paar van binnen in de 'trouwzaal'

21710

21709

21708

21707

Alvast bedankt voor jullie opbouwende kritiek.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Waar te beginnen.... :D
Je bent in ieder geval uit je comfort zone gekomen en hebt nieuwe dingen getest en dat is goed voor je eigen ontwikkeling.
Ik kan me in het geval van het bruidspaar voorstellen dat dit in ieder geval beter is als geen foto's, maar over de kwaliteit kan ik helaas weinig positief zijn.

Volgens mij is er wel het eea mis gegaan met de scherpte.(goedkoop uv-filtertje toevallig?)
Zelfs bij de buitenfoto's waarbij snellere sluitertijden zijn gebruikt zie ik geen een knalscherpe foto's?
Je sluitertijden binnen (gemiddeld 1/20) zorgde er waarschijnlijk voor dat veel foto's bewogen zijn en dat terwijl je nog meer marge had om je diafragma verder te openen!
De ruimte is wel een mooie uitdaging omdat je hier direct richting de grens van je hardware gaat.
Qua kleuren klopt het binnen ook niet, maar zoals je aangeeft valt hier wellicht wat in te corrigeren met RAW.

Bij het bekijken van deze serie krijg ik echt het idee dat je inderdaad nog wat kennis en ervaring te kort komt komt maar wel leuk dat het bruidspaar er op sommige foto's spontaan op staat dan hebben ze in ieder geval daar nog een leuke herinnering aan.
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 22 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

[modbreak]
marieke3 schreefCOLON Geloof mij, ik ben er zelf niet tevreden over. Ik sta wel open voor tips hoe ik dit een volgende keer beter zou kunnen aanpakken, dus kom maar op :-)

Omdat je zelf ook nog niet achter deze foto's staat dit topic even verplaatst naar testcase
[/modbreak]
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ah prima dat mijn topic verplaatst is :-)
Het liefst ga ik eens meelopen met een fotograaf zodat ik meer kan leren hoe ik het e.e.a. in kan stellen als het gaat om scherpte etc.
Ik fotografeer wel regelmatig één model, maar daar zit geen tijdsdruk achter en dan kan ik naar hartelust rustig de instellingen veranderen.
Vanwege het felle zonlicht heb ik geprobeerd wat in te flitsen, misschien dat dit nog invloed heeft op de scherpte?

Kan iemand mij helpen hoe ik nieuwe foto's upload in mijn eigen galerij? Of een link naar de beschrijving daarvoor?
Ik zit me suf te zoeken maar ik kan niet vinden hoe ik nieuwe foto's erin kan plaatsen...
Alvast bedankt.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb ook even je foto's tussen [photoid]fotonummer[/photoid] gezet i.p.v. [album]fotonummer[/album]. Dan komen ze groter op het forum
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Dank voor de info over het uploaden in de galerij, ik zocht me suf binnen de galerij zélf ipv via het gebruikerspaneel. Weer wat geleerd.
Dank ook voor JvdH :-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Nog los even van de techniek (waarbij ik denk dat je doorvoor niet perse met een bruiloftfotograaf mee hoeft te lopen, maar je daar ook nog zelf verder in kunt verdiepen)
Ik denk dat er ook wat compositie betreft meer uit te halen zou zijn geweest.
Een overzichtje of 2 is desnoods wel leuk, meer hoeft niet, het gaat op de plechtigheid.
Daar was de 10-22 idd prima voor.

Maar voor de rest had ik toch de 24-105 blijven gebruiken.
Binnen is het allemaal wat ver weg.
Ik mis wat close upjes, bijv van de ringen wisselen (alleen de handen) het tekenen van het boekje, de zoen.. etc
Het bruidspaar hoort centraal te staan tenslotte.

Wat techniek betreft. Ga gewoon eens aan de slag met binnen-fotografie en langzame sluitertijden.
Dan merk je snel genoeg waar jouw grens ligt zonder bewogen beelden te krijgen.
Waarbij je met de 24-105 met stabilisatie ook nog wat meer speelruimte had gehad.
Kijk anders in de lijst met woonplaatsen of er iemand in je buurt woont.
Die kan je misschien ook al wat verder helpen met de techniek eigen maken.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Gezien de grootte (of juist beperkte ruimte) kwam ik al snel in de 'knel' met de 24-105. Ik had na het wisselen meteen het voordeel door van het hebben van twee body's :-)
Daarna ging het hele gebeuren zo snel dat ik geen tijd meer had om terug te wisselen... daar zie je ook meteen mijn gebrek aan ervaring in dit soort situaties.

De ruimte vond ik vreselijk qua rood plafond. Ik vond het erg moeilijk om de juiste instelling te vinden die van het geheel nog iets geslaagds maakte.

Zie hier bijv. de foto van de kus, waar ik 1: te laat was (ik vroeg om nog een kus haha) en 2: aan de verkeerde kant stond en 3: geen idee had welke kant de flitser op moest om nog iets goeds te bereiken. Het zaaltje was zó klein dat ik mezelf achter de BABS moest wurmen en mezelf niet de vrijheid schonk die ik graag wilde hebben...

Dit betreft een uitsnede. Ik vind de kwaliteit zo slecht dat ik deze foto nog niet eens aan het bruidspaar heb durven laten zien...

21734

Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Charlottecello
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011 17:58
WoonplaatsCOLON Groningen

Vrij veel technische toevoeging kan/durf ik niet te geven, maar ik ben wel benieuwd naar de locatie. Is dit toevallig bij de bibliotheek in Haren (Gn)? Komt me heel erg bekend voor namelijk, maar kan er flink naast zitten hoor!

Om toch nog maar iets nuttigs te zeggen, bij donkere binnenruimtes probeer ik mijn sluitertijd zo kort mogelijk te houden en ter compensatie van het licht, diafragmagetal zo laag mogelijk. Maar goed, boven mij veel uitgebreidere posts van mensen die veel betere foto's maken dan ik. Handig dat je ook foto's in RAW-formaat hebt, dan kun je zeker een hoop fixen!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Charlottecello schreefCOLONIs dit toevallig bij de bibliotheek in Haren (Gn)? Komt me heel erg bekend voor namelijk, maar kan er flink naast zitten hoor!
Helemaal correct. De Dickensroom geloof ik dat het heet. Mijn vriendin is helemaal weg van die ruimte :-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Om toch nog maar iets nuttigs te zeggen, bij donkere binnenruimtes probeer ik mijn sluitertijd zo kort mogelijk te houden en ter compensatie van het licht
Och, ik fotografeer soms met een flits wel met een sluitertijd van 1/8ste of nog langer, in combinatie met een hoge ISO. De flits bevriest toch wel...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Canon Benny schreefCOLONDe flits bevriest toch wel...
Daar ging ik ook een beetje vanuit, maar je ziet toch duidelijk bij mijn foto's beweging en ik ben wel heel benieuwd hoe dat proces precies in zn werk gaat.
Slokten de wanden teveel licht op? Ging de weerkaatsing te traag? Of had ik vanwege die lastige ruimte alle registers open moeten trekken qua ISO en diafragma?
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Waarom ben je van tevoren niet met een model naar die ruimte gegaan om te oefenen?
Kun je overigens alsnog een keer doen om te experimenteren met welke instellingen je het beste resultaat haalt.
Maar, los van de belichting denk ik dat je de grootste winst kunt halen uit het verbeteren van de composities en meer spelen met je scherptediepte, ik vind de foto's weinig boeiend zoals ze nu zijn.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Omdat ik een week van tevoren met mijn vriendin sprak dat ik wel wat foto's kon gaan maken en omdat ik niet in de buurt woon.
De afstand is ook de reden dat ik niet zomaar weer terug kan gaan.
Vanwege mijn ervaarde moeite met de ruimte en de juiste instellingen, heb ik weinig meer gelet op compositie. Het hele feest was in 15 minuten gebeurd.
Van binnenkomst tot slotwoord van de BABS. Het bruidspaar had geen zin in verder geneuzel eromheen. Dus ik vond het allemaal zo snel gaan!
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

marieke3 schreefCOLON
Canon Benny schreefCOLONDe flits bevriest toch wel...
Daar ging ik ook een beetje vanuit, maar je ziet toch duidelijk bij mijn foto's beweging en ik ben wel heel benieuwd hoe dat proces precies in zn werk gaat.
Slokten de wanden teveel licht op? Ging de weerkaatsing te traag? Of had ik vanwege die lastige ruimte alle registers open moeten trekken qua ISO en diafragma?
Marieke,

Er zijn twee addertjes onder het gras:

- Wanneer er meer procent daglicht is als donker licht.
- Wanneer je de flitscompensatie teveel (overbelicht) plust. De flitsduur wordt dan namelijk langer, en bevriest dus veel minder. Ik las, dat je +3 geplust had met de flitscompensatie. Ik heb in mijn gehele carrière, in een soortelijke situatie, nog nooit meegemaakt dat je tot +3 moest compenseren met je flits. Meestal gewoon op 0 of -2/3 a -1 stop bij indirect flitsen. Bij direct flitsen gaat de flitser meestal sowieso in de min.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Canon Benny schreefCOLON
marieke3 schreefCOLON
Canon Benny schreefCOLONDe flits bevriest toch wel...
De flitsduur wordt dan namelijk langer, en bevriest dus veel minder.
De flitsduur blijft gelijk alleen de felheid van de flits varieert.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

xammy,

Nee, hoor.

Als de flitser krachtiger moet flitsen, word de flitsduur langer.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hmmm ik ga me ook maar eens beter verdiepen in het gebruik van de flitser. Dacht dat je daarmee gewoon wat extra licht kon genereren.
Ik blijf aan het leren :-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar