Fotograferen met tegenlicht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Regelmatig kom ik er niet onderuit om te fotograferen met tegenlicht, zoals tegen de zon in.
Vorige week op een behendigheidswedstrijd voor honden gefotografeerd en de toestellen staan niet altijd met de zon in de rug.
Met deze wedstrijden gebruik ik mijn sluitertijd voorkeursprogramma. Natuurlijk raken mijn foto's hierdoor flink overbelicht en ik zet hem dan ook variërend in stops wat donkerder, maar....... Als ik ze in lightroom dan weer wat lichter wil maken, heb ik er toch ruis in.
Het is ook heel moeilijk om een vaste instelling te hebben, omdat ik tijdens de proef van één persoon heen en weer loop om verschillende foto's te maken.

Wie heeft er voor mij tips om mij foto's minder overbelicht te krijgen en dan ook nog eens zonder ruis.
Misschien een filter op de lens kopen?

Hier een voorbeeld van een overbelichte foto met ruis, ik heb hem in lightroom wat lichter gemaakt maar je ziet dat het gezicht van de vrouw rood, wit en met ruis is.
Het gaat hier even niet over de compositie of andere kwaliteiten, maar alleen over mijn belichtings vraag.

Alvast heeeeeeeeeeeeel hartelijk bedankt!!

Afbeelding

Ps: Ik hoop dat ik dit topic in het juiste gedeelte heb geplaatst.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als ik naar de foto kijk, dan komt de zon nog van meer dan 90 graden rechts van je lensrichting. Da's geen tegenlicht. :D
Wel kan je een overbelichte foto hebben door een verkeerde lichtmeting door de donkere bossen in de achtergrond;

De camera wil in eerste instantie altijd uitkomen op een vooraf bepaalde belichting; een correcte belichting gebasseerd op 18% grijs. Dit houdt in dat bij donkere onderwerpen, de camera alles te licht wil maken. Zoals bij jouw donkere bomen. Alles wordt dan lichter, dus ook het gezicht en de hond.
Beter is om dan bijvoorbeeld onder te belichten met de belichtingscompensatie. Of je werkt in stand M: zoom voor het fotograferen eens in dat je alleen maar gras bij je onderwerp ziet. Meet dit gras en bepaal daar je correcte belichting op, gras geeft ongever correcte waardes bij de belichting omdat het vaak overeenkomt met 18% grijs. Als je dat instelt in M, dan zit je 99 van de 100 keer wel safe. Check even je histogram bij de eerste foto's en je weet wat je eventueel nog aan moet passen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Fotojeroen, bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad een foto gepost waarbij de zon van rechts komt :oops:
Maar ik heb er ook tegen het licht in gemaakt, ondanks dat ik weet dat je dit niet moet doen. Ik heb daarbij zoveel mogelijk de lucht vermeden.
Ik wist niet dat gras ook overeen komt met 18% grijs en zal dit de volgende keer proberen!! Dit is een goede tip.
Ook had ik er totaal niet bij nagedacht dat de donkere bomen op de achtergrond mijn belichting zou kunnen beïnvloeden.
Heeft in het geval van een donkere achtergrond ook zin om de ae knop te gebruiken of is dit alleen maar geschikt bij felle luchten?
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik werk nooit met de AE-knop.
Als ik weet dat mijn achtergrond niet veranderd, zoals bij deze hindernis en zitplek (je neemt de foto bij iedere hond toch hetzelfde) stel ik het zo in (met M of met belichtingscompensatie) dat ik een foto maak waar ik niet bij na hoef te denken dat ik eerst nog op andere knoppen moet drukken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

In een situatie als deze zou ik niet snel met de +/- knop werken. Als je namelijk een aantal opnamen maakt en je kantelt de camera een klein beetje dan ziet de lichtmeter plotseling minder gras en meer donker bos. En daarmee wordt zo'n foto anders belicht. De M stand werkt dan wel zo handig. (nadat je e.e.a. goed ingstseld hebt)
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Dank je wel voor je vraag Diana.
Ik zat met een soort gelijk probleem, zonnig weer, strand, zee in combinatie met donkere paarden. De belichting had ik aangepast aan de donkere paarden met als gevolg dat het zand en zee weer te licht waren.
Ik gebruikte de M-stand maar toch vond ik het nog heel lastig om het juiste licht te meten.
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

fotojeroen schreefCOLONAls ik weet dat mijn achtergrond niet veranderd, zoals bij deze hindernis en zitplek (je neemt de foto bij iedere hond toch hetzelfde)
Tsja dat is nu juist het lastige, als ik deze foto genomen heb loop ik snel naar een andere plek om daar ook weer een leuke foto te maken. Ik denk dat ik dan toch maar moet gokken op het gras qua belichting.

@Annoh bedankt voor je reactie, ook wat jij zegt klinkt heel logisch en ik zal zeker de met de M stand gaan oefenen!

Maar ik vind het nog steeds moeilijk. Ik doe ook cocker spaniel wandelingen en maak daar van de meeste honden foto's, dit gebeurd tijdens het wandelen waardoor de omgevings situatie en belichting elke minuut toch weer anders is.

Ook deze foto heb ik door +/- wat donkerder geschoten en opgelicht in lightroom. (sorry annoh :lol: ) Zoals je ziet is de schouder overbelicht en zit er flink ruis op de foto door het oplichten.
Dit was een stukje bos,

Afbeelding

Maar even later zijn we al weer bij een open stuk water, zoals je ziet is het water flink overbelicht.
Heb met fotograferen de lucht al niet meegepakt.

Afbeelding

Door deze verschillende situaties vind ik dus nogal lastig wat ik het beste kan doen met de belichting.

Ik hoop dat jullie mij niet te lastig vinden en nog een tip hebben.
Gelukkig kan ik daar ook daar Thabita ook mee helpen 8)
Laatst gewijzigd door 1 op Dianawoman, in totaal 2 keer gewijzigd.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
pixelvreter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011 20:35

Wat is er eigenlijk mis met gedeelten die zijn overbelicht? Het hoeft echt niet een slecht teken te zijn. Als het kontrast erg hoog is (te hoog voor de sensor om dit goed te registreren), loop je inderdaad tegen dit fenomeen aan. (zie histogram camera)

Je kunt dit opvangen door meerdere opnames met HDR te combineren, maar ook achteraf in Photoshop oid te voorzien van een verlopend filter. Wat ook een mogelijkheid is, is om met croppen de meest storende plek buiten beeld te laten vangen.

PS: je camera is weer terug?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dianawoman schreefCOLONTsja dat is nu juist het lastige, als ik deze foto genomen heb loop ik snel naar een andere plek om daar ook weer een leuke foto te maken. Ik denk dat ik dan toch maar moet gokken op het gras qua belichting.
Vergeet niet dat gras in de schaduw iets anders is dan in de volle zon. Zeker in deze zonnige dagen.
Maar neem eens wat meer de tijd bij een hindernis. Niet snel van plek ruilen, maar wat langer blijven zitten. Bij de volgende hond een nog mooiere foto proberen te maken dan je al had. En als het echt genoeg is, dan door naar de volgende hindernis. Of zorgen dat je vanaf jouw plek een vroege hindernis in het parcours hebt, en ook meteen een mooie plek voor een andere. Dan vooraf beide plekken 'meten' en in de tussentijd wisselen (wel beide instellingen onthouden dus)
Op die manier dek je meer af van één rondje.
Maar beter dus om met 10 goede foto's terug te komen en er 30 te hebben gemaakt, dan er 100 maken en met 10 goede foto's terugkomen. In het eerste geval weet je waarschijnlijk echt wat je hebt gedaan en heb je gefotografeerd, in het tweede geval ben je zelf na afloop ook hondsmoe en heb je geregistreerd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

fotojeroen schreefCOLON in het tweede geval ben je zelf na afloop ook hondsmoe
Leuke woordspeling bij dit onderwerp!! :mrgreen:

Je hebt weer een punt als je het hebt om bij twee verschillende plekken een meting te doen en ik ben er mee eens dat ik liever
30 foto's schiet met 10 goede, dan die 100 met maar 10 goede.
Ik zal het op de volgende wedstrijd zeker uitproberen!

Pixelvreter, ik vind de foto's met overbelichting zelf niet zo heel mooi en als ik de foto's op het forum zou posten voor kritiek, weet ik bijna zeker dat de meeste daar over zullen vallen. HDR word lastig als in dit soort gevallen, omdat ik geen drie gelijke foto's kan maken met verschillende belichting.
Als ik een overbelichte lucht heb en de mogelijkheid is aanwezig, crop ik deze er zeker af.
Ik weet niet wat je bedoeld met de vraag of mijn camera terug is, want deze is niet weggeweest.
Ik denk dat je je vergist met iemand anders. :wink:

@Thabita, misschien moeten we ook nog maar een workshop belichting gaan volgen :D
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb je wel eens een klein flitsje geprobeerd?
Dat maakt de donkere partijen net iets lichter waardoor het verschil tussen donker en licht niet zo groot wordt en dat het technisch makkelijker voor de camera wordt om alles te overbruggen.
Je camera kan niet zoveel verschillen tussen licht en donker vastleggen als je eigen oog
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
pixelvreter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011 20:35

Ik vergis me een beetje: het was wel een Diana, nl. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=88501" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

probeer eens te gaan werken met spotmeting, nu heb je tijdens bv die hondenschows veel last van donkere achtergronden die met een matrix meting de sluitertijd eigenlijk iets te lang maakt, gevolg de zonnige delen worden overbelicht, als je met spotmeting even meet op de gezichten en deze instelling even in de stand M overneemt dan heb je denk ik een betere uitgangspositie als wanneer je volledig op automaat gaat, met name bij dit soort grote contrastverschillen.
Of je probeeert het contrast iets op te heffen dmv inflitsen inderdaad.
Maar bij constant hard licht (zoals de afgelopen dagen, strakke blauwe lucht en altijd dezelfde hoeveelheid zonlicht) beste om even te concentreren op de delen die je goed belicht wil hebben, met spotmeting of in ieder geval een meting die ervoor zorgt dat de zonnige delen goed belicht worden en deze instelling vsatzetten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

heb jij wel eens zo'n klein pokkehondje wat wit/zwart/gevlekt kan zijn met spotmeting gevolgd?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

fotojeroen schreefCOLONheb jij wel eens zo'n klein pokkehondje wat wit/zwart/gevlekt kan zijn met spotmeting gevolgd?
:lol: Da's een goeie Jeroen, dat is namelijk bijna onbegonnen werk ;) De AF hunt zich het apelazerus om maar in dierenland te blijven).
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

fotojeroen schreefCOLONheb jij wel eens zo'n klein pokkehondje wat wit/zwart/gevlekt kan zijn met spotmeting gevolgd?
AfbeeldingAfbeelding

Maar closeshooter zei ook niet dat ik het hondje met een spotmeting moet doen, maar het gezicht van de persoon.
Nu heb ik alleen op cursus geleerd dat spotmeting gedaan moet worden op een gedeelte van je onderwerp wat middengrijs is en daar je instellingen naar moet aanpassen.
Daarom vind ik het nog moeilijk om te bepalen in een situatie waarbij ik niet direct iets grijs ziet, waar ik dan de meeting op moet doen.
Is het in dit geval dan op de delen waarvan ik bemerk dat overbelicht raakt als ik meting niet zou doen, zoals inderdaad het gezicht? Maar de volgende keer is het de witte hond die overbelicht is, zoals bij deze foto:
(ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik er elke keer een voorbeeld bij doe, heb hem nu ook kleiner gehouden.)
Afbeelding

Nu heb ik het elke keer over honden, maar hetzelfde probleem had ik op de Elf fantasy fair waar het op zondag een hele mooi zonnige dag was.

Inflitsen heb ik nog niet geprobeerd, moet ik eerst nog een flitser kopen :oops: Ik ben een buitenfotograaf en had de illusie dat ik geen flitser nodig zou hebben :roll:
Heeft dat wel zin als je van zulke grote afstanden fotografeert?
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor die laatste foto had flitsen zeker wel zin gehad. Je had dan de foto dusdanig correct kunnen belichten dat het witte goed was belicht en met de flitser dan net even het donkere opgehaald.

Bedenk dat zeker met tegenlicht flitsen zinvol is. Je achtergronden baadden vaak in het licht en je onderwerp leg je vaak vast aan de schaduwzijde. Door dan iets onder te belichten neem je al een hoop omgevingslicht mee en met je flits vul je dan net je onderwerp correct in.

Een flitser heeft geen megabereik qua afstand; een vol stadion krijg ik ook niet ingeflitst.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voorbeeldje, vol tegen de zon in:

Afbeelding
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Dat heb je ook met flitsen gedaan? Ik zie geen overbelichting bij het wit.
Hmmm, als Sint Salarius is langs gekomen, gelijk een flitser kopen.
Kan je mij een bepaalde flitser aanraden of is er al een topic waar dit in besproken word?
En dan alleen nog even een cursusje fotograferen met flitser opzoeken :mrgreen:
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

De 580 EX II is natuurlijk het beste, maar ook vrij prijzig.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar