(Levensduur van glaswerk) Ben ik nog wel realistisch

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
madsauce
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2011 21:33

Hallo iedereen.

Men zegt weleens dat je een goed objectief voor het leven hebt, maar ik vraag me af of ik nog wel realistisch ben..

Ik denk erover na om een aardig duur objectief te kopen. De 70-200 2.8 II, echter ik ga ervan uit dat dit een investering gaat zijn die 15 jaar zonder problemen mee gaat... maar is dit wel realistisch?

Verder vraag ik me af, nu ik er toch mee bezig ben of ik realistisch ben, dat ik ga denken dat mijn 5d mkII nog 9.5 jaar mee gaat. Tegen die tijd is die bijna 10 jaar oud...

Heeft iemand hier ervaringen met het lang hebben van een digitale body/ AF objectieven zonder (veel) problemen?
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Realistisch?

De lens zal best 15 jaar meekunnen bij normaal gebruik.
De meeste huidige auto's redden dat ook.
Maar desondanks of mede daardoor wisselen die tussendoor vaak van eigenaar.
Omdat men iets nieuws wil en kan betalen, of omdat wensen en eisen veranderen.
Zo kan en zal het met een lens ook vaak gaan. De 70-200 II is zeker weten een top-lens!
Maar wie weet hoe goed de MK III wordt? Of wie weet een 100-300 2.8?? Koffiedik kijken.

Of je camera 10 jaar gaat volhouden? Eigenlijk hetzelfde verhaal denk ik.
De 5D loopt ook al de nodige jaren mee, doet het nog steeds goed, ook 2e hands.
Sommigen blijven er bij, sommigen kopen hem als upgrade voor hun eigen camera en weer anderen upgraden omdat ze willen en/of kunnen.
En wie weet besluit je toch over 2 of 3 jaar om een 5D III te kopen..?

Dat nog los van het feit of je er over 10 of 15 jaar nog allemaal van kunt en wilt genieten.
Je kunt wel 100 meningen krijgen. Maar beslissen of voor jou realistisch en/of haalbaar is zul je echt zelf moeten doen.

Mijn motto, als je er nu van kunt genieten, waarom niet. En komt tijd, komen nieuwe keuzes....
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

+1
... Spiegel-Werk ...
firstgas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2005 12:53
WoonplaatsCOLON Tilburg

En nog eens+1
Een paar body's en wat lenzen in een tas maken me erg blij.
Gebruikers-avatar
muier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2006 19:33

wat dacht je van een ef 35-70 uit 1989 op mijn 1000d.
Zonder problemen.
In mijn tas zit :iets zwaars waar ik zware dingen aan vast kan maken en ook nog een zwaar ding waar ik een combinatie van de voorgaande zware dingen op kan bevestigen
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Mijn 100-400 is in principe qua concept ook al meer dan 10 jaar oud
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Er zijn mensen die maken nog foto's met een oude Hasselblad van 30 jaar oud. :D

Wat denk ik ook meespeelt is dat je met digitaal meer en sneller foto's maakt dan met analoog. Vroeger toen ik op vakantie ging nam ik 3 a 4 rolletjes (36 opnames) mee en daar moest ik het mee doen op vakantie. Tegenwoordig kom ik met 1000 foto's terug. De apparatuur zal wel sneller slijten, maar dan nog denk ik dat als je zuinig op je spullen bent, het best wel allemaal 15 jaar mee kan. Zeker glaswerk...
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Of we ergens tevreden mee zijn heeft sterk te maken met het groene grasveldje elders.

Ik werk al een tijdje met de Canon 70-200/2.8 MK2. Ik ben daar zeeeeeeeeeeer tevreden over. Bruikbaar bij volle opening. Alleen in de stand 200 mm werk ik liever vanaf f/4.0.

Stel, binnen 15 jaar komt een MK3 versie waarbij je ook van hoek tot hoek loeischerpe platen bij 200 mm bij f/2.8 krijgt. Dan loop ik het risico ontevreden te worden over mijn heel goede MK2 lens.

Of mijn 5D MK2 wissel ik in voor een 5D MK3. Misschien is mijn huidige 70-200 tegen een hogere pixeldichtheid niet tegen opgewassen.

Ik ga er overigens van uit dat mijn 70-200/2.8 MK2 de eerste 14 jaar niet verkocht gaat worden.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je haalt de 10/15 jaar niet als je per jaar 150.000 opnamen maakt. :lol:

Misschien een idee om een reserve sluitersysteem aan te schaffen?

Ook periodiek onderhoud van camera en objectieven kan de levensduur gunstig beïnvloeden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Realistisch houdt het objectief het wel vol. Ik gebruik nog steeds mijn 70-200/2.8 zonder stabi. Optisch gezien is er welvwat verbeterd maar heb ik dat verschil nooit de meerprijs voor een nieuwe waard gevonden. Ook de stabi van de nieuwere versiies mis ik niet zo heel erg. De body is een ander verhaal. Natuurlijk is er de slijtage aan het sluitermechanisme maar ook de software kan na zo lange tijd best wel eens niet meer ondersteund worden. Zo doet mijn oude 10D het nog steeds maar wordt het bestandsformaat niet meer direct door de nieuwste versies van dpp ondersteund.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jeveos schreefCOLONZo doet mijn oude 10D het nog steeds maar wordt het bestandsformaat niet meer direct door de nieuwste versies van dpp ondersteund.
Eigenlijk een beetje flauw dat Canon die support heeft laten vallen. Wat dat betreft doet Adobe het beter.
CeesCanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 15:48

Aanhakend op deze discussie. Ik kan een tweedehands Canon 100-400mm kopen van 5 jaar oud. Loop ik daar een groot risico mee? In hoeverre kan zo'n lens na 5 jaar versleten zijn?
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Tja.... ligt helemaal aan de prijs en hoe er met de spullen zijn omgegaan en beschadigingen. Daarnaast zou ik voor (stel) 200 euro verschil geen risico lopen.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Bij normaal gebruik is een L lens van Canon niet versleten. Is er dor de Sahara mee gebaggerd?
En door vallen kan een lenselement wat verschoven zijn.

Je kan overigens op simpele manier voordat je tot aankoop overgaat wel e.e.a. testen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
CeesCanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 15:48

De prijs is naar mijn idee wel interessant. 925,00 Euro inklusief UV filter. Scheelt toch ruim 400 Euro met een nieuwe. Ik kan de lens eerst uitproberen maar dat blijft altijd lastig als je bij een vreemde in huis zit. Op de LCD van een 40D kun je slecht beoordelen of de scherpte goed is. Hoe zou ik op een simpele manier de scherpte kunnen testen?
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Krant tegen muur plakken. fotograferen bij 100, 200 en 400 mm, bij volle opening en f/8.0 Wel statief en laptop meenemen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Persoonlijk vind ik € 925,00 voor een vijf jaar oud objectief nog heel veel geld. Ik zag er pas één van 1.5 jaar te koop staan bij Foto Konijnenberg in Den Haag voor € 950,00. Die is inmiddels helaas wel verkocht. Persoonlijk zou ik er niet meer dan hooguit € 650,00 à € 700,00 aan uit willen geven.

Let ook op dat juiste de oudere exemplaren van dit objectief meer last hebben van kwaaltjes dan de nieuwere exemplaren (zie hiervoor de diverse topics op dit oa forum). Juist daarom is goed testen erg belangrijk, en daar zul je (ook bij een vreemde in huis) de tijd voor moeten nemen. Krijg je die gelegenheid niet, dan zou het voor mij een no-go zijn.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

De subjectieve indruk die ik heb is dat dit objectief steeds beter geworden is. Wellicht door betere kwaliteitscontrole. De testen die ik af en toe tegenkom geven nu meer lof aan dit objectief dan een aantal jaar geleden.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
CeesCanon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 15:48

Ik kan me herinneren dat ik ook topics heb gelezen waarin wordt gesteld dat de nieuwste versies beter zijn. Helaas kan ik die niet meer terugvinden. Ik vroeg me namelijk af of ze pas de laatste paar jaar beter zijn geworden of zeg maar al vanaf 1995.

Wat prijzen betreft is het erg lastig. Ik zag laatst al meer dan 1.100 Euro geboden op een 100-400mm van ruim 2 jaar oud. Dan kun je beter een nieuwe kopen. Blijft voor mij de vraag of 925 Euro voor een 5 jaar oude 100-400mm wel een verstandige keuze is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar