Camera set, Advies gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Robin.vd.Have
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2006 15:38
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

Hallo Allemaal,

Een paar jaar geleden (toen de 40D net uit was) heb ik hier al eens advies gevraagd voor de aanschaf van een nieuwe set.
Helaas is er toen niets van gekomen (o.a. door het starten van een eigen bedrijf en de aankoop van een woning)
Momenteel maak ik veel gebruik van een 40D van een goede vriend van me en schiet is weleen met de Nikon D40 van een collega.

Omdat ik toch graag een eigen set wil (zodat ik die altijd tot mijn beschikking heb, en beter kan worden) wil ik een set aan gaan schaffen. Ik heb natuurlijk veel gelezen op dit forum en wel e.e.a. in mijn hoofd maar ik twijfel toch nog wel.
Daarom wil ik jullie graag om advies vragen.

De onderwerpen en situaties waarin ik vaak fotografeer of wil gaan fotograferen:

Natuur (divers, dit wil ik gaan proberen)
Industrieel / Urban (ervaring in havens (vaak bij nacht/avond)
Concert / Events (hierin ben ik werkzaam en heb ik vaak toegang tot bijzondere locaties of zichtlijnen) (donker / kunst licht)

En natuurlijk de vakantie kiekjes... 8)

Mijn budget : € 1500,- (wanneer echt noodzakelijk voor een goede / beste combi te rekken tot € 2000,-)
Wat ik hiervoor wil hebben : Tas (rugzak / slingbag) body, indien nodig een batterygrip, flitser ?, minimaal 1 goede lens liefst 2, geheugen, extra batterijen en eventueel een compact statiefje (echter kan ik dit ook doorschuiven)

Ik heb zelf wel iets in mijn hoofd, echter budgetair geeft dat wat problemen :roll:

Lenzen:
- Canon EF 70-200L USM 2.8 € 1139,00
- Canon EF 24-70L USM 2.8 € 1099,00 (ik denk dat deze mooi is om mee te beginnen ... ?)
- Canon EF 50 II 1.8 € 111,00

Body:
- 60D € 899,00
- 550D € 599,00
- 5D (2e hands) € 600 ?
- 5D MKII (2e hands) € 800 ?
- 1Ds (MKII) (2e hands) c.a. 600 - 1000
- 40D (2e hands incl grip, € 400)

dus zoals jullie zien, veel leuk spul, alleen dat maakt het kiezen ook wel lastig.
Misschien dat jullie mij nog van een overtuigend advies kunnen voorzien ?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Qua prijs voor een tweedehands 40D zit je reëel, de 5D II en de 1Ds II ga je niet voor die bedragen tegenkomen maar zullen beide ruim over de 1000 euro schieten. In dat daglicht gezien zijn ze niet interessant voor jou budget.

Ik zou gaan voor een 60D in combinatie met een (tweedehands) 17-55 f2.8 IS USM. Dan heb je een erg goede combinatie waar je mee vooruit kunt. Persoonlijk zou ik een 24-70 niet genoeg groothoek vinden in de natuur of architectuur wanneer je er geen losse groothoek bij hebt.

Daarbij zou ik kijken naar een tweedehands 430EX flitser, met het eerste type kun je nog goed mee vooruit en moet te vinden zijn onder de 200 euro.
Dirk1975
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2010 11:14
WoonplaatsCOLON Oss

+1

Zelf heb ik een 5d(mk1). Dat is misschien ook wel interessant als ik kijk naar je interesses.
Lichtwerkerjeroen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2009 21:03
WoonplaatsCOLON Putten
CONTACTCOLON

Ik ga je geen advies geven qua body etc.. Maar ik wil je wel als tip meegeven dat je voor accesoires zoals een grip, accu's, beschermfilters, tas (!) en andere meuk vaak al veel geld kan besparen via bijv. ebay.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Geert H zijn begintekst was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van jouw verlanglijst.

Voor natuur (landschap) en ook wel urban ben je veelal gebaat bij een flinke scherptediepte. Een cropkamera zoals de 40D en opvolgers hebben een ruimere scherptediepte dan een Full-Frame. Voor concert moet je er op letten dat je met 800 ISO nog schone opnamen kunt maken.
Je hebt een heel rijtje kamera's genoemd, de 40D of eventueel de 50D zou ik bovenaan zetten, omdat deze niet te veel van het budget afsnoepen.

Dan de objectieven, je bent vrij specifiek. Bij deze wensen zou ik de objectieven een belangrijk deel van het budget toestaan.
Om te beginnen de 24-70, een objectief van groot kaliber. Geef er nu geen 1100 Euro meer aan uit, verwacht wordt dat 'ie dit jaar afgewisseld zal worden. De prijs zal dan snel zakken. Daarnaast heeft 'ie op een kropkam een beperkt groothoekbereik.
Ik mis de 17-55 in jouw lijst, voor mij nummer één, met die kanttekening dat je bij concert vanuit de zaal op rij 1 of 2 moet staan, anders is 'ie te kort. Maar ja, de 70-200 f/2.8 staat ook al op jouw lijst ....
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Persoonlijk zou ik dan gaan voor een 5D Mark 1+24-70 beide 2e hands, nog zeer goed op 1600 ISO te gebruiken.
24 mm is m.i. voldoende voor natuur, 70mm wellicht wat kort voor concerten, idd afhankelijk van hoe dichtbij je kan komen.
Kom je tekort, koop er een 85mm 1.8 of 100mm 2.0 bij ;)
Alles 2e hands:
5D ±€700
24-70 ±€775
85 1.8 ±€250, 't zelfde geldt voor de 100 2.0
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Mijn eisen en wensen komen praktisch overeen met die van TS.
Ik heb een 60D met de 17-55 lens gekocht en deze set later uitgebreid met een 50 mm 1.8 prime en de 70-200 2,8 IS usm.
Dit is een fantastische set voor concerten en evenementen doordat de 60D goed presteert op hoge ISO en de lenzen die lekker lichtsterk zijn.
Enig minpunt vind ik dat de 70-200 voor mij vaak op 70 mm nog teveel ingezoomd is vandaar dat ik wacht op de 5D MK3 full frame.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Lastig om een keus te maken voor een ander, maar ik zou voor een 24-105mm gaan samen met een 60D.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

phd schreefCOLONLastig om een keus te maken voor een ander, maar ik zou voor een 24-105mm gaan samen met een 60D.
Dan heb je dus geen lichtsterke lens waardoor concertfotografie niet meer mogelijk is....
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

2.8 of 4.0 maakt tegenwoordig ook al niet zo heel veel meer uit, de 24-105 heeft tov een 24-70 ook nog eens IS waardoor je ook weer een slagje kunt winnen, daarbij de camera's van tegenwoordig, zeker diegene die de TSer voorstelt hebben een dusdanig goed ISO gebruik dat dit geen enkel probleem hoeft te zijn.

Ik persoonlijk vind de voordelen van 2.8 tov 4.0 niet zozeer de lichtsterkte maar de mooiere bokuh die ik kan krijgen, ik kies daarom ook mijn lenzen om die redenen, dus een portretlens (bv een 70-200) heb ik de 2.8 versie, maar als het om gemak en een zn standaard lens gaat kies ik meer voor bereik en gebruiksgemak (tov de 24-70 is de 24-105 beduidend lichter en handzamer).
Fotograferen is kijken niet klikken.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Closeshooter schreefCOLON2.8 of 4.0 maakt tegenwoordig ook al niet zo heel veel meer uit, de 24-105 heeft tov een 24-70 ook nog eens IS waardoor je ook weer een slagje kunt winnen,
Dat gaat alleen niet op wanneer je onderwerp beweeglijk is...
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

daar heb je ook weer gelijk in, alleen spreek uit eigen ervaring en dat is met een 1 serie, daar heb ik nl nog nooit problemen gehad met 4.0 lenzen met de AF in donkere omgevingen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ook de 50D en 7D hebben weinig problemen bij gebruikt van 70-200 f4 en 24-105 f4. tenzij je natuurlijk op een zwart vlak gaat richten ;)
Canon
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik heb de 60D icm de 70-200 4.0 IS USM en kan je deze combinatie echt aanraden! Hiervoor heb ik de 70-200 2.8 IS USM gehad, zeker een mooie lens maar ik vond hem te zwaar...het is voor mij geen lens waar je even mee "rondloopt" en zoals gezegt vind ik ook het verschil tussen de 2.8 en de 4.0 te verwaarlozen..de 4.0 heeft een prachtige bokeh en daarbij lekker handzaam!
Binnenkort ga ik de 24-105 IS USM er bij aanschaffen, zelf heb ik de ervaring dat de IS toch wel een meerwaarde is en prettiger werkt.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Achja, licht is soms lastig, ik heb ook weleens een concert gehad waarbij het licht bar slecht was en zelfs op f/2.0 en ISO 6400 nog maar net op 1/125e uitkwam.
Ik zou voor concerten(binnen) toch minimaal een 2.8 objectief prefereren :)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONdaar heb je ook weer gelijk in, alleen spreek uit eigen ervaring en dat is met een 1 serie, daar heb ik nl nog nooit problemen gehad met 4.0 lenzen met de AF in donkere omgevingen.
Het gaat ook niet alleen om de AF he, het gaat ook om het isoleren van je onder werp van de achtergrond en dan is een kleine dof wel fijn.

Verder vind ik de meest geschreven tip 60D 17-55 niet zo gek. Wel iets kort voor concerten, maar om mee te beginnen, zeker niet slecht. Als je dan toch spaart voor een 50 mm, neem dan de 50mm 1.4 die is vol open heel veel scherper dan de F1.8 en nog steeds heel betaalbaar (helemaal als je hem kunt overnemen voor een habbekrats).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Monkeyh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011 09:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

phd schreefCOLONLastig om een keus te maken voor een ander, maar ik zou voor een 24-105mm gaan samen met een 60D.
Prima combinatie! Ik heb deze combi zelf ook. Ik ben meer dan tevreden met deze set. :D
Canon EOS 60D • EF 24-105mm f/4L IS USM • Manfrotto 055XPROB & 498RC2 • Aputure Remote AP-TR1C
Robin.vd.Have
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2006 15:38
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

Zo dat zijn nog eens een hoop adviezen. Super!

Ik ben inderdaad redelijk gefocust op de objectieven. Dit omdat ik door de sets van bekenden erachter ben gekomen
dat 2.8 echt een must is. Ik noem het concert fotografie maar dit heeft wel een beetje 2 kanten.
Mijn bedrijfje voorziet de technische materialen op evenementen. o.a. dus het licht en geluid. Hiervan zou ik graag professionele fotos maken voor op mijn website. Dus niet van de artiest maar meer van het spektakel er omheen.
Tevens is het natuurlijk mooi meegenomen dat ik als leverancier makkelijk backstage (en dus ook recht voor het podium op rij 0) kan komen. Dit geeft vaak toch leuke foto momenten van de bands/artiesten.

Zoals denk ik wel blijkt ligt hier dus ook voornamelijk de reden voor de aanschaf van de camera.

De 17-55 F2.8IS USM is inderdaad een potentiële kanshebber, alleen mis ik dan wel de aansluiting op de 70-200 of zal ik die niet missen?

Verder 60D / 50-40D zal ik hier veel verschil in missen. Een 40-50D 2e hands geeft meer ruimte in het budget en dus ook meer zicht om misschien 2 lensen in korte tijd te kunnen aanschaffen...

Weten jullie of canon nog aan cashback acties doet, of is dat helemaal over?

Bedankt Alvast, en ik ga weer eens even het internet afstruinen of er nog iets moois te vinden is.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Robin.vd.Have schreefCOLON De 17-55 F2.8IS USM is inderdaad een potentiële kanshebber, alleen mis ik dan wel de aansluiting op de 70-200 of zal ik die niet missen?
Dat is goed bij te zoomen met je voeten.
Grappig trouwens, ik zit ook in het professionele geluid (MusicXtra en Vision Acoustics) dus best een grote kans dat wij elkaar kennen. :wink:
Overigens overweeg ik de 60D en de 17-55 eruit te doen en een 5D MK2 met de 24-70 te kopen dus mocht je interesse hebben in deze combi...
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Robin.vd.Have
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2006 15:38
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

Kennen op persoonlijk vlak niet....

Echter op het j&h forum lees ik nog steeds mee en heb je topic van o.a. het zelfouw line array op de voet gevolgt. Ik heb daar in het verleden ook wel gepost (dj_robin en later ook robin.vd.have) maar dat is door drukte e.d een beetje verwaterd.
Maar wanneer je met array in de buurt van rotterdam bent wil ik het graag eens beluisteren. Het kwam voor mij net te laat, ik heb in de maand voor vision accoustics bekend werd geinvesteerd in d&b T10.

Terug naar foto's maar weer (anders blijf ik als workaholic maar typen over boxen en lampen :wink: )

Die 60D incl 17-55 lijkt een mooie combi, dus ik ben zeker geinteresseerd.
Echter waarom doe jij hem weg? Gezien we wel redelijk hetzelfde onderwerp fotograferen denk ik....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar