onscherpe fletse foto's met canon 550D / 18-135mm IS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

weet wel dat je bij AF in One shot modes scherpstelt en dat punt vasthoud. om te trouble shooten, zet je camera eens op AI Servo!
Canon
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

waar kan ik overigens de exif gegevens van de foto's die jullie in je album hebben staan achterhalen!?? daar leer ik hopelijk ook van namelijk !!????
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

zit me niet mee vanavond. imageshack geeft melding dat ik bestanden niet kan uploaden omdat ze te groot zijn
wil wel het originele bestand kunnen tonen anders komt de boodschap van wat ik bedoel met onscherp, flets, etc. nog steeds niet over volgens mij.
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

Dan zul je rapidshare.de of een andere file host moeten gebruiken.
Maar als je met de rechtermuisknop op de foto klikt en dan naar Eigenschappen en details (properties, details) dan zie je daar heel erg veel informatie.
Juist die informatie is belangrijk.

En dan zou ik zeggen schrijf de volgende waardes even op bij een slechte foto:
(in t engels omdat mijn besturingssysteem engels is):

- color representation (sRGB bijvoorbeeld)
- F-stop
- Exposure Time
- ISO Speed
- Focal Length
- Metering Mode
- Exposure Program
- White Balance

Je kunt dan ook het fotootje verkleinen want met die waarden komen we er waarschijnlijk ook wel uit ;)
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

heb wat foto's op mijn tijdelijke site gezet alleen merk dat je ze daar niet op ware grootte dus 100% kunt bekijken, dan zie je dus nog steeds niet wat ik bedoel met onscherp en flets etc.
maar heb ze er toch maar op gezet. de exif gegevens heb ik in de naam van de foto verwerkt.
de link is: http://vtecguy.webs.com/apps/photos/" onclick="window.open(this.href);return false;
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

kan iemand mij nog vertellen hoe ik van de foto's die leden hier hebben staan in hun albums de exif gegevens kan zien, daar leer ik ook weer van uiteraard. rechtermuisknop werkt niet want krijg dan de optie ''details'' niet te zien. Hoe kom ik daar achter??
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Bijvoorbeeld even Googlen of zoeken op het forum :D
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q ... 56&bih=932" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier vind je ook erg veel tips terug
Basis cursus
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/" onclick="window.open(this.href);return false;

De praktijk
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

heb je ook al een paar foto's laten afdrukken? zodat je zeker weet dat het niet door je monitor komt dat ze er flets uitzien.

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Tsja, het is lastig beoordelen op dit kleine formaat. Toch zie ik op de diverse foto's wel degelijk de punten waarop je hebt scherpgesteld, dat is echt wel scherp. Het is echter zeer beperkt.
Bijv. de foto waar iemand bij de boom staat. Daar is volgens mij in de buurt van de schouder / stam scherpgesteld en bij de foto van de bloemen is het scherpstelpunt ook heel duidelijk te zien.

Je zult Zoombrowser hebben (meegeleverde software bij de camera)
Open deze foto's daar eens in.
Vervolgens klik je in het menu op view en dan op Show Auto Focus points. Nu kun je precies zien op welke punt(en) is scherpgesteld.
Als het goed is zijn die stukjes ook scherp.
Van hieruit is het op dit formaat erg moeilijk te zien.

Beter is dat je een aantal nieuwe foto's, van een stilstaand onderwerp met verschil in voor en achtergrond, (dus geen egale achtergrond) maakt met de volgende instellingen:

1e serie van 3 foto's

Op de AV stand
Meetmethode: meervlaksmeting
AF modus: one shot
1 AF punt selecteren waarop je specifiek scherpstelt
ISO (voor het gemak maar even op automatisch)
Diafragma's 5.6, 11 en 16

2e serie van 3 foto's

Dezelfde instellingen alleen dan kiezen voor Automatische AF puntselectie.


Deze resultaten zou ik graag willen zien op een groter formaat.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

He Karin,

ga ik doen, alleen of dat vandaag lukt is de vraag, behoorlijk slecht weer.
had overigens een programmaatje gedownload waarmee ik (met rechtermuisknop) online de exif gegevens van foto's kan zien maar dat werkt hier blijkbaar niet !! krijg melding dat die wellicht verwijderd zijn. Zegt jou dat iets? dacht hier namelijk ook heel wat van te kunnen opsteken.
Hoor graag van jullie!!
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik gebruik EXIF-reader in google chrome (plug in) werkt prima :)

Verder over je foto's is het nu erg moeilijk te beoordelen. Je kan een flickr account maken en daar foto's uploaden en dan de afbeeldings url hier plaatsen ;). Als ik ze zo in de link zie denk ik dat het fletse wel meevalt maar dat je teveel naar andere foto's hebt gekeken die flink nabewerkt zijn? :)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

Karin,

de foto waar jij naar verwees, persoon bij de boom, zoombrowser geeft aan dat ik heb scherpgesteld op de mond (net iets rechts daarvan)
ik stel altijd als het om personen gaat scherp op het gezicht.
maar dat is naar mijn mening juist nog de allerbeste foto van degene die ik geplaatst heb, er zitten hele beroerde tussen
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

O, dan zat ik toch aardig in de buurt. :wink:
Volg het advies van Stevie1 dus open een account op FLickr en dan de foto's in hun oorspronkelijke grootte uploaden. Vervolgens hier een link plaatsen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik zie op de site waar je de foto's hebt staan, Alleen maar rode sterretjes staan, Wat ik wel zie is dat je vrij laag in je sluitertijden zit tov van je lenslengte bij sommige foto's. Volgens mij heb je last van bewegingsonscherpte(kan het verkeerd hebben) Ook zou ik met scherpstellen op gezichten een oog nemen ipv de mond.
Laatst gewijzigd door 1 op BossA, in totaal 18 keer gewijzigd.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik zie wel dat de foto's waarbij je of tussen de bomen schiet voor vogels, of op het water dat ze wat grauw kijken. dit is niet gek aangezien alles nogal donker is. je camera meet uiteindelijk de grijswaarde en belicht daarop! in deze gevallen probeer ik zelf wat te overbelichten en later in de nabewerking wat extra glans te geven aan de foto's! je witbalans erop aanpassen kan ook verschil maken!
Canon
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Ik zit welliswaar op een ipadje te kijken, maar wat ik zo snel aan je foto's kan zien
Is het normale verschil tussen een foto die ui een kompactje komt en een foto die ui een slr komt, vooral in het begin valt dit bij iedereen tegen, een kompact heeft vaak een ingebouwde beeldverwerking die de foto vaak ietwat overdreven bewerkt, vaak te scherp, te veel kleur etc.., uit een slr komt vaak een povere bewerkte opname, dus ietwat scherpte, een juiste vaak iets mindere kleurweergave, foto's uit een spiegelreflex moet je vaak iets nabewerken, dus zelf wat scherpte , kleur etc.. Toevoegen.
Ook kun je pre instelling voor jpeg in je camera een beetje opvoeren, je kunt meer scherpte, saturatie, contrast etc.. Toevoegen, zodat de camera dit al voor je doet.
Probeer dit eens zelf met wat opname's met verschillende voorinstellingen en je zult zien dat de foto's erop vooruitgaan, of tegengestelt.

Maar als ik zo zie even snel op de kleine foto's is er niets mis met je camera/lens.
Fotograferen is kijken niet klikken.
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

Heej Stievie1 (en anderen)

heb je advies opgevolgd en flickr account aangemaakt. Ben alleen nu even in de war, want zie dat ook daar de foto's niet op 100% te zien zijn.
als ik op mijn computer afbeeldingen bekijk dan openen die in een programma (volgens mij van windows zelf) waarbij ik dan op de optie ''ware grootte'' klik om dus op 100% te bekijken en details te kunnen zien. Op de foto's op flickr (waarbij je zelfs dan al kunt zien dat ze belabberd zijn) lijkt het dan nog mee te vallen ten opzichte van wat ik dus op mijn computer zie.
of snap ik er nu helemaal niks meer van !!?? m'n ogen bedriegen in ieder geval niet!!
de link is:
http://www.flickr.com/photos/trytodobetter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Nou Johnblack, ik begrijp je probleem niet helemaal hoor. Als ik je foto's zie op Flicker dan kan ik alleen maar concluderen dat die foto's volgens mij niet slecht zijn als gevolg van een defect aan je camera of objectief.
Ze zien er helemaal niet zo slecht uit als dat jij deed voorkomen. Als je de reactie van Closeshooter goed doorneemt, zijn adviezen ter harte neemt en daarnaast gaat spelen met de scherpstelpunten of Automatische scherpstelling dan zul je zien dat ook jij met deze set in staat zult zijn perfecte plaatjes te schieten.

Verder wil ik je adviseren om de handleiding door te spitten, een goed boek te kopen, forums te bezoeken, tal van sites met heel veel informatie te zoeken. En vooral veel te oefenen en spelen met de instellingen. Dan zal het helemaal goedkomen.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Om volledig formaat te krijgen van je foto's op flikr dan ga je naar "actions" en dan kies je voor "view all sizes"

Denk dat je het niet in je camera moet zoeken, maar eerder in de bediening. Je bent niet de eerste die de beelden van een compact in begin beter vind dan een dslr. Het leren omgaan met een dslr vergt gewoon wat tijd. In begin raak je nog wel eens de weg kwijt met al die instellingen, zoals diafragma, sluitertijden, ISO etc. Gewoon veel oefenen :mrgreen:

Basiscursus
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/" onclick="window.open(this.href);return false;

De Praktijk
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
JohnBlack
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2011 20:00

Heej |Apple,

heb via de optie actions all sizes in Flickr de foto's op grootste formaat bekeken maar denk dat daar al deels het probleem ligt, dat formaat is namelijk niet wat ik zie op mijn pc, dat is nog vele malen groter op ''ware grootte''.
ik was van mening dat de foto op 18mp genomen en op ware grootte nog haarscherp zou/moet zijn wil ik er een uitsnede van hebben en die uitsnede ook nog haarscherp bekijken/afdrukken (daar maakt canon immers o.a. reclame voor).
snap heel goed dat een groot deel aan nog onkunde van mijn kant ligt, maar snap toch nog steeds niet dat ondanks die onkunde de foto's zo kunnen tegenvallen (ook als ik ze NIET op ware grootte bekijk).
maar ga eens aan de slag met de tips die ik tot nu toe gekregen heb, veel oefenen met de instellingen en kijken wat schieten in RAW en nabewerken daarvan oplevert, etc.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar