De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

@Repel: kans dat je met bovenstaande instellingen (wijd open diafragma) een sluitertijd moet instellen die boven de flitssynchronisatietijd zit. Stel dan High Speed Sync (HSS) in op je flitser. Kan in sommige gevallen via de camera. Doe het zelf altijd op de flitser zelf.

Verder heb je de mogelijkheid om op M-stand te fotograferen, waarbij je zelf de juiste sluitertijd moet bepalen. Je flitser reageert dan als hoofdlicht, waarbij allen wordt gekeken naar het onderwerp. Niet naar de omgeving. Op Av-stand reageert je combi als invulflits, waarbij wel ook rekening wordt gehouden met de omgeving.

Als je wilt dat je flits iets minder licht geeft - echt een invulflits - dan kun je ook nog je Flitsbelichtingscompensatie (FEC) iets naar beneden bijstellen.

Ben er allang achter... de meest simpele vragen hebben niet altijd het meest simpele antwoord... ;)
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken hoe dat HSS werkt, moet ik alleen de gebruiksaanwijzing weer even ergens uit de kast opzoeken.

Robert
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Ik heb twee simpele vragen met betrekking tot camera's en objectieven:

1. Canon heeft voor de camera's series bestaande uit 1, 2, 3 en 4 cijfers (bijv. 5D, 50D, 500D en 1000D). Ik weet dat er verschillen zitten tussen de series maar kan iemand mij uitleggen welke precies?
2. Waarom wordt bij sommige objectieven twee diafragmawaarden aangegeven (bijv. Canon EF 70-300mm 4.0-5.6 IS USM)? Is dat misschien omdat het maximale diafragma bij dat objectief afhankelijk is van de gebruikte body of zo?
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

1. Hoe minder cijfers, hoe professioneler het model. Verder zijn er 4 series met één cijfer die naast elkaar bestaan, de 1D (intussen Mark IV, vooral voor sport en journalistiek), de 1Ds (aangeland bij Mark III, full-frame, studiowerk), de 5D (Mark II, full-frame, journalistiek) en de 7D (vooral sport). De andere series, xxD, xxxD en xxxD hebben steeds één model "tegelijkertijd", waarbij het hoogste nummer het nieuwste model aangeeft. Momenteel zijn dat de 60D, 600D en 1100D.

2. Bijna. Het heeft niet met de body te maken, maar het maximale diafragma is afhankelijk van de gekozen brandpuntsafstand (aantal millimeters). De lens die je noemt kan op 70mm dus tot F4, maar op 300mm komt 'ie niet verder dan F5.6.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
m-dejong
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 17:46

Ik zelf doe veel aan fotografie van watersporten, zoals wedstrijd zeilen. Zijn er dingen waar ik dan echt op moet letten ivm overbelichting etc?
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

veel lucht is veel licht is donkere zeilboot....kan heel mooi zijn, maar niet altijd gewenst. Dus overbelichten / grijsverloopfilter.

Polarisatiefilter kan je luchten mooi krachtig maken....
[size=84]onderschrift[/size]
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Ik zie geen exif gegevens bij foto's die dat wel moeten hebben, bijvoorbeeld: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 92&t=93738" onclick="window.open(this.href);return false;. Hoe kan dit?
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik kan de EXIF wel zien, met welk programma lees jij de EXIF uit?
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Geen. Ik klik met de rechtermuisknop op de foto en kijk bij 'Eigenschappen'. Wat doe ik verkeerd? :mrgreen:
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Dee-Dee schreefCOLONGeen. Ik klik met de rechtermuisknop op de foto en kijk bij 'Eigenschappen'. Wat doe ik verkeerd? :mrgreen:
je moet een exifviewer installeren, vorige week in een ander deel van het forum gaf iemand aan dat je die via deze site van opanda kunt downloaden en dit werkt dan via de rechtermuisknop klik kunt zien.

hoop dat je daar mee verder komt.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Dat zal de reden zijn waarom ik geen exif kan zien. Bedankt voor de hulp!
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Gebruikers-avatar
michielh3
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 20:09
WoonplaatsCOLON Enschede

Hey even een korte vraag!

Heb net een setje legcoat beschermers binnen voor m'n statief maar ik zit te kijken hoe ik ze vast maakt.
Er zit namelijk een binnenkant en een hoes omheen en die wijzen zichzelf wel, maar aan de binnenkant zit een plakstrip en daar gaat mijn vraag over.
Moet deze namelijk worden vastgeplakt aan het statief of moet deze worden vastgeplakt aan het bandje waar de buitenste hoes omheen zit?

Het is nogal een onduidelijke vraag maar iedereen die de beschermers heeft zal de vraag herkennen!
Foto en video, allemaal op dezelfde canonnen!
TimOldenzaal
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2011 18:21
WoonplaatsCOLON Tukkerlonia

In het kader van de simpele vragen.

Ik lees veel over een UV filter ter bescherming van het glas. Is dit specifiek tegen beschadiging. Ik heb zelf geen UV filter maar heb al wel (per ongeluk) 2 keer met mijn vingers aan het glas gezeten. Afdrukken zijn goed zichtbaar.

Ik zie hier op de foto's niets van terug.
Groet Tim.

Canon EOS 1000D, 18-55 IS, 55-250 IS II.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Inderdaad specifiek tegen beschadigen, maar juist ook vieze vingers. Beter je filter poetsen dan je frontlens. Maar er zijn er ook die zeggen dat hun zonnekap genoeg bescherming biedt en als je niet oppast heb je hier een hele discussie over wel of geen filter. Overigens zie je nu misschien niets van je vingerafdrukken, maar bij een andere lichtval kun je wel een effect hebben.

Filters hebben gewoon voor en nadelen en in sommige situaties (bv in de avond met lampjes) kun je het filter er beter afhalen. Ik ben zelf voor het gebruik van filters, maar dan wel voor goede filters. We hebben hier wel voorbeelden gezien van het effect van slechte filters, alle waar naar z'n geld, al hoef je op een plastic fantastic 50mm 1.8 van 85,= geen filter van 60,= te zetten ter bescherming.

gr Sarpa
TimOldenzaal
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2011 18:21
WoonplaatsCOLON Tukkerlonia

@ sarpa: Dank
Groet Tim.

Canon EOS 1000D, 18-55 IS, 55-250 IS II.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

je kunt het glas gewoon poetsen hoor....
[size=84]onderschrift[/size]
TimOldenzaal
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2011 18:21
WoonplaatsCOLON Tukkerlonia

Dan neem ik aan dat zo'n vezel doekje hiervoor de beste optie is.
Groet Tim.

Canon EOS 1000D, 18-55 IS, 55-250 IS II.
TimOldenzaal
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2011 18:21
WoonplaatsCOLON Tukkerlonia

Zoals in mijn onderschrift te lezen is ben ik in het bezit van een 1000D nu heb ik hier echter ook software bij gekeregen (welke ik bijna niet gebruik vanwege gebrek aan verstand hiervan). De camera heb ik nu ruim een jaar in bezit.

Ik heb zojuist een Canon EF-S 55-250 F/4-5.6 IS II besteld maar moet mijn camera voor deze nieuwe lens niet een software update hebben?

Moet ik mijn camera af en toe aan de computer hangen om de software te updaten?
Groet Tim.

Canon EOS 1000D, 18-55 IS, 55-250 IS II.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Er komen wel af en toe firmware updates uit voor Canon camera's. Of je die persé moet installeren hangt er een beetje vanaf of er problemen mee opgelost worden waar jij ook last van hebt.

Het nieuwe objectief dat je besteld hebt werkt vast en zeker ook zonder firmware update.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is wel nodig om de Canonsoftware te updaten en je camera aan de PC te hangen als je automatisch correcties in de camera wilt uitvoeren.
Dat gebeurt dan met de EOS-utility.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar