Mijn eerste bruidsreportage

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Ik heb een tijdje geleden voor het eerst bij vrienden een bruidsreportage gedaan.
Nu heb ik deze nog nooit op het forum geplaats om naar jullie meningen ter vragen.
Ik hoor het graag.

01

19347

02

19348

03

19349

04

19350

05

19351

06

19352

07

19353

08

19354

09

19355

10

19356

11

19357

12

19358

Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Mooie serie.
Puntje: Werkelijk al je foto's zijn scheef. Tevens was een kleinere DOF mooier geweest bij een aantal foto's. Toch maar die 50mm F/1,8 aanschaffen. Dan wordt je zeker te weten een bokeh fanaat...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONMooie serie.
Puntje: Werkelijk al je foto's zijn scheef. Tevens was een kleinere DOF mooier geweest bij een aantal foto's. Toch maar die 50mm F/1,8 aanschaffen. Dan wordt je zeker te weten een bokeh fanaat...

Wat is een kleinere DOF en wat is boheh?
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

DOF = depth of field: hoe kleiner de DOF hoe meer de nadruk op een bepaald punt is omdat de rest wazig wordt. F1.8 geeft een kleiner DOF dan F22.
Bokeh is hoe mooi het wazige gedeelte van de foto is.

Misschien dat de mede forummers dit iets beter kunnen uitleggen. Al is dit wel een beetje de basiskennis van de fotografie.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Ik heb geleertd met F1,8 minderscherpte diepte en bij F22 meer scharpte diepte, dat is toch het zelfde?
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

gebruik idd 'n kleinere DOF
en doe je photoshop?

op foto 10 dat verkeers bord, die witte paal en dat "naam"bordje vind ik niet bepaald passen..
foto 5 wat meer aandacht aan besteden (?)
en idd.. scheve foto's.. :(

jammer.. :(

maar! ik vind het wel leuk hoe je de personen erop hebt staan! ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Depth of field is de ruimte (denk ik) van wat je scherp ziet....
Een klein field geef alleen maar de ogen en de neus scherp weer bijvoorbeeld, de rest wordt dan onscherp wazig....
Dat wazige (bokeh) is bij de ene lens weer mooier als de andere (denk ik)...

Zo'n foto met een kerktoren op de achtergrond wil je denk juist wel scherp op de achtergrond dus kies je een groot bereik van wat je scherp wil hebben...
Een groot depth of field dus ook een hoog diafragma waarde F22 ofzo.... Nou heb me ook aan een antwoordt gewaagd :P

Mooi serie richard prachtige locaties heb je :) Ik vind foto 3 de mooiste en inderdaad jammer dat ie niet recht is maar kan je toch makkelijk rechttrekken?!
Bedankt voor het posten Richard :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

richard14 schreefCOLONIk heb geleertd met F1,8 minderscherpte diepte en bij F22 meer scharpte diepte, dat is toch het zelfde?
Yup. DoF = Depth of Field = Scherptediepte

Maar het is niet alleen het diafragma (Het F getalletje) dat de scherptediepte regelt hoor. :wink:
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Sushi schreefCOLONYup. DoF = Depth of Field = Scherptediepte

Maar het is niet alleen het diafragma (Het F getalletje) dat de scherptediepte regelt hoor. :wink:
please leg uit wat beinvloed de schrpte diepte nog meer dan? :)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Onder andere je brandpuntsafstand. Hoe verder je inzoomt, hoe kleiner je scherptediepte wordt. Om eens met die getalletjes te stoeien kan je deze website gebruiken. Deze berekent de scherptediepte voor je aan de hand van de waarden die je opgeeft.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Okey heb het even berekend voor mijn 1000D, 17-70 mm Sigma lens en heb ingevoerd 70 mm en een diafragma van 4 want lager laat mijn sigma lens niet toe volgens mij:
Subject distance 5 m

Depth of field
Near limit 4.64 m
Far limit 5.41 m
Total 0.77 m

In front of subject 0.36 m (46%)
Behind subject 0.41 m (54%)

Hyperfocal distance 64.5 m
Circle of confusion 0.019 mm

Nou heb wat moeite deze cijfers te interperteren maar het principe begrijp ik nu wel dankjewel Suchi :)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Je hebt dus een totale scherptediepte van 77 centimeter. 36 cemtimeter daarvan licht vóó'r het punt waarop je hebt scherpgesteld, 41 centimeter ligt achter je scherpstelpunt.

Maar laten we hier niet teveel offtopic gaan. Het gaat immers om de foto's van de TS. :wink:
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik vind trouwens dat de bruid wat moeilijk (nerveus?) kijkt op de foto's, tenzij dit haar normale gezichtsuitdrukking is heb ik niks gezegd :)

De 'Paint' tekst op foto 5 mag ook weggelaten worden.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

the-essy schreefCOLONIk vind trouwens dat de bruid wat moeilijk (nerveus?) kijkt op de foto's, tenzij dit haar normale gezichtsuitdrukking is heb ik niks gezegd :)
Ja dat komt door dat ze onzeker was over hoe ze moest kijken. Ik heb wel vaak gezegt ONTSPANNEN, ONTSPANNEN........
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

richard14 schreefCOLON
the-essy schreefCOLONIk vind trouwens dat de bruid wat moeilijk (nerveus?) kijkt op de foto's, tenzij dit haar normale gezichtsuitdrukking is heb ik niks gezegd :)
Ja dat komt door dat ze onzeker was over hoe ze moest kijken. Ik heb wel vaak gezegt ONTSPANNEN, ONTSPANNEN........
Dat onzekere is helaas terug te zien op de foto's. Misschien was het beter om de bruid hierin meer te begeleiden. Ik lees vaak dat het vasthouden van een prop helpt. Er wordt vaak van de fotograaf verwacht dat die zegt hoe en wat. Alleen vertellen 'ontspan' is dan niet voldoende.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet niet of ik het beter had gekund. De een is eenmaal veel relaxter voor de camera dan de ander.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Beasar schreefCOLON... Toch maar die 50mm F/1,8 aanschaffen. Dan wordt je zeker te weten een bokeh fanaat...
De 50mm heeft indedaad een hele beperkte scherpte-diepte op f/1.8. Alleen een bokeh-fanaat zul je met de 50mm f/1.8 niet worden, die is namelijk nogal lelijk, o.a. door het kleine aantal diafragmabladen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar