24-105 voor trouwerij genoeg?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft me gevraagd tijdens de huwelijksplechtigheid van haar huwelijk volgende week een paar foto's te nemen.
Nu heb ik de 40D met 24-105 F/4.0 maar ik twijfel of ik daar goed mee uit de voeten kan.
Het lijkt me een vrij donkere binnenlocatie in een soort bibliotheek. Red ik het met die lens en flitser (580 EX)?
Ik zat al even op het forum te speuren en kwam nog wat tegen over de 15-85 van Canon.

Na de plechtigheid ga ik misschien nog wat groepsfoto's maken, daar zal de 24-105 me vast wel helpen.

Iemand tips nog voor een objectief? Ik heb geen tweede body.

Groeten,
Marieke
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

De 50 1.8 is goed voor binnen, zelfs zonder flits ;)
Ik denk dat je wellicht íets groothoek zal missen, maar aan de andere kant, het wordt geen hele bruidsreportage, toch?
Ik zou er niet speciaal een objectief voor kopen, behalve als je een reden zoekt om er een te kopen! ;)
Voor 'een paar foto's' voldoet je set wel en je krijgt vast ook wel de tijd om even van objectief te wisselen, alles meenemen dus!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou er een EF 16-35 f/2.8 II L USM bij huren en eventueel een 5DMkII. Dan heb je een goede dekking en ook 2 goede camera's.

Bij Calumet of KE kun je dit soort spul relatief goedkoop huren. Ik zou wel een dag extra van te voren nemen om even aan de andere lens en eventueel andere body te wennen. Niet hoe de foto's er uit zien maar wat je kan verwachten bij die brandpunten op jouw en op eventueel de 5D camera.

Verder moet je Ytos even PBen voor mogelijke slimmigheden mbt flitsen. En Aestiva is ook een zeer goede die je zou kunnen benaderen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ben je dan de enige fotograaf of als extra gevraagd?

Huren kan natuurlijk, maar lijkt mij wat overdreven voor een paar foto's van een plechtigheid.
Los van het feit dat je met relatief onbekend materiaal werkt op een dergelijk moment.
Weet niet of dat meer zekerheid geeft...

De 24-105 is op zich uitstekend geschikt hoor, ook met een 40D.
Kan alleen zijn dat je wat groothoek gaat missen als de ruimte niet al te groot is, maar dat terzijde.
De 15-85 heeft dan wel meer groothoek, maar is op andere brandpunten niet lichtsterker tot minder lichtsterk dan de 24-105 en minder zoom voor een close-upje bij behoefte.

Probeer niet alles " plat" te flitsen. Liefst helemaal niet, maar in een donkere ruimte zal dat erg lastig worden.

Misschien kun je, afhankelijk van hoogte en breedte van de ruimte nog indirect flitsen om wat sfeer in je belichting te houden. Ga hoog genoeg in je ISO zitten, minimaal 400.
Dit worden meestal toch geen grote foto's en een beetje ruis is nog wel weg te poetsen.

Als je het beheerst, bepaal zelf je sluitertijd, of gebruik de M stand om beide zelf te beinvloeden, zodat je nog wat omgevingslicht kunt vangen en niet alles op 1/250 flitst en alles achter het bruisspaar donker wordt.
Daar kun je desnoods nu thuis nog even mee oefenen.

Succes ermee..
Laatst gewijzigd door 1 op Frank64, in totaal 14 keer gewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Marieke, wat vraag je nou eigenlijk ? Red ik het met die lens en een flitser ??? Wat dacht je. Als je een flitser gaat gebruiken red je het natuurlijk met elke lens !!! Als je op dit soort vragen al zelf geen antwoord weet moet je je dan wel wagen aan foto's maken van zulke belangrijke gebeurtenissen ?? !!
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

martinus schreefCOLON........Als je op dit soort vragen al zelf geen antwoord weet moet je je dan wel wagen aan foto's maken van zulke belangrijke gebeurtenissen ?? !!
+1
Brell

Waarom zou je het niet wagen? Ik ga ook voor het eerst een volledige reportage maken terwijl ik er geen ervaring mee heb. Intussen 2 x een proefsessie gedraaid en het aanstaande bruidspaar is tot nu toe erg tevreden, we hebben de zaken goed doorgesproken, wat er wel valt te verwachten en wat niet. Verder heb ik mij goed ingelezen met alle tips die gegeven zijn op dit forum over huwelijkreportages.

Het apparatuur lijkt mij wel voldoende voor de paar foto's die gemaakt gaan worden, wel van te voren goed kijken welke stand je moet nemen, AV of M en hou je ISO in de gaten.
Succes er mee.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

+1 voor Brell!

iedereen moet ergens beginnen en als je niet zeker weet moet je het gewoon even vragen..
daarvoor zit men hier ook op het forum! ;)

veel succes met je foto's te maken en hoop gauw wat te zien!

(probeer anders nog hiervoor wat foto's te maken van personen met de flitser zodat je zeker weet hoe het ong. werkt allemaal.. ;) )
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

brell en billie, aan jullie reactie te lezen merk ik dat jullie mijn punt niet snappen. Goed lezen en interpreteren is ook een kunst :wink: Als je vraagt of een bepaalde lens het in combinatie met een flitser het in een wat donkere ruimte wel gaat redden, begrijp je dan hoe je apparatuur werkt. Begrijp je dan uberhaupt hoe fotografie werkt. Begrijp je dan wanneer je wat moet gebruiken en waarom ? Waarschijnlijk net zo als dat jullie mijn punt begrijpen. Niet dus.... En om je dan te gaan storten op een bruiloft....mwaahh. Ik weet het hoor, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden, maar soms............. :roll:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONVerder moet je Ytos even PBen voor mogelijke slimmigheden mbt flitsen. En Aestiva is ook een zeer goede die je zou kunnen benaderen.
Thnx... for mentioning my name ;)

@TS: Ga je het redden. Volmonding ja! Als je een beetje weet wat je moet doen/hoe je het in moet zetten. Je kunt in ieder geval met je 24-105 op je 40D voldoende afstand bewaren tot het bruidspaar om niet storend bezig te zijn en toch dichtbij genoeg komen om de details vast te leggen. Je zult wat groothoek missen, maar voor de plechtigheid is dat vrijwel nooit een probleem.

Zorg wel dat je van tevoren met de ceremoniemeester bespreekt hoe het verloop zal zijn van de plechtigheid. Brengt vader de bruid naar de gom? Waar staan/zitten ze. Ook t.o.v. het publiek. Komt het publiek eerst binnen of eerst het bruidspaar. Vanaf welke kant... etc. Probeer indien mogelijk toch de locatie van tevoren te checken en even wat proefshots te maken. Dan weet je hoever je kunt gaan.

Wat het flitsen betreft: beetje wat Frank64 al zegt. ISO omhoog, en dat kan zelfs tot 800, wellicht zelfs 1600. Ken de 40D daar niet genoeg voor. Allereerst zie je ruis op 100% op je scherm veel beter dan op afdrukken of op kleine versies. Daarnaast, als je goed belicht, is ruis niet echt een probleem. Ruis is in onderbelichte plekken een echt probleem, want als je die moet ophalen, haal je ook de ruis op. Maar dan nog...

Dan de cam op M-stand. Diafragma zo instellen, dat je de door jou gewenste scherptediepte krijgt. Vervolgens de sluitertijd zo instellen, dat je net geen bewegingsonscherpte krijgt, maar wel voldoende achtergrondverlichting meekrijgt. Aangezien de flitser de scène bevriest en ik niet aanneem dat men hollend door de ruimte gaat, kun je best richting 1/30 of zelfs nog lager gaan. Is ook afhankelijk van je gekozen ISO en het licht in de ruimte.

Wil je een nog betere verhouding tussen flitslicht en omgeving, dan kun je je flitsbelichtingscompensatie nog naar -1/3e brengen. Is meestal genoeg. Soms terug naar -2/3e. Is ook weer een kwestie van uitproberen. Flitsbelichtingscompensatie stel je in met het knopje uiterst rechts bovenop de camera, waarmee je ook je ISO-waarde kunt instellen. Voor flitsbelichtingscompensatie moet je nu alleen het achterste instelwiel gebruiken i.p.v. die bovenop.

Let er tenslotte op dat je niet frontaal flitst richting glimmende onderwerpen, zoals gelakte of geschilderde deuren/panelen en/of ramen/spiegels. Daardoor kan je foto onderbelicht worden, nog afgezien van de lichtvlekken in je foto.

Lichtsterke objectieven heb je wat mij betreft niet nodig. De 50mm kun je weinig mee. Om meerdere redenen. Op je 40D mis je teveel groothoek. Je bent ook niet flexibel en dat wil je wel zijn. Zeker op je eerste opdracht. De lichtsterkte lijkt geweldig, maar op F1.8 heb je op 2 meter afstand slechts 11cm scherptevlak tot je beschikking. Moet je wel heel goed richten. Je kunt natuurlijk knijpen naar 2.8. Dat levert 6cm extra op. Wat je echter krijgt, zijn alleen maar foto's met een beperkte scherptediepte. En het is wel leuk daarmee te spelen, maar een serie met alleen maar dat soort foto's wordt al gauw saai.

Zelf heb ik o.a. de bruiloft van m'n zusje gefotografeerd en ik had toen een 10-22 en een 24-70 F2.8L tot m'n beschikking. Ik heb toen echter de 24-105 geleend van m'n neef en die gebruikt voor vrijwel de hele sessie. Ik had overigens wel 2 camera's tot m'n beschikking, dus de 10-22 zat op m'n andere cam. Maar om niet af te dwalen: na de bruiloft heb ik m'n 24-70 verkocht en er zelf een 24-105 voor in de plaats gekocht. Wat mij betreft een prima objectief voor zo'n opdracht. Neem daarnaast je 10-22 mee - ook een prachtig objectief - en je kunt de groepsfoto achteraf daarmee maken. Je hebt daar niet altijd de ruimte voor en dan heb je toch voldoende groothoek bij je.

Ohwjah... vergeet buiten je ISO niet terug te draaien ;)

Succes
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Het hele trouwen interesseert mijn vriendin van 28 niet zoveel, tot vorige week had ze helemaal geen 'fotograaf'. Toen ik aangaf dat ik erbij ben en wel wat foto's wil maken, gaf zij aan dat dat haar wel leuk lijkt. Niks geen voorbespreking en wat voor geintjes dan ook in de zin van 'professioneel'. Verder is er niemand van de gasten die wat van fotografie af weet. Alles wat ik maak, zal al beter zijn dat wat anderen aan foto's zullen hebben. Dat dus even ter info. Het is geen 'normale trouwerij'. Ze heeft een jurkje van de V&D van 59,95.

Ik heb nog nooit gefotografeerd tijdens zo'n gelegenheid. Ga nog wel even rondneuzen wat anderen maken tijdens dit soort momenten.
Wat ik mij afvroeg, als je een hele lichtsterke lens neemt, bijv. de 50 mm 1.8, hoe krijg je dan toch het hele plaatje scherp ivm scherptediepte? Ik gebruik die lens namelijk altijd voor portretfoto's en heb dus helemaal geen ervaring met andere gelegenheden. Heb laatst de 24-105 gebruikt om wat familiefoto's van mijn familie te maken, dat ging prima, maar dat was buiten. Ik heb met de flitser licht ingeflitst en het diafragma op f/10 gezet.

Bedankt voor jullie reacties.

@Ytos: Lees net je bericht. Dat is dus precies wat ik bedoel met zo'n lichtsterke lens. Die ga ik toch niet onder de f/4 gebruiken vanwege de scherptediepte. En 50 mm op de cropfactor van 1,6... word je niet zo vrolijk van in een relatief kleine ruimte. Ik denk dat ik ga proberen wat eerder aanwezig te zijn om wat proefshotjes te maken. Die 15-85 lijkt me nog steeds een mooie range, maar misschien mis ik dan juist het stukje zoom. Ik ben nog steeds enorm tevreden met de 24-105, al mis ik soms wel dat stukje groothoek...

En een tweede body staat nog wel op mijn wensenlijstje. Tijdens mijn reis naar USA een paar weken geleden, heb ik wel gewisseld tussen de 24-105 en de 10-22. Het liefst hadden we ieder een body gehad, dan konden we af en toe ook ruilen. Dus misschien zoek ik nog een 40D erbij...
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

martinus schreefCOLONbrell en billie, aan jullie reactie te lezen merk ik dat jullie mijn punt niet snappen. Goed lezen en interpreteren is ook een kunst :wink: Als je vraagt of een bepaalde lens het in combinatie met een flitser het in een wat donkere ruimte wel gaat redden, begrijp je dan hoe je apparatuur werkt. Begrijp je dan uberhaupt hoe fotografie werkt. Begrijp je dan wanneer je wat moet gebruiken en waarom ? Waarschijnlijk net zo als dat jullie mijn punt begrijpen. Niet dus.... En om je dan te gaan storten op een bruiloft....mwaahh. Ik weet het hoor, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden, maar soms............. :roll:

misschien weet TS het wel maar wil het zeker weten..
mischien heeft TS nog nooit met 'n Flitser gewerkt..
Ik vind het persoonlijk 'n gekke vraag maar toch .. beetje aardiger reageren zou ook nog wel kunnen naar mijn idee.. ;)
ik begrijp jou reactie wel .. maar vond het niet bepaald aardig overkomen.. :P
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

marieke3 schreefCOLON...Wat ik mij afvroeg, als je een hele lichtsterke lens neemt, bijv. de 50 mm 1.8, hoe krijg je dan toch het hele plaatje scherp ivm scherptediepte? Ik gebruik die lens namelijk altijd voor portretfoto's en heb dus helemaal geen ervaring met andere gelegenheden. Heb laatst de 24-105 gebruikt om wat familiefoto's van mijn familie te maken, dat ging prima, maar dat was buiten. Ik heb met de flitser licht ingeflitst en het diafragma op f/10 gezet.

Bedankt voor jullie reacties.

@Ytos: Lees net je bericht. Dat is dus precies wat ik bedoel met zo'n lichtsterke lens. Die ga ik toch niet onder de f/4 gebruiken vanwege de scherptediepte. En 50 mm op de cropfactor van 1,6... word je niet zo vrolijk van in een relatief kleine ruimte. Ik denk dat ik ga proberen wat eerder aanwezig te zijn om wat proefshotjes te maken. Die 15-85 lijkt me nog steeds een mooie range, maar misschien mis ik dan juist het stukje zoom. Ik ben nog steeds enorm tevreden met de 24-105, al mis ik soms wel dat stukje groothoek...
Dit deel van je reactie is voor mij in ieder geval een bewijs dat je wel degelijk weet waar je mee bezig bent/weet waar je over praat. Tweede body is heerlijk kan ik je zeggen.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik ben al even aan het kijken in het tweedehands circuit voor een tweede body, maar gezien het feit dat ik het steeds leuker vind om ook wat te filmen, is misschien een spiegelreflex met filmfunctie het overwegen waard...

Verder wil ik natuurlijk altijd wel een extra objectief aanschaffen (wensen blijven). De 10-22 en de 24-105 vullen elkaar wel mooi aan, als je een tweede body hebt tenminste :-)

Het advies voor die lichtsterke lenzen zoals de 16-35 f/2.8... ga je werkelijk binnen in een zaal een groep mensen, of het bruidspaar op f/2.8 fotograferen? Of is de keuze voor deze lens dan gebaseerd op het stukje extra groothoek in combinatie met de 5DMKII? In ieder geval heb ik nog wel een wens voor een mooie lichtsterke lens, maar daar hangt vaak ook een prijskaartje aan...

Verder vroeg ik me af of ik nog iets moet aanschaffen voor op de flitser. Ik zie soms wel van die diffusers, maar daar ben ik dus niet bekend mee.
Ik zal nog even wat foto's op het forum posten, want ik heb laatst een fotoshoot gedaan buiten met behulp van de flitser en dat riep bij mij een aantal vragen op qua instellingen.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik schiet zelfs een heel huwelijk op 1.2 met een 50 1.2. Het is maar net wat je style is en waar je zelf van houd.
Laatst gewijzigd door 1 op Aestiva, in totaal 22 keer gewijzigd.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Brell

martinus schreefCOLONbrell en billie, aan jullie reactie te lezen merk ik dat jullie mijn punt niet snappen. Goed lezen en interpreteren is ook een kunst :wink: Als je vraagt of een bepaalde lens het in combinatie met een flitser het in een wat donkere ruimte wel gaat redden, begrijp je dan hoe je apparatuur werkt. Begrijp je dan uberhaupt hoe fotografie werkt. Begrijp je dan wanneer je wat moet gebruiken en waarom ? Waarschijnlijk net zo als dat jullie mijn punt begrijpen. Niet dus.... En om je dan te gaan storten op een bruiloft....mwaahh. Ik weet het hoor, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden, maar soms............. :roll:

Nou nou, een beetje aardiger mag ook wel hoor, domme vragen bestaan niet en ook domme antwoorden niet, per slot van rekening bekijkt een ieder de zaak vanuit zijn of haar perspectief.

Arnold
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

marieke3 schreefCOLONHet advies voor die lichtsterke lenzen zoals de 16-35 f/2.8... ga je werkelijk binnen in een zaal een groep mensen, of het bruidspaar op f/2.8 fotograferen? Of is de keuze voor deze lens dan gebaseerd op het stukje extra groothoek in combinatie met de 5DMKII? In ieder geval heb ik nog wel een wens voor een mooie lichtsterke lens, maar daar hangt vaak ook een prijskaartje aan...
dit gaat puur om zijn lichtsterkte, bij een groothoek is al vaak na 3-4 meter alles scherp, zowel voorgrond als achtergrond dus het echte voordeel haal je dus uit de lichtsterkte.


marieke3 schreefCOLONVerder vroeg ik me af of ik nog iets moet aanschaffen voor op de flitser. Ik zie soms wel van die diffusers, maar daar ben ik dus niet bekend mee.
Ik zal nog even wat foto's op het forum posten, want ik heb laatst een fotoshoot gedaan buiten met behulp van de flitser en dat riep bij mij een aantal vragen op qua instellingen.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
met een difusor wordt het licht zoals de naam al zegt wat difuus, zachter, dus geen slecht idee om dit erbij aan te schaffen, vooral als je iets dichter op de modellen gaat zitten geeft dit veel voordeel.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Marieke, misschien heb je hier nog iets aan?
Flits tips.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Pfff wat een klote zaal was dat zeg! Het kon wat mij betreft niet erger: kleine ruimte en een rood hoog plafond.
De 24-105 miste al gauw wat zoom en toen heb ik vlug gewisseld naar de 10-22. Een tweede body was in dit geval wel handig geweest, maar ja.. dan dus ook twee flitsers of vlug de flitser wisselen...
Gelukkig is het bruidspaar blij met de gemaakte foto's.

Zal eens kijken of ik een foto kan toevoegen hier of juist even een los topic openen elders?
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Brell

Ik ben benieuwd naar je foto's.

Arnold
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar