beginner met een beginners vraag

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

hallo,
ik heb een canon 350D hier zit de standaar kit lens bij 18-55mm. nu wil ik dit graag uit berijden maar ik heb geen idee waar ik op moet letten en of alle lenzen passen.

ik maak vooral foto`s binnen en natuur en planten/bloemen (dichtbij).

ps zijn er dingen waar je op moet letten als ik bijv. een 2de handse koop (bij student he:P)
ik wil er max €150 euro voor uit geven (liefst natuurlijk mindermaar denk dat dat moeilijk gaat worden of niet)
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
al vast bedankt.

gr Nick.
Laatst gewijzigd door 1 op nickL, in totaal 16 keer gewijzigd.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

de standaard vraag die hier dan altijd komt: Welk budget heb je maximaal in gedachten?

Van de Canon lenzen passen alle EF en EF-s lenzen op de 350D
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Sarpa schreefCOLONde standaard vraag die hier dan altijd komt: Welk budget heb je maximaal in gedachten?

Van de Canon lenzen passen alle EF en EF-s lenzen op de 350D
ik wil er max €150 voor uitgeven (liefst minder maar denk dat dat moeilijk gaat worden of niet??)

in ieder geval bedankt voor je reactie.
hoop dat je me nu verder kan helpen.

gr Nick
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

nickL schreefCOLONik maak vooral foto`s binnen en natuur en planten/bloemen (dichtbij).
Een lichtsterke zoomlens met voldoende groothoek en aardige macro-mogelijkheid?

Voor €150 zul je nieuw niet zoveel vinden, ben ik bang. Tenzij je een van de opvolgers van je huidige kitlens koopt. Anders misschien een tweedehands Sigma 17-70?


Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op Pieterr, in totaal 16 keer gewijzigd.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Wat mis je aan je huidige lens?
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Koen Smit schreefCOLONWat mis je aan je huidige lens?

ik mis een beetje zoom voor buiten en met mijn huidige lens worden de foto`s binnen niet heel mooi vind ik (beetje donker) of dit moet ergens anders aan ligen???

gr nick.
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Pieterr schreefCOLON
nickL schreefCOLONik maak vooral foto`s binnen en natuur en planten/bloemen (dichtbij).
Een lichtsterke zoomlens met voldoende groothoek en aardige macro-mogelijkheid?

Voor €150 zul je nieuw niet zoveel vinden, ben ik bang. Tenzij je een van de opvolgers van je huidige kitlens koopt. Anders misschien een tweedehands Sigma 17-70?


Afbeelding
waarom zou je voor een 17-70 gaan en bijv. niet voor een 55/250???

gr Nick.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

"Een beetje donker" kan komen door een verkeerde belichtingsinstelling.

Verder, bewerk jij je foto's nog nadat je ze hebt binnengehaald op de computer?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

nickL schreefCOLONwaarom zou je voor een 17-70 gaan en bijv. niet voor een 55/250???
Er is niks mis met de 55-250. Sterker nog, ik heb h'm zelf!

Maar het ligt er natuurlijk aan waar je precies naar op zoekt bent.
En daar proberen wij achter te komen middels het stellen van vragen. :wink:
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Pieterr schreefCOLON"Een beetje donker" kan komen door een verkeerde belichtingsinstelling.

Verder, bewerk jij je foto's nog nadat je ze hebt binnengehaald op de computer?

op dit moment nog niet nee maar dit wil ik zeker wel gaan doen maar moet nog een beetje weg wijs worden met de programma`s enzo
maar ik d8 eerst maar eens een paar mooie foto`s maken en dan eens mer gaan kijken naar de bewerking.

zit hier verschil in met de lenzen dan?

gr nick
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Verkeerd belichten kun je met iedere lens doen, ook met een hele dure.

Je kunt achteraf nog wel het een en ander aan een gedeeltelijk mislukte foto opknappen, maar het begint toch met het juiste basismateriaal. En dan bedoel ik een correct geschoten foto. :wink:
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Pieterr schreefCOLONVerkeerd belichten kun je met iedere lens doen, ook met hele dure. :wink:

Je kunt achteraf nog wel het een en ander aan een gedeeltelijk mislukte foto opknappen, maar het begint toch met het "juiste basismateriaal". En dan bedoel ik een correct geschoten foto.
ja dat lijkt me ook ja maar word je vanzelf beter in als je het vaker doet (zoals ik al zij heb ik de 350d nog niet lang en is mijn eerste spiegelreflex camera) maar ik ben ervan overtuigd dat dit wel goed gaat komen.

maar welke lens zou je me aan raden 55-250 (deze zijn 2dehands voor zoon €150 te krijgen en valt dus binnen mijn budget)
of toch een ander????

gr Nick
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

nickL schreefCOLONMaar welke lens zou je me aan raden 55-250 (deze zijn 2dehands voor zoon €150 te krijgen en valt dus binnen mijn budget)
Dat ligt er dus aan waar je naar op zoekt bent.

Je begon met:
ik maak vooral foto`s binnen en natuur en planten/bloemen (dichtbij).
vandaar dat ik met de Sigma op de proppen kwam.

Op de vraag van Koen antwoordde je:
ik mis een beetje zoom voor buiten en met mijn huidige lens worden de foto`s binnen niet heel mooi vind ik (beetje donker)

De 55-250 is een prima objectief (voor z'n geld) alleen binnen heb je er minder aan.

Maar als je vooral op zoek bent naar meer bereik (dwz meer mm's) dan is de 55-250 een prima keuze.
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Pieterr schreefCOLON
nickL schreefCOLONMaar welke lens zou je me aan raden 55-250 (deze zijn 2dehands voor zoon €150 te krijgen en valt dus binnen mijn budget)
Dat ligt er dus aan waar je naar op zoekt bent.

Je begon met:
ik maak vooral foto`s binnen en natuur en planten/bloemen (dichtbij).
vandaar dat ik met de Sigma op de proppen kwam.

Op de vraag van Koen antwoordde je:
ik mis een beetje zoom voor buiten en met mijn huidige lens worden de foto`s binnen niet heel mooi vind ik (beetje donker)

De 55-250 is een prima objectief (voor z'n geld) alleen binnen heb je er minder aan.

oke want de foto`s van de bloemen en binnen kan ik wel maken met die ik nu heb dan want waar schijnlijk staan de instellingen dus verkeerd.
en voor buiten bijv. de 55-250
maar eigenlijk si de sigma beter om foto`s van dichtbij te maken bijv. de bloemen.

heb ik het zo geod samengevat??

je heb me al een goed eind op weg geholpen bedankt.

gr Nick

Maar als je vooral op zoek bent naar meer bereik (dwz meer mm's) dan is de 55-250 een prima keuze.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

nickL schreefCOLONoke want de foto`s van de bloemen en binnen kan ik wel maken met die ik nu heb dan want waarschijnlijk staan de instellingen dus verkeerd.
en voor buiten bijv. de 55-250
maar eigenlijk is de sigma beter om foto`s van dichtbij te maken bijv. de bloemen.
heb ik het zo goed samengevat??
De Canon 55-250 heeft een maximale vergroting van 0.31x (1:3.2).
De Canon 18-55 heeft een maximale vergroting van 0.34x (1:2.9).
De Sigma 17-70 heeft een maximale vergroting van 0.37x (1:2.7).

Zo heel veel verschil is er dus niet eens tussen deze objectieven, wat macro-mogelijkheden betreft.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

als ik jou was zou ik op het moment even proberen je camera te leren kennen met deze lens..
is denk ik het beste wat je kunt doen op het moment..
hoef je geen geld uit te geven..
en mis je wat MM's dat kun je inderdaad even kijken voor de 55-250.. ;)
ik heb beide lenzen.. ;)
als je meer de close-up wilt op gaan kun je kijken voor tussen ringen ong. €130,- van konijn.. ;)
maar ik raad je aan om eerst je camera goed onder controle te krijgen..
sluitertijd diafragma ISO scherpstelpunten compositie bepalen enz. enz. ;)

succes met je keuzen :)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

nickL schreefCOLONhoop dat je me nu verder kan helpen.
gr Nick
Ik zie dat je inmiddels al in goede handen bent... Maar ik merk, net als de anderen, dat je nog zoekende bent wat je wilt. De prioriteit voor een bepaald onderwerp bepaalt dan welke keuze je eerste aanschaf gaat worden, de genoemde 55-250 is zeker goed voor mm's.
Maar laat je niet gek maken als je het nog niet helemaal weet, voor je het weet hebben we hier een prachtige set voor je samengesteld en dan kun je nog minimaal een 0 achter die 150,= plakken...

Veel uitproberen en genieten met de camera en vooral hier foto's posten om van te leren. Bijv een foto die te donker is geworden. Als je er dan de foto-info (EXIF-info: sluitertijd, iso, diafragma) bij doet, komen daar vast goede tips op.

have fun!
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

+ 1 @ Sarpa
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

hallo,

bedankt voor jullie reacties hier heb ik veel aan.

sarpa: ik zal hier zeker wat foto`s posten want ik kan nog een HOOP leren. en als ik die hier kan vinden zou het mooi zijn. en ga nog eens ff goed nadenken over wat mijn aankoop zal worden maar ik denk dat het de 55-250 word.

bedankt.

gr Nick
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar