Hoe camera beschermen in Indonesië?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Git
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2011 09:27
WoonplaatsCOLON Ekeren
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik weet niet of ik deze vraag in de juiste topic zet, indien mijn vraag fout staat zal ik deze wel verzetten.

Ik trek binnen een maand naar Indonesië samen met mijn vriend en we hadden nog enkele vraagjes in verband met de bescherming van mijn camera. Ik heb een Canon EOS 550D en heb als tas een Lowepro Passport Slingshot (om geen opvallende cameratas te hebben). Verder is onze lens (Tamron 18-200mm) voorzien van een polarisatiefilter ter bescherming. We zullen dus ook niet van lens moeten wisselen ...

Onze trip zal bestaan uit Jungle in Sumatra, dorpjes in Java en als afsluiter wegdromen in Bali ... We hebben vooral het meeste schrik van de vochtigheid. Daarom vroegen we ons af hoe we ons het best kunnen beschermen tegen de vochtigheid? Ik heb al gelezen dat het interessant is om een extra plastiek zak mee te nemen, eventueel vochtabsorbers in uw tas doen (silicabolletjes), zorgen voor een trage overgang van koud naar warm (alhoewel we low budget reizen denk ik niet dat we veel airco zullen hebben),...

Zijn dit echter voldoende maatregelen om te nemen? Is onze tas goed genoeg? Hij is wel niet voorzien van een regenhoes... maar met een extra plastiek zak erover zou dit wel moeten volstaan moest er ineens een plensbui ontstaan ... onze trekrugzakken hebben trouwens wel een regenhoes dus daar zouden we nog wel iets op kunnen vinden :).

Heeft iemand hier ervaring mee? Heb ook al gehoord dat sommige camera's het gewoon begeven in vochtige omstandigheden en het dus niet mogelijk was om foto's te nemen omdat de camera niet wou opstarten omdat het te vochtig was (terug in minder vochtige klimaten werkte de camera uiteindelijk wel weer)... Heeft iemand dit al meegemaakt? We nemen wel een backup compact camera mee ... maar zou toch graag met onze dslr foto's in de jungle enzo willen nemen.

Bedankt alvast voor jullie tips en raad, zou niet willen dat mijn camera het zou begeven op onze reis.

Groetjes
Githa
Canon 60D | EF-S 18-135MM F3.5-5.6 IS | EF 50MM F/1.8 | Flickr
“The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.” ― Dorothea Lange
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

De meeste problemen komen juist vanuit een airco kamer naar een warmte ruimte met hoge luchtvochtigheid. Als de temperatuur de hele vakantie stabiel is heb je weinig problemen. Met plastic om je camera kan het vocht helemaal niet weg en zal het alleen maar erger worden, dat zou ik zeker niet doen. Plastic om je camera is leuk voor een boottocht of als je vlakbij een waterval staat, maar niet continue.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

phd schreefCOLONDe meeste problemen komen juist vanuit een airco kamer naar een warmte ruimte met hoge luchtvochtigheid. Als de temperatuur de hele vakantie stabiel is heb je weinig problemen. Met plastic om je camera kan het vocht helemaal niet weg en zal het alleen maar erger worden, dat zou ik zeker niet doen. Plastic om je camera is leuk voor een boottocht of als je vlakbij een waterval staat, maar niet continue.
Helemaal mee eens. Plastic is voor "extreme" omstandigheden. Verder niet zo veel aan doen, behalve opletten met temperatuurswisselingen. Silica bolletjes kunnen natuurlijk geen kwaad, maar die zijn snel verzadigd in een vochtig klimaat en dan doen ze ook niets meer.

2 jaar geleden in Maleisie geweest en niets bijzonders qua bescherming gedaan anders dan de normale omgang en voorzichtigheid met de spullen. Overigens zou ik een UV filter ipv pola nemen ter bescherming. Pola kost teveel licht en zeker in de jungle is het snel al donkerder dan je denkt en kun je al het licht gebruiken dat er is.

have fun en maak je niet teveel zorgen om je camera.

groeten,
Sarpa
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Heeft die tas een All Weather cover? Zo te zien niet.

In de jungle kan het best weleens ploteling gaan regenen, en flink ook. Je zou een vuilniszak mee kunnen nemen waar je je complete tas in kan stoppen als het opeens hard begint te regenen zodat alles droog blijft.

Verder silicakorrels in je tas (te koop in een doosje voor 15 euro bij de fotowinkel, herbruikbaar) en een protectiefilter of uv-filter kopen in plaats van die polarisatie

Verder zou ik me niet te druk maken om je camera want die gaat echt niet zomaar kapot.
Gebruikers-avatar
Git
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2011 09:27
WoonplaatsCOLON Ekeren
CONTACTCOLON

De tas heeft inderdaad geen All Weather cover, vandaar dat ik een plastic zak wou meenemen om de tas in te steken als het moest gaan regenen.

Ik zal zeker de protectiefilter meenemen, denk dat ik deze wel heb, even nagaan thuis. Ik denk dat ik verder ook zo'n zakje silicakorrels zal aanschaffen. Ik heb gelezen dat dit ook eventueel kan met een zakje rijst? Dit is uiteraard wel wat groter :), maar zou ook het vocht absorberen.

Dus vooral opletten met eventuele airco en voor de rest genieten van de vakantie! Dat zal wel in orde komen!

Bedankt voor jullie reacties!
Canon 60D | EF-S 18-135MM F3.5-5.6 IS | EF 50MM F/1.8 | Flickr
“The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.” ― Dorothea Lange
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Vochtabsorbers zijn leuk, maar als ze verzadigd zijn kunnen ze averechts werken. Gebruik dus geen rijst, maar koop als je absorbers wilt gebruiken een doosje met een indicatie er op wanneer de boel verzadigd is. Een goede buitensportwinkel heeft die wel.
NB: Zakjes met silicagel die bij veel nieuwe dingen zitten zijn alleen voor het transport en dienen er voor om de vochtigheidsgraad in de plastic verpakking omlaag te brengen, zodat er zich tijdens het transport geen condens en schimmel kan vormen in de verpakking. Na het uitpakken horen deze in de vuilnisbak, ze hebben hun werk gedaan.

Je camera kan best wel wat hebben, dus je hoeft niet al te voorzichtig te zijn. Belangrijk is om de boel goed te laten drogen, mocht er wat vocht bijgekomen zijn. Zet de tas in de droge hotelkamer dus open en laat alles iedere dag luchten.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Zoiets:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... l-box.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze heeft het 4 weken volgehouden in mijn fototas in de Surinaamse jungle, toen werden de korrels roze (dus verzadigd). Ik ging 'toevallig' een taart bakken dus heb het doosje in de oven naast de taart gezet en de korrels werden weer blauw.

Rijst bevat best wel veel stof dus dat zou ik liever niet in mijn cameratas willen hebben.
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Sorry, beetje laat.

Heb eens in een brits fotoblad gelezen over een fotograaf die jaren in de jungle heeft gewoond en de zakjes silicagel een uur in de oven deed om ze te regenereren. De oven werd op 100 graden gezet. Denk dat je die paar weken dan ook wel overleefd.

Als je op stap gaat zou ik toch wel zorgen voor een regenhoes voor de cameratas om die i.i.g. zo veel mogelijk droog te houden. Als je weer terug komt de camera eerst een poos in de tas laten acclimatiseren en dan pas er uit halen. Nooit meteen objectief wisselen, maar dat was je toch al niet van plan.

Misschien een idee om de camera in de trektochtzak te doen met regenhoes en andere spulletjes in de fototas. Ook wel handig i.v.m. diefstalpreventie :-)
Gr. Henk
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Daar gaat het niet over de zakjes silicagel die bij veel nieuwe producten zitten, maar over veel grotere vochtabsorbers. Dat zijn ook doosjes of zakjes met meestal silicagel, maar veel groter en steviger en voorzien van een indicator, zodat je kunt zien wanneer ze verzadigd zijn. Die kun je inderdaad in de oven stoppen om weer te drogen.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Het is wel verstandig om een plastic zak bij je te hebben als er een stortbui komt om de camera veilig in te kunnen bewaren, maar dat geld voor alle elektronische apparatuur.

Heb de dslr altijd mee met dit soort reizen en nooit problemen gehad. Zelfs met de overgang van warm/koud/warm. Op zijn hoogst een beslagen objectief.

Zelf gebruik ik geen beschermfilters, enkel de zonnekap. En tas die tegen wat drupjes regen kan.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

eos4all schreefCOLONDaar gaat het niet over de zakjes silicagel die bij veel nieuwe producten zitten, maar over veel grotere vochtabsorbers. Dat zijn ook doosjes of zakjes met meestal silicagel, maar veel groter en steviger en voorzien van een indicator, zodat je kunt zien wanneer ze verzadigd zijn. Die kun je inderdaad in de oven stoppen om weer te drogen.

Bedankt voor de aanvulling, weer wat geleerd. Moet ik toch die maar eens halen.
Gr. Henk
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

nogmaals, deze dus (zie mijn post hierboven):

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... l-box.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Git
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2011 09:27
WoonplaatsCOLON Ekeren
CONTACTCOLON

Even mijn berichten uit het oog verloren de laatste tijd wegens te druk :-(.
Heb jullie raad wel opgevolgd en camera is klaar voor de vakantie! Nog even aftellen en we zijn weg, ik kijk er naar uit!

Bedankt iedereen!
Canon 60D | EF-S 18-135MM F3.5-5.6 IS | EF 50MM F/1.8 | Flickr
“The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.” ― Dorothea Lange
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar