24-105 voor trouwerij genoeg?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

marieke3 schreefCOLONZal eens kijken of ik een foto kan toevoegen hier of juist even een los topic openen elders?
Maak er maar een nieuw topic van zou ik zeggen, dan krijg je ook gerichter opmerkingen en staat ie in het juiste forumdeel.

Ben benieuwd!
Gr Sarpa
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Jullie kunnen je vast voorstellen dat ik liep te balen als een stekker want ik had gewoonweg niet voldoende kennis voor deze situatie. Wel had ik eens tijdens een fotografiecursus meegekregen van de docent dat een donker gekleurd plafond het licht niet optimaal weerkaatst en ook de kleurzweem meegeeft. Deze week zal ik photoshop installeren zodat ik de RAW bestanden kan bewerken voor een betere witbalans (hopelijk :-)). Mijn vrienden zijn er wel heel blij mee, anders hadden ze niks gehad, dus dat is een beetje een troost. De Iso had ik op 1000 ingesteld.

21710

21709

21708

21707
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ga ik morgen even een nieuw topic openen. Voor nu eerst maar naar bed. Goede nacht voor jullie!
O ja: ik heb de foto's ook op mijn website gezet: http://www.zogaatie.nl/wordpress/archives/1115
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik ben absoluut niet in de trouwfoto's thuis..
maar..
ik moet wel zeggen op iedere foto mis ik scherpte.. :o
hier en daar wat storende dingetjes.. :o
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Sorry dat ik het zeg...

Maar ik vind de foto's mislukt. Misschien nog wat uit te halen als je de witbalans aanpast en scherper maakt?
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Je hoeft je daarvoor niet te excuseren. Wat denk je hoe ik me voelde toen ik de ruimte zag.... en tijdens het fotograferen overviel me een enorm baal-gevoel dat helaas nog niet is weggegaan...
Helaas kan ik het niet over doen. Wat me rest is dat het meer kennis en ervaring op doe zodat ik in de toekomst met een dergelijke (voor mij lastige) situatie kan omgaan.

Ik vraag me af of ik met andere apparatuur ook meer had kunnen bereiken (i.c.m. de kennis dan he) en waar mijn huidige set tekort schiet in dit soort lastige gevallen.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Volgens mij heb ik je een kleine maar hele duidelijke waarschuwing gegeven in je vorige topic voordat je hieraan begon. Tja....het is jammer omdat dit ook het plezier van het ozo leuke bruilofts fotograferen wegneemt.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Dat ik er helemaal niet aan moest beginnen?
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja Marieke, en je hebt mij in dat topic volledig genegeerd. Waarschijnlijk omdat andere zeiden dat ik niet zo aardig overkwam. Ach ja....het enige wat ik je hiermee HEEL duidelijk wilde overbrengen was, begin er pas aan als je weet wat je spullen doen en wat je er mee kunt en tegen welke beperkingen je aanloopt. Ken je apparatuur van voor tot achter. Maar goed, dan nog loop je wel eens tegen dingen aan waarvan je begint te zweten. Ook de mensen die hier veel ervaring in hebben hoor. Spreek uit recente ervaring :wink:
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

We zijn nu allemaal een beetje aan het crossposten met je huwelijk topic:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 94&t=95586" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals ik in dat topic ook al heb aangegeven en martinus ook al zei, op dit moment schort het gewoon aan kennis en ervaring en daar gaat een duurdere camera je op dit moment niet bij helpen ;)
Je had voor het huwelijk nog wat tijd om binnen te oefenen en zelfs om de locatie te bezoeken maar dat is achteraf altijd makkelijker praten.
Het om te beginnen niet goed gegaan met je instellingen je kan beter kunnen kiezen voor een groter diafragma en hogere iso tbv de sluitertijden, kwestie van de standaard belichtingsdriehoek aanhouden dit hoor je al te leren bij een basis workshop fotografie ;)
Daarnaast had je ook nog een mooie lichtsterke lens in je tas zitten maar ook daarvoor moet je weten wat je doet om de voordelen hiervan te kunnen benutten.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

martinus schreefCOLONbegin er pas aan als je weet wat je spullen doen en wat je er mee kunt en tegen welke beperkingen je aanloopt
Als het om de bruiloft van een ander stel vrienden ging, die voor 30 man 500 euro uitgeven aan het toetje van het 7-gangen diner, had ik het een ander verhaal gevonden. Dan had ik mezelf ook niet aangeboden.
Deze vrienden hadden helemaal geen fotograaf, houden er ook niet van om op de foto te gaan, vandaar dat ik het wel wilde proberen. Zijn vader heeft ook foto's gemaakt, maar die flitste met zijn compactcamera iedereen frontaal in het gezicht. Ik ben blij dat ik het heb geprobeerd, het was ook leuk om te doen, maar ik vind wel dat ik pech heb gehad met de ruimte. In de week voorafgaand heb ik nog geoefend bij anderen binnen. Met wat lichtere muren en wat licht van buiten kom ik een heel eind en ook in een ruimte waar ik het voor mijn gevoel red qua afstand om de 24 mm te gebruiken :-) Van dat alles had ik niks.
WireWess schreefCOLONHet om te beginnen niet goed gegaan met je instellingen je kan beter kunnen kiezen voor een groter diafragma en hogere iso tbv de sluitertijden, kwestie van de standaard belichtingsdriehoek aanhouden dit hoor je al te leren bij een basis workshop fotografie
Dan moet ik maar eens zo'n basisworkshop gaan volgen. Ik heb twee korte cursussen gevolgd, maar daarin is dat niet aan bod gekomen. Misschien lag het accent in die cursussen meer op het creatieve aspect en niet zozeer op het technische. Ik vond dat ik met een iso van 1000 al aan de hoge kant zat.

Ik vind het vooral erg jammer dat ik na het wisselen van de 10-22 niet snel genoeg in de gaten had dat ik met de 24-105 beter uit de voeten had gekund qua licht. Het was in de ruimte allemaal een beetje een gestuntel, ook van de BABS die ter plekke nog een plekje moest zoeken om de handtekeningen te zetten. Omdat het allemaal zo klein was, was ik toen wel blij met de 10-22. Al zei ik meteen na afloop van de plechtigheid (die net 15 minuten duurde, het bruidspaar had geen zin in geleuter eromheen) dat ik begrijp waarom mensen een 15-85 hebben, qua range.

Ik vind het niet het ergste dat de foto's 'mislukt' zijn. Mijn vrienden zijn er blij mee, dat is voor mij wel belangrijk. Wat mij een minder leuk gevoel geeft is het feit dat ik me een beetje machteloos voelde in die ruimte. Dat ik heel snel merkte dat ik de kennis niet had om de ruimte de baas te kunnen. En natuurlijk weet ik hoe ik aan extra licht kan komen, maar ik durfde de gok niet te wagen. En 15 minuten van binnenkomst tot einde plechtigheid ging voor mij te snel om nog veel te proberen.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

marieke3 schreefCOLON Ik vind het niet het ergste dat de foto's 'mislukt' zijn. Mijn vrienden zijn er blij mee, dat is voor mij wel belangrijk. Wat mij een minder leuk gevoel geeft is het feit dat ik me een beetje machteloos voelde in die ruimte. Dat ik heel snel merkte dat ik de kennis niet had om de ruimte de baas te kunnen. En natuurlijk weet ik hoe ik aan extra licht kan komen, maar ik durfde de gok niet te wagen. En 15 minuten van binnenkomst tot einde plechtigheid ging voor mij te snel om nog veel te proberen.
Ik vind het knap dat je er in gesprongen bent! Je hebt een inschatting gemaakt van jouw kunnen en de behoeften van jouw vrienden, en zij zijn er blij mee. De frustratie en machteloosheid (hoe herkenbaar ;) ) kun je gebruiken om tijdens elke volgende shoot / situatie nog scherper te letten op al die dingetjes die nu niet goed gingen. Dat is een leerproces, en je hebt nu ervaren wat zo'n situatie vraagt. Met wat meer basiskennis, wat meer proberen en veel naar anderen kijken kun je langzaam steeds meer problemen de baas. Zo kun je groeien!! Zonder deze ervaring had je een hoop niet geleerd ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

gumpje schreefCOLONZonder deze ervaring had je een hoop niet geleerd
Da's een ding wat zeker is. Voor mij wel heel lastig dat ik me niet 'in controle' voelde. Dat samen met een innerlijk streven tot perfectie is dat best even slikken.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Maar ook goeie vruchtbare grond om veel van te leren ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Zeker weten. Ik zou graag willen weten wat de ideale instelling was geweest om hier een succes van te maken in deze zaal. Plus hoe ik de flitser had moeten instellen en richten.
Jammer dat ik niet bij die locatie in de buurt woon, dan kon ik nog even langs haha.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Hoi Marieke,

Zou je mij 1 raw bestand kunnen sturen naar totaalfotografie@gmail.com
Ik kan dan kijken of ik nog wat meer uit je serie kan halen en je hierbij helpen. Het is namelijk ook lullig voor het bruidspaar om dit soort foto's te ontvangen.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hoi Aestiva,

Je hebt mail :-)
Het bruidspaar geeft er (gelukkig) niet zoveel om. Anders hadden ze niks gehad, en dat vonden ze ook prima.
Je hoort het niet zo vaak, dat mensen nog trouwen om het trouwen zelf :-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar