"Mijn" boomkikkertjes

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Gisteren vanwege het zonnige, warme weer van misschien de laatste kans dit jaar gebruik gemaakt om de boomkikkers nog eens vast te leggen.
Als de temperatuur overdag onder de 20graden blijft laten ze zich nauwelijks meer zien.
Samen met nog wat andere EOS-ers ( zie forum van Bart) hebben we ons aardig vermaakt en dat heeft toch nog wel weer een aantal leuke foto's opgeleverd :)
Geprobeerd om wat van de 'standaard' poses van de kikkers af te wijken.
Aan jullie om te beoordelen of dat een beetje is gelukt.

1.

23433

2.

23435

3.

23430

4.

23431

5.

23436

6.

23434

7.

23432

7a. (iets gecropte versie van 7)

23491

Allemaal gemaakt met de 7D en Sigma 150mm macro-lens.
Bedankt weer voor het kijken en reacties worden zeker gewaardeerd.

Gr. Jan
Laatst gewijzigd door 2 op Jumper, in totaal 27 keer gewijzigd.
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Best grappig én leerzaam, twee reeksen boomkikkers na elkaar en dan nog van dezelfde 'shoot'. :D

Uit mijn reactie op Barts reeks kun je wellicht al afleiden dat ik opnieuw een voorkeur heb voor de laatste. Net iets anders, mooie kleuren ook. Was misschien nog mooier geweest indien meer ruimte rechts en bovenaan (minder centraal).

Je derde foto is vrijwel zeker een foto van dezelfde kikker of dezelfde plaats als Barts derde foto. Heel mooi, maar terwijl ik de grotere scherptediepte hier wel op prijs stel, bevalt vooral de compositie van Bart mij meer (én Bart heeft dat witte dingetje op de rug weggecloond, wat me in dit geval verantwoord lijkt).

Heel, heel, héél interessant vind ik hier ook de kleuren. Die zijn zo verschillend! Jouw foto is veel warmer. Echt een zonnige dag. Barts foto is veel koeler, maar het groen van de hulst (?) – en dus ook de kikker??? – komt realistischer over. Jammer dat je EXIF-gegevens ontbreken, wan die had ik hier echt wel willen vergelijken. Wellicht waren de lichtomstandigheden identiek, dus… Weet je wat interessant zou zijn? Jouw ruwe, totaal onbewerkte foto + die van Bart + alle EXIF-gegevens. Dan kunnen we echt vergelijken: camera, lens, instellingen van de camera, invloed van de nabewerking,… Lijkt me leuk!

Foto 4 spreekt mij ook aan. Jammer dat die rechter voorpoot net buiten het scherptevlak valt. Maar dat 'oudemannetjeselleboogje': goddelijk! :lol:

Kortom: mooie reeks van prachtige beestjes die in mijn regio helaas niet voorkomen en die ik ook nog nooit in het wild kon bewonderen.

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Nou Jan deze kikkertjes doen niet onder voor die van Bart hoor.
Lichte voorkeur voor 3-4 en 7
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
JPT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2011 15:17
WoonplaatsCOLON Ede

Ook hier een zeer fraaie serie van deze leuke beestjes!
Mooi!!
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ook deze staan er weer keurig op. Prachtige plaatjes...
koeneke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2011 09:54

De laatste is prachtig, eenvoudig maar mooi kleurenpallet.
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Mooie warme serie Jan .
Je Krijgt met die lens van je de boomkikkers mooi los van je achtergrond.
foto 4 is leuk omdat ie anders is , foto 5 is mooi belicht (het witte iets te hard)
en foto 7 is heel mooi , zou die nog wel iets croppen.(achter iets af)
Doe het je niet na Jan !

Grt,Frank
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Staan er netjes op Jan.
Bij foto 4 en 7 heb je leuke momenten te pakken, weer eens wat anders dan alleen liggende.
Wel jammer dat bij foto 7 het kikkertje toch wel wat centraal staat, zo ook bij foto 3. Een iets minder centrale plaatsing zou de foto's denk ik positief verbeteren...... :wink:

@niwrad: het verschil in kleuren is inderdaad heel interessant. De zon scheen regelmatig volop en hebben daarom bij een x-aantal foto's gebruik gemaakt van een diffuus reflectiescherm om het zonlicht wat te breken. Dit geeft dus een soort van schaduw wat ook weer invloed heeft op de kleuren en WB.
Ik heb gebruik gemaakt van een 5D mkII met de Sigma 150mm macro en een 20mm tussenring en Jan had een 7D met ook een Sigma 150mm. Mijn witbalans stond op AWB en die van Jan denk ik op bewolkt of misschien daglicht.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Iedereen weer erg bedankt voor de reacties en opmerkingen :D

# Gabriël, dank je. Zo zie je inderdaad dat foto's van hetzelfde onderwerp en onder gelijke omstandigheden toch wat andere resultaten op kunnen leveren.
Bart heeft het al een beetje verwoord. Gebruikte lens is identiek, ik maak enkel foto's in JPEG-kwaliteit (dus geen RAW) met de 7D. Instelling camera witbalans op bewolkt. Verder ISO160 bij alle boomkikkerfoto's, diafragma F5 waarbij de sluitertijden op 1/125 tot 1/250 uitkwamen.
Verder nabewerken alleen verkleinen naar 900pix en daarna beetje verscherpen.
Ik weet dat de kleuren daarmee iets anders zijn als die van Bart zijn foto's, maar vind ze zo mooi en natuurgetrouw.

En op foto 4 zie je inderdaad een soort hulpeloos kikkertje. Vond ik wel grappig zo :) .
Foto 7 even iets gecropt (minder centraal) en als aanvulling in mijn startpost gezet.

Vooruit, hier nog eentje omdat jij ze zo prachtig vindt :wink:

8.

23492

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Het ziet er weer keurig uit Jan.
Mooie kleuren en scherpte is prima.
Foto 4 heeft toch wel wat aparts in de foto, door die hulpeloosheid. :lol:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Bedankt voor de extra info en de extra foto's, Jan!

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ook jij nog bedankt Ruud !
En Gabriël: met alle soorten van genoegen gedaan hoor :wink:

Jan
Canon materiaal
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Blijft toch bijzonder om dit mooie beestje te zien, het is een mooie reeks, Jan....

persoonlijke favo's zijn #2, een hele mooie..., #4 de hele leuke houding, #5 de compo en blik die het kikkertje heeft, (wel ietwat hard licht), en 7a de update..ook een hele mooie.

Rob,
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Natuurfreak schreefCOLONBlijft toch bijzonder om dit mooie beestje te zien, het is een mooie reeks, Jan....
Rob,
Dat blijft het zeker Rob, maar het zal nu wel weer lente moeten worden voordat ze weer aktief zijn.
Bedankt ook voor jou reaktie :D

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
maudy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 15:51

Prachtige foto,s .
Al doende leert men .
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar